Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Seniornettet

 Lærervikar
Forfatter: 
Dato:  17-12-2017 21:09

Hej

Jeg er igang med mit sabbadt år, og har igennem snart 5 år haft det samme job og trænger til at sparke mig ud i noget andet af flere årsager, inden jeg finder ud af hvad jeg så skal.

 

Jeg overejer at søge som lærervikar, men jeg kender intet til det.

så nogen det evt. kan svare på nogen af mine spørgsmål.

 

Hvad er lønnen?

Selvom månedslønnen er svingene hvad kom i så ofte op på måedligt?

Regler for antal timer minimum timer, man får pr. dag man møder op?

Go og No go´s?

 

Hvordan blev i taget imod (kolega mæssigt)

 

Hvordan søger man disse jobs? (vikarberru eller direkte til skolen?)

0
0
Svar på denne tråd
 
 hmm...
Forfatter: 
Dato:  18-12-2017 00:37

Jeg var lærervikar i nogle måneder på mit sabbatår.

 

- Lønnen var ret god, som jeg husker det... men jeg kan ikke huske, hvad den lå på. Jeg kan overhovedet heller ikke huske, hvad jeg tjente, men det afhang også af, hvor meget arbejde jeg havde.

- Jeg havde intet minimum timeantal, men jeg var også tilkaldevikar (hvilket var et helvede!), og var altså ikke fast vikar (fx ifbm. barsel).

 

Jeg havde det skidt mens jeg var der (depression m.m.), så jeg nød det ikke voldsomt meget. Derudover var det ofte ret svært at blive smidt ind i en tilfældig klasse, og mere eller mindre underholde dem, eller lade dem underholde på mim bekostning ("haha, vi narrer hende og siger, vi har lavet det, der står på vikarsedlen!" ).

 

Noget var meget sjovt, men som nævnt var jeg meget farvet af min sindsstilstand.

 

Jeg gik selv direkte til min gamle folkeskole og spurgte, om de kunne bruge en vikar, og så blev jeg ansat. De ville ikke engang have en ansøgning, men jeg tror måske, jeg skulle vise dem mit eksamensbevis fra gym...?

 

Anyhoo, hvis du får nogle gode klasser i gode aldersgrupper, eller hvis du bare er awesome til det med børn, så skal det nok gå godt. Jeg havde ikke den fedeste oplevelse, men jeg ville nok få en anden oplevelse, hvis jeg søgte i dag (hvilket jeg faktisk overvejer... selvom det nok bliver pædagogmedhjælper i stedet).

 

Held og lykke :)


Bissen

Forgive yourself for not knowing what you didn't know until you learned it

0
0
Svar på denne tråd
 
 :-):-)
Forfatter: 
Dato:  22-12-2017 09:21

Det er meget forskelligt fra skole til skole, samt hvordan kommunerne gør det.
Jeg har nu været lærervikar i 3 år - og jeg elsker det!

Jeg ligger på over 200kr/timen.

 

Jeg har så fået faste timer, men har også timer udover det, som jeg bliver kaldt ind til.

Jeg har et sted mellem 25-40 timer om ugen. Så min månedsløn svinger mellem 18-30.000 kr før skat :-)

MEN!!! Det er langt fra alle der får de timer. Det kommer igen an på hvor man er, og hvad der er behov for. Men man kan være heldig :-)

1
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  23-12-2017 02:29

Hej Stine,

 

Som HF skriver afhænger løn og timer af hvilken skole, samt hvilken kommune man bliver ansat hos.

De fleste skoler mangler vikarer til faste timestillinger i månederne omkring sommerferien. Resten af året ansattes der primært kun vikarer i tilkaldestillinger.

Der er selvfølgelig fordele og ulemper ved begge stillingstyper. Som fastansat er du garanteret et fast antal timer pr. uge, men lønsatsen er typisk lidt lavere end ved tilkaldevagter. Som tilkalde er man ikke garanteret timer, samt man skal være forberedt på at kunne møde op på skolen inden for rimelig tid (typisk kommer dagens sygemeldinger mellem 6.30-7.00, derfor kan man også forvente at blive kontaktet i dette tidsrum.) Tilgengæld er lønsatsen som tilkaldevikar højere, i og med at vagten er "akut" og ikke planlagt.

 

Jeg har været ansat som tilkaldevikar ved 2 folkeskoler og 3 privatskoler. Lønnen har været meget ens alle steder (omtrent 240kr./timen). Det varierer selvfølgelig. På den ene privatskole var mine pauser og 'tomme' timer til en lavere sats (mener det var 154kr./timen).
Dér hvor jeg er ansat som tilkaldevikar nu(folkeskole) er mine pauser og 'tomme' timer betalte, og derfor har jeg samme sats, som hvis jeg har undervisning.

 

Jeg kan ikke give dig et sammenhængende billede på hvad en samlet månedsløn vil være, da jeg ikke har haft andet end tilkaldestillinger, og ingen af mine timetal har lignet hinanden for månederne ;) Som sagt - det varierer. Tilgengæld er lønnen jo virkelig fordelagtig, så selv med 'få' timer på en måned, kan man få en ret god løn.

 

Jeg ved ikke om det er en generel regel, men alle steder jeg har været ansat som tilkaldevikar, har jeg haft krav på minimum 2 timers løn, også selvom jeg ikke har haft 2 timer den pågældende dag.

 

Sammenhold osv. kollegamæssigt er igen meget afhængigt af hvor man er ansat. Den ene privatskole jeg var ansat hos havde et meget lille personaletal (18 lærere og 5 vikarer), og der var folk generelt altid velkomne og interesseret i at snakke. Jeg havde det fantastisk i den tid jeg var ansat hos dem.

Dér hvor jeg er nu er der væsentligt flere ansatte (jeg har ikke tal på dem, men der er lige over 1000 elever), og jeg er endnu ikke blevet introduceret til flere end 2 lærere i specialklassen, som har været til stede når jeg har haft timer i deres klasser. Dette er til trods for at jeg har været vikar dér i lidt over 2 år pt.

 

Jeg har søgt stillinger ved at sende CV og uopfordret ansøgning til skolernes vikaransvarlige. Et par enkelte gange er jeg mødt fysisk op med ansøgning, men dette har ikke ført til ansættelse. Så personligt synes jeg det giver mest mening at sende ansøgningen pr. mail. Det viser selvfølgelig engagement når man personligt møder op, men jeg tror ikke det betyder så meget længere, som det nok har gjort før i tiden.

 

Men har du gjort dig nogle tanker om hvorfor du gerne vil ansættes som vikar? Og om du er kvalificeret til at varetage undervisningen og ansvaret for 20+ unge mennesker?

Det er det fedeste job at have, og jeg kan varmt anbefale det til alle som har modet på at prøve kræfter med klasserummet. Men det er også fysisk og psykisk krævende at være "uforberedt" til sin arbejdsdag, samt at tage vare på så mange børn/unge på samme tid.
Der findes ikke én klasse som er ens, og man ved aldrig hvad næste time/klasse bringer.

 

Det skal nok også nævnes at jeg er igang med læreruddannelsen, og har i den forbindelse masser af faglig viden og støtte med når jeg træder ind i klassen. Det skal bestemt ikke forstås sådan at man ikke kan være en god vikar eller lærer hvis man ikke er fagligt udannet(eller igang med en uddannelse), men mere at jeg ofte står i situationer hvor jeg trækker kraftigt på ting jeg har med i baggagen fra min uddannelse.

Jeg har det f.eks. på samme måde med min ridehjelm. Jeg har ikke behov for den for at ride mine heste, med for sørensen jeg er glad for at have den når uheldet er ude.

 

Det blev en længere roman, så jeg vil gerne slutte af med at opfordre dig til at søge en vikarstilling hvis du har blod på tanden for det! Det er som sagt det mest rewarding job jeg nogensinde har haft, og bl.a. også derfor jeg nu er igang med min uddannelse.

Så ud og søg, og held og lykke til!

 


♥ Damm ♥

-en engel i forklædning

Hvad du ikke dør af, gør dig stærkere!

-i så fald må jeg være rigtig stærk!
Verdens bedste pony; Thorsen!
-jeg var bare heldig!

1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider