Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Seniornettet

Børn og ridning ??? (langt)
Forfatter: 
Dato:  03-06-2005 21:03
Nu er der en del herinde med børn og ville lige hører jeres mening om noget (dem uden børn må selvfølgelig også svare :-) )
Da jeg i januar skulle have ny part valgte jeg en pige på 12 år (hun er siden fyldt 13) og en af grundene til at jeg turde vælge så ung en part var, at det virkede som om hun havde forældre opbakning.
Moderen var med ude at se hende prøve hesten og har selv redet for mange år siden. Snakkede en del med moderen, der var så glad for at pigen red, og hun var jo så dygtig og ville gerne starte stævner osv.
Det var jo fint, manglede en til at ride ture og springe ham, meget gerne starte stævner.
De fik en meget billig pris (de fleste i området giver det samme for en dag mindre og kun tur) fordi jeg synes undervisning var ekstra vigtig når hun er så ung og så hun kunne komme ud og starte lidt stævner.
Men men men, først brokkede de sig over det var dyrt når pigen ikke måtte springe når det passede hende eller løs springe, sorry men det blev sagt fra starten ingen spring eller løs spring uden jeg er der eller kvalifiseret undervisning.
Men forældrene vil ikke betale for undervisning, har endda virkeligt prøvet at være storsindet og sige at betaler de en time om måneden (ca 100 kr) så ville jeg også give en time, hvad betyder jeg får det halve for parten af hvad jeg let kunne få, men nej, de har ikke råd ?:-)
Og stævner er det heller ikke blevet til, hver gang jeg spørger om hun vil med til et stævne hvor jeg skal ride dressur, melder hun tilbage at det kan hun ikke lige.
Nu er de så meldt til en klasse til det lokale stævne (hvor man kan ride ned) 2 klasser mente hendes mor var for meget (for dyrt ???)
Jeg underviser hende næsten en gang om ugen, uden at få noget for det, men for det første er jeg ikke spring ekspert og der er ting jeg ikke kan rette og for det andet, hvis jeg havde tid til at komme en ekstra dag om ugen ville jeg nok have part en dag mindre :-)
Nu har jeg sat ultimatum, de må betale en time om måneden ellers må hun stoppe, venter på svar stadig ;-)
Men er det ikke uansvarligt af forældrene at lade en pige i den alder ride uden at få undervisning ?
Ville i lade jeres børn springe uden undervisning ?
Er det mig der er hysterisk eller hvad ?
Føler mig faktisk lidt udnyttet af forældrene, gav dem jo en lav pris så hun kunne få undervisning og stævner, men efter 5 måneder er ingen af delene sket :-(
Men synd for pigen, hun er sød og glad for hesten og de kunne blive gode sammen med undervisning.
Hilsen Signe, der er lidt fustreret
0
0
Svar på denne tråd

undervisning
Forfatter: 
Dato:  03-06-2005 22:10
Hej Signe.

Jeg vil give dig fulstændig ret i, at så ung en pige ikke skal ride uden at få undervisning.

Det er i mine øjne alt for farligt.
Også selv om jeg ikke har børn.
Alt kan jo gå galt og hun har ikke verdens største erfaring i at tackle heste, så selvfølgelig skal hun da have kvalificeret undervisning.

Især hvis hun vil springe, så skal hun og hesten lære det ordentligt for ellers kan det gå grueligt galt.

Så jeg ville nok også føle mig udnyttet, hvis jeg fra start af havde sagt, at undervisning var et krav for at ride hesten og det så ikke bliver fulgt.

derfor har jeg fuld forståelse for dit ultimatum.

Susanne M-H

Always look at the bright side of life. :-0
0
0
Svar på denne tråd

Jamen det
Forfatter: 
Dato:  03-06-2005 22:35
synes jeg er ok at forlange. Mine unger må ikke engang hente ind fra folden selv. Og de sætter ikke en for i stigbøjlen før jeg er der. De er 11 og 12 år. Alt andet er dybt uforsvarligt. Mine er ikke så stabile endnu. Ponyen er godt nok, men alligevel.

Jeg ville nok sige at du måske skulle finde en anden.

MVH Vibeke

0
0
Svar på denne tråd

Anderledes fokus nu
Forfatter: 
Dato:  04-06-2005 09:33
Hej Signe

Hvis jeg tænker tilbage på, da jeg selv var 12-13 år, så havde jeg også halvparter. Men undervisning - det var der ikke noget af. Jeg tror, at tingene og holdningerne har ændret sig. For 20 år siden kunne "man vel sagtens springe sådan en bette hest uden undervisning". Det kan jo være at det er morens holdning.

Jeg kan godt forstå, at du vil have, at det foregår under kontrollerede forhold. Det andet er for farligt for både hest og rytter. Så hold du fast i dine krav.

MVH Dixonfan
0
0
Svar på denne tråd

part-kontrakt
Forfatter: 
Dato:  05-06-2005 02:25
Det kommer vel også an på, hvor meget hun har prøvet tidligere. Men grundlæggende ville jeg mene, at hun selvfølgelig skal have en eller anden form for undervisning - om det er i dressur eller spring er i og for sig lige meget, da en underviser stadig skal kunne vurdere ekvipagens niveau og se, hvor der mangler noget.
Til springning ville jeg mene at der SKAL være en voksen til stede, hvis nu uheldet er ude. Her hjælper det ikke at være alene eller evt. bare have en veninde med.

At du er storsindet nok til at ville betale en del af undervisningen, tager jeg absolut hatten af for! - Især på baggrund af, at du tager forholdsvis små penge for at hun kan ride din hest.

På mig virker det som om forældrene ikke har styr på, hvad det vil sige, at have parthest. At det bare er en anbringelse af pigen i en institution for underholdningens skyld, og så helst til så små penge som muligt.

Det er bare ærgerligt især for pigen og dig, da det lyder til, at I har en god ordning ellers. Har I en kontrakt på parten? - I sådan en, er det muligt at indskrive dine krav til omfanget og arten af undervisning, og hvis forældrene skriver under på dette, jamen så binder det! (jeg plejer at gøre det, at hvis det er en part under 18, skriver både forældre og parten under på mine betingelser).

Prøv at invitere pigen og forældrene til en alvorlig samtale, og hør hvad der er pigens ambitioner og hvor forældrene står, og hvad de vil bakke op omkring. Hvis det er utilfredsstillende for dig, jamen så afbryder du samarbejdet. Hvis I kan blive enige om noget, der kan gøre at samarbejdet fortsætter, så skriv det hele ned og evt. ind og få det skrevet under med det samme! Prøv evt. også at samle lidt oplysninger ind for hvordan det er at have part i dit område (pris, krav mm.)

Held og lykke - jeg håber I finder den bedste løsning for jer alle :-) så I alle kan være glade i jeres fremtidige samarbejde

Mette

Ridemærkebøger købes - ikke nummer 6 og 11 - send besked!

0
0
Svar på denne tråd

Lyder på mig
Forfatter: 
Dato:  05-06-2005 09:18
netop som om forældrene ikke har meget forstand på ridning, eller et andet syn på det end man normalt har i dag.
Og at det dertil måske ikke interesserer dem så meget/og eller at de faktisk ikke har RÅD til alle de ekstra udgifter.

Hvis man ikke ved nok om ridning, kan det være svært at se at man skal betale til undervisning, man skal betale til stævner, man skal betale til transport... Måske er der andre børn i familien der også skal have??

Det er garanteret ikke pigen der ikke vil, men hvis hun bliver mødt med et "det har vi ikke råd til, kan du ikke bare ride lidt selv" hver gang hun spørger, så kan jeg godt forstå at hun bakker ud når der er stævner osv.

Jeg kan godt forstå dit krav om springundervisning hvis hun skal springe - det ville jeg også forlange (medmindre jeg havde set hende springe og havde en aftale om at det så kun var når jeg var der, hvis hun er dygtig nok)..
Men jeg synes generelt man skal være varsom med at stille KRAV til andre om at de skal betale ditten og datten... især når det faktisk drejer sig om en meget ung pige hvor kravet går tilbage til forældrene... Du ved jo ikke om det de betaler for parten faktisk er deres maximum de har råd til at give til barnets sport.

Det var så mit input - set lidt fra en anden side :-)

Mvh

-Helle

** Jeg har i dette indlæg givet udtryk for min personlige holdning - og denne står jeg ved - lige indtil jeg ændrer mening ** ;-D

** Der findes 10 slags mennesker i verden: Dem der forstår binært, og dem der ikke gør ** :-D
0
0
Svar på denne tråd

Jeg ville........
Forfatter: 
Dato:  05-06-2005 10:42
personligt ikke vælge en part på kun 12år. Med mindre jeg kendte personen meget meget godt i forvejen og vidste hvad hun kunne. Og hvis det var skulle hun naturligvis have undervisning min. 1 gang om ugen.

Med venlig hilsen

Lene ;-)

P.S. Marsvin købes. Skriv en mail eller en besked her på heste-nettet.dk

Rideudstyr, baby/Børnetøj, babyudstyr og meget andet sælges. Kig ind på min hjemmeside. (y)

http://www.alexander-mads.webbyen.dk

0
0
Svar på denne tråd

Tak for jeres svar
Forfatter: 
Dato:  05-06-2005 10:45
Jeg må indrømme at der jeg var i den alder (og yngre) og havde hest derhjemme red jeg både ture og spring uden opsyn, men det er også 13-14 år siden og vi boede på landet, der var det vist meget normalt :-)
Men min hest er ikke altid nem (ikke ond, men lidt varm og frisk) og han har før tabt hende på tur og er løbet hjem. I springning kan han koge over og derfor må hun absolut ikke springe alene.
Men ud over sikkerheden så laver hun nogle basale fejl, der gør at min ellers ærlige hest er begyndt at refusere, desværre formår jeg ikke at rette fejlene, da jeg ikke har forstand på at undervise, derfor synes jeg hun skal have undervisning.
Helle: Forældrene har fået en billigere pris end i annoncen, så det kan ikke være deres yderste formåen, og hvis 50-100 kr mere til pigens hobby vælter deres budget, burde hun nok ikke have fået lov til at have part ;-)
Hendes mor var med ude da hun prøvede ham, og gav indtryk af at pigen jo gerne ville ride stævner og blive dygtig :-)
Men nu venter jeg lige svar på det med undervisning og så tager jeg det derfra.
Hilsen Signe
0
0
Svar på denne tråd

Det lyder til .....
Forfatter: 
Dato:  05-06-2005 13:39
.... at den mor har nogle ambitioner på sin datters vegne, har du prøvet at spørge pigen direkte, om HUN gerne vil ride stævner ??
Jeg synes det lyder som et klassisk eksempel på, at moren har "glemt" hvad barnet skal yde, for at indfri morens forventninger.
Dine krav til undervisning er da rimelige, men der er vist en brist i kommunikationen mellem mor og datter.
Mvh. Lisbeth

Mange mennesker skylder deres medgang i livet det råd, de andre ikke tog imod fra andre.
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider