...indtil for nylig været indehaver af en af DKs højst kårede hopper - og jeg kunne ALDRIG finde på at give en formue for af få en hoppe bedækket hos en uprøvet unghingst...og det har da aldrig været garanti for gode hopper at sætte prisen højt...
Og så synes jeg måske nok lige at det er arrogant nok at affærdige Garris kåring med at den er gammel - det gør den da endnu mere imponerende, når man ikke var så rundhåndede med karaktererne dengang.
Og de tyske kåringer - ja, der er jo den forskel, at der er tilladt 100 gr. mere vægt., hvilket er den eneste forskel i fht. FIPO. Der findes to typer kåringer i Tyskland, nogle lavet af landsdelenes avlsforeninger, der ikke følger FIPO og så FIZO-kåringerne, der pånær 100 gr. er identiske med de andre FEIF-kåringer.
Decimaltallene bruges som på Island.
Jeg tror næppe at det gør Laxnes´ FIZO-kåring meget dårligere - hvilket for os, der helst vil lave præstationsheste også er totalt underordnet - for 2x sølv til VM er ret ok...
Og så vil jeg da lige sige, at jeg ikke er forarget - folk må de selv om prisen.
Jeg synes bare det er trist, at en tradition med at selv gode hingste er tilgængelige for selv den små-fattige hoppeejer (findes der andre?

)
Og har man en rigtig god hingst, skal man så være sart og vælge hopper fra - var det ikke bedre at få spredt generne en hel masse?
Og med det antal hopper hver hingst har i DK, er der næppe mange hingstebasser, der bliver overanstrengt - vi har vel efterhånden 250 hingste til de ca. 1200 hopper der sættes i fol hvert år.