Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Islandshest

Garri fra Reykjavik
Forfatter: 
Dato:  14-02-2004 15:40
Jeg kan ikke huske hvem som er far til ham og kan ikke lige finde det på nettet.
Er der nogle herinde som kan huske det??
Mener det er Orri men er ikke helt sikker.....

Hestelig hilsen Julia og pædagogponyerne :-D
0
0
Svar på denne tråd

Garris far...
Forfatter: 
Dato:  14-02-2004 15:52
...er ganske rigtigt Orri.
0
0
Svar på denne tråd

Mange tak
Forfatter: 
Dato:  14-02-2004 17:17
for hjælpen, så er hjernen altså ikke helt så grå og gammel, som man kunne frygte ;-)

0
0
Svar på denne tråd

Ang. Garri
Forfatter: 
Dato:  16-02-2004 10:50
Jeg er ret vild med ham, men har svært ved at finde oplysninger om ham på nettet...? Er der nogen som kan fortælle lidt mere om ham? Hans kåring? Osv... Ved at han fik en god kåring allerede som 5-årig, og at han er ejet af Jóhann
0
0
Svar på denne tråd

Garri-drengen
Forfatter: 
Dato:  16-02-2004 16:24
Hvad vil du gerne vide om ham?? Han er temmelig godt kåret, så det blir spændende om han skal genkåres, men det kan kun tiden vise :-) Ellers tror jeg godt du kan ringe og snakke med Johann om ham, han er vidst ret glad for ham, forståeligt nok :-D
Vi skal have et føl efter ham og en Darri-hoppe, vores genboer venter også føl efter ham. Men jeg glæder mig nu også til at se hvordan vores Pytur-hoppe og Heikir sammen sætning blir :-)

0
0
Svar på denne tråd

Sagaponyen
Forfatter: 
Dato:  16-02-2004 16:44
Jeg vil vide alt! Bare skriv løs, jeg er lutter øre!
0
0
Svar på denne tråd

Garri er
Forfatter: 
Dato:  16-02-2004 17:26
Kåret i 2003 med:
I alt: 8,29
Bygning: 8,05 Rideegenskaber: 8,45

Hoved: 8,0
Fine ører

HalsMankekamSkuldre: 8,5
Velrejst Skrå skuldre

RygKryds: 8,0
Smidig ryg

Proportioner: 8,0
Letbygget Cylindrisk krop

Benkvalitet: 7,5
Tørre sener Ikke markerede sener

Benbevægelse: 7,5
Kom.bagben: Snæver
Kom. forben: Udtået

Hove: 8,0
Inderløne dragter

Hårpragt: 9,0

Tölt: 9,5
God fart Taktren Høj aktion Lange skridt Store bevægelser Smidig

Trav: 9,0
Sikker Store bevægelser Høj aktion Godt svæv

Pas: 5,0

Galop: 8,5
Høj aktion

Vilje og sind: 9,0
Ivrig, entusiastisk Samarbejdsvillig

Form u. rytter: 9,0
Udtryksfuld Velrejst Store bevægelser
HØJ AKTION

Skridt: 7,5
Taktren Kort

Langsom tölt: 9,0

Arbejds galop: 5,0

Moderen er kåret med Rideegenskaber 8.53, som 6 års.
0
0
Svar på denne tråd

Billede
Forfatter: 
Dato:  16-02-2004 17:34
0
0
Svar på denne tråd

Ishingst...
Forfatter: 
Dato:  17-02-2004 11:09
... tak for det! Ihhh, jeg tror han er en skøn hingst!
0
0
Svar på denne tråd

Han skal bedægge
Forfatter: 
Dato:  20-02-2004 10:23
i sommer hos Jette og Ove, mener de er medejere. Det er mellem Mårum og Helsinge.
Line K. Jeppesen
Stald Ankerly
0
0
Svar på denne tråd

Garris hjemmeside
Forfatter: 
Dato:  20-02-2004 16:14
Jeg har lige fået afvide at han har en hjemmeside
Hans hjemmeside Prøv lige at tjek hans benløft på billede ved ride egenskaber..... VILDT!!!
Glæder mig til en eller anden gang at se ham under rytter :-)

0
0
Svar på denne tråd

Åhhh altså!
Forfatter: 
Dato:  21-02-2004 14:02
Den hingst den hingst! Men øv hvor en pris for bedækning! Selvom det selvfølgeigt siger sig selv med den kåring osv.

Når jeg engang bliver millionær sååå...
0
0
Svar på denne tråd

Hvorfor siger det...
Forfatter: 
Dato:  21-02-2004 14:30
..sig selv?

Der er da masser af hingste, der er kåret højere, Gassi f. eks, der bare koster 3500, Dagur, der er koster lidt mindre - selv de "store" hingste Depill og Laxness koster ikke engang tilnærmelsesvis 8000.-

Og det er hingste, der har vist at de kan avle!

Jeg synes det er for dyrt...det er trods alt en ung hest, der ikke har vist redet afkom endnu...og Orrisønner kan man jo snart tapetsere eller fodre grise med, så mange er der...Og farmand (eller her ff) Otur kan man jo få for 10 bobbelobber...

Men ellers er det da en pæn lille hest...

Jeg synes der går lige lidt for meget inflation i priserne...eller betaler man lidt for navnet...og her tænker jeg ikke på Garris eller Orris...

Det har været tradition på Island, at bedækningspriser skulle holdes på et rimeligt leje og kun i undtagelsestilfælde stige til højderne - som f. eks. med Orri..det har smittet af herhjemme, så man næppe kunne sige, at man ikke havde råd til en fornuftigt bedømt hingst til sin hoppe...

Trist hvis priserne skal på himmelflugt...

PJ

Being normal is not necessarily a virtue - it denotes a lack of courage!

0
0
Svar på denne tråd

Garri....
Forfatter: 
Dato:  22-02-2004 17:17
Hvordan kan det forarge nogen, hvad bedækningen på Garri koster, fatter jeg ikke...
Man kan ikke sammenligne Garris kåring med hverken Gassi eller Laxnes.
Laxnes er kåret i Tyskland, hvor kravene slet ikke er så høje som herhjemme og Gassi`s kåring er gammel og dengang var kravene anderledes.
Selvfølgelig skal en hingst som Garri koste penge at få bedækket en hoppe ved, og jeg tror næppe det har noget med navnet på ejeren at gøre...
Nu kan det jo også være helt bevidst at prisen er så høj på bedækningen.På den måde sorterer man nok hopper fra, som ikke selv er rigtig gode...?
Og set fra hingsteejerens side er det nok mere interassant med kårede hopper til sådan en hingst, eller??
0
0
Svar på denne tråd

Jeg har...
Forfatter: 
Dato:  22-02-2004 19:55
...indtil for nylig været indehaver af en af DKs højst kårede hopper - og jeg kunne ALDRIG finde på at give en formue for af få en hoppe bedækket hos en uprøvet unghingst...og det har da aldrig været garanti for gode hopper at sætte prisen højt...

Og så synes jeg måske nok lige at det er arrogant nok at affærdige Garris kåring med at den er gammel - det gør den da endnu mere imponerende, når man ikke var så rundhåndede med karaktererne dengang.

Og de tyske kåringer - ja, der er jo den forskel, at der er tilladt 100 gr. mere vægt., hvilket er den eneste forskel i fht. FIPO. Der findes to typer kåringer i Tyskland, nogle lavet af landsdelenes avlsforeninger, der ikke følger FIPO og så FIZO-kåringerne, der pånær 100 gr. er identiske med de andre FEIF-kåringer.
Decimaltallene bruges som på Island.

Jeg tror næppe at det gør Laxnes´ FIZO-kåring meget dårligere - hvilket for os, der helst vil lave præstationsheste også er totalt underordnet - for 2x sølv til VM er ret ok...

Og så vil jeg da lige sige, at jeg ikke er forarget - folk må de selv om prisen.
Jeg synes bare det er trist, at en tradition med at selv gode hingste er tilgængelige for selv den små-fattige hoppeejer (findes der andre? ;-) )

Og har man en rigtig god hingst, skal man så være sart og vælge hopper fra - var det ikke bedre at få spredt generne en hel masse?
Og med det antal hopper hver hingst har i DK, er der næppe mange hingstebasser, der bliver overanstrengt - vi har vel efterhånden 250 hingste til de ca. 1200 hopper der sættes i fol hvert år.

PJ

Being normal is not necessarily a virtue - it denotes a lack of courage!

0
0
Svar på denne tråd

Priser og kåringer
Forfatter: 
Dato:  23-02-2004 11:52
Synes man Garris prisen for bedækning er for høj, så kan man jo bare vælge ham fra, og i stedet vælge en af de andre 1. kl. hingste i DK.
Jeg tror prisen kommer an på udbud og efterspørgsel. Garri er ny og interessant, og derfor er der sikkert mange der ønsker at betale prisen for en bedækning hos ham. Det samme gælder Stefnir, Fengur, Austri osv.
Umiddelbart vil jeg give PJ ret i, at det er lidt betænkeligt at give 10.000 kr (inkl. moms) for en bedækning hos en hingst man ikke har set afkom efter. Tænk hvis han avler skørt sind eller andet negativt.

Ang. kåringer i Tyskland, så har det da før i tiden været sådan, at karakter systemet var højere dernede (jeg skal ikke kunne sige om det var da Laxnes blev kåret). Der er da tit og ofte set eksempler på danske hingste som er blevet kåret middelmådigt (til dårligt) i Danmark, hvorefter de er stilt op i Tyksland kort tid efter, og har opnået kåringer helt op til 1. kl...?
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider