|
|
| Jul uden sine børn |
|
|
I år er det så første gang at vi skal holde jul som skilsmissefamilie. Ungerne skal være ved deres far, og jeg frygter det.. Jeg er altså en kontrolfreak, og det kan jeg godt mærke at det er et problem i år. Ungerne har altid været vant til at julemanden smider gaver ud af kanen, så de lander et tilfældigt sted i haven. De plejer at hygge sig med at rende rundt i haven i flyverdragter og med hver sin lommelygte. Samtidig har vi andre mulighed for at få ryddet af bordet og lavet kaffen. De er allerede begyndt at snakke om hvor mon de gaver lander i år, nu hvor de skal holde jul ved farmor og farfar. Min datter på 7 år er bekymret for om julemanden mon overhovedet ved hvor de skal holde jul.. Min eks mener det er noget pjat! De skal bare spise, åbne deres gaver og så hjem i seng. Han siger han ikke gider alt det julepjat og jeg kunne jo bare lade være med at starte de dumme traditioner. Det har han helt ret i, og lige nu fortryder jeg det også rigtig meget. Jeg kan bare næsten ikke holde ud at tænke på hvor skuffede de kan blive. Jeg ved godt at jeg ikke skal bestemme hvordan han holder jul, når han har børnene, og selvfølgelig skal de have lov at lave deres egne traditioner, men det er altså svært at give slip. Hvordan pokker tackler man det her??
Louise Man lærer mere ved at lytte, end ved at tale selv.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| svigerfamilien |
|
|
To spørgsmål. Er du på talefod med dine eks svigerforældre? Har de oplevet traditionen med deres børnebørn?
Hvis ja til begge del tager du en snak med dem og spørger om de vil udføre traditionen for dig hvis du sørger for gaver.
Hvis nej så forbereder du dine børn på at julemanden måske kan tage fejl af adressene nu hvor i ikke alle er samlet. Og så smider julmanden gaverne hos dig lige inden de er hjemme igen.
Traditioner er til for at blive ændret hele livet. Intet varer evigt. Og en gang i mellem er det situationen der tvinger en sådan ændring igennem.
Dine børn skal nok få en dejlig jul hvis du sørger for at du selv får en dejlig jul også i den eller de dage du skal undvære dine børn.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Tjae, jeg overlevede fint nok at julen med min mor(meget traditionspræget) var meget anderledes end hos min far, hvor det var mere afslappende med hvad vi havde lyst til, fx pizza og spille playstation.
Altså, jeres børn finder vel efterhånden ud af at julemanden ikke findes mv., så hvorfor lader du ikke bare eksen og hans familie klare det alene, børnene vil opleve noget andet, godt eller skidt, men sådan er det jo hele livet igennem, det kan jo også være at det er meget hyggeligt med farmor og farfar alligevel, selvom det ikke er som det 'plejer'.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Du er.. |
|
|
nødt til at acceptere, at du ikke kan diktere din eksmand til at holde juleaften efter dine traditioner, ligesom du ikke kan diktere ham, hvordan samvær skal foregå, når han har børnene. Det ER svært at give slip, men det er en af de store udfordringer ved skilsmissefamilier.. Jeg vil bestemt ikke anbefale dig at følge Jackpots forslag - for når du har taget den med børnenes far og han ikke vil være med til det, så er det at gå bag hans ryg, hvis du henvender dig til hans forældre, og det kan i den grad skabe splid. Du kan i stedet spørge ham, OM du må bede hans forældre fortsætte traditionen, hvis de har lyst til det. Det er med julen som med nærmest alt andet for skilsmissebørn - de finder hurtigt ud af, hvilke regler der gælder, når de er hos mor og hvilke der gælder, når de er hos far.
Mvh Line Gelenegle laves - tæt på Aalborg - skriv PB for yderligere info Feriehus ved Malaga udlejes, byhus i Torrox i 2 etager med stor tagterrasse. Skal du have skrevet en sang? - så send en PB ...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det er sundt! |
|
|
Det er sundt at opleve, at der findes andre måder at holde jul på, end den man kender. Giv slip, og forbered børnene på, at der ikke findes to familier der holder jul på præcis samme måde, og lær dem, at der ikke er noget der hedder "rigtig" jul og "forkert" jul. Det er vist ikke kun børnene der skal lære det. Du skal også. Din måde at holde jul på er ikke den eneste endegyldige rigtige måde. Fars og farmor og farfars jul er også rigtig. Blot anderledes end din. Vær glad for, at dine børn lærer det mens de er børn, og ikke får et kulturchok når de bliver voksne og skal holde jul første gang hos kærestens familie.  Er det virkelig så farligt at holde jul på andre måder end præcis ens egen? Husk, at både farmor og farfar også har haft små børn engang. Ligger gaverne under træet, og dine unger ikke forstår det, tør jeg vædde på, at bedsteforældrene godt hurtigt kan sige noget i retnig af, at julemanden har meget travlt i år, så han har allerede afleveret gaverne. Også uden dine instrukser! Gør dine børn den tjeneste at have tillid til, at de får en god jul, selvom den bliver forskellig fra det, du mener er en god jul.
Salvia The past is over. The future hasn't happened yet. The only time is now.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Julemanden |
|
|
Som de andre mener jeg også, at du skal give slip og lade far og familie holde jul på deres måde. At de har nogle traditioner der er jo fint nok, og så kan I holde Jeres traditioner i hævd, når de er hos dig  Hvis din datter er bekymret for om julemanden kan finde hende, så skulle I måske sammen sætte Jer og skrive et brev til julemanden, så han får at vide, at de skal holde jul et andet sted i år??? 
Ridetøj i store størrelser sælges
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jamen måske |
|
|
julemanden bare kun smider gaverne i din have.... Og når de nu ikke er hjemme, så må du lede alene efter dem, uden deres hjælp.... Men du skal nok finde dem....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Eller.. |
|
|
Eller måske julemanden har så travlt, at han er nødt til at smide gaverne i haven den 22/23.? Lad børnene holde jul på fars måde - og lad dem for guds skyld glæde dem over den måske også er fantastisk i deres øjne...
Mvh MB
"De som ikke mener lykke kan købes for penge,
har aldrig ejet en hest!"
-Min hest er på fold hele dagen..
Opstaldning 6973- hal, løbebånd, fuldpas www.staldhiphop.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| du kan ik bestemme |
|
|
over din eks- og det kan man jo læse at du ganske vist er klar over! Jeg sys dog hans udtalelse omkring julen lyder mig lidt børne kedelig og egoistisk - HAN gider ikke. Nej men det gør hans børn jo tydeligvis. Personligt er julen mig lige meget, og kommeri k andet på gaver til mig. Men jeg glæderm ig for første gang rigtigt nu da min søn har en aæder hvor han kan pakke op, får gaver han glædes over, og der hygges med og om ham... Jeg gider det ik - men for min søn, bestemt! MEN når nu du ik har noget at sige er der jo flere muligheder- du kan enten gøre det selv før/efter d 24 inden de tager afsted el kommerh jem, og forklare det er fordi julemanden godt ved at situationen er som den er (selvom jeg dog ik personligt er tilhænger af at bilde børnene ind at det er julemandens værk). Du kan vælge at sige, at tingene nu blir gjort anderledes fordi de skal være der i stedet - men at de så i stedet får TO dage med gaver at glæde sig til SAMT< to forskellige måder at holde jul på! EL du kan vælge at gøre ingenting og se hvordan det går - hvordan de tager det. Du behøver ik fraråve (så at sige) dem din tradition, fordi de skal holde jul d 24 hos deres far. Du kan jo stadig gøre som DU vil hos dig selv.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Julen... |
|
|
Uha ... nu kan jeg godt komme til at lyde lidt hård, men tro mig det er i den allerbedst mening. Havde jeg været dig (jeg har selv skilsmisse børn, som dog er voksne nu) ville jeg i din sitation prøve at lære mine børn at tænke positive tanker. Lær dem at selv om det ikke lige bliver, som de har håbet på så er der nok en masse andre gode og sjove ting, men det er vigtigt, at de ser dem og opdager dem. Frem med det gode humør så du kan smitte af på dine børn. Jeg ved hvordan det er at sluge "kamler", men jeg føler tilgengæld jeg har formået at lære mine børn at takle en hverdag, der til tider kan være hård i dagens danmark. Lær dem at med ynk når vi ingen vejne, men med positivitet og forståelse får livet meget størrer mening. Det skal selvfølglig gøres på et plan der passer til deres alder. Men der er også rigtig mange gode måder at gøre tingene på. Jeg lærte engang følgende "det man taler om fremhæver man" Det fortæller så vigtigheden af at være positiv. Håber at I alle får en rigtig dejlig jul... og at alle dine bekymringer bliver gjort til skamme. (smil) 
Med venlig hilsen Annette Maid Larsen Du skal være hjertelig velkommen til at besøge min hjemmeside http://www.western4fun.dk eller besøg Fyns Western Club´s hjemmeside klik HER
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Skilsmisse... |
|
|
...nu er jeg selv vokset op som skilsmissebarn. Vi tilbragte en enkelt jul hos vores far i Sverige - det var slet, slet ikke det samme som derhjemme hos mormor og morfar, hvor vi dansede om juletræ m.v. Jeg husker særligt det, at min far ikke gad danse om juletræet - det gjorde vi jo altid derhjemme. Heldigvis insisterede han ikke efterfølgende på at få os derop til jul, og det endte da også med, at jeg nægtede at besøge ham overhovedet. Min mor var dog altid loyal, - hvor svært det end måtte have været. Det var først langt senere, at det gik op for mig, hvor mange kameler, hun måtte skjule med så svær en mand, som han var/er - både som ægtemand, ex-mand og far. Så langt man overhovedet kan, så vil jeg mene, at man skal forholde sig neutralt og loyalt til hinanden. Der vil formentlig komme langt større konflikter end gaverne i haven - så ja, lad evt. børnene lede efter gaverne derhjemme, som de andre foreslår.
Mette (Fjolle)
Det Gule Helvede ...Det er ligesom i trafikken - man skal uden om de gule kegler... ...Rigtige bekymringer starter med Dansk Varmblod...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tusind tak |
|
|
Tusind tusind tak for alle jeres svar. Jeg ved godt jeg ikke skal bestemme over hans liv.. det vil jeg egentlig heller ikke. Han burde være stor nok til at klare sig selv. Jeg har lavet en aftale med min søster. Hun hænger gaverne i haven, mens vi tager i zoo. så kan de nemlig nå at åbne dem, inden de skal afsted til deres far. Jeg håber ungerne får en dejlig jul, og selvfølgelig skal det nok gå. Jeg ved bare at han virkelig er ligeglad. Han kan ikke selv gøre for det, men han kan ikke tilsidesætte egne behov. Et eksempel er at han og hans forældre var ude og købe julegaverne sammen med ungerne. Det var nemmest for dem, for så var de fri for at få noget byttet. Og så behøvede de jo heller ikke pakke dem ind. Ungernes forventninger er tårnhøje og jeg ønsker inderligt at en del af dem bliver indfriet. Jeg sørger i hvertfald for at det bliver godt her fra. Og til næste år, bestemmer jeg!
Louise Man lærer mere ved at lytte, end ved at tale selv.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ligeglad og ligeglad |
|
|
Måske mener han det ikke så hårdt som han siger det. Jeg har i år sendt min søn på juleferie hos sin farfamilie på trods af at farmand ikke mente at hans familie havde noget videre ønske om at skulle holde jul med deres barnebarn. Jeg var altså ikke helt sikker på at det han sagde var helt sandt og, hånden på hjertet, jeg kuppede ham og aftalte med hans søster at jeg ville sende vores søn afsted uanset om far ville holde jul med dem eller ej. Farfamilien har glædet sig og farmand tog selvfølgelig med, jeg har løbende fået mms'er med billeder af en glad dreng og en glad familie, det har det super hyggeligt. Æd den daddyo  Deres jul er anderledes end min men det ser altså ikke ud til at genere barnet 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|