Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Seniornettet

 Skilsmisse...
Forfatter: 
Dato:  04-04-2011 10:52

Min veninde ringede til mig her til morgen. Hun og hendes mand skal skilles. Han havde igen fået et af sine hysteriske flip igår og var gået amok, efter børnene var lagt i seng.


Må heller tilføje, at jeg ikke kan lide manden og han heller ikke kan lide mig- så på det punkt står vi lige!


Men jeg vil jo gerne hjælpe min veninde på den bedst tænkelige måde, så hende og børnene får en god start på deres nye liv.

Og derfor vil jeg gerne kunne hjælpe hende på en neutral måde, uden at det bliver grimt, pga. mit forhold til hendes mand.


Sagen er den, at hende mand flere gange har truet hende på livet. Han har direkte sagt, at han slår hende ihjel. Men politiet har aldrig taget hende seriøst, når hun har haft brug for hjælp. Han har også smidt knive efter hende. Slået hende omkuld, med deres fælles barn i armene- da barnet var 1 år. Han har haft problemer med alkohol og stoffer. Det har han on off lagt på hylden, siden han mødte hende. Men hun har flere gange taget ham i det siden.


De har sammen 3 børn. 1 pige på 3½ år og 2 tvillinge drenge på 9 måneder. Manden er kun interesseret i datteren. Fælles forældre myndighed over alle børn.

De har et hus sammen og en bil sammen.


Banken sagde for 2 måneder siden, at hvis manden ikke fik et job inden 1 juni, så skulle huset sælges- men han gider ikke finde et arbejde. Så nu har de haft ejendomsmægler ude for en uge siden.


Hvordan kommer hun bedst ud af dette helvede? hvem skal hun kontakte? advokat, statsamt, kommunen? hvor får hun bedst hjælp, for at få styr på det hele- hvis de ikke kan finde ud af at dele og enes, hvilket jeg stærkt tvivler på at han kan finde ud af.


Jeg har sagt til hende, at hun skal få fat i en advokat og at hun skal hurtigst muligt komme væk der fra.


Hvad kan hun få af støtte økonomisk fra kommunen efter sådan en skilsmisse?


Jeg har tilbudt hende, at de kan bo ved mig indtil det hele er over. Her kan i hvert fald ikke få finger i hende. Men hun vil ikke byde mig og børnene det.

Jeg har sagt hun skal lade manden overtage hus og bil. Huset får de ikke noget økonomisk overskud på og bilen kan hun ikke bruge til noget, da hun ikke har kørekort. Men når han ikke har arbejde, så kan han umuligt sidde med det hele selv.

jeg har sagt til hende, at hun skal bede om hende egne ting, det meste af inventaret og børnenes ting og så give ham resten. Så kommer hun bedre ud af det økonomisk- eller tager jeg fejl?




4 års shetlandshoppe på ca. 90 cm i stg. udlånes på ubestemt tid!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Der er mange ting
Forfatter: 
Dato:  04-04-2011 13:27

Med fælles forældremyndighed kan hun tage børnene med sig men faderen kan lige så vel hente dem i daginstitution og bringe dem hjem igen.. Så hvis hun vil have børnene og deres adresse (og dermed de økonomiske tilskud der følger med) skal hun jo have dem hos sig..


De skal vel finde ud af hvad de vil hver især og hvordan de vil fordele tiden med børnene..


Hun kan vel få den hjælp som enlige mødre nu kan alt efter indkomst og hvor mange børn hun har adressen på, ekstra børnetilskud, friplads, boligsikring osv.. Og så kan hun nok få hjælp til at få en bolig men jeg synes jeg hører lidt forskelligt om det, altså at i nogle kommuner kan man få hjælp mens andres bedste forslag er at komme en på en akutliste med flere måneders ventetid..


Nu gælder det vel i og for sig ikke om at HUN kommer bedst ud af skilsmissen at DE kommer bedst ud af den.. Hvis du lægger dine negative følelser for faderen til side vil du nok også indse at en skilsmisse hvor ingen føler at de har tabt er det bedste for dem det hele handler om - nemlig børnene.. Hun har i og for sig ikke krav på andet end sine personlige effekter.. Hvis ikke de kan blive enige om bodeling skal de i statsforvaltningen og hvis det heller ikke går med mægling der så i retten.. Selvfølgelig giver det mest mening at han får bilen og hun så får ting der repræsenterer en tilsvarende værdi men hvis ikke han er med på og de begge står som ejere af bilen eller har underskrevet lånet så hænger hun vel i lige så høj grad på den som han gør..


Hos min psykolog står der en bog der hedder "skånsomme skilsmisser med børnene i centrum".. Har kigget lidt i den og synes den giver nogle gode råd til hvordan man i praksis kan få noget der ligner en lykkelig skilsmisse.. Jeg kan godt høre på dig at det ikke er muligt men hvis man sætter overliggeren lidt højt kan det jo være at man bliver positivt overrasket..


VH,


MaggieMay


"Jeg køber aldrig en travhest igen - men jeg elsker hende jeg har over alt på jorden"..



"Gud skabte manden før kvinden. Det er ligesom, når jeg skriver først laver jeg en kladde" Karen Blix ...
0
0
Svar på denne tråd
 
 gør følgende
Forfatter: 
Dato:  12-04-2011 03:43

Ring til mødrehjælpen, de har rådgivere og advokater, som har en kæmpe viden om lige netop disse situationer.

Hun har hom enlig forsørger ret til børnebiddrag fra manden (kommunen trækker det fra hans løn, hvis han nægter at betale) forhøjet børnefamilieydelse og kan i forhold til hendes indkomst få friplads/delvisfriplads og boligsikring.

De færreste kommuner hjælper med at finde en bolig, der må hun ud at leje, privat eller boligforening.

Derfeter skal hun i startsamtet omkring samværd.

Det som bekymrer mig, er mandens historie med misbrug og vold. Jeg ville virkelig insistere på, at hun kontakter mødrehjælpen og forligger situationen. Det er ikke for at male fanden på væggen, men der har være mange tilfælde af mænd som i vrede og jalouxi, har negået vold mod ekskone og børn, ja sågar slået børnene ihjæl som hævn.

Bodeling skal hun lade advokat om. Det er desværre sådan at de deler alt- også gæld og terminer, så hun skal stadig betale til huset, selvom hun er flyttet - ihvertfald hvis de begge står på slutsedlen og hun ønsker at have del i et evt. overskud ved salg.

jeg forærede min eks alt - incl huset, da han var meget hævngerrig og det var den eneste måde, jeg kunne undgå al kontakt. Det er ikke en løsning , jeg vil anbefale, kun som absoluttet nødløsning.

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider