|
|
| Rygeforbud på restauranter |
| Forfatter:  |
labelle |
| Dato:  |
01-06-2005 16:12 |
|
Velvidende faren for at gøre rygere sure, vil jeg alligevel gerne høre lidt om jeres mening om al den snak om rygeforbud på restauranterne.
Personligt er jeg ikkeryger. Har intet overhovedet imod rygere, men synes det er deres valg at ryge og derfor skal det ikke gå ud over andre (hvis man ikke modererer rygningen og det er der nogen der ikke gør). Jeg synes det er synd for dem der skal arbejde i det miljø,men jeg synes også at restauranterne er feje fordi de kunne jo bare selv gøre deres restaurant til røgfri istedet for at lægge ansvaret over til regeringen. Medmindre det selvfølglig er forbudt at sige røgfri restaurant som tingene er idag men det mener jeg ikke at have hørt om.
Jeg er helt sikkert for røgfri zone.
Hvad med dig? Er der nogen rygere herinde som er for forslaget?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tænk jeg |
Illum |
01-06-2005 16:20 |
|
Kan ikke FORDRAGE at spise min mad når der er fyldt med røg omkring mig .
Jeg finder det ULÆKKERT at maden også " smager " af gammel og ny røg .
Efter flere år i udlandet er det svært at vende sig til at sidde i røg og spise
Så jeg går da gerne ud og spiser et sted hvor det er afskilt ryger / ikke ryger .
Illum
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Næh... |
Cruella76 |
01-06-2005 17:19 |
|
Jeg er ryger - og jeg er for, at der på større restauranter laves ryger og ikke ryger afdelinger.
Jeg er ked af at der skal laves helt røgfrie restauranter/barer/caféer.........
Jeg har fuld forståelse for at ikke-rygere, ikke bryder sig om at indtage deres mad i et røg fyldt lokale.
Men, jeg har også forståelse for, at den "vigtigste" smøg på dagen for mange rygere, netop er den efter maden
Så - der er jo lidt af et dilemma der...
Der vil ikke herske nogen tvivl om at jeg selv vil komme til at vælge et café/restaurant besøg fra på et tidspunkt, hvis der ikke må ryges (især om vinteren). Så bliver jeg hellere hjemme...Men det er måske også meget godt, så sparer jeg de penge, og jeg generer ikke nogle ikke-rygere med min røg 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Røg er ækelt og ulækkert... |
|
|
... og jeg kan ikke fordrage, at lugte til det.
-Det værste er næsten, at man selv kommer til at lugte af det.
Jeg er ret bevidst om at leve sundt... spiser sundt, dyrker motion, passer på min krop, gør forebyggende ting mod div.sygdomme osv osv.
-Derfor genere det mig også grænseløst, at jeg skal "tvinges" til at indtage røg offenlige steder.
Jeg kan bestemt ikke lide tanken om at være passiv ryger, så for mig ville det være perfekt, hvis rygning blev forbudt alle offenlige steder.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
Lærke |
01-06-2005 19:04 |
|
endnu et indlæg fra en ryger *SS*
Jeg kan udemærket godt forstå at ikke-rygere synes det er træls med restauranter der lugter af røg. Personligt ville jeg ikke have noget imod at nogle restauranter blev lavet røgfri - omvendt ville jeg ikke vælge at spise der*SS* Det er jo så mit valg, ligesom det er ikke-rygerens valg ikke at spise der hvor der må ryges.
Min holdning er at der skal være plads til os alle. Jeg skal nok tage hensyn, prøver jeg da ihvertfald *S* Så lad os bare få nogle flere røgfri restauranter.
Lærke
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Småryger |
|
|
men jeg bryder mig virkelig ikke om at komme ind på en restaurant, og der så lugter af røg.
Jeg synes det ville være rigtig godt, hvis man forbød rygning helt sådanne steder. Det hjælper jo ikke at lave ryger/ikke ryger afdeling - røgen kommer rundt alligevel.
Det kan da godt være, at rygere synes det er fedt med en smøg bagefter, og som det er nu, har de lov til at vælge. Ikke rygere har ikke denne ret til at vælge fra...
Det er lækkert at man kan gå på McDonalds (kald lige det en restaurant  ), uden røggener overhovedet.
Så jo, forbyd bare rygning på restauranter.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Pyha MacD |
xtiny |
01-06-2005 20:31 |
|
Jeg vil hellere kunne gå andre steder hen.
Jeg er ryger, sidste år var jeg røgfri, og jeg har det sådan, at bare man må ryge, så er det ok.
Jeg vil gerne være fri.
Det kan vi- os rygere- bare vi vil.
MacD- altså den madkvalitet- eller mangel på samme- der vil jeg hellere være fri. Men det er en smagssag. Min dreng kan lide Burger King.
MVH xtiny <--!whitay> i just wanna kill mysql <--!whitay> myself* <--!heaika> that's an odd warning.. <--!whitay> mmm stupid reflex typing bash.org
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| håber loven kommer |
inger christensen |
01-06-2005 20:35 |
|
for så kan jeg tage i byen med min famillie.
Jeg kan desværre ikke opholde mig i et røgfyldt lokale.
imc
livet er herligt nyd det mens du kan
Rytter søges til sød og velredet kat 2 pony.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Har fået passiv rygning i rigelig mængde ..... |
Lisbeth Sejberg |
01-06-2005 21:15 |
|
.... i de 10 år jeg har arbejdet i et cafeteria i en lufthavn, føj hvor jeg havde det skidt ind i mellem af al det røg.
Så også på vegne af alle nuværende og tidligere ansatte i den branche, hilser jeg restriktionerne meget velkommen.
Der er vist lige nogle, der glemmer at rygerne gerne vil serviceres, mens de ryger ?
Behøver jeg tilføje, at jeg også privat foretrækker røgfrie steder og er ikke-ryger
Mvh. Lisbeth
Mange mennesker skylder deres medgang i livet det råd, de andre ikke tog imod fra andre.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg håber! |
mumling |
01-06-2005 21:36 |
|
Det er så fantastisk, at det her i Sverige er blevet helt forbudt at ryge på steder, hvor der serveres mad.
Jeg håber virkelig, at det samme kommer til at ske i Danmark - og ikke först om 50 år, men snart!
Tänk at kunne gå i byen UDEN at få ondt i maven, sviden i öjnene og at kunne komme hjem uden at stinke af sur rög i töjet og håret
Rygerne kan da let gå udenfor og ryge og komme ind igen bagefter. Så kan alle holde ud at väre i lokalet.
Signe
STUTTERI ENGBAKKE Vi opdrætter varmblodsheste i handy format og med super temperamentGOTLANDSRUSS - hvad ellers?! Den ideelle børnepony!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Og jeg vil skide højt og flot |
NinaL |
01-06-2005 21:39 |
|
på alle de kommende og nuværende ikkerygerkonsekvenser!
Jeg har aldrig bevidst generet nogen med mine rygervaner - men jeg har røget, hvor jeg fandt "chancen" for det - og det gør jeg stadig.
Hvis det skal være sådan, at jeg (som ryger) er bandlyst fra visse etablissementer - så som restauranter, caféer og diverse spisesteder - jamen så fred være med dem - og de slipper for mig.
MIN røg er MIN personlige nydelse (indtil jeg dør af den - eller måske under en helsejogging gennem en benzinbefængt by?) - Men MIN røg skal andre bare IKKE bestemme over!
Jeg tager derimod afstand (helt frivilligt) overfor personer, der finder sig selv SÅ selvgode - at de ikke accepterer andres mere eller mindre gode laster.
Jeg kunne aldrig drømme om at puste røg ud i nærvær af en baby - jeg kunne heller aldrig finde på at tænde en cigaret i nærheden af lungepatienter eller andre med høj intollerence overfor røg ..
Men de skal fand'me ikke bestemme om jeg vil have en smøg - eller ej!
Så er det vist sagt herfra
Nina 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det er da ikke dig som ryger .... |
Lisbeth Sejberg |
01-06-2005 22:38 |
|
.... der er bandlyst søde Nina .... det er din røg....om den så kommer ud af ørerne, eller hvor den nu måtte komme fra
Mvh. Lisbeth
Mange mennesker skylder deres medgang i livet det råd, de andre ikke tog imod fra andre.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| rygeforbud |
Micita |
01-06-2005 22:45 |
|
Bor i Norge, hvor det har været forbud mod rygning på restauranter i 1 år. Det er så dejligt  og kan anbefales.
MVH Lisbeth (ikkeryger)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| er helt med.. |
Lærke |
02-06-2005 00:48 |
|
Nina - kunne ikke være mere enig!!!!!
Og synes for øvrigt også at man ind imellem som ryger tager hensyn i hoved og røv - og så skal folk brokke sig alligevel *fnys*
Eksempel - jeg ryger ALDRIG i en ikkerygers hjem, heller ikke selv om jeg får lov - går hellere ud på terasse eller andet, fordi jeg ikke bryder mig om at genere andre med min røg. Når man så kommer ind igen får man at vide at man er asocial fordi man går UD og ryger om man ikke bare kan lade være.
En helt anden ting er - at hvad i alverden bilder folk sig ind at tro at det er noget de har evig ret til at blande sig i????
Hvis jeg ikke ryger i nærheden af dem - så gider jeg sådan set ikke høre på moralprædikener om hvor usundt det er BASTA!!!
Jeg vil nu stadig fastholde at det er helt ok for mig at der er restauranter hvor man ikke må ryge - som Nina siger - de får bare ikke besøg af mig. Og måske - bare måske, er der en meget simpel, kapitalistisk grund til at der ikke er så mange af dem???? Bare en tanke.
Lærke
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Her i Norge |
Tralle-trold |
02-06-2005 02:05 |
|
har det som tidligere nevnt vært forbudt at røge på offentlige plasser/kontor i mangfoldige år. For 1 år siden blev det udvidet til totalforbud også på alle restauranter/barer/cafeer/udesteder osv.
jeg synes det er på sin plass.
Røyking er ikke til sjenanse kun for babyer og lungepassienter slik Nina og Lærke (i mildere grad) vil have det til.
røgere udsetter faktisk andre for passiv røging. Det er helseskadelig. Det er også andre der har problemer med røgingen. Det findes folk som er allergiske mod røg, har astma etc.
jeg har ingen problemer med at folk som kommer på besøg tager seg en røg i mitt hus, men ingen som bor her får gjøre det.
Jeg har heller ikke problem med at være på besøg hos røgere.
Har fra jeg var 16-27 jobbet på udesteder og det var svært mange ganger at jobbe i røglugten.
Jeg har mistet både en tante og en onkel af lungekreft, og jeg er bange jeg også vil miste min søster af det samme. Hendes røgeforbrug er 100 sigaretter eller mer daglig.
Tror det var mange som havde kutet ud røken dersom de havde sett min tante lige før hun døde. Tjæreklumper så store som ærter og større gulpet hun opp i flere døgn.
Jeg kan ikke forstå at folk vil udsette seg selv for slike farer når man ved hvilke skadevirkinger røg fører til.
Nej, jeg synes røgeloven er dejig og er meget tilfreds med at vi har den i Norge.
Den perfekte ponny har ingen bestemt farge
|
livet består af både solskinn og regn og sammen bliver de til den vakreste regnbue
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hvis alle rygere |
inger christensen |
02-06-2005 07:25 |
|
var lige så hensyns fulde som i rygere der har svaret i detet indlæg, ja så var der jo ingen problemer og loven var derfor ikke nødvendig.
Men desværre er det ikke alle rygere der har det på samme måde.
når jeg skal stemple ind på mit arbejde, skal jeg gå/stå i en grupep af stor rygende folk og det samme, gentager sig desværre når jeg skal hjem.
når jeg skal holde mine kaffe paucer er det desværre også i sådan en gruppe.
min kittel stinker af røg hver dag og det tøj jeg har hængende i omklædnings rummet, stinker også af røg.
Jeg hoster hele tiden og min læge siger at jeg enten må leve med det eller finde et andet arbejde.
at finde et andet arbejde er nok ikke muligt, grundet andre skavanker. har dog planlagt at begynde uddannelse til heste massør, så jeg selv kan bestemme mit liv.
når vi er til famille/venne fester, må vi forlade festen meget tidligt grundet rygning i lokalet.
når vi skal på ferie, kan vi kun tage afsted med vores egen campingvogn, for jeg kan ikke deltage på ligefod med resten af famillien, hvis det er en rejse hvor der deltager rygere.
vi kører aldrig i byen for at spise på cafeer og lignede, for der kan jeg helelr ikke deltage.
Grunden er at det desværre ikek er alle rygere der er lige så hensynsfulde som jer.
imc
livet er herligt nyd det mens du kan
Rytter søges til sød og velredet kat 2 pony.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tralletrold |
Lærke |
02-06-2005 07:48 |
|
Nu har jeg sådan set ikke sagt noget sted at det kun er babyer og lungepatienter der har gener af røg!!!!
Jeg har heller ikke på noget tidspunkt påstået at passiv rygning ikke er et problem!!!
Helt ærligt - læs indlæggene igen, for det er netop din holdning der kan få mig som ryger til at blive vred. Jeg vil IKKE lægges ord i munden - og jeg vil IKKE tage ansvar for passiv rygning i f.eks. dit hjem når jeg ved at jeg selv ALTID går udenfor hvis jeg er i et ikkerygerhjem. Faktisk er du et rigtigt godt eksempel på det jeg siger - folk der på den ene side siger at det er ok man ryger hos dem, men samtidig vil brokke sig over passiv rygning.
Som sagt synes jeg det ville være helt ok hvis der var flere restauranter hvor man ikke måtte ryge - som inger siger så fravælger hun restauranter hvor der ryges, på samme måde ville jeg fravælge dem der ikke må ryges - og således kan der så være plads til os alle!!!!
Og så er der lige et issue mere jeg gerne vil have lov til at bringe op..... hvorfor bliver der ikek gjort noget ved smog i byerne???? vi kan lave lige så mange love vi vil om rygning - men kommer det på tale at man f.eks. ikke må køre bil i byen, så er helvede løs!!!!
Personligt vil jeg ALDRIG bo inde i byen - ikke alene smoggen er farlig, lydniveauet er også sundhedsskadeligt.
Lærke
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg synes helt |
sandra winther |
02-06-2005 10:57 |
|
klart at det er ok med at man ikke må ryge i restauranter.
jeg er selv ryger men jeg ryger aldrig når andre folk spiser.
jeg bryder mig ikke selv om at folk ryger når jeg spiser.
det samme hvis vi er over ved mine svigerforældre, ryger jeg heller ikke, så gå jeg udenfor, ikke kun fordi de er meget imod ryger for jeg må godt ryge indefor hvis jeg vil, men når de selv i forvejen ikke ryger så kan jeg ikke se hvorfor jeg skal få deres hus til at stinke af røg.
vi ryger ikke selv indenfor her hjemme eller jo jeg gør da af og til idnne vi skal i seng, for normalt skal jeg ind til mine forældre og ryge eller undenfor, men inden vi går i seng gider jeg ikke gå ud eller ind ved siden af så ryger jeg gerne en enklt smøg ude i køkkenet under emfangen.
så jeg synes det er helt ok med rygeforbud sådanne steder.
MVH Sandra W
Autostol 0-13kg blå/hvid( som ny) 200kr Inliners sælges. cc crazycreek str 40. meget gode gummeihul ny bremse. ny pris med taske 1650kr nu med taske 450kr
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hæhæ... |
NinaL |
02-06-2005 11:02 |
|
Lisbeth Sejberg.
Du er inde på noget af det rigtige ... Det ER faktisk lige før, der kommer røg ud af mine ører, når jeg bliver "jagtet" pga. min rygning.
Tralletrold ...
Jeg har nu heller ikke påstået, at rygning kun er til gene for babyer og lungepatienter ...
Jeg nævnte babyer, lungepatienter OG andre med høj intollerence overfor røg ...
Med hensyn til om man vil udsætte sig selv for de farer, der kan være i forbindelse med rygning?
Tjaa ... ER det ikke en privat sag?
Ligesåvel som det er en privat sag, om folk vil æde sig ihjel, dyrke risikofyldt sport eller rejse rundt blandt kannibaler.
Venlig hilsen
Nina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Synes lige |
|
|
jeg vil komme med dette link
http://www.bt.dk/nyheder/artikel:aid=365894/
Og Ja jeg er ikke ryger, og arbejder heldigvis på et sted hvor rygere skal gå udenfor.
Jeg ville nok ikke fravælge en restaurant fordi der blev røget men helt klart finde et bord så langt fra rygerområde som muligt.
En GOD hest har ingen bestemt farve eller race, men er et resultat af seriøs dokumenteret, og kåret avl, i mindst 4 led. Succes får du ikke af at stjæle andres ting og sager på nettet Sunde heste bruger en reg. beslagsmed med en RIGTIG uddannelse.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Graviditet |
NinaL |
02-06-2005 12:33 |
|
og rygning ER en dårlig kombination - ingen tvivl om det.
Her kan jeg heldigvis melde hus forbi, da jeg aldrig har røget under graviditet.
Kommer i tanke om - at jeg faktisk slet ikke HAR nogen børn.
Hej fra
Nina 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| en to tre |
labelle |
02-06-2005 12:39 |
|
ja gid alle rygere var hensynsfulde, men jeg synes det er sjældent jeg støder på dem, desværre.. mine svigerforældre kalder min mand og jeg for hellige fordi vi ikke vil have røg i vores hjem og vi har valgt at sige vi ikke vil komme til familefester hvis de ryger da jeg pt er gravid og min mands familie ryger MEGET. Selvom der er 7 små børn mellem 2 og 7 år så pulser de løs fuldstændig ligeglade med børnene. Da jeg lige var kommet hjem fra hospitalet efter en omgang med sammenklappet lunge og efterfølgende vand i lungen og vejrtrækningsbesvær røg de mig op i hovedet.
da jeg for nylig var til et byggemøde i en andelsforening sad sidemanden og ham der sad overfor mig og kæderøg mig lige ind i hovedet i 3 timer, men hvad skal man sige når der står askebægre på bordet? De kunne jo godt tage hensyn til at der måske sidder ikkerygere i lokalet. Mange (ikke alle) rygere tager det som et personligt angreb at man er imod deres rygning, men det er jo ikke personligt det er bare den forbandende røg som gør ondt i hovedet og slimhinderne på os andre.
På mit gamle arbejde i døgnsygeplejen sad kollegaerne inde i en bil sammen med en og røg og sådanne eksempler kan jeg blive ved at remse op.
Vi fravælger også en masse cafeer og restauranter pga røg. Og de steder med opdelt ryger og ikkeryger afdelinger fungerer ikke altid lige godt fordi røgen jo alligevel kommer snigenede forbi.Så det ville være lettere at lave rygeforbud så kan rygerne altid gå ud og ryge og komme ind igen fremfor alle os der er nødt til at blive væk pga røgen. Hvis bare det var fordi det var ubehageligt, men rygning er en last som har sundhedsskadelige gener for andre end rygeren selv. Tænk også på alle dem med astma etc som idag ikke kan gå ud fordi der bliver røget.
Helt fint for dem der nyder at ryge, deres valg. Bare vi andre også får et valg.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Er enig med Lærke... |
|
|
Ikke-ryger restauranter er helt OK, men det bliver ikke mig de tjener deres penge på.
Jeg prøver også at være en rimeligt hensynsfuld ryger, MEN når jeg møder en fanatisk ikke-ryger der forsøger at prædike for mig, så spørger jeg dem altid om de har bil, og hvis svaret er ja; så er jeg da totalt kold overfor at de evt føler sig generet af min røg...
MVH
KarinP
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| nu vi er igang |
duddi |
02-06-2005 14:13 |
|
jeg er ryger, men ville ikke ha problemer med røgfri restauranter, da mit hjem også er røgfrit.
Jeg kan dog godt blive lidt stødt over fanatikere der nærmest skal bestemme om vi med denne last må være nogen steder.....
Hvis vi skal ta så meget hensyn, hvad så med restaurationer hvor det er forbudt at have parfume på?
Det er skam seriøst ment.....
Jeg har en veninde der er meget voldsomt allergisk overfor parfume, hvilket bevirker at hun har svært ved at komme på offentlige steder, hvor der er kvinder med parfume på.
Hun er før røget på sygehus med anafylaktisk chock efter en tur på restaurant, hvor der ved nabobordet sad en "stærkt" parfumeret kvinde.
Jeg mener at man som ryger skal ta hensyn til sine medmennesker, men der er altså nogle der er lidt for "hellige"..........
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| i samme ånd... |
Lærke |
02-06-2005 15:06 |
|
som at jeg prøver at være hensynsfuld over for andre mennesker, mener jeg bestemt heller ikke man skal ryge under graviditet. Har så for øvrigt heller ikke nogen børn - men måske jeg er dyreMIShandler fordi min kat ikke selv har fået valget????
Lærke
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Røgfrie |
|
|
restauranter er ok, men jeg synes nu altså godt der må ryges på barer og cafeer. Cafeerne kan jo inddeles i ikke ryger/ryger afdeling.
Mvh. Sasser 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Røgfri... |
HeidiZ |
02-06-2005 19:41 |
|
ENDELIG ENDELIG ENDELIG. Synes bestemt det er en super god idé
Hvis folk de skal ryge, så må de gå uden for. Hvor lang tid tager det at suge en cigaret i sig? 5 min?
Mvh HeidiZLev for at leve, og du vil lære at leve 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg ryger ikke |
Vibeke |
02-06-2005 20:31 |
|
men vil da synes at det var okay at lave rygerafd. og ikke rygerafd.
De fleste af vores venner og bekendte ryger ikke. Og de der ryger, de spørger da pænt om de må ryge.
Jeg sætter små skåle med eddike i vinduerne og på reolen. Det tager den værste lugt.
Så for min skyld behøver de ikke at lave totalforbud.
MVH Vibeke
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Rygere og ikke-rygere... |
|
|
....har alle dage været og vil altid være - om jeg så må sige - "rygende" uenige!
Og jeg tror aldrig nogensinde, at de to fronter kommer til at acceptere hinandens holdninger til røg.
Jeg har selv været STOR-ryger (op til 60 smøger pr. dag), men blev så ikke-ryger for 17 år siden.
Jeg husker klart fornemmelsen af at blive "hetzet", bare fordi jeg var ryger, - og dengang var det endda ikke nær så ugleset at tænde en smøg, når og hvor man havde lyst, som det er i dag. Så jeg kan klart forestille mig, at man som ryger i dag meget let kan komme til at føle sig som en jaget fredløs.
Men faktum er jo desværre, at det gang på gang er blevet videnskabeligt dokumenteret, at røg...og også den passive røg...er temmeligt sundhedsskadelig.
Og at røg så faktisk også lugter rigtigt grimt, især når lugten hænger i tøjet, gør jo ikke tolerancen større hos ikke-rygerne.
Da jeg selv røg, syntes jeg ikke, at røg lugtede så meget eller så slemt. Men det er jo ligesom med parfumelugt: jo mere man går rundt i hørmen, des mindre kan man selv lugte den, mens andre folk omkring én er ved at visne af den.
Vi ryger ikke selv i vores hus, men de af vores gæster, der er rygere, får selvfølgeligt lov til at ryge her. - Vi stiller altid askebægre frem.
Men vi kan så desværre også lugte røgen, der hænger i gardiner og møbler, i et par dage efter, og det er vi lidt kede af.
Hilsen Linda.
Hellere tænde et lille lys end rase over mørket.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Er ikke |
|
|
ryger, men andres røg rører mig ikke, jeg er fuldstændig ligeglad med om folk ryger oss når jeg spiser.
så jeg tjekker ikke om det er en røgfri restaurante eller røgfrit bord jeg havner ved.
Folk må for min skyld ryge hvor de vil og de skal ikke undskylde derfor.
Paint horses til daglig glæde
Stahr
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg er lejlighedsvis ryger |
Jane B. |
03-06-2005 10:39 |
|
men krydser alligevel fingre for total rygeforbud i det offentlige rum.
jeg arbejder som afrydder på et diskotek i Jomfru Ane Gade i Aalborg, og efter en nat dernede stinker man bare fælt af røg.
lokalet er fra omkring kl 2 fyldt med rød på trods af udsugninger. det er virkelig ulækkert.
der er udendørsservering og sommeren så mig ville det ikke røre hvis folk måtte sætte sig udenfor hvis de ville ryge.
der er alt for mange især unge rygere der på ingen måde tager hensyn. og jeg har ret ondt af de ikkerygere der gerne vil gå i byen fordi det indebærer at de står i en røgtåge som er helt ubeskrivelig.
ens tøj stinker meget slemt når jeg kommer hjem efter 8 timers arbejde, FØJ!
så ja rygeforbud indendørs det er jeg klart tilhænger af.
personligt går jeg også altid selv udenfor hvis jeg vil ryge. så ryger man også mindre end hvis man kan sidde inde i varmen og ryge
-JaneMedlem af Parelli sekten PNH-trænede mennesker er sjove mennesker
Eneste forhandler af Regulator Complete mellem Randers og Brønderslev
hjælp til trailerlæsning i Nordjylland tilbydes. Se mere her
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ryge udenfor? Det virker jo ikke! |
99E |
03-06-2005 15:02 |
|
Jamen det GØR det altså ikke.
For hvor stiller folk sig og ryger?
Lige uden for døren.
Altså skal man vade gennem en MUR af sundhedsskadelig, stinkende møgrøg for at komme ind...
*HOST!*
Addvvrrr...!
Mikkels arbejdsplads har vistnok en slags rygepolitik.
Den går ud på, at man egentlig ikke må ryge på kontorerne - men at man alligevel gerne må, hvis man vil og dem, der er derinde er enige om det.
Der ryges ikke på hans (dele)kontor - men røgen "løber rundt" alligevel, med det resultat at han lugter af røg når han kommer hjem. ÆV!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| uh - den er svær! |
|
|
Jeg er selv holdt op med at ryge i november sidste år, fra den ene dag til den anden, og er selvfølgelig glad for det. Det kan mærkes på økonomien og på konditionen i det hele taget.
Jeg er heller ikke vild med at spise under røgtågerne, men er også samtidig træt af den der formynderiske holdning, hvor samfundet skal diktere om du må ryge eller ej. Vi lever vel i et frit land, og folk må vel selv bestemme?
Mit valg om at holde op, var mit eget. Jeg er faktisk glad for, at jeg valgte netop dét tidspunkt, for min arbejdsplads er nu temmelig emsige, for at få folk til
at holde op med at ryge. Det er helt fint, hvis man kan få hjælp, hvis man vel og mærke gerne vil. Men det kommer meget tæt på dit privatliv, hvis arbejdspladsen lige pludselig skal bestemme om du må ryge eller ej. Hvad bliver så det næste? Hvor meget du må veje? Hvad du må lave i din fritid?...
Hilsen Dixonfan
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg er ikke-ryger |
|
|
og jeg går faktisk kun på restauranter, hvor der er opdelt mellem rygere og ikke-rygere. Det er sgu da for ulækkert at der sidder nogle og begynder at pulse løs mens andre er midt i maden, fy for den.
Jeg synes dog helt klart at der skal være mulighed for at rygere kan få lov at muntre sig med deres ligkistesøm, så derfor er jeg klart for specielle ryge-rum og synes ikke de skal stå og ryste udenfor. Trods alt
Lækker 2 års welsh cob hingst sælges til ridning eller show/avl. Se min præsentation
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| motorvejscafeterier |
|
|
Her er også en ryger.
Vi går nærmest aldrig ud at spise, men det skyldes så vi altid skal køre hjem og derfor ikke kan nyde et par glas vin til maden.
Dog har vi ind imellem taget ind på cafeterier på motorvejen når vi har været på ferie.
Næsten alle steder er der en rygerafdeling.
Personligt ville jeg ikke nyde et restaurantbesøg, hvis jeg ikke måtte ryge efter maden og hvorfor så lige bruge en tusse på et sådant besøg. Ja, har altså en god appetit.
Jeg har dog stor forståelse for at ikke rygere gerne vil nyde deres mad uden røg.
Så jeg vil mene at når motorvejscafeterierne (puha langt ord) kan lave rygeafdeling så kan restauranterne vel også.
Rygeafdelinger er som regel også placeret med den bedste udsigt, da muligheden for at kunne åbne et vindue eller opsætte en blæser her er størst.
Hilsen
Britta
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hader overskrifter |
|
|
Ja jeg er også ryger og jeg har det godt med det.
Og jeg kan altså bare ikke se hvorfor man ikke skal kunne være i samme restaurant både rygere og ikke rygere. Hvorfor skal der være alle de forbud ? Hvorfor skal andre stille sig til dommere overfor andre ? Hvorfor skal nogen lige se på rygning som totalt skrækkeligt i forhold til anden slags forurening ?
For mig at se så burde vi kunne være samme sted alle sammen.
Man kan jo bare være i 2 forskellige lokaler,så generer man ikke hinanden !
Og jeg har det som de andre her som har kommenteret det at hvis de laver røgfrie restauranter så vil de ikke få MIG som kunde.
Et spisested et et servicested og hvor man kan hygge sig og som ryger hygger man sig IKKE,hvis man ikke må ryge . BASTA.
Ps. Men derfor behøver man jo ikke genere folk der ikke kan tåle/lide røg. Man kan bare være i hvert sit lokale .
 Mvh Graven
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ja ja fint nok ...... |
Lisbeth Sejberg |
04-06-2005 17:46 |
|
.... med argumenterne om, at et spisested er et servicested.
Men jeg synes stort set i alle glemmer, at staklerne der arbejder i restaurationsbranchen, er udsatte for rigtig meget passiv rygning.
Det løses kun ved, at man går et andet sted hen og ryger, end der hvor der er personale og diverse former for servering.
Hver gang en ryger slår på sin personlige frihed til at ryge når og hvor de har lyst, så ramler det jo ind i andres personlige ret til at kunne fravælge passiv rygning.
Beviserne for at passiv rygning ER sundhedsskadelig, må da komme i første række, når forskellige gruppers friheder skal vægtes ??

Mvh. Lisbeth
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Enig.... |
|
|
...med Lisbeth Sejberg
Rygeforbud er jo ikke blevet indført med det ene formål at genere rygerne - men for at beskytte folk mod farlig passiv rygning. Rygning er jo desværre en vane, som også rammer andre folk end lige den person, som har vanen
Så at komme med eksempler om, at så må det næste være at forbyde chokoladespisning m.m. holder jo ingen steder. Der er jo ikke noget der hedder "passiv chokoladespisning"....
Jeg bryder mig ikke om at indtage min mad i røg og damp - det er ubehageligt og det ødelægger den gode smagsoplevelse
Så jeg håber på, at der snart bliver indført totalt rygeforbud på restauranter m.m. Det med at opdele i ryger/ikke-ryger fungerer ikke optimalt. Medmindre der er en virkelig solid mur/dør imellem, kommer røgen alligevel snigende og breder sig i hele rummet. Og de ansatte skal jo stadigvæk derind og servere for rygerne, med gener og risiko for farlige sygdomme til følge...
It is easy to be brave from a safe distance - Aesop - Pinto søger part. Læs mere HER
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kære Lærke |
Tralle-trold |
05-06-2005 01:45 |
|
Jeg har IKKE lagt nogen ord i munden din. Jeg har lest ditt indlæg flere gange, men ser du ikke selv hva du skriver?
" er helt med... Nina - kunne ikke være mere enig!!!"
Ligeledes skrev jeg "og i milderer grad Lærke"
Det var det jeg svarte på og intet andet.
Den perfekte ponny har ingen bestemt farge
|
livet består af både solskinn og regn og sammen bliver de til den vakreste regnbue
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Camilla Andersen.... |
Himmelfjer |
05-06-2005 02:53 |
|
....Det med "passiv chokoladespisning"....Dér er jeg altså ikke helt enig! I hvert fald er det sådan her i huset, at når der bliver fundet chokolade frem, så ender en del af det ALTID i min mave, selvom jeg skal tabe mig og ikke VIL spise chokolade!
Bortset fra det, så synes jeg, at jeg oplever det med rygning anderledes end mange andre.... Jeg synes faktisk, at rygere generelt er meget hensynsfulde. Der er altid en enkelt idiot, der skal stå og bakke på sin pibe lige ved foden af rulletrappen i centeret, det er klart, eller lige indenfor svingdøren i Bilka....men generelt ER rygere meget hensynsfulde synes jeg.
Jeg er imod den retning dansk politik tager, hvor regeringen går ind og dikterer hvilke dårlige vaner vi må have og hvor ofte (!!)og de kan pakke alle deres hellige forbud væk, hvis nogen spørger mig!
MEN...som ikke-ryger nyder jeg at komme på en røgfri restaurant. Det er dejligt, synes jeg. Men når jeg vælger, at gå ind på en ikke-røgfri restaurant, så er det jo et valg jeg tager, om jeg vil finde mig i røglugten. Vil jeg ikke det, så må jeg jo finde mig et andet sted at spise.
Desuden er tidens trend sådan, at det bliver mindre og mindre udbredt at være ryger. Røgfrie steder af den ene og anden art bliver mere og mere udbredte og det er jo fint. Men jeg synes også, at der burde være mulighed for de forskellige indehavere at afgøre, om rygning skal være tilladt i deres etablissement eller ej. Og den valgfrihed fjerner regeringen så lige. Og DET bryder jeg mig ikke om!
Istedet synes jeg at regeingen kunne stille nogle krav om at ryger og ikke-ryger afdeling skal være adskilt, evt i forskellige lokaler, og at der - ligeså meget af hensyn til de ansatte - skal være en særdeles effektiv udluftning. 
Jeg synes jo, det er mærkeligt, at der ikke kan være plads til os alle...
Camilla
- NU MED HUND!!! |
Store ånder er ofte nedgjort af middelmådige tåber...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| en to tre |
labelle |
05-06-2005 10:50 |
|
er også helt enig med Lisbeth sejberg! For det er måske nok fint nok for rygere og ikkerygere med adskilte afdelinger.
Men så er der det personale som lisbeth siger skal rende rundt i røgen og er det ikke især derfor loven bliver lavet?
Ja regeringen skal ikke blande sig i vores vaner men gør de det? de siger jo bare at det ikke skal foregå hvor det går ud over andres helbred og når vi (samfundet) ikke kan finde ud af at løse det selv, ja så er de vel nødt til at gribe ind?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|