Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Seniornettet

 Overgangsalderen
Forfatter: 
Dato:  14-11-2017 21:18

Jeg har lige læst denne bog: www.kvindeguiden.dk/boeger/ menopause/artikel/hedeturen/

Og den er sådan set lidt morsom og oplysende.

 

Men jeg oplever det anderledes: Jeg stresser ad helvede til. Jeg har problemer med at mit hjerte føles som en gedde i en våd sæk, det spræller og kæmper.

Jeg er mere nervøs og bange for at gå til lægen/ringe andre ting.

 

Da min kat skulle have piller, kom jeg til at blævre af skræk- simpelthen i hele kroppen. Ryste ryste blævre! Ikke fordi han bed/kradsede- men af skræk for, han ikke åd de satans piller.

 

Hedeture: Jo, og jeg kan tapsvede- selv i ørene! Men jeg har altid været en varm (svedig) kvinde. Nattesved: Ja, jeg vågner og er drivvåd, og må vende dyner og tæpper. Men det med hjerte og puls er værre. Og søvnløsheden. Jeg kan ikke sove- og ligger og spekulerer.

 

I øvrigt gør hedeturene desværre ikke noget mod kolde fødder! De er fortsat iskolde- men resten af legmet driver i sved.


Mvh

Tine

0
0
Svar på denne tråd
 
 Overgangsalder
Forfatter: 
Dato:  15-11-2017 12:32

Jeg oplevede også store forandringer.

 

Temperatur skift, altså hedeturer 3-4 gange i dagtimerne, følte mig som en generet skolepige.

Dårlig nattesøvn, natlige hedeture.

 

Jeg gik til lægen, for at få hjælp.

 

Min læge ville ikke hjælpe uden en større forgående undersøgelse, og gudskelov og tak for det. Undersøgelsen viste forstadier til cancer. Så ud med livmoderen, æggestokke og æggeledere.

 

Så langt så godt, nu var jeg bare i permanet overgangsalder, men nu kunne min læge hjælpe. Jeg er nu på en lavdosis hormonpille, og den hjælper på det meste. Dog kan jeg stadig have lidt problemer med at sove. Men min daglig dag er blevet meget meget bedre.


mvh

 

Julle

 

DIN hest - DIT ansvar !!!

1
0
Svar på denne tråd
 
 Tak for dit svar
Forfatter: 
Dato:  15-11-2017 18:58

Julie.

Og godt, dine celleforandringer blev opdaget i tide.

 

Nu er jeg i den normale alder (hvis man kan sige det sådan), og de daglige hedeture er gået meget ned, men nattesvedeture og hjertebloppen er der endnu.

 

Jeg vil ikke så gerne tage hormoner af familiære årsager (arvelig sygdom), så det er udelukket for mit vedkommende. Men det der stress og puls 220- kunne jeg meget godt undvære. Det er min kat, der har forhøjet stofskife- og mig, der får symptomerne! :-P

 


Mvh

Tine

0
0
Svar på denne tråd
 
 i samme klub
Forfatter: 
Dato:  18-11-2017 08:48

Hej Tine.

Ja, jeg er desværre i samme "klub" .

 

Har altid sovet som en sten. Drak snildt en kande kaffe, for derefter at sove fint og lige til næste morgen.

 

Ligger og også og roder rundt nu, og med tankemylder. Virkelig belastende.

Hedeturene er heller ikke det værste for mig. Det er søvnproblemerne.

 

Og jeg kan heller ikke klare samme skema som tidligere med fuld fart på job og fritid, og søvnmangel hjælper jo i hvert fald heller ikke på dette.

 

Jeg havde - i lang tid - kæmpe hjælp af naturpillerne : Remifemin. De kan varmt anbefales. De tog hjertebanken, svedeture og tankemylder.

 

Sørg for at være godt dækket ind med magnesium, b-vitamin og D-vitamin.

 

Læg mærke til om ikke søde og fede sager forværrer dine hedeture, det gør de klart for mig.

 

Rødkløverekstrakt fra Herrens Mark skulle være rigtig godt også og det skal jeg snarest have afprøvet. Det er som om at naturmidlerne hjælper en tid og så kan det være nødvendigt at finde en anden type.

 

Held og lykke.

1
0
Svar på denne tråd
 
 min alder
Forfatter: 
Dato:  19-11-2017 19:27

tilsiger ikke at jeg skulle være i overgangsalderen, men desværre er det ikke altid nok at dåbsattesten siger noget anderledes.

 

Mine hormoner er gået totalt i selvsving; hedeture, søvnløshed, stress, angst-anfald, og en krop der pludselig går i forfald.

 

Jeg har konsulteret en dietist efter at min læge sagde, at nogen bare går tidlig i overgangsalder, og dietisten har taget min situation som en udfordring, så nu er vi i gang med at omlægge min kost (hvilket betød 5 kg mindre kropsvægt inden for 8 uger) og jeg er i test med forskellige naturlige supplementer (ligesom mine heste), hvilket gør min langt mindre oppustet. Jeg drikker ikke kaffe mere, har ikke lyst til slik (læs; sukker) og drikker hvid the efter kl 3 om eftermiddagen. Ikke noget frugt juice (for meget sukker), regnbue mad (forskellige grøntsager herover dagen) og langt bedre velvære.

 

Det gør overgangsalderen langt nemmere at håndtere - og jeg sover nu mindst 4 timer ad gangen om natten. :)

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Diætist
Forfatter: 
Dato:  22-11-2017 17:24

Tine A (3),

 

Træls med gener fra overgangsalderen. Håber du finder brugbare måder at lindre/fjerne dem på.

 

Hellig,

 

Hvor fedt med diætisten, der hjælper dig med div. gener.

Jeg kunne godt tænke mig at vide, hvad du nu spiser, siden du har tabt 5 kg. Hvis du vil dele?? :-)

 

(Har selv nogle genstridige kilo selvom har klæbet sig på. Og dem vil jeg af med. :-) )

 

Kærlig hilsen fra mig.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Det virker for mig
Forfatter: 
Dato:  23-11-2017 11:32

Livskilde:

 

Da jeg droppede kaffen, fik jeg mindre lyst til sukker, så det har været selvregulerende i relation til kager, wienerbrød, franskbrød og slik (inkl. tyggegummi). Jeg spiser det næsten aldrig mere.

 

Jeg spiser fisk to gange om ugen. Får pocherede æg 4 gange per uge til morgenmad (og mit kolesterol tal er super godt stadigvæk)sammen med enten spinat, tomat eller avocado. De resterende dage får jeg græsk yoghurt med een banan i skiver, mix af rosiner, solsikkefrø og græskarkerne samt en theske ahornsirup. Om formiddagen får jeg et stykke frugt, til frokost som regel to halve stykker rugbrød med kødpålæg og dertil tomat, agurk, bladselleri, gulerod, grøn peber i små stykker. Til eftermiddagssnack enten lidt tørret frugt (IKKE mango da det forstyrrer sammensætning) eller en halv grahamsbolle (ikke grovbolle med kerner da det forstyrrer maven) med ost.

 

Til aftensmad får jeg min 150 g kød (er ikke en god kødspiser), en håndfuld kartofler mindst 3 gange om ugen, ellers brun ris eller hjemmelavet fuldkornspasta så jeg kan styre sukker og salt indhold. Og så grøntsager - broccoli, hvidkål, rødkål, løg, hvidløg, porrer, gulerødder, majroe, spinat, pastinakker, rødbeder, grønne bønner, rosenkål, søde kartofler o.lign. Regel er at der skal være mindst een af hver af grøntsags grupperne. Vi får også nogle geniale supper :).

 

Inden jeg går i seng får jeg en kold kartoffel eller et parspiseskeer havregryn med mælk da det sparker min forbrænding i gang om natten. Dette er dog kun mig, da der er en eller anden kemisk forbindelse der påvirkes af mit hormonniveau eller sådan noget. :)

1
0
Svar på denne tråd
 
 Hellig
Forfatter: 
Dato:  23-11-2017 21:05

Hellig,

 

1000 tak for dit uddybende svar. Interessant. :-)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Smerter
Forfatter: 
Dato:  14-12-2017 08:00
I som har været igennem overgangsalderen, har i også oplevet slemme smerter omkring hjertet?

Jeg er ved at blive undersøgt, men bliver konstant "glemt".

Hilsen Helle

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Sund kost
Forfatter: 
Dato:  15-12-2017 11:06

Tror det er vigtigt med en sund livsstil, sund kost og masser af motion. For meget sukker og salt er en stor synder desværre:)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Det kunne være en ide
Forfatter: 
Dato:  16-12-2017 10:43

Jeg døjer selv med overgangsalderen er 52 år. tjeckede lidt rundt på nettet, hvor jeg faldt over et par sider, som kommer tæt på problemet: http://www.voksnekvinder.dk og http://www.abbi-sexartikler.dk der er flere artikler som beskriver problemet, samt forum hvor man kan skrive sammen med andre, der oplever det samme problem.

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider