|
|
| Bryllupskage for amatører |
|
|
Kære Ænder, Står og skal lave en bryllupskage til en veninde og kunne godt bruge nogle gode råd..... hjæææælp :0) Det bliver en 4 lags kage på fritstående stativ, den øverste selvfølgelig med en figur af en art som parret selv vælger. Resterende bliver ens design, men forskellige størrelser. Udover selvfølgelig at være nervøs for at klokke i det og ødelægge en bryllupskage (årh det er lidt af et pres) så har vi lidt af et dilemma ang farvevalg.... Først kagen som den er "bestilt" af brudeparret, de vil gerne have noget enkelt og stilfuldt der vil passe til temaet for resten af brylluppet.  Min frygt er bare at det hele bliver lidt for sart og blegt. Vi prøvede så at "male" roserne lidt mørker vha. guldstøv, men syntes heller ikke rigtig at det var helt perfekt. Næste forsøg bliver i så fald at prøve at indfarve fondanten i en creme farve (samme farve som rå marcipan og så bruge perlemorstøv som på øverste kage.  Hvad syntes I, bliver den første for sart, eller er den mere elegant den den anden ? Dessuden skal vi beslutte hvordan kanten skal sluttes af, jeg syntes det er super flot med perlerne, men rimelig øv at de skal pilles af inden man kan skære og spise kagen.  Glasuren der er brugt i stedet smager fantastisk men ser det for groft og kluntet ud ? Alle meninger er velkommen, kom glad :0)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg syntes |
|
|
faktisk det ser pænest ud UDEN perlerne, altså med glassurkant.
Fjordhest er bedst. Mor til Naia født d 4-1-06
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| helt klart |
|
|
Super flot, men bestemt flottest uden perler og med glassurkant! mvh Tine
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| lidt inspiration. |
| Forfatter:  |
Maria winskov |
| Dato:  |
08-08-2010 16:33 |
|
Hej Tina Det er en rigtig flot kage du har kreeret. Hvis jeg må komme med lidt forslag. Så ville jeg blande fondanten op med 50% marcipan istedet for at bruge farve. Så får du den flotte cremefarve du gerne vi have og en dejlig smag også. Må der evt. komme et par blade ved roserne i en meget sart grøn, i stedet for de udstikninger, som ligger der nu. Det ville også give den et mere enkelt præg. Mit sidste forslag var, at du kun satte de små udstikninger på rundt i kanten og beholder glasur afslutningen (som jeg i øvrigt osse bedst kan lide) Tror det ville lette udtrykket lidt. du kunne evt. vælge en glat tyl og lave "bomber" rundt i kanten. så minder det lidt om perler. Så skal man ikke skille kagen ad inden den serveres, hvilket jeg osse synes er ærgerligt. Dette er ment som konstruktive forslag, ikke kritik. Håber du finder en løsning parret og du bliver tilfreds med. Held og lykke med kagen . Mvh Maria
Den der ikke laver fejl, laver ikke noget....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg... |
TinaR |
08-08-2010 16:34 |
|
er mest til den lidt mørkere udgave uden perler - hvor får man smagsprøver henne?
Træk vejret nu, venter du til om lidt.... - så dør du! TinaR Mor til Filippa 060603, Mikkeline 260205 og Bertram 250108
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kzjhfdæakljjf |
Maria winskov |
08-08-2010 16:46 |
|
Hej igen Kom lige til at se hvad jeg havde skrevet. Mht. de små udstikninger i kanten jeg nævner mener jeg altså de små af dem, som sidder de nu.  Håber det giver mening... Mvh Maria
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| TinaR.. |
|
|
Der er smagsprøver hos mig.... Mand der er meget kage i mit køleskab 
Mvh. Tine Windsor Elite dressur 17" fit 3 sælges. 4500,- Eller bud Alca pads eller Anky underlag købes!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg synes det |
|
|
er lidt svært at se forskel på farverne, fordi belysningen er forskellig på billederne. Pænest uden perler. Superflot kage - en skam jeg allerede er gift, .
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Enig - enig |
|
|
Den første "blege" er så afgjort den smukkeste, men UDEN perler - efter min mening ødelægger de billedet af en ellers meget 'stylish" bryllupskage. Synes ikke, den er for bleg eller andet. Meget smuk. Flot talent du har ! Hanne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tusind tak allesammen |
|
|
Tak for alle de dejlige kommentarer og gode råd :0) Det skal lige siges at jeg dog ikke skal have æren helt alene, det er Tine (Vicky02) der har stået for at lægge kagen sammen, hvilket jo bestemt ikke er at glemme idet hendes kager smager fantastisk :0) Jeg sagde kun ja til projektet med bryllupskagen fordi det var sammen med Tine! Men... jeg har lige snakket med bruden, som også syntes den var super, men enig i at det skulle være en lille smule mørkere pynt. Jeg sidder netop og leger lidt med blandingen af fondant og marcipan - fantastisk tip - mand det smager godt men jeg syntes det bliver meget grynet og jeg har meget svært ved at få rosenbladene tynde nok uden det bare bliver klistret eller går i stykker. Jeg har endda forsøgt at komme tyllose i, men kan man gøre andet for at gøre massen mere ensartet ? Tror nemlig farven er helt perfekt... Og så tror jeg ellers der skal leges lidt med sprøjteposen, ville så gerne hvis der kunne laves en spiselig kant der var lidt mindre uglet at se på... andre gode forslag modtages gerne ? Tak for input det giver lidt st arbejde videre med så det forhåbentlig bliver helt perfekt til den store dag 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kagekagekage |
Maria winskov |
09-08-2010 20:04 |
|
Hej igen Tina Massen du laver med marcipan og fondant kan være op til 50%, så mindre marcipan kan gøre det. Den bliver lidt sværere at arbejde med jo mere der er i, men det burde hjælpe at komme tylosepulver i. Ellers kan du prøve at køle den lidt ned igen, hvis den er blevet for blød. Husk ikke at ælte marcipanen for meget, ellers kommer den til at skille. Måske det er det der er sket, da den er blevet grynet. Et godt tip til at lave nemme roser kan du se på DRs hjemmeside. www.dr.dk/DR1/det-soede-liv/ under bryllupskage. Har selv prøvet samme metode og det er nemt at gå til. Men held og lykke med projektet, er sikker på det bliver en lækker kage. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| NR 2... |
|
|
uden perlekant og så som du skriver gerne med perlemorstøv.
RIP Keiko dreng 13/4 2004 - 3/6 2010 Du vil altid være i mit hjerte skønne basse - æret være dit minde.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Store sukkerperler |
|
|
Man kan købe sukkerperler, der ligner rigtige perler, i en størrelse, der hedder 8mm i diameteren. Man kan også købe dem mindre (4,5 mm i diameter). Jeg ved ikke, hvor man kan købe de store sukkerperler i DK, det har jeg ikke undersøgt, men her er de i en norsk netbutik: shop.bakekake.no/strossel-perler/ solvperler-8mm-25-gram.html  De små sukkerperler kan man få i alle kagepyntningsbutikker i DK.
Salvia Don't let go Never give up, it's such a wonderful life
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Tina... |
|
|
Den udstikker Salvia viser, har vi i samlingen Måske vi skulle prøve den?
Mvh. Tine Windsor Elite dressur 17" fit 3 sælges. 4500,- Eller bud Alca pads eller Anky underlag købes!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tak til alle, |
|
|
Endnu engang tak for input, jeg arbejder derud af for at finde et passende forhold mellem marcipan og fondant der ikke bliver grynet af marcipanens struktur. Jeg æltede dog en del i den anden, så mon ik den faktisk var skilt for mig- ehhemmm og alle de mislykkede forsøg har jeg spist det smager virkelig godt. De udstikkere Salvia viser er da intet mindre end perfekte, dem syntes jeg klart vi skal prøve med - især hvis vi allerede ligger inde med dem Så bliver det ikke tarvelige plastic perler, men heller ikke "ulden" frosting, Og virker det ikke efter parrets mening så er der jo også de store perler fra den norske side.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mand, hvor ser det godt ud! |
|
|
Mums - sådan en kage villle jeg godt sætte tænderne i  Mht. sølvkuglerne, så skal I tænke jer godt om. Det er nok ikke alle bryllupsgæster, der har lige stærke tænder. Jeg har prøvet at være til en fest, hvor ikke mindre end TO personer knækkede en tand på de sk.de sølvkugler  Hilsen Sif
Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Struve |
|
|
Jeg kan ikke forstå du synes din frosting er ulden....... Jeg synes det ser skide godt ud og absolut bedre end den perlekant man selv kan lave af de der udstikkere... Men det er jo smag og behag  Jeg glæder mig til at se det endelige resultat... Rigtig god arbejdslyst.
Sagde Tina Den heldige ejer af Niendamgaard's Morgan & Milancio S & Mor til en Noah 20.09.2009
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| klart den første... |
Hanne GJ |
12-08-2010 12:26 |
|
jeg er mest til den første og så med frosting kant. Det må bare være at øve sig og prøve forskellige tyller. Det med at blande fondant og marcipan lyder også som en god ide. Ellers super fin kage, men perlerne duer altså slet ikke efter min mening.
Hanne Mor til Villads musen født 0708-09
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| uden perler.... |
|
|
Jeg er også mest til den uden perler, men med frosting kant  Personligt syntes jeg ikke at man skal lave en så fin kage med uspiselige perler, for tænk hvis en gæst begyndte at spise dem  Den ser ellers super flot ud... hvor mange kager er der efterhånden lavet? Håber du vil dele det endelige resultat med os alle 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| perler eller ej... |
|
|
Hej alle, Det virker som on jeg må bøje mig i støvet og erklære de perler for en ommer  Vi har stadig ikke truffet en endelig beslutning vedr kanten, men mon ikke det bliver en form for fondant .... Jeg kan godt leve med at jeg ikke under pres skal have ro nok på hånden til at lave et smukt stykke håndværk med en sprøjtepose, så er det altså lidt mere "sikkert" at lave noget af fondant og lade det være samme farve som den øvrige pynt på kagen. Overvejer også lidt at lave et "snoet reb". Så det helt store projekt i weekenden bliver produktion af alle roserne og sidepynten. Jeg er allerede begyndt at stresse over at de ikke allerede er færdige så nu bliver hele søndagen sat af til at rode med det. Og så håber jeg ellers at hunden heller ikke stjæler mere fondant fra bordet, for jeg skal hilse fra vovsi og sige at sådan en klump giver en fæl mavepine  God weekend allesammen
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nu er det nu .... |
|
|
Så er det i dag der er den store dag  Kagen er klar og afleveret til stedet hvor receptionen og festen skal være... Og selvom den blev afleveret i sidste minut så er den færdig og ansvaret er nu overdraget til andre hænder  Hold op det har været et stort arbejde, men jeg er sikker på at når den står på stativet senere i dag, så er det alt arbejdet værd! Både brudeparret og indtil flere af veninderne har været med til at lave pynten til kagen, man må sige at det er noget andet end at bestille en færdig fra en bager  Der var ikke nogen katastrofer, og den frygtede transport forløb uden problemer af nogen som helst art. Kunne dog ikke dy mig for at ringe til gommen og sige at stedet var lukket og vi ikke kunne aflevere kagen Han tog det pænt da han fandt ud af det var en joke.... men man kunne godt høre den stakkels mand var nervøs og stresset i forvejen. Århhh det bliver et fantastisk bryllup og jeg glæder mig SÅ meget, jeg håber virkelig kagen falder i deres smag. Tak for kampen Tine, jeg havde aldrig lavet sådan et projekt alene ! Nu vil jeg gøre mig klar til en fantastisk dag, billeder følger senere....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det færdige resultat :0) |
|
|
Puha, så er man endelig lidt ovenpå efter et brag af en fest  Alt forløb efter planen og parret var meget tilfredse. Kagen smagte fantastisk så jeg syntes godt Tine (Vicky02) kan være stolt som en pave.... To kager havde fyld af mørk toblerone, blodappelsin og jordbær, mens to andre kager bestod af mørk toblerone, lime og hindbær. Uhmm, de var mums. Og overtrukket med buttercream icing i stedet for den alm. lidt kvalme smørcreme. Vi endte alligevel med "perler" i kanten, lavet med den udstikker Salvia henviser til. Det var bare så nemt, og et resultat af parrets ønsker og et helt ekstremt tidspres  Og så til billederne:    Endnu engang tak for alle jeres input, det har været et kæmpe projekt og det har virkelig været rart med så mange konstruktive forslag.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| virkelig flot |
|
|
Resultatet blev virkelig godt, og glad for at det blev spiselige perler. Jeg kan godt lidt at der kom lidt grønne blad til roserne, det "løfter" roserne og får dem til at se mere "virkelige" ud... en masse til jer for det flotte resultat, og tillykke til brudeparret.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bryllupskage |
Luxus |
30-08-2010 20:59 |
|
Den er godt nok FLOT! Jeg var i hvert fald ikke blevet skuffet hvis det var kagen til mit livs store dag. Kan godt lide at den er sådan lidt "tone i tone" i de cremede farver.
Sælges: Tilgodebevis til Askepot og Valentino i Tønder Brude- og festbutik - Jyllands største! Værdi 6029,00 kr. Sælges for kun 5000,00 kr.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Waaaaauuw |
Maria winskov |
30-08-2010 21:08 |
|
Smuk smuk kage . Den er virkelig blevet flot og det lyder som om den smagte lige så godt som den ser ud. Et kæmpe stykke arbejde, kan godt forstå, hvis du har været lidt stresset, men det er skønt når det er overstået og man kan prale med at "den har jeg lavet.... Ja helt selv..."  Tillykke med resultatet igen. Hilsen Maria Der er imponeret...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ja mand for |
|
|
et arbejde. Men det var det hele værd, da vi fik al rosen. Jeg er især stolt over jordbær kagen. NØJ, der havde jeg lige ramt rigtigt. Og den blev rigtig flot også. Men det er vist sidste gang jeg laver kage til SÅ mange mennesker. Men ikke sidste gang jeg laver sådan en kage... Nøj..Jeg vil have sådan en jordbær kage igen.
Mvh. Tine Windsor Elite dressur 17" fit 3 sælges. 4500,- Eller bud
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvor er de flotte.... |
|
|
... jeg bliver helt nysgerrig: hvad er forskellen på buttercream og smørcreme? - altså udover sproget  Og så kan man altså ikke bare sådan henslængt fortælle, at det var så fantastisk en kage - vi vil VIDE hvad I kom indeni. Jeg vil også gerne prøve at lave toblerone/jordbærcreme tak  Rent faktisk skal jeg have kage med til ridning på næste tirsdag, så en opskrift ville være velkommen  Hilsen Sif
Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Amatør |
|
|
Hejsa Hold da op! Jeg syntes din kage er helt fantastisk flot lavet af en "amatør", måske du skulle skifte erhverv hi-hi. Jeg ville ihvertfald ligge på knæ, for at få dig til at lave en kage til mig, hvis jeg engang skulle være så heldig at kæresten faldt på knæ;o) Mvh. Søs
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Forskellen er |
|
|
at smør MEGET vammelt, men er fantastisk til at spartle kager med! Butter icing cream, som det egentlig hedder, det smager af soft ice Uhm!! Det er bare jævnt dyrt i indkøb. Toblerone cremen var mørk toblerone blandet op med piskefløde (til en normal kage ca 1/4 piskefløde til 250 gram chokolade). Chokoladen skal smeltes forsigtigt, så det stadig "knaser" når man spiser den.... OG det skal køles godt af, inden det blandes med flødeskummen. Jordbær fromagen blev til noget af en fortælling. Jeg har brugt en fromagepulver fra kagebutikken, blandet det op med lidt hyldebærsaft, lidt blendede jordbær og lidt jordbær koncentrat. Normalt putter jeg bare lidt friske jordbær og hyldebærsaft i fromagen, men det skulle kombineres med den mørke toblerone cremen og en blodappelsin, så den skulle piftes godt og grundigt op.
Mvh. Tine Windsor Elite dressur 17" fit 3 sælges. 4500,- Eller bud
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jubiii :-) |
|
|
Og jeg kan som den ene del af brudeparret sige at vi var mere end ovenud tilfredse med resultatet - både udseendet og smagen, det var bare helt fantastisk!! Og den blev desuden rost af rigtig mange af gæsterne, der var meget imponerede over mine to gode veninders værk  Og vi frøs dagen efter nogle af resterne ned og sidder og smovser af den her i weekenden efter, mums!! Er der så nogle kloge hoveder der ved, er det virkeligt spiseligt når man gemmer den øverste i fryseren i et helt år? Eller skulle man overveje at spise det på fx 1 måneds bryllupsdagen? Det ville være så synd at den gik til spilde ved at være dårlig om et år når man tager den op...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
Izka |
06-09-2010 17:51 |
|
Virkelig virkelig smuk kage, der også lyder til at smage fantastisk!  Diablo: Man kan godt fryse toppen til 1 års bryllupsdagen, det gjorde min mor da hun blev gift sidste år, og de fortalte at den stadig smagte skønt da de spiste den på bryllupsdagen i år. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|