Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Seniornettet

Luftigt hjemmebag ??
Forfatter: 
Dato:  24-09-2008 08:02

Jeg bager ofte hvidt brød hjemme. Enten på bagemaskinen eller ælter dejen i makine. Og så i ovnen. MEN brødet bliver meget tæt (ligesom sigtebrød) selvom det hæver meget..

Hvad gør jeg galt og hvordan får jeg det mere luftigt ?

Hilsen Malena
Nu med Fellponyer

Motorcykelsæder ombetrækkes!

Klik ind på www.ombetraek.dk
0
0
Svar på denne tråd

Ælte ælte ælte...
Forfatter: 
Dato:  24-09-2008 08:29

Jeg har erfaret, at jo mere det bliver æltet igennem, jo luftigere bliver det. Og lade det hæve den givne tid! Vigtigt er det også, at dejen er godt klistret, dvs. ikke for meget mel i, da dette ofte gør brødet tørt og tungt. Har ikke nogen teoretisk begrundelse for, om det rent faktisk gør en forskel om hvorvidt de nævnte ting gør brødet mere luftigt, men syntes bare det virker sådan, når jeg selv bager Har ingen bagemaskine, eller røremaskine selv, så det hele er "manuelt" her. Ved ikke om det gør en forskel heller...

"If you can´t convince 'em, confuse 'em"

0
0
Svar på denne tråd

Jeg læste
Forfatter: 
Dato:  24-09-2008 09:26

engang et bageråd, der netop sagde, at dejen skal være lidt klistret (så den klæber til hænderne) for at give et luftigere brød/bolle....

Så jeg tror simpelthen at du kommer for meget mel i.... Melmængden i opskrifter har jeg altid kun set som vejledende....

Er det en koldthævet dej, kan en teskefuld bagepulver gøre underværker....

0
0
Svar på denne tråd

jeg hæver
Forfatter: 
Dato:  24-09-2008 11:31

det rigtig længe. I rundstykker og boller bruger jeg både gær og bagepulver.

Og som de andre sier: vær forsiktig med melet.

livet består af både solskinn og regn og sammen bliver de til den vakreste regnbue

købes

køreklar hestetrailer m/ frondtudgang

10 000 -20 000

kun jylland

0
0
Svar på denne tråd

takkkkker
Forfatter: 
Dato:  24-09-2008 12:24

Ja, problemet et nok at dejen ikke er fugtig nok. For bagemaskinen ælter i meget lang tid og 2 gange..

Tit hæver det flere timer, for jeg slå dejen sammen om eftermiddagen og så kommer det i ovnen til aftentid, når jeg alligevel har en varm ovn.

Jeg kunne nu godt tænke mig et grovere brød, men de bliver altid tørre og tunge Ligger i inde med en god opskrift ?

Hilsen Malena
Nu med Fellponyer

Motorcykelsæder ombetrækkes!

Klik ind på www.ombetraek.dk
0
0
Svar på denne tråd

Som de andre skriver....
Forfatter: 
Dato:  24-09-2008 14:21

... så kommer du nok lidt for meget mel i.

Frugt og grøntsager (revne) giver et fugtigere og mere "svampet" brød - og det kan varieres i én uendelighed :)

Hilsen Sif

Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt

Kørsel: begynder- og juniorstævne i oktober. Kig på Midtjysk Køreselskab

0
0
Svar på denne tråd

Gode gulerodsboller
Forfatter: 
Dato:  24-09-2008 18:52
5o g gær
3 dl lunkent vand
1 tsk salt
1 dl solsikkekerner
1 æg
2 store gulerødder, jeg putter lidt mere i
1 dl rugmel
ca 900 g mel

Gær røres ud i vandet, herefter blandes det resterende. Hæv ca en time i skål og på bagpladen ca 15 min, jeg lader kun hæve på bagplade men mindst en time. Bagetid 20-25 min i midten på 200 grader.
0
0
Svar på denne tråd

Der er også..
Forfatter: 
Dato:  25-09-2008 12:36

... forskel på mel, altså de forskellige mrk. hvedemel.

Selv sværger jeg til Amo eller Gluten.

Jeg håndældter dejen og sætter den til hævning, 1-2 timer, derefter laver jeg brød eller boller, som så bliver sat til hævning.

Dejen skal være blød og smidig, og som de andre siger, pas på med melet. Det kan godt være at der står at der skal 500g i men hvis dejen ikke kan bære mere end 400g - ja så er det der skal i.

Da jeg forsøgte med med hjemmelavet flødeost i sidste uge, brugte jeg valden i stedet for mælk, det blev godt.

Jeg har senere fået at vide, fra en mejerist, at valden sætte "mere gang" i gæren

mvh

Julle

I can´t do any miracles, but I´m trying

0
0
Svar på denne tråd

Gammelt råd
Forfatter: 
Dato:  25-09-2008 14:39

Jeg har fået det af min oldemor, og det virker for mig:

For hver pakke gær i din opskrift, skal du tilsætte en tsk bagepulver - det gør at dejen hæver mere ensartet.

Derudover skal du ikke røre for længe i røremaskinen. Jeg rører kun lige til dejen hænger sammen og så æltes resten af melet i i hånden. For meget tid i røremaskinen gør nemlig dejen træg og dermed tung og tæt ved bagning.

Og så rigeligt med hævetid både før og efter formning af evt. boller. Jeg kigger ikke så meget på uret; men når min dej er på vej ud af skålen, så er den klar til at blive formet. Hver dej er nemlig forskellige - en dag kan de være, at den hæver 20 min - næste gang kan det være, at der skal 30 min til for at få samme resultat.

Og så efterhæver jeg altid min dej i mindst 4o min.

God fornøjelse

MVH Tanja

2-års shetlænder søger hingstefold til vinter - gerne løsdrift med jævnaldrende.

0
0
Svar på denne tråd

Tanja jeg
Forfatter: 
Dato:  25-09-2008 20:00

gør nøjaktig det samme som dig. med meget godt resultat

livet består af både solskinn og regn og sammen bliver de til den vakreste regnbue

købes

køreklar hestetrailer m/ frondtudgang

10 000 -20 000

kun jylland

0
0
Svar på denne tråd

Ja melet
Forfatter: 
Dato:  25-09-2008 20:21

er af forskellig kvalitet....

Dog har jeg til dato kun haft fat i en slags mel, der ikke virkede, og det var det billige fra Brugsen.... Det gav godt nok nogle massive boller....

Andre billige mel(e) har fungeret fint.... Både det fra Fakta og Netto....

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  25-09-2008 21:08

Jeg bruger aldrig mælk i brød/boller, men vand..

Men det kunne også være ovnen, den varmer måske ikke nok...

.

"Du bliver måske skuffet, hvis du fejler, men du er fortabt, hvis du ikke prøver."

0
0
Svar på denne tråd

varmen
Forfatter: 
Dato:  26-09-2008 06:44

Ja problemet kan foruden for stor mængde mel også være at væsken , som gæren opløses i er for varm,eller at der ikke er fugt nok i hævetide .

Noget en gærdej elsker er et eller andet surmælksprodukt og så længere hævetid.

Mvh Graven

Hestepasser søges til enten Kat I pony eller hest .

Sortbrun OIh-hoppe m/papirer til salg.Redet,fair pris !

Fronerthig Prince Teyrnon kåret Welsh cob står til avlsbenyttelse

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider