Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Seniornettet

 Ensomhed og kræft
Forfatter: 
Dato:  29-05-2017 03:45

Hej på hestenettet!

 

Jeg er ny her og aner ikke en pind om heste, men i virker søde (har lige brugt 4-5 timer på at læse om Christina og bodegafætteren ;)), så prøver lige alligevel, så mange andre steder får man bare et læs @!#$ i hovedet.

 

Sagen er den at efter brud med min kæreste gennem 10 år i 2010, måtte jeg flytte til et ret usselt sted (140 m2 på villa vej, til 25 m2 på en bondegård fra 1877 på landet) for at kunne leve alene.

 

i 2015 smider de mig ud med 14 dages varsel, og jeg blir hjemløs de næste 10 mdr (dvs på forsorgshjem, og ingen andre egendele end jeg kunne have i en taske).

 

I Januar 2016 får jeg endelig en lejlighed igen, relativt tæt på mine forældre (15 km) men langt fra min tidligere omgangskreds (40 km), Der var faktisk kun 1 ven tilbage som jeg af og til tale i telefon med, men vi har faktisk ikke mødtes siden han hjalp mig med at flytte ind.

 

Altså er mit sociale netværk nu stort set reduceret til ingenting. Jo mine forældre, men de ringer aldrig af sig selv, sommetider "opfinder" jeg selv en grund til at ringe til dem bare for at tale med nogen.

 

Min bedste "ven" her i den nye by er kassedamen nede hos købmanden.

 

Nå men så i sensommeren 2016 er jeg så uheldig at få konstateret uhelbredelig kræft. Fik en masse stråler, ganske ulideligt. Trods den alvorlige sygdom var der kun EN som gad besøge mig på hospitalet og kun EN gang på de i alt 3 mdr jeg var indlagt, og det var på min fødselsdag. Og der var min far.

 

Ikke engang et opkald fra moren til min datter, fra min bror eller andre kunne det blive til.

 

Snart skal jeg have fodlænke på fordi jeg desværre var skyld i et mindre færdeselsuheld der tilbage i april 2015 hvor jeg røg ud af den første lejlighed.

 

Så hvis jeg ikke var ensom før, så bliver jeg det da nu. Spærret inde i eget hjem, kan ikke engang gå mig en tur hvis jeg får lyst til det.

 

Man må heller ikke have dyr her, så jeg har heller ikke en hund eller kat at hygge mig med. Det er 50 dage jeg skal have den fodlænke, altså en god del af sommeren. Så der bliver heller ikke noget med en festival jeg plejer at tage til (selvom jeg måske ikke ville kunne alligevel pga kræften)

 

Jeg kan nu godt finde ud af at være alene og underholde mig selv, jeg keder mig ikke, men inden alt det med kæresten skred i 2010, var jeg altså vant til at have masser af venner og bekendte, over 30.

 

Og nu snakker kommunen om førtidspension (jeg er 35 år, men det er kræft jo ret ligeglad med).

 

Så det meste af mit sociale liv foregår på internettet (chat) og her har jeg da fundet 2 veninder, men det ligger allerede nu fast at de aldrig bliver mere (vi taler i tlf osv), hvem ville også gide score en kræftpatient ;/

 

Det er sådan historien i store træk uden det bliver aaalt for langt.

 

Ville bare høre om i har nogle gode idéer til hvordan jeg kan undgå at gå "helt i hundene". Der er selvfølgelig ikke meget jeg kan gøre så længe jeg har den fodlænke, men på længere sigt? Udover at "pleje" de "venner" jeg har på div chat, facebook osv?

 

Og ja indputs generelt?

0
1
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  29-05-2017 22:24

Hej Martin

 

Sikke da en redelighed, det gør mig ondt. Livet har da godt nok sendt lige lovlig meget udfordring i din retning. Jeg håber, at du kommer hel ud på den anden side.

 

Efter at have læst dit indlæg spekulerede jeg lidt over, om jeg havde nogle idéer, så her kommer lidt, omend det ikke er sikkert, at du kan bruge det til noget.

Jeg indrømmer blankt, at jeg ikke har en dyt forstand på online gaming, men jeg ved, at min søster spillede meget tidligere, bl.a. World of Warcraft og andre ting, og der igennem 'mødte' hun en masse venner over hele verden. Blandt andet en sød engelsk fyr, som hun nu er forlovet med.

Jeg havde indtryk af, at der faktisk gemte sig et ret stort internationat netværk af herlige, introverte nørder (undskyld - gamere!), som egentlig kom hinanden ved via chat osv. Og desuden nød spillet.

Min søster prøvede flere gange at få mig i gang, men jeg havde desværre for travlt med studier og andet.

 

Du skriver desuden, at du har kræft. Jeg tænkte, uden at vide det, at Kræftens Bekæmpelse måske har nogle netværk, hvor man kan møde andre, der sidder i en lignende situation, altså også andre der er ramt i en så ung alder, og derigennem få nogle venner, eller i hvert fald nogen man kan tale med, om de tanker og følelser man har.

 

Det var sådan lige, hvad der faldt mig ind. Nu ved jeg ikke, hvor meget energi du sådan går rundt og har, men når du en gang kan færdes frit udenfor dit hjem igen, er der jo også den mulighed, at man kan lave lidt frivilligt arbejde, i det omfang man har kræfter og lyst.

Min mand, der kun er et par år ældre end du, er førtidspensionist, og har i et par år været besøgsven for en ældre mand på plejehjem.

Der er også meget andet frivilligt arbejde, man kan kaste sig over. Der findes hjemmesider med forslag. Du skriver, at det kunne være rart, hvis du havde mulighed for at have en hund eller kat, men ikke har tilladelse, der hvor du bor, men hvis der er et internat i dit område, og det er noget, du har kræfter til, så vil de sikkert være glade for lidt ekstra hjælp. På den måde kan du både have glæden af at være sammen med dyr, og lære nogle andre mennesker at kende.

Det eneste du skal tænke på, er naturligvis din situation i forhold til kommunen. Der er vist nok forskellige regler for, hvad man må lave af frivilligt, ulønnet arbejde, hvis man er på kontanthjælp.

 

Jeg håber, at alt snart lysner for dig .

 

Venlig hilsen Mitte

2
0
Svar på denne tråd
 
 Gode ideer
Forfatter: 
Dato:  29-05-2017 22:41
Mitte har nogle rigtig kloge forslag!

Så, kig på hendes opslag en gang til, og prøv dem af!

Men prøv også at se på Facebook
Jeg er fx med i brætspil grupper, ride relaterende grupper, jagt og venindehygge (målrettet folk der bare vil møde nye mennesker) .

Aftenskoler har ofte gode kurser!
Mm, fx lækker mad?! Fremmedsprog? Kor?

Google på alt hvad du finder vagt relevant.
Løbeklubber, brætspil, rollespil, Vinterbadning, slægtsforskning, you name it.
Ridning er fx dyrt, men min mand bruger lige så meget tid på Bueskydning som jeg rider - og det koster ham kun 600 kr/år.

Frivilligt arbejde er også godt.
Hus forbi har hvertfald tidligere haft nogle tiltag, hvor de arrengerede undervisning om hvad hjemløshed er. Det er der mange der kan tåle at have forståelse for... Her kan du gøre gavn og bryde uvidenhed ned.
Men frivilligt arbejde i andelsforeningen, lokal vandboring, alt det kræver også ildsjæle.

Problemet i Danmark er, at der ikke er tradition for at tale om hvad man gør eller har gjort for at udvide netværket, men ovenstående er i stil med hvad jeg selv har afprøvet efter at være flyttet på tværs af landet.

God arbejdslyst, og held og lykke med at bygge nyt netværk op
1
0
Svar på denne tråd
 
 Hejsazz
Forfatter: 
Dato:  31-05-2017 01:37

Hej igen.

 

Jeg ved godt det er en dårlig undskyldning, men min computer kan ikke spille de spil den er er ikke "dyr" nok. Men jeg kan chatte på enten superchat.dk eller jubii.dk, og der "kender" jeg så en masse mennesker.

 

Jeg taler også i tlf med dem, og har handlet med dem, men jeg har ikke mødtes med nogen af dem IRL (mest PGA geografi)

 

Det med internat var sgu en god idé så kunne man besøge hunde og katte uden at tage dem med hjem.... Det tør jeg da ikke!

 

Jeg kan lige forestille mig at jeg blir særligt "forelsket" i en hund eller kat, og så må jeg ikke tage den med hjem? Ultra nedtur ;)

 

0
1
Svar på denne tråd
 
 Jeg skal i fængsel
Forfatter: 
Dato:  31-05-2017 01:52

Jeg blir ved med at tænke på historien om Chritina som var nede og skulle til at date igen og så til nu at have 2 børn det SÅ smukt, gid det var mig. MEN!

 

Efter flere udskydelser både fra min og kriminalforsorgens side så var det meningen jeg skulle komme på deres kontor i dag (1,5 time i tog) + gå tur osv ca 4 timers rejsetid i alt.

 

OG jeg kom også med toget til tiden og jeg var OGSÅ i Næstved til tiden (helt utroligt af DSB hehe) MEN....

 

Jeg skulle jo hen til kriminalforsogens kontor derfra... 1,5 km

 

Så husker jeg INTET. Blev slået ned bagfra, og så endte jeg ikke på kriminalforsorgens kontor men på skadestuen på sygehuset!

 

- og nogle timer senere med en taxa hjem som kostede 850 kr men jeg havde kun 600 kr, så blev ham taxamanden skidesur...

 

. men bottom line;

 

Nu anser kriminalforsorgen mig jo for værende "usamarbejdsbillig" og der for skal jeg afsone 50 dage i et "rigtigt fængsel" altså ikke med fodlænke i eget hjem.

 

Nu kender jeg til deres sagsbehandlingstider fra tidligere så det kan sikkert tage helt op til 2 år at få effektueret. Men så går jeg jo rundt med den "mørke sky hængende over hovedet".

 

Jeg ved godt at mit skriv absolut intet har med heste at gøre, men jeg har bare læst en masse her og i virker meget sødere end på andre "debatsider".

 

Med kærlig hilsen

Martin

0
1
Svar på denne tråd
 
 Og kræft
Forfatter: 
Dato:  31-05-2017 01:57

Ja kræften glemmer jeg jo helt i hele "spillet".

 

Den er ikke så slem at jeg skal være fx indlagt mere.

 

Men (det er i munden) det giver problemer med fx at tale og spise.

 

Min mor blev helt ked af det til jul da jeg måtte sige at jeg kan ikke spise flæskesteg (jeg kan ikke tygge ting)...

 

Og skal vi lige fyre mere på bålet (det er her mange begynder at tro jeg bare digter ting, og jeg ville ønske jeg gjorde) men jeg har ikke set min datter siden 2011 på hospitalet i en anden forbindelse.

 

Jeg har mange gange ringet og spurgt moren om vi ikke skulle spare sammen sammen, for det er jo næste år hun skal konfirmeres, men hun synes bare jeg skal blande mig udenom - og det gør jeg så ;/

0
0
Svar på denne tråd
 
 Journal = bevismateriale
Forfatter: 
Dato:  02-06-2017 08:31
Hey.
Heldigvis for dig er en journal også et juridisk dokument, som er velegnet som bevismateriale.
Og der står på dokumentet, hvilke læge du har set.

"Jeg var indlagt efter at være slået ned" burde gælde som lovligt fravær, og heldigvis kom du forbi læger, så du har ekstremt let ved at dokumentere dine påstande.

Ro på.
:)
3
0
Svar på denne tråd
 
 Hvor....
Forfatter: 
Dato:  04-06-2017 21:25

Hvor i landet bor du?


Med venlig hilsen

Lene

0
0
Svar på denne tråd
 
 Måske besøgsven
Forfatter: 
Dato:  05-06-2017 21:19
Kære Martin.

Det gør mig rigtigt ondt at høre om din situation og er ked af at du føler dig ensom.

Da jeg læste din historie kom jeg til at tænke på at du lyder som en menneske som har prøvet mange ting og som kan lide at tale med andre mennesker.

Jeg kom til at tænke på om besøgsven kunne være noget for dig. Aldersmæssigt vil der jo være ældre mennesker men de vil da være dybt taknemmelige for dit venskab og den tid du kan give dem.

Jeg ved at det jo nok ikke lige er det nemmeste med fodlænke på. Men jeg tænkte at det var noget du måske kunne arbejde videre med bagefter.

Hvordan man bliver besøgsven ved jeg desværre ikke. Men jeg er sikker på at internettet eller evt. Et plejehjem kan hjælpe med information.

Martin, der var blot en idé... resten er op til dig.

De bedste tænker herfra.

Mvh Hermonia
0
0
Svar på denne tråd
 
 Takker
Forfatter: 
Dato:  06-06-2017 21:26

For svar og forslag !

 

Det med besøgsven lyder rigtigt fint (omend jeg må have det med fængsel afklaret først.

 

Men så tænker jeg enten det skulle være med ensomme unge, eller fx i kræftens bekæmpelse regi med andre "unge" som også er ramt af kræft.

 

Der ikke så meget for gamle mennesker ;) Men det bare mig. Forsøger at holde humøret oppe, og komme ud hver dag, også selvom det bare er en tur til købmanden (faktisk kan man jo bestille alt online og aldrig bevæge sig ud i disse tider).

 

Kræften gør dog at min energi er meget lav, der er nogle dage hvor jeg sover i op til 14 timer, og resten af tiden er sengeliggende udover at gå på toilettet stort set.

 

Men jeg håber da jeg med tiden kan få mere energi og overskud så jeg magter mere end at gå til købmanden (på en god dag).

 

Tak fordi i ikke er fordømmende som andre steder ...!

 

PS det med internat synes jeg er en god idé mener faktisk der er et kattehjem ikke så langt herfra, det vil jeg se nærmere på. Om ikke andet kan man vel hjælpe til med at passe dem et par timer om ugen eller noget?

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider