|
|
| slanke-"fløde"-kartofler |
| Forfatter:  |
uldhunden |
| Dato:  |
09-08-2007 12:20 |
|
Jeg har lagt kostvanerne om! Og det virker bare. Jeg har været i gang en lille måned og har tabt 4 kg. Synes det er fedt, at det er med kostomlægning og ikke med en kur, så man risikerer, at det hele hopper på igen ved kur-stop. Jeg har hørt om, at der er dygtige mennesker derude, der kan lave noget fløde-kartoffel-lignende uden brug af fløde, men med skummetmælk og lidt mel? Eller på anden vis? Please - er der noger der kan hjælpe!  Jeg har fundet gode, sunde, fedtfattige alternativer til de fleste "slemme" ting, men iihhh hvor jeg savner flødekartofler...  Hilfe!
Mvh Uldhunden "I meant," said Ipslore bitterly, "what is there in this world that truly makes living worthwhile?" Death thought about it. "Cats," he said eventually. "Cats are nice." Terry Pratchett Sourcery
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| fløde uden fløde |
cat (in-the-bag) |
09-08-2007 12:24 |
|
Flødekartofler uden fløde kan laves med sødmælk og maizena. Maizena'en får mælken til at tykne så den konsistensmæssigt ligner fløden. Smagen bliver ikke helt så "fed" og kartoflerne kræver måske en lille smule mere krydderi end du ellers anvender, men alt i alt udgør "mælkekartofler" et anvendeligt alternativ til flødedittoerne.
Hvorfor kan jeg ikke finde ud af at lave en præsentation?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| lidt fedt... |
|
|
Når jeg laver fløde kartofler herhjemme, så bruger jeg kaffe fløde i stedet for alm. fløde.. den indeholder kun 9 % (mener jeg)eller mindre Og så tilfører også lidt mornay sauce.. den ved jeg så ikke hvor god er i forhold til fedt %.. men det smager mindst lige så godt som havde du brugt rigtig fløde.. Bare godt med løg, salt/peber/hvidløg og lidt origano.. mums..
MONICA & ROSSO nu også med Sussi Solskin {>
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mornay sauce |
pjemm |
09-08-2007 12:47 |
|
Man kan få Mornay sauce med 5% nu, mener den "rigtige" er 18%. Har ikke prøvet den lette. :Pia
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Helt uden |
|
|
Jeg laver af og til et kartoffer fad helt uden mælk eller fløde. Det smager ikke som flødekartofler, men det smager godt. Kartofler snittet i skiver. Gullerøder snittet i skiver. Løg. Hvidløg. Gøntsagsboullion. Og en god times tid i ovnen til det hele er over mørt. Mums. Det gode ved den er at det kan forberedes i god tid, og passe sig selv i ovnen, men ikke er fed. Alletiders gæste fad.
Mvh Linda Jack, Pascall, Thor 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| fløde kartofler |
|
|
Flødekartofler uden fløder er jo groft sagt ikke flødekartofler.  Men rolig jeg ved hvad du mener. Uden at klogeåge i det, er det jo stuvede kartofler. Så lav en mælkesauce eller en mælkesovs om du vil. Kryd dem med det du lyster, og drys evt rasp eller ost over, og put dem i ovnen. Mums det skal nok blive lækkert
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg plejer at bruge |
Sanne |
09-08-2007 16:09 |
|
creme fine 6%. Jeg synes det smager super...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg plejer at bruge |
linda-hvid |
09-08-2007 16:52 |
|
Cheasy pasta sauce, det er simpelthen bare guf. Jeg er ikke så vild med fløde i fløde kartofler så pastasaucen er bare mums.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Brug sojafløde |
Randi G |
09-08-2007 17:35 |
|
Ligesom sojamælk kan erstatte komælk på cornflakesene, kan sojafløde erstatte fløden i flødekartofler. Det brugte vi, da min datter havde mælkeallergi som lille.
Venlig hilsen Randi G. Mors hest er bedst (Anne-Katrine, 4 år)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nå men... |
|
|
Det var vel en opskrift du ønskede dig, ikk? Jeg er økonomaudannet (nu folkeskolelærer...) og har arbejdet i diætafdelingen i en del år, så her følger en opskrift til 4 personer: 600 gr rå kartofler i skiver 6 dl skummetmælk 2 spk. maizenamel paprika krydderier efter eget valg. Mælk og maizenamel, samt krydderierne røres sammen. Kartoflerne lægges i et ovnfast fad og blandingen hældes over, paprikaen drysses på. Sættes i en forvarmet ovn ved 175 gr... til kartoflerne er møre,- prøv med en gaffel.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nu er flødekartofler |
|
|
Jo ikke hverdagskost, ihvertfald ikke her, så jeg vil til enhver tid lave dem som vanligt. Selv om man lever sundt, og har lagt kost om, så sker der ikke noget ved, at synde en gang i mdr.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Dejligt med gode forslag! |
uldhunden |
09-08-2007 21:31 |
|
Super! Tak for gode forslag og opskrifter! Jeg tænkte sgi nok, at HN senior måtte være det HELT rigtige sted at få hjælp  Silas - du har da ret i, at der ikke sker noget ved at synde en gang i mellem. Sandt. Og heldigvis for det da - ellers var der jo ikke plads til lidt lejlighedsvis rødvin! Lige nu spiser jeg efter vægtvogternes principper, og det virker fjong for mig. Derfor er det super at finde alternative opskrifter til mange af de traditionelle. Det hjælper mig til at holde kalorietallet lavt uden at føle jeg er på hård, streng kur. For jeg kender mig selv godt nok til at vide, at det vil kun vare kort - jeg er alt for meget en mad- og livsnyder  Sig til, hvis der er nogen, der har lyst at udveksle alternative opskrifter og ideer - eksempelvis har jeg opskrift på 400 ml lækker milkshake på 1 point og på hjemmelavede, fedtFRI chips 
Mvh Uldhunden "I meant," said Ipslore bitterly, "what is there in this world that truly makes living worthwhile?" Death thought about it. "Cats," he said eventually. "Cats are nice." Terry Pratchett Sourcery
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
Eva L |
10-08-2007 13:11 |
|
Man kan købe sådan et karton med ½ l Cheasy Sauce med hvidløg og urter med 3 eller 5% fedt i. Den er skide god synes vi derhjemme. Du snitter kartoflerne og arrangere dem i et fad og hælder så kartonet over, og giver dem så ca. 175 g (varmluftovn) og 200 ved alm. ovn i ca. 60 minutter, og så er de klare. Sidder helt og bliver sulten 
Hilsen Eva L & pletfætteren Buller
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| må da helt sikkert prøve |
Sanne |
10-08-2007 16:15 |
|