Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Seniornettet

 Fjernet livmoder
Forfatter: 
Dato:  04-12-2018 13:22

Har nogle af jer få fjernet livmoderen

Hvis ja, hvornår var i tilbage i sadlen.

 

evt nogle gode råd/erfaringer

 


:O)

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  14-12-2018 16:01

det har jeg, tror der gik en 3 måneder før jeg følte mig klar igen.

 

et godt råd må være at få trænet din bækkenbund godt inden op, og hvis du efter op føler du skal på tisse, og sygeplejersken siger at der er masser af plads i posen, så insister på at få den tømt alligevel, jeg havde en nat med ulidelige smerter fordi de ikke troede på mig, da jeg sagde at min blære var fuld :-(

 

Og tjahhh, næste morgen fandt de jo så ud af at der var en fejl så der ikke kunne løbe mere i posen, dumme sygeplejerske, så jeg endte med at klage over dårlig behandling :-(

 


Mvh Naja

 

Glad ejer af Lillesøgårds Cirkeline,

Vm's Showtime

og BobÂ

1
1
Svar på denne tråd
 
 Jeps.....
Forfatter: 
Dato:  15-12-2018 21:41

Jeg har fået min fjernet og der gik 14 dage, så var jeg i sadlen igen, da jeg skulle prøve en ny hest. Kan dog ikke anbefales, tror jeg fik besked på at der skulle gå 4 uger.


Hesteejendom på Østfyn sælges.

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Hejhejhej
Forfatter: 
Dato:  16-12-2018 01:09

Det har jeg, ved en kikkert operation.

jeg fik besked på at vente, mindst 4 uger, med at hoppe i sadlen igen, men jeg skridtede så småt efter 14 dage, og red lidt forsigtig trav, i korte intervaller efter 3-4 uger. Og efter 5-6 ugers tid, red jeg næsten normalt igen. Og jeg var til første stævne efter 2,5 mdr.

Mærk efter, jeg er sikker på din krob fortæller dig når du er klar

 


En rytter uden sin hest er kun et menneske, men en hest uden sin rytter er stadig en hest.

 

Nu med en smuk blå engel.

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 2222222222222
Forfatter: 
Dato:  19-12-2018 15:05

Tak for svarene.

 

først fik jeg at vide at der vil gå 1 til 2 måneder inden jeg skulle påbegynde ridning

men nu hvor jeg er "gjort klar" til OP i januar, har jeg fået fortalt at jeg gerne skal bevæge mig hurtigt efter op, og holde mig fra ridning i min 2 uger. så det håber jeg at jeg kan.

 

Jeg ved pt ikke hvordan OP ender, for de vil tage den med kikkert, og "neden om" men pga str. kan de ikke love at de ikke bliver nødt til at tage den ud gennem buen

ok så jeg planlægger påbegynde ridning få uger efter OP

 

Glædelig jul til alle


:O)

0
0
Svar på denne tråd
 
 God jul
Forfatter: 
Dato:  19-12-2018 20:20

Jeg fik fjernet min gennem maven og har kun et fint ar, ikke noget man ligger mærke til.

Held og lykke, når du når der til :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 ssssssssssss
Forfatter: 
Dato:  24-01-2019 12:41

Tilbagemeldning.

Blev op den 16 jan 2019, alt gik godt. det ende med kikkeret op

Men jeg føler virkelig jeg har fodlænke på, man må jo intet !!

så manden min er blev fultids hestepasser. jo jeg tager lidt klatter, men bære ikke på noget.

Nu er der gået en uge, og jeg længes efter at komme igang, men krop er nu ikke helt med på sammen "galej" som min hjerne men jeg har accapteret at jeg først må hoppe på ponyen i uge 7. og skal have undervisning i uge 8.

Indtil der, står den på gåture ( selvom det er pisse koldt pt ) og almindelige huslige sysler. og så tror jeg rideudstyret får en overhaling

Jeg begynde på arbejde 5 dage efter op og det går fint, jeg køre bare hjem når jeg er for træt/begynder at fryse. for jeg har ingen smerter haft eller andre gener. men jeg er så TRÆT

vil virkelig gerne have min krop i form igen. så sidder på pilatis boldt på arbejde.

Normalt dyrker jeg Aqua fit 2 gange om ugen og rider 2-3 gange om ugen, og begge sport kræver at jeg først må genoptage det 4-6 uger efter,,SUK. nu er jeg "bare" hjemme.. Og jeg fysisk keder mig...

 

Tusinde tak for jeres info, og oplevelser, dejligt...

 

ps jo jeg havde foresten en tisse/blære episode, hvor en sygeplejer nær havde fortrudt at hun havde travlt med at taste på sit skærm For min blære stod med "rød" alarm kort efter opvågning. aldrig har jeg skulle tisse så meget havde ikke karteter.


:O)

0
1
Svar på denne tråd
 
 Det har jeg også
Forfatter: 
Dato:  24-01-2019 14:35

Det har jeg også været igennem.

 

Jeg kan kun sige at du SKAL lytte til din krop, på arbejde 5 dage efter lyder lidt vel optimistisk i mine øjene.

 

Selv om det er en kikkert operation, så er der fjernet organer og der er derfor sår.

 

Jeg var selv stille igang efter små 3 uger, startede stille ud. (Jeg havde på det tidspunkt jordens sødeste hest.

 

Nu må jeg så lige høre jer allesammen, før i hormonbehandling, her bagefter??

Jeg røg i MAX overgangsalder efter operationen, og har siden være på lavdosis estrofrem og er det stadig her 5 år efter.


mvh

 

Julle

 

DIN hest - DIT ansvar !!!

1
0
Svar på denne tråd
 
 ssssssssssssss
Forfatter: 
Dato:  25-01-2019 07:49

Ang arbejde. Så er jeg selvstændig med 5 medarbejder, men jeg sidder mest på kontoret og "jager" med de andre så er ikke mere belastet end hvis jeg gik der hjemme ( hvilket jeg ikke tror jeg ville kunne holde ud i længden ) og jeg bor få 100 meter fra barbejdspladsen så jeg køre bare hjem når jeg syntes

og sygeplejesken har sagt god for min pilatis stol, så der kan jeg side ogn trille lidt rundt

 

Ang min op/overgangsalder: Jeg fik fjernet livmoder, livmoderhalsen og ægge lederne, så kun de 2 "kugler" er tilbage ( jeg fik fjernet 700gram ialt ).

Dette skulle gøre at man ingen homonelt forandringer skulle komme. og jeg har heller ikke mærket noget.

Men i vores fam. går kvinderne tideligt i overgangsalderen, uden synlige konsekvenser, så jeg ville havde gjort det indet for meget få år. Ved ikke om det har nogle betydning.

 

Jeg har tænkt mig at få fortaget en GU inden jeg begynder få fysisk sport igen, bare for at være på den sikkre side..

 


:O)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg fik ...
Forfatter: 
Dato:  25-01-2019 13:53

Yderliger info.

 

Jeg fik fjernet alt, pga af nogle uheldige celleforandringer, så alt er væk hos mig.

 

Sportsbolle: Hvilke 2 "kugler" er tilbage?

 


mvh

 

Julle

 

DIN hest - DIT ansvar !!!

0
0
Svar på denne tråd
 
 sssssssssss
Forfatter: 
Dato:  28-01-2019 06:47

2 x "kugler" = æggestokke er tilbage

 

Grunden til at de lod æggestokkene blive, var så vil jeg ikke få homon ændringer, og derved ikke have behov for homonbehandling.

Men æggeleder, livmoder og livmoderhalsen blev fjernet, samt 2 pænt store godartet syster ( muskelknuder )

Muskelknuderne var åresagen til operationen, da de sad uheldigt. og målte hver især ø5,5 og 8,5 cm i diameter.

så tog det livmoder halsen og æggeledderne med det sammen.

 

Det er nu cmå 14 dage siden jeg blev opereret, og har det betydelig beder fra dag til dag, men jeg syntes det har været hårt at komme af med den konstante træthed, som jeg virkelig har været ramt af. jeg har fået tid til tjek, om 14 dage, Der håber jeg på en for at må begynde at ride og svømme igen jeg "tør" ikke gøre noget før, for hvis jeg "ødelægger" noget, og så må vente længer tid, det vil jeg helst undgå.


:O)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Pas godt
Forfatter: 
Dato:  28-01-2019 09:12

Sportsbolle, pas godt på dig selv.

 

Du skal nok tænke at det er faktisk en operation du har været igennem, du har bare været så heldig at få en Davinci operation, istedet for de "uheldige" som får den gamle operation, hvor du bliver skåret på tværs af maven....

Jeg "slap" med 5 små snit, der blev sat sammen med hæfteklammer.

 

Hvornår trætheden aftage, det kan jeg ikke helt huske, men jeg kæmper stadig med træthed.... om det så skyldes homonforandringer ved jeg ikke.

 

Jeg var ikke længe om at komme i sadlen og på arbejde, men det tog noget længere tid at komme mig rent physisk.

 

Mit forkløb var meget hurtigt, 14 dage efter besked om at jeg skulle opereres lå jeg på briksen.... Noget fortumlet og alligevel glad over at det blev opdaget i tide, men det sættter dog en masse tanker igang.

 


mvh

 

Julle

 

DIN hest - DIT ansvar !!!

1
0
Svar på denne tråd
 
 livmoder
Forfatter: 
Dato:  05-03-2019 09:45

Da HesteNettet er et sted hvor mange også "almindelige" menesker finder svar på forskellige spørgsmål. har jeg valgt at lave en afsluttende info om mit forløb.

Da jeg ikke selv kunde finde noget, fra nogle der selv havde været i situationen. og derved var susikker på forløbet, og startede denne tråd.

 

uge ½ ) Blev opereret den 16 januar, alt fik egenligt fint. jeg var temmelig ramt af nakosen, så tog en ekstra dag på sygehuset.

dag 1 har kan man havde mange smærter i kravebenet ( ja det er rigtigt ) dette skyldes det luft de poster ind under operationen.

hvordan kraveben og luften hænger sammen, skal jeg ikke gøre mig klog på. men det går forholdsvis hurtigt over.

 

uge 1) Den kommende uge var jeg træt, virkeligt træt.

jeg begynde at arbejde 6 dage efter Op. dvs at jeg arbejder 400 meter fra hjemmet, og sidder meget stille, og kom og gik som jeg syntes det passede mig. ( jeg er selvstændig )

havde ikke ondt, men følte mig oppustet.

 

uge 2 ) fik jeg det beder, men var stadig lidt dvask.

gik med i stalden. tog lidt klatter, manden bar spanden ud og ordnede det tunge opgaver.

 

uge 3 ) Der begynde jeg virkeligt fysisk at kede mig, havde det rigtigt fint, ingen smerter, og følte på ingen måde mig syg og var mentalt klar til at "komme igang" så bestilte tid til GU tjek.

jeg begynde at passe heste selv. men jeg tænkte mig om

 

uge 4 ) Var til GU, de kunne konstatere at jeg var meget hurtigt groet sammen, hvilket resulterede i at der var en blodansamling på 5,5 cm i buen ( da det ikke kunne sive ud )

De spurgte til min "almen vel" jeg havde det jo super fint og var klar til ridning og svømning ( syntes jeg ;o) de tog nogler blodprøver. som jeg ville få svar på ugen efter.

 

uge 5 ) De kunne konstatere at der var infiktion i blodansamlingen!

Så jeg fik lige lagt 4 uger mere på ( sølebat og andre sports intresser ) og en 10 dages kraftig pencelin kur

fritiden blev brugt på havearbejde.

 

uge 6 )

så kunne det være nok ( min mand rådet mig til at ride lidt, han syntes vist jeg begynde at blive desperat og lunten blev kort for jeg havde jo forventet at jeg skulle påbegynde ridningen efter uge 4, så min tålmodighed var sat volsomt på prøve der ) Hesten blev sadlet på, og jeg red lidt på banen, uden nogle "men`/smerter" dagen efter red jeg en lille tur. de eneste smerter der kom, var om aften på min lår, efter så længe uden ridning. blev jeg godt nok øm.

nå men ugen red jeg et par gange, alt vel og andre nattelige intresser fungerede skam også fint ;o)

 

nu uge 7 ) jeg er påbegynd undervisning i ridning, med masser af nedsidning. så mit liv er efterhånden tilbage på "normal" bortset fra aqua fit, men det er mest fordi jeg ikke har tid denne uge. elleres var jeg at finde i bassinget i aften.

 

næste uge 8 ) der skal jeg til afsluttende tjek, og grønt lys for at må påbegynde mit liv ( Men jeg behøver jo ikke fortælle jeg har høvet mig de siste par uger.)

 

Nå men mine gode rå er, lad vær med at være en helt. selvom ventetiden er lang og hård, så er det jo egenligt kort tid, i forhold til hvad du måske har måtte bøde for i henhold til "mens" og ubehalig i følge af dette.

Mange steder siger/skriver de at man ikke skal til GU tjek, efter oprationen. men jeg valgte selv at bede om et ekstra tjek efter 4 uger. og der fandt de jo blodansamlingen, med betændelse. og hvis jeg ikke havde været til tjek, kunne jeg havde være blev syg, egenligt uden at vide af hvad, og bare tro jeg havde influenza som alle har i denne tid.

så heller et tjek for meget, end et for lidt.

 

så pøj pøj, til alle der skal gennem sammen omgang.

 


:O)

1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider