|
|
| Ang dagpleje løn og skat og? |
|
|
Hejsa
Tænker lidt i nye baner ang job. Så tanken er faldet på om jeg skulle starte som dagplejer.
Hvad kræver de af omgivelserne? Skal man gennem en form for udd? Hvad er lønnen? Skal man have 4-5 børn? For man fuld løn, selvom de måske ikke har 4 børn i starten?
Og er der ellers andet som du synes jeg bør vide?
Jeg er vild med børn og synes det virket til at jeg er en person som de går til. Når jeg f.eks kommet for at hente min egen datter eller jeg er i rum med andre mindre børn. Så det er bestemt noget som jeg går hel hjertet ind i..
Vente spændt på indput.. Gitte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Min mor er dagplejemor, så jeg vil prøve at besvare dine spørgsmål.
En dagplejemor skal have et hjem, hvor der helst er et værelse til børnene. Dog har nogen børnene i f.eks. stuen En have mener jeg også, der skal til. Haven skal være forsvarligt indhegnet, så børnene ikke kan stikke af.
Der er ingen uddannelse, men du skal have erfaring med børn. Enten som mor eller pædagog eller lign. Du vil løbende blive sendt på kurser som førstehjælp, kost osv.
Dagplejemødre har en okay løn. De har et højt fradrag pga. slidtage af hjemmet. Mener min mor har omkring 16-18.000 kr. udbetalt.
Man kan blive ansat på en 4 eller 5 børns kontrakt. Alt efter hvad du ønsker og/eller der er behov for. Min mor har 4 børn, og det er vidst det mest normale. Selvom du i perioder ikke er fyldt op med børn, får du stadig for 4.
Det er et job, der giver dig meget frihed. Dog er det hårdt. Både psyisk og fysisk. Min mor har bøvlet lidt med skuldre/nakke, da der er en del løft, når man har små børn. Du kan også risikrere at få børn, der skriger konstant. Det er ikke nemt at passe 4 små børn der skriger. Det har påvirket min mor meget. Hun er nu på "skånejob", så hun pt. kun har to børn.
Sascha
Sani Cheval & Halimah Bint Ibriix OX
Fotografering tilbydes. Se min hjemmeside:
sh-foto.dk
Opstaldning tilbydes i selvpasser-stald i Kolding. Nyere stald, gode folde osv.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tak Sascha |
|
|
Dejligt med svar... Det med hvad din mor har udbetalt, kommer jo an på en del- lån o.s.v Ville ønske jeg kunne vide hvad de fik i løn før skat. Kan jo også være det svinger fra sted til sted..hmmm. Og ja du har ret der er en del løft. Det har jeg haft i tankerne og har også hørt det fra mine egne dagplejere. Dengang min datter gik der. Og så er der også noget med arbejdstiden, den kan også være lang. altså at der er mange timer i ugen, som man står tilrådighed. Det er ikke bare 37 timer. Skrigebørn, ja dem er der nogle af. Min egen var lige i afleverings øjeblikket. Om de bliver ved hele dagen, det tror jeg nu ikke...eller? Tusind tak for dit svar. Dejligt at få lidt mere at tænke over. Gitte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Jeg har lige spurgt min mor ang. løn. Hun får mellem 21.000 og 22.000 kr. før skat. Min mor står til rådighed 48 timer pr. uge. Hendes arbejdsdag starter kl 6.30. Bare spørg, hvis du vil vide mere
Sascha
sh-foto.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hej igen |
|
|
Et det så på skånejob med de 2 børn hun har den løn? Dejligt at jeg må spørge ind til det
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Ja, det er med de to børn hun har pt. Hun bliver dog langsomt fyldt op med flere børn. Planen var nemlig, at hun skulle starte med 4 små nye børn efter sommerferien, men hun var nede med stress, så hun fik lavet en lille skåneplan.
Sascha
sh-foto.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hmmmm.... |
|
|
Så det vil sige at hun får mere i løn, når der kommer flere børn til eller?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| mht. løft |
| Forfatter:  |
AnjaFP |
| Dato:  |
11-10-2009 03:49 |
|
så jeg en dag i fjernsynet, at der var flere steder, hvor de havde lavet en "trappe" op til puslebordet til de børn, som var store nok til at kravle op. Det virkede rigtig godt og kvinderne slap for en hel del lft og børnene kunne jo godt lide det med at kravle op. 21.000 håber jeg da godt nok er for 2 børn kun, ellers er det da noget af en dårlig timeløn man får..
Hilsen,
Anja En dosis sæd fra His Highness sælges
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Dagplejemor |
|
|
Timelønnen er ufattelig lav .. nærmest latterlig lav når man tænker på hvilket arbejde de laver .. En dagplejemor har i gennemsnit på en uge løft der svarer til 5 tons .. Det skal man virkelig også have med i sine overvejelser .. Som barn af dagplejemor, der har været det siden jeg var 3 år, kan jeg også sige at hvis man vælger at blive dagplejemor, skal man være opmærksom på at man ikke lader dagplejebørnene fylde hele hjemmet .. der skal være noget der stadig er privat .. Det va rmin mor lidt dårlig til, og jeg hadede at børnene var i vores hjem konstant, og larmede når jeg havde ferie osv osv .. Man kunne heller ikke rigtig have nogle med hjemme og høre musik og lege højt, for børnene skulle sove .. Det kan godt være at mit eksempel bare er et uheldigt tilfælde .. Men ih guder hvor har jeg bandet de dagplejebørn langt væk mange gange, fordi der konstant skulle tages hensyn til dem. Deres løn er okay, men alt for lav når man tænker på at de selv skal stå for at indkøb af mad og drikkevare til dagplejebørnene, legetøj (nogen gange gives der tilskud), rigtig meget slidtage på hjemmet, afgrænsning af hvad ens børn kan lave i hjemmet, mange løft på en dag, risiko for skader, nu eller senere hen, du har ingen daglig kontakt med nogle kolleger andet end evt over tlf - hvilket min mor har savnet meget, du står alene overfor forældrene i de problemstillinger der nu kan opstå i hverdagen, du er ikke garanteret middagspause, for du kan risikere en unge der skriger nonstop, og måske vækker de andre, du må ikke ryge i dit hjem, der må ikke være hund inde i huset samtidig med børnene .. Ja, det var alt det negative som jeg har oplevet i forbindelse med at min mor er dagplejer .. Nu er det jo også "kun" set fra min side af .. Men jeg synes du skal have de her overvejelser med. Det virker nok som et rigtig nemt job, fordi det ingen udd kræver, men der er nu altså en del bagsider ved det også ..
ღ En fantastisk Irish Cob fraTroelsegaarden ღ
-' Med ros og tålmodighed kommer man længst '-
... Ledige bokse i hyggelig selvpasser stald ... I udkanten af Odense - kontakt mig for yde ...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Jeg voksede også op i et dagplejehjem, fra jeg var ca. 1 år til længe efter jeg flyttede hjemmefra, og jeg har præcis de samme erindringer om det som Sabrina - så det er nok værd at have med i sine overvejelser. Det er hele familien og hjemmet, der bliver ansat som dagplejer.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Hun får ikke mere i løn, når hun bliver fyldt op med børn igen. Hun er ansat til 4 børn, får løn efter det uanset hvor mange børn hun så reelt har. Man skal ikke begynde at regne deres timeløn ud, da den er rigtig lav. Det er kun pga. deres høje fradrag, at det kan betale sig. Ja, der er lavet små "stiger", så børnene selv kan kravle op i f.eks barnevognen. Men, når man har små børn, der ikke kan gå endnu, så hjælper det jo ikke meget.
Sascha
sh-foto.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Pyha...da da |
|
|
Jeg siger endnu en gang tak for Jeres svar... Det fik mig da til at tænke lidt..  For jeg vil da nødigt at min datter skal sige som Jer om 10 år og længere frem... Jeg vil dog have mulighed for at datteren har værelse oven på og der er et stort fælles rum og soverværelse. Så hun vil have sit eget sted at høre musik og have venner på besøg.. Men okay synes også det lyder til at være et slidsomt job, jeg tænkte nok mest på det at have dejlige unger omkring mig og hygge med dem. Gå ture og lege på plænen...  Og have mulighed for at være hjemme når min egen datter havde fri, så hun ikke skal passes ude. p.g.a et job... Må vist tænke lidt mere over det...jeg trivse dog fint med ikke at have kolegaer rundt om mig hele tiden og det er jo lovligt at tage på besøg ved hinanden, så man kan snakke lidt voksen snak og drøfte evn´t problemer... Takker for svarene og håber på flere Gitte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Det har du helt ret i .. der er bestemt også en masse hyggelige sider af jobbet, og jo det er lækkert at ens mor er hjemme når man kommer hjem fra skole - indtil man når en vis alder  Jeg var bare lige herre tarvelig og komme med alle de negative sider, fordi jeg selv ha roplevet dem, og virkelig synes du skulle have dem med i dine overvejelser .. For det er bestemt ikke lutter lagkage.
ღ En fantastisk Irish Cob fraTroelsegaarden ღ
-' Med ros og tålmodighed kommer man længst '-
... Ledige bokse i hyggelig selvpasser stald ... I udkanten af Odense - kontakt mig for yde ...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Hvis din datter har hele overetagen, så tror jeg ikke det bliver noget problem. Det har aldrig generet min bror og jeg, at der var børn i huset. Vi havde vores værelser, stuen osv. så det var fint. Som dagplejemor mødes man med sin gruppe en gang i ugen i "legestuen" (ihvertfald her i Kolding). Her mødes 4-5 dagplejer med deres børn, hvor der så bliver leget med børnene, sunget, tegnet osv. Ellers styrer man lidt selv, hvor ofte man vil ses med de andre. Her i Kolding går de også til gymnastik. Det foregår i en stor hal, hvor der er sat redskaber frem, og så kan børnene benytte dem i selskab med 100 andre børn (noget i den stil). Men ellers er det da bestemt et hyggeligt job. Du hygger med børnene, leger osv. Og så har man en lang middagspause.
Sascha
sh-foto.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nu.... |
|
|
-har jeg 16 års erfaring som Dagplejer og mine nu voksne børn,har aldrig syntes at dagplejebørnene var en belastning,som flere nævner her. De tænker positivt på deres barndom og min yngste søn på 21 har flere venner som jeg har passet og som sagtens kan huske deres tid i dagplejen. Du får en masse dejlige oplevelser, også når "ungerne" bliver ældre.En af de gode hos mig er,at jeg for nylig var i Bilka og handle,da jeg stod ved kassen og var ved at betale,var der en der prikkede mig på skulderen,jeg vendte mig om og der stod en af "mine" børn-nu 13 år,med et stort smil på læben-janne det er længe siden at jeg har set dig,må jeg få en krammer og det måtte han.Hans mor som var kommet igennem en kasse længere henne ,kom til og sagde grinene..Ja han fik jo øje på dig og så var han væk.SÅ... et eller andet sted-han må jo have haft en god tid i dagplejen.Rigtig mange af de børn,som jeg har passet i årernes løb,følger jeg stadig,den ældste er idag 22. Jeg stoppede for 2 år siden,p.g.a.at vi ville prøve at bo "på landet",inden at vi blev for gamle og kommunen ville ikke godkende hjemmet,da det var udenfor byen. Men jobbet kan bestemt anbefales,men man skal kunne sætte grænser -også overfor forældrerne og man skal kunne sige det,hvis der er noget man ikke er tilfreds med.Vi har alle forskellige normer og de fleste gange handler folk ikke i en ond mening(f.eks hvis de går ind på dit fine rene gulv med mudder på skoende).Det kan være at de gør det derhjemme,men det må de lære at det gør man ikke i dagplejen-her kravler der små børn på gulvet og iøvrigt gider jeg ikke vaske gulv hele tiden. Jobbet kan til tider være hårdt og arbejdstiden lang,men jeg syntes,at der er flere plusser end minuser ved jobbet. Spring du bare ud i det og send en ansøgning til dagplejekontoret.
Hest nr. 3 - blev en supersød "ishest" - Freyja af Raaslettegaard..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hejsa Janne |
|
|
Det var da dejligt at læse også... At der er de positive sider, hvor man får så meget igen.. Jeg tror jeg vil prøve at springe ud i det. Har jo ikke hørt til om der mangler en plejer i området endnu. Det hele var bare i mine tanker... Tusind tak for alle svarene.. Gitte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hund i dagpleje |
|
|
Det må man gerne nogle steder. Det har min søns dagpleje. For at kompensere for de 48 timers arbejde, har man også en ekstra ferieuge, men jeg er overbevist om at man skal være dagplejemor af hjertet, for det er ikke nogen guldgrube. Det kan godt være at ens egne børn ikke kan lege diskotek på deres værelse når de er hjemme i ferierne, men til gengæld er "mor" der jo. Også når man kommer hjem fra skole osv. Det skal man også lige huske på. Håber at du finder hvad du søger
Et smil siger mere end 1000 ord....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg er også |
| Forfatter:  |
Egeskovgård (Vipse) |
| Dato:  |
22-10-2009 18:48 |
|
dagplejer på 8. år nu. Og elsker det stadig  Ja vi optjener den 6. ferie uge og en halv afspadseringsdag om måneden. Mine børn er nu glade for det, både fordi at jeg er hjemme når de kommer hjem, somregel da  Og fordi at de elsker at lege med de små når de kommer hjem fra skole. Og de små er elle vilde når de store kommer hjem.... Minusset her er at vi pt har 2 langtidssygemeldte, så vi har svært ved at få fri, så er der forældrekaffe i børnehaven når jeg det ikke altid. Mine tider er pt 7-16.45 og jeg har børn fra start til slut. Men mine unger er nu søde nok til ikke at blive alt for skuffet  Pøj pøj med det hvis du vælger det 
MVH Vipse Ejendom ved Haderslev sælges. 6,6 hk 153 m2 bolig. 2 nye hestebokse. 2.985.000 kr Dan-bolig sagsnr. 189-1064
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Fradrag |
|
|
Der er desuden et dagplejefradrag på 46% - dvs. det er kun de 54% af ens løn der skal beregnes/betales skat af. Søg evt. om dagplejefradrag på www.skat.dk Hilsen Pia
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|