|
|
| Hvad lavede du mens du havde veer? |
|
|
... selvfølgelig til dig der ER blevet mor... Hvad kan man foretage sig MENS man har veer?
Jordemoderen siger, at det tager som regel 12 timer inden man er klar til at blive "indlagt" med sine veer - men hvad kan man lave i de tolv lange timer?? Jeg har jo en "naiv" forestilling om at jeg lige kan nå at ordne stald/heste/hunde/hus og pakke en taske til mig selv - men jeg er jo også rimelig naiv og ja, førstegangs fødende.. *ggg*
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| meget forskelligt |
|
|
Ja det er der nok lige så mange svar på, som der er mødre.
For mit vedkommende var jeg i stand til at lave hvad jeg plejede indtil ca. 1/2 time før vi kørte på sygehust. Så fat mod, du skal bare gå rundt og foretage dig ting du nyder: nus hesten, luft manden, vask lidt tøj, ryd op, drik the, se tv, læs en god bog, ta et langt bad o.s.v
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| spillede spil |
| Forfatter:  |
Bentewn |
| Dato:  |
10-01-2005 17:20 |
|
Da jeg ventede min søn, og fik veer om aftenen sad min mand og jeg og spillede scrapple, han blev først født næste dag kl. 14.40, men den dag var jeg på sygehuset, så der gik tiden med diverse undersøgelser.
Med venlig hilsen Bente En time på hesteryg er aldrig spildt. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Læg dig med en film |
|
|
Jeg fik ikke noget egentlig forvarsel. Jeg havde "glædet" mig til at manden og jeg skulle ligge i sengen i de der 12 timer og blive psykisk klar til at føde. Men PAOW!!! mit vand gik klokken et om natten, og så ringede jeg til fødegangen hvor de bare sagde at det nok ikke var noget og jeg bare skulle tage en panodil og en øl og gå i seng. En halv time efter vågnede jeg ved at eg fik veer. De startede bare ud på fuldt drøn et minuts varrighed og tre minutter imellem. Jeg havde også planlagt en hel masse, men fik intet af det opfyldt.
Tror ikke du skal spekulere så meget over det, du kan alligevel ikke styre noget når det kommer. Tag det som en oplevelse og slip tøjlerne.
OK jeg fødte så også på 6 timer det er jo heller ikke helt normalt for en førstegangsfødende, men det understreger jo bare at man ikke kan planlægge tingene.
Eg segir bara:"Er ekki allt í lagi">Jeg søger de ældste årgange af Pennybladet. Jeg vil betale godt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mugede ud, lavede mad... |
Katja |
10-01-2005 17:22 |
|
Hej Gitte
Mine veer begyndte om morgenen - uden jeg viste det var veer. Jeg havde bare periodevis ondt over lænden, men da jeg jo var ret gravid så troede jeg bare det var pga den øgede vægt.
Den dag mugede jeg ud, slappede af, gik en tur, lavede mad og spiste den! før jeg overhovedet var klar over at det var veer. Da det gik op for mig var det blevet aften ca. kl 20.00. Vi så film og drak the. Ved 24.00-tiden gik jeg i seng. Stod op igen kl. 01.00 - da var veerne slemme. Pakkede toiletsager - de øvrige ting jeg skulle bruge var allerede pakket for længe siden. Kl. 02.00 kørte vi til Kolding. Der ankom vi kl. 02.30.
På sygehuset fik jeg en smertestillende indsprøjtning, så jeg kunne sove i mellem veerne. Det gjorde jeg i ca. 1½ time. Så accelerede det hele. Sofia blev født kl. 8.40. Der gik altså kun 6 timer på sygehuset. Veerne var tilstede i ca. 24 timer men jeg var kun klar over, at det var veer i ca. 12 timer.
Hvornår har du termin?
KH
Katja
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tja første gang |
|
|
ventede jeg tvillinger så da vandet gik skulle jeg komme med det samme, og blev så ellers tilkoblet en masse forskellige ting så de kunne måle veer, hjerterytme på dem begge osv så der lå jeg i sengen og fik intet lavet.
Anden gang fik jeg veer om natten, tog en panodil og fik lidt søvn, stod op, ringede efter min mor, at nu kunne hun godt komme, ordnede mine tvillinger, ringede efter min mormor og så kørte hun de store i børnehaven mens jeg tog på sygehuset. Tog hjem igen 5 timer efter jeg havde født og fik de store hjem en time senere.
Så al den ventetid andre har, den har jeg endnu aldrig prøvet, og kommer nok heller ikke til det.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvad jeg lavede?? |
atengstedt |
10-01-2005 17:34 |
|
Jeg KEEEEDEDE mig da - kan man gøre andet??
Der er simpelthen ikke noget så kedsommeligt som tiimevis med langsomme, smertefulde udvidelsesveer.
Især da ikke, hvis man samtidig får DROP - eller "bare" er indlagt pga fostervandet er gået/er grønt/man er laaangt over tiden!??!
Altså:
1: Ingenting kan man lave fordi man hele tiden bliver afbrudt af en ve.
2: Bundet til et åndssvagt apparat er man - og dermed til en kedelig hospitalsstue.
3: Hele tiden kommer der FOLK og glor og/eller føler på ens nedre regioner (man burde sgu tage entré  )
4: Og samtidig gør det hele bare "ondtere og ondtere"
grrr!!
Formentlig er det DERFOR det føles som en ren fornøjelse, når man endelig efter hvad der føles som ÅR  ) får PRESSEVEER:
Endelig kan man dog SELV komme til at lave noget aktivt for den gode sag - og folk holder endda op med at PILLE ved een hele tiden!! 
(hader folk der piller, roder og rager!  )!!
- og så holder det endda helt OP med at gøre ondt!!
Lyder jeg ikke OPMUNTRENDE, Gitte??
med venlig hilsen atengstedtMan skal aldrig slås med et svin. Begge parter bliver beskidte, men svinet kan lide det! (desuden er svinet ofte den stærkeste...) Link til debatten om FMS!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| MIG jeg herser rundt |
ElseG |
10-01-2005 17:59 |
|
Mkh. Else. Man lugter ikke af hest, man dufter!
| "HUSK: Altid kontrakt, ALTID, andet er for dumt.. !!
"Kunne du tænke dig at spare penge.. ????"  "Hvis ja, så skriv til mig...!!" 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hurtig fødsel |
|
|
Min fødsel var fuldstændig ligesom Manly`s.
Vandet gik... 1/2 time efter kom veerne, og så var der bare dømt ve-storm de næste 6 timer.
Jeg var også førstegangs-fødende... sådan kan det gå!
Venlig hilsen Charlotte
"Èn hest i stalden er bedre end 10 på taget!" 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Manly og Charlott |
Mattie |
10-01-2005 18:33 |
|
Mit vand gik også kl 23.30, veer kl 1, ringede til sygehuset men de sagde jeg skulle komme ved 9-10 tiden. Jo tak for det.
Veerne kom i et væk og kl 6.27 var Mikkel født.
Så der var heller ikke tid til at kede sig
Men hvis nu man skal lave noget, hmmmmmm, ja jeg tror jeg ville gå i haven og klippe og beskære naboens træer (til en forandring, de hænger over vores græsplæne), eller muge ud, ja den tror jeg faktisk er god.
Louise
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| det bedste |
|
|
du kan gøre når du får veer, er faktisk at tage den med ro.. ingen kan vide hvor lang tid det tager.. og du får brug for dine kræfter senere.. der er ingen grund til at rende rundt og lege superkvinde...
gå lidt rundt, se lidt tv.. hyg dig som du ellers ville have gjort.. men lad være med at rende rundt og gøre rent og alt muligt andet..
Det er meget forskelligt hvor ondt de første veer gør.. nogle kan jo knap mærke dem.. hvorimod andre er total lammet af smerter.
Jeg tror nu nok du selv finder ud af hvad du kan og bør gøre når du først får veer..
Held og lykke med fødslen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ingenting! |
Sofie#Star Dancer# |
10-01-2005 19:19 |
|
jeg kunne ikke foretage mig andet end at slappe af og arbejde med veerne! Det gjorde sindsygt ondt, især under vestormen, til gengæld var presseveerne en lettelse da de ikke gjorde ondt , men gud hvor var det hårdt arbejde at presse...
Tegnblødning kl 01.15.
Veer begyndte så småt en lill time efter.
Vandet gik kl 04.30.
Åben 2 cm kl 7.
Åben 4 cm kl 13 (gik på fødestue, og vestorm)
Fuldt åben kl 14 (presseveer begynder for fuld hammer)
Tobias født kl 15.14...
Og det var første gang jeg fødte, så det er gået ret hurtigt..
Mvh Sofie Iversen
Hearing the music is just like seeing the colors of trance and feeling the power of acid
*Kai Tracid - Trance & Acid*
Tyreengen.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Første gang |
|
|
lå jeg og vold-kastede op og vred mig i min seng i 4-5 timer, de næste 3 timer gjorde jeg det samme på hospitalet...rædsom, rædsom og smertefuld fødsel, og pyh! hvor havde jeg det dårligt!!!
Anden gang så jeg fjernsyn der hjemme, ringede til familien, pakkede taske mm. og var meget opmærksom på at bevæge mig hver gang der kom en ve.
Det var en super fødsel, der ikke gjorde rigtig ondt i mere end 10 minutter.
kh
Minski
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg lå på en briks i de 6 timer jeg |
|
|
havde veer. I tre dage forsøgte min jordemoder at sætte mig igang. Men ak nej, Albert ville ikke ud på denne måde. Så blev jeg sat igang med at de prikkede hul på fosterhinden og så kom veerne igang !
Men jordemoderen synes ikke det var nok, for jeg måtte ikke være for længe om at føde pga min blodfortyndende medicin samt cross over syndrom i bækkenet. Så smed de et vedrop op og jeg forlangte et epiduralbedøvelse. Det fik jeg og så kørte det bare derudaf. Jeg kunne intet mærke, kun toppen af veen hvor maven blev hård.
Men jordemoderen kunne ikke lide at Alberts hjertelyd dykkede længe efter en ve og så blev jeg kørt til akut kejsersnit.
6 timer og 17 minutter varede min fødsel fra vandet blev taget til Albert var ude.
At ligge på briksen var OK, min søde mand var der under hele forløbet selvom vi var rædselsslagne.
Beagle.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg gik op og |
Mitzi |
10-01-2005 19:49 |
|
ned af trapperne,veerne startede om natten...
gik i seng ,stod op ,gik igen op og ned af trapperne ,
gik ud og lagde mig i badekaret (det var bare kanont)
kan stærk anbefale et varmt bad hvis man ikke har karbad ,så på en stol i brusern og lade vandet massere ned over lænden....
Held og lykke
m.v.h
Mitzi og tøserne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| GITTE... |
|
|
Jeg har en bøn til dig..
Nu hvor det begynder at ske ting og sager, og du selvføldig meddeler os, at nu er det op over.
Vil du så ikke på forhånd lærer michael at bruge hn, så han kan holde os opdateret, så vi ikke skal lide i spænning som dengang sofie fødte hendes dejlige dreng..
En lille bøn fra mig.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg sov!!!!! |
|
|
Ja da jeg fik Frederik sov jeg stort set igennem det hele
Vandet gik kl.10.00, jeg kørte på sygehuset kl.13.00 og fik kørt strimmel osv..
Da jeg kørte hjem kl.14.00 havde jeg ikke skyggen af en ve.. Jeg blev sendt på apoteket, for at købe et termometer (man skal tage sin temperatur når vandet er gået) Da jeg stod på apoteket kom den første ve..
Ret skæt at se ekspedienten i hovedet, da hun havde brugt 5 min. på at forklare alle de forskellige termometre, jeg sagde rimelig bestemt, at jeg bare skulle have noget at stikke op i r*ven der målte min temperatur.. hehe..
Så købte Brian og jeg hver vores kebab, for jeg vidste jo ikke hvornår jeg fik mad igen..
Så kørte vi hjem og spiste, og så ville jeg lægge mig og sove til der skete mere.. Men da sengen var ret lav, fik jeg veer hver gang jeg forsøgte at lægge mig.
Kl.15.00 var der 30 sek. mellem veerne, og jeg ringede til fødeafdelingen for at høre hvornår jeg skulle komme igen..
Jeg fik at vide at jeg var hysterisk, og at der ikke skete noget før næste eftermiddag - men hvis jeg VIRKELIG ville måtte jeg da godt komme op og blive tjekket...
Kl.16.00 ankom vi til fødeafdelingen, og der tog veerne til.. Der var disideret vestorm, der var ingen pauser mellem veerne.. De gjorde ikke rigtig ondt, det var mere irriterende, at der ikke var pauser..
Jordemoderen mente stadig at jeg var hysterisk!!
Jeg fik en seng, da jeg ikke magtede at køre frem og tilbage.. Jeg vidste at der ikke gik længe..
Jeg lagde mig til at sove mellem hver ve, og når der kom en ve, HOPPEDE jeg ud af sengen, og stod foroverbøjet for at lette lidt på det..
Jeg blev tjekket mange gange og jordemoderen mente stadig at der intet ville ske før næste eftermiddag..
Kl.22.57 var jeg 7 cm. åben - og fik at vide at der gik lang tid endnu!!
Kl.23.00 sagde jeg at det var NU! Men igen sagde jordemoderen at det var pjat! Hun ville dog godt undersøge mig en gang til, og fandt ud af at jeg var 10 cm. åben, og at fødslen gik i gang NU!
Kl. 23.05 fik jeg den første presseve (i sengen på vej til fødestuen - Efter 3 presseveer, kl. 23.13 kom Frederik ud - lige på min fødselsdag
Og jordemoderen ( en ret garvet) lærte det aller vigtigste!! At tro på den fødende - hun måtte give mig en undskyldning, for lige til Frederik kom ud, blev hun ved at sige at der intet ville ske før næste eftermiddag, og at jeg ikke kunne vide at jeg havde presseveer for jeg var førstegangsfødende
Men man VED hvad man har lyst til eller/og magter når tiden kommer.. Det vigtigste er at du lytter til dig selv!! Din krop ved meget bedre end alle "eksperterne" hvad der er godt for dig, og hvornår der sker noget!!
Held og lykke - ihh ville ønske det var mig..!
Jeg havde den fedeste fødsel!! Uden store smerter og det gik forholdsvis hurtigt, helt uden bedøvelse og uden komplikationer!!
Jordemoderen har skrevet i fødselspapirerne, at hvis alles fødsler foregik sådan, var det ingen sag at føde børn...
Så flere fødsler til mig tak!!!!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Da jeg ventede Andy.. |
|
|
Jeg var gået 10dage over tid,og havde fået tid hos jordmoderen,fordi de mente der var for lidt fostervand.
Hun sender mig op på fødegangen kl.12.45,for at få fortaget en CTG,hvor de konstatere jeg har veer med 2minutters mellemrum (dette har jeg dog intet mærket noget til,men ok jeg havde også haft veer i 3 dage med 7minutters mellemrum,uden at vide det var veer,troede det var plukveer  ).
Derefter får jeg lavement,og gøres ellers klar..
Kl. 15.00 springer de fosterhinden.
Kl.16.00 får jeg rigtig veer med 2minutters mellemrun,veeren har en varighed af 1minut.
Kl.17.00 er jeg åben 8cm,og kl.17.05 får jeg presseveer,og kl.18.06 er det hele overstået....
Så man kan ikke rigtig sige noget om hvad man skal bruge tiden på,jeg havde også fået at vide der ville gå 24timer,før jeg ville have født,så jeg var heller ikke "klar" efter en 1time med veer,men mor blev jeg nu alligvel..
Held og lykke,det er en fantastisk stor oplevelse..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nu vil jeg have lov til at være fræk! |
|
|
Som førstegangs fødende med begyndene veer, nød min mand og jeg den sidste gang "Els..." Uden forstyrrende
børn!
Det er rigtig godt udover nydelsen, sætter det gang i din fødsel og hjælper dig med udvidelsen bare spørg jordemoderen!
De første veer er jo ikke slemme, det begynder først
at gøre rigtig ondt, når udvidelsesveerne begynder og
der er du forhåbentlig på hospitalet.
Mvh
Charlotte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg - som førstegangs.. |
|
|
Jeg startede torsdag morgen med plukveer, så jeg tog min dag som sædvanligt, men undrede mig godt nok over, at de der plukveer kunne vare hele dagen (var til jordemoder samme dag, og hun kaldte det også plukveer). Da vi så nåede til aftensmaden var de stadig regelmæssige, så kæresten og jeg blev enige om at træffe de nødvendige forberedelser til at få passet hans de to børn om natten, hvis det skulle blive nødvendigt.
Kl. 22 ringede vi på sygehuset og fortalte om de regelmæssige plukveer, de ville så godt lige undersøge mig selvom vandet ikke var gået.
Kl 23 var vi på sygehuset, hvor de kørte en strimmel. Jeg fik direkte at vide, at jeg IKKE var i fødsel - pjat med mig - det skulle gøre meget mere ondt inden det var noget ( det skal så lige siges, at jeg også selv havde undret mig over, at det bare var plukveer, når de nu var regelmæssige)
Så os hjem igen. Kæresten gik i seng, for der var jo ingen grund til, at vi begge var smadredede dagewn efter, hvis det skulle blive alvor der.
Lidt efter kl 2 var jeg så inde og vække ham igen, for jeg havde taget tid på plukveerne, og der var altså kun 4 min mellem. Godt så - vi ringede til sygehuset igen, og de indvilgede i at se mig igen (hysteriske førstegangsfødende, har de sikkert tænkt)
Kl 3 var vi på sygehuset, hvor jeg blev undersøgt, da var jeg 9 cm udvidet!!!! Jordemoderen blev temmelig overrasket, selvom hun var gammel i gårde. Jeg nåede tre veer, så begyndte presseveerne, og da vi nåede til den rigtige uddrivelse, hvor han jo altså kom, ja så tog det kun 8 min. Så min søn er skrevet ind på sygehuset før mig
Det gik dælme stærkt og for mit vedkommende var det kun presseveerne, der gjorde ondt, og kun de sidste 8 min, hvor det gjorde rigtig ondt, så jeg havde en helt alimindelig dag inden.
Men sådan er hele min familie skruet sammen. Både min mor og min moster har været ved at føde på måtten på sygehuset 3. gang, da de ikke var sikre på, at det nu også var rigtige veer, da de ikke gjorde ondt. Mellem min bedstemor, min mor og mine tre mostre er der 13 fødsler ialt. Den hurtigste var ½ time den længste på 5½ time, så det er lidt vildt
så tjek lige med din familie
Tanja
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tja.... |
|
|
jeg ventede på den næste
vågnede kl 05 med kraftige ve'er, 4 min imellem. blev indlagt ved 8-9 tiden, lagt epidural kl 15 og fødte kl 18.
hilsen sjanna
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| vi kørte |
|
|
ud til svigerforældrene med vores hund. Mine veer startede omring kl. 10 om formiddagen. Der var der ca. 12 min imellem. Derudover lavede jeg et indlæg her på hn også tog jeg tid imellem veerne. Fik også ryddet en smule op.
Kl. 18 kørte vi på sygehuset for første gang. Der var jeg 3 cm åben. Blev sendt hjem for at hvile.
Dennis lavede varmepuder til mig og jeg fik sovet lidt.
Kl. 22.45 var vi igen på sygehuset. Nu var jeg 4 cm åben.
Kl. 0.35 prikkede de hul på fostervandet og Sofie kom til verden kl. 2.55 d. 26-12-04.
Godt råd: Sørg for at drikke en masse væske og sørg for at få hvilet. Det kan slet ikke beskrives hvor træt man bliver.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Spiste.. |
|
|
... af en eller anden grund spiste jeg næsten hele den dag.
Tog på sygehuset kl. 19.00 og prinsessen kom til verden 2 timer senere.
Håber det går lige så let til maj... har nu overvejet den der epidural, der skulle jo ikke være nogen ulemper, så hvorfor tage alle smerterne??? nogen med erfaringer her?
Venlig hilsen
Anne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Katja - min termin.. |
|
|
.. er den 28. i denne måned.. *ss*
Lyder nemt for dit vedkommende - glæder mig faktisk lidt...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Agtensted.. nope.. |
|
|
... ikke særlig opmuntrende.. Meeeen skønt at høre hvordan det også foregår..

|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Canmax.. jordemoderen.. |
|
|
.. sagde i dag, at der er noget i en mands sæd der fremmer igangsættelsen af fødslen - dog kun i ganske små mængder - så måske det var en god idé? *gg*
Han lider i hvert fald ikke under "vores" gravilitet i forvejen, så mon ikke han er med på den (også) *gg*
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg sad og |
|
|
grinte, jeg er sådan indrettet at jeg griner, når jeg har ondt eller bliver bange!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| anne skov... |
klara |
11-01-2005 15:35 |
|
der ER ulemper ved blokaden. For det første er det altid en risiko at gå ind i rygmarven med en nål. For det andet kan man ikke gå på benene, så man får ikke hjælp af tyngdekraften. For det andet kan man ikke mærke veerne, dermed forsvinder pressetrangen og jordemoderen skal fortælle een, hvornår man skal presse. Veerne kan også gå i stå, og der bliver oftere brug for sugekop ved blokade end uden.
En anden ting er, at man jo ikke mærker sit underliv. Det er en god ide, hvis barnets hoved står lidt i åbningen, så man udvides gradvist. Men totalt bedøvet holder man ikke igen, og mange sprækker rigtigt meget. Det gør ikke ondt, mens det sker, men man kan jo lide under det længe bagefter...
Min kusine fik en blokade, og det får mig til at sige, at det er SIDSTE udvej, hvis jeg føler jeg er ved at blive vanvittig... ellers holder jeg mig fra det. Så må jeg havde steriltvandspapler, varmt bad, lattergas eller noget andet...
sidse 34. uge
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| øh.......... |
|
|
Jeg kravlede rundt på alle 4 og skreg 
indtil jeg fik en bedøvelse i ryggen saltvand
så slappede jeg af dejligt... ihvertfald den time
den varede
Hilsen jeanett*monique 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| orv,jeg bliver |
|
|
helt nervøs.
Nu går der vel nok lang tid før det er min tur, men indlægget med hvor meget man sprækker osv....wadr...det kan skræmme mig
Tilgengæld er jeg meget glad for at hører at veerne ikke er SÅ slemme igen,på de fleste af jer. Jeg havde en ide med, at man lå et helt døgn er skreg sig selv ihjel (mildt overdrevet  ).
En ting jeg tænker på, de fleste af jer kørte på hospitalet et par gange dagen hvor i fødte....er det normalt? Hvad hvis man bor et stykke væk fra hospitalet,så er det alligevel meget energi der skal bruges på turene frem og tilbage?!
Held og lykke til dig Gitte....glæder mig til at få en rapport om, hvordan det er gået!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| klara.. |
|
|
det er vist en gammel skrøne du har hørt om rygmarvsbedøvelse
jeg fik den for 3 år siden.
og jeg gik altså selv rundt... selv hele vejen ned til en dør så jeg kunne ryge  (ja elendigt jeg ved det, men efter 9 timer i smertehelvede var jeg ret ligeglad med hvad der var politisk korrekt og havde bare lyst til at atge hjem) og på toilettet osv.
jeg kunne sagtens mærke mit underliv (dog ikke smerten) men havde stadig følelse,kunne sagtens mærke fks hvor jordemoder rørte osv. og det stak da også da jeg blev syet bagefter.
og presseve'erne kunne jeg godt mærke (stadig ikke smerten) og alt gik fint uden "hjælp" af nogen art.
dog var jeg øm i ryggen hvor nålen havde siddet i næsten 1 år efter, men det var det værd for at slippe for de lede ve'er *gg*
jeg skal ikke have flere børn, men hvis jeg skulle ville jeg til enhver tid på en blokade igen.
hvorfor dog udholde/overleve smerten ? man kan jo også godt få lavet en rodbehandling hos en tandlæge uden bedøvelse... men de fleste vælger jo smertelindring når det er muligt.
der er også forskel på vesmerter, min veninde drak jeg kaffe med 12 timer før hun fødte, da "nev" lidt på hende ca hver 10 min i 8-10 sek.... jeg vågnede i et skrig pga smerter og de varede 40 sek og kom hver 4 minut da de var "mildest"
tine: lad være med at læse grimme historier før du selv prøver det *g* jeg brugte det meste af min graviditet på at frygte at jeg sprang fra den ene ende til den anden... og det gik fint uden problemer, dog 3 sting fordi en af hans negle havde revet mig på vej ud, men det var ikke i mellemkødet. og jeg forestillede mig alle mulige andre grimme ting fordi man havde "hørt" så meget....
hilsen sjanna
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| sjanna |
klara |
11-01-2005 18:15 |
|
godt at det var en god oplevelse for dig!! Jeg har læst om blokaden, fordi jeg er typen, der nøje forsøger at forberede mig ved at vide så meget som muligt. Og det, jeg nævner er de bivirkninger hospitalets materiale om smertelindring nævner... og så min kusines erfaringer. Godt at du ikke mærkede det, men MULIGE bivirkninger er tab af følelsen i benene, tab af veer, tab af pressetrang osv osv... og det er nok til at jeg har rigtigt meget respekt for det.
Jeg tror det er et spørgsmål om temprement. jeg vil ikke have medicinfri fødsel for enhver pris, det er ikke det, som er målet. Men jeg tror jeg ville føle mig snydt, hvis jeg blev bedøvet eller fik kejsersnit... fordi det må være en stor oplevelse at mærke når kroppen tager over og man bliver til et dyr ... jeg vil tage det som det kommer og se hvad jeg føler brug for til den tid... men jeg er mere bange for en nål i min rygmarv end smerte.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Cykle ud til hesten.... |
yiip |
11-01-2005 18:26 |
|
kender en der ligeee synes at hun kunne nå at CYKLE ud og lukke hestene ud på fold... det fik hun altså ikke lov til af hendes mand
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| gitte.. |
|
|
Har jeg misforstået noget, hedder din mand ikke michael?? ellers må du undskylde..
Men ja mente din mand..
Var ved at sprænges af spænding, da sofie fødte..
Glæder mig til det en dag bliver min tur.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| klara... |
|
|
jeg vil lige sige at jeg ellers er virkelig nåleskræk, ikke bare pjat. jeg kendte så ikke birvikningerne for det før jeg fik den, da jeg ikke skulle bedøves netop pga denne nåleskræk var der jo ingen grund til at have tjekket alt det pjat
jeg har ligget med blindtarms betændelse hvor jeg nægtede operation pga at så skulle jeg stikkes, har været syg hvor jeg INTET spiste i 3 uger udover lidt tomatsuppe og vand pga min hals var voldsomt hævet. fordi jeg ikke ville stikkes. og mange andre ting.
men de lede ve'smerter fik godt nok krammet på mig, så det har bestemt ikke været for sjov jeg fik den.
jeg føler mig på ingen måde snydt, jeg var jo ganske normal, ikke omtåget på nogen som helst måde (som nogle fks bliver af lattergas) de smerter som var så slemme at jeg ikke troede noget i verdenen kunne gøre mere ondt, kunne jeg ikke mærke mere... dejligt 
det svarede for til at klemme sine fingre i en dør uden at kunne tage fingrene ud igen, eller slår sig over fingrene med en hammer 20 gange i træk, klam smerte, for den går ikke væk uanset hvor meget man så hopper rundt, slapper af, trækker vejret korrekt osv.
men kan ikke lade være med at trække på smilebåndet over den måde du beskriver din "dyriske side" på
jeg sammenligner det lidt med som før nævnt at det ville være det samme som at klare en tandudtrækning i "stiv arm" fordi det er en oplevelse
hilsen sjanna
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ang. epidural |
|
|
Man kan få to forskellige former for epidural bedøvelse, en walking epidural, som ikke giver total smertefrihed og du kan stadig gå rundt, du kan også få den almindelige epidural, hvor du bliver total lammet i dine ben, og du mærker hverken veer eller smerter.
Hvis man har født før, så kan man sagtens i de fleste tilfælde presse barnet ud, selvom man er bedøvet, men er man første gangs fødende, så plejer de at slukke for bedøvelsen, når man får presseveer. Så fra at være rimelig smertefri, går man over i meget stærke smerter.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Med den indstilling Klara |
|
|
Er jeg sikker på, du får en god fødsel
Min egen indstilling er, at man skal arbejde med smerterne og kroppen og ikke imod. En fødsel uden
smerter må være som, @!#$ uden orgasme, en forestilling
uden højdepunkt.
Og inden jeg får på hattebulen, så ved jeg godt at nogen virkelig har haft en svær(e) fødsel(er) Men jeg
tror også, at vi i vores forkælede samfund er blevet
lidt hysteriske med hensyn til fødsler og smerterne.
Den ene skal helst overgå den anden i hvor hårdt og smertefuldt det var.
Det er altså en meget naturlig ting, men man skulle ikke tro det, når man hører og læser om det.
Jeg har selv født 2 børn, ingen af fødslerne var ens, men begge var uden smertestillende, selv om jeg revnede ved den første og skulle sys.
Venlig hilsen Charlotte Der ved dette indlæg, kun har ytret sin egen mening, velvidende, at mange andre har en anden. Er livet ikke herligt? Vi lever i et frit land, hvor vi hver især har lov til at have vores egne meninger. Billeder
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| charlotte |
|
|
må lige spørge...
du sammen ligner fødsel og smerte med 6 uden orgasme...
altså, sidstnævnt er jo noget rart man gerne vil have.
mener du at smerter ved en fødsel er noget du syntes er godt? og gerne ville have hver dag ?
det lyder sygt i mine ører at nogle kan nyde smerte på den måde, men hva, vi kan jo ikke alle være ens.
syntes det er fint at nogle ikke har så slemme smerter at de behøver smertestillende, men ligefrem at sammenligne med det du gør fatter jeg ikke.
men okay, det er så også svært at sige i hvilken grad du har haft smerter i forhold til mig/andre. og hvad smertetærskel man har. så hvis du "kun" har haft ve'er der måske svarer til andres kraftige plukve'er er der jo stor forskel.
hilsen sjanna
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Klara - forberedelse... |
|
|
.. er altså stort set umuligt vil jeg mene - dog uden at gøre mig til "ekspert" på området (har jo ikke født endnu).
Men - min søde kloge mand sagde på et tidligt tidspunkt, at jeg skulle lade være med at læse alle de bøger jeg kunne opdrive omkring det at være gravid. Det har gjort GODT for mig ikke at læse om alle andres "symptomer" og "historier" og bare nyde det at være gravid og mærke hvordan JEG har det med at have et barn i maven.
Nu - hvor der er små 20 dage til termin, læser jeg lidt om amning og går til fødselsforberedelse i vand hos en jordemoder hvor der efterfølgende 1 times vand gym. er teori ved tavlen - det er bare SÅ godt og UDEN alle de "jeg har hørt..." oplevelser.
Det er jo især de grimme historier der kommer længst omkring og altså - HVOR svært er det nu lige det er?? Ikke fordi jeg skal nedgøre de problemstillinger der evt. følger med - men tro kan flytte bjerge - tror jeg...
Knus &
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Maria Seemann.. næææ |
|
|
.. manden min hedder Finn (se præsentation) *ggg* Men det er ok. Vi er jo mange HN´ere at holde styr på
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Orgasmen ved en fødsel.. |
atengstedt |
11-01-2005 21:11 |
|
..er sgisme da ikke SMERTERNE, men BARNET!??!
(eller skulle det da være et MEGET grimt barn, om man foretrak smerterne frem for "resultatet"  )
Klara, jeg tror, at du måske har fået fat på nogle lidt gamle/ukorrekte oplysninger om epidural-blokaden??
"der ER ulemper ved blokaden. For det første er det altid en risiko at gå ind i rygmarven med en nål."
Man går IKKE ind i rygmarven.
Man går ind i epidural-rummet, som er området omkring rygmarven. Selve rygmarven bliver altså IKKE berørt af nålen.
Ikke desto mindre, så KAN der opstå en bivirkning herved - nogle få mennesker er nemlig følsomme overfor "pilleri" i epiduralrummet og kan udvikle en såkaldt epidural-hovedpine i forbindelse hermed.
Garanteret TRÆLS - men ikke farligt.
"For det andet kan man ikke gå på benene, så man får ikke hjælp af tyngdekraften."
Jo, med de nye "små" epiduraler kan man faktisk godt gå omkring - lige så forsigtigt, vel at mærke.
Med de "gamle" - sådan een har jeg nemlig også nydt godt af i sin tid - kunne man ganske rigtigt ikke gå (ret godt).
- og sygeplejerskerne foretrak, at man var en sød nybagt mor, der gad blive liggende i sengen en times tid eller tre efter fødslen, så de slap for at samle nybagte mødre med "gummiben" op fra gangene.
Der var dog INTET til hinder for at man fødte i knæstilling (hvilket jeg forresten kan anbefale på det varmeste!  ) hvorved man får gevaldig hjælp fra tyngdekraften OG retter fødselspassagen ud, så den sølle unge ikke skal fødes "op ad bakke"
"For det andet kan man ikke mærke veerne, dermed forsvinder pressetrangen og jordemoderen skal fortælle een, hvornår man skal presse. Veerne kan også gå i stå, og der bliver oftere brug for sugekop ved blokade end uden."
De to gange jeg har fået en epidural (een "ny" een "gammel") har jeg altså glimrende kunnet mærke veerne - de har bare ikke gjort ONDT-ONDT.
Og presseveerne har være fine og tydelige fordi
man "trapper epiduralen af" inden presseperioden
- netop for at undgå ovenstående problematik.
I begge mine epidural-fødsler har jeg således haft rigtig gode og kraftige presseveer og har "presset effektivt", som der skrevet står i journalerne.
Men HELT kan sugekoppen jo ikke undgåes - og det undrer mig da IKKE at den oftere benyttes ved kvinder der er blevet epidural-bedøvede, idet epiduralen jo oftere gives til kvinder med et langvarigt/smertefuldt fødselsforløb.
- Og disse kvinder vil i sagens natur ofte være mere trætte end godt er, når de endelig kommer til presseperioden. Og SÅ kører rouletten jo.
- selvfølgelig er ovenstpående skrækscenarion jo HELT afhængigt af hvor langt henne i forløbet den fødende har fået "bevilget" epiduralen!
(Men nogen gange SKAL man jo tilsyneladende være forvandlet til en skrigende galning med blodskudte øjne før der er nogen der "forbarmer sig over een" og henter narkoselægen  )
Det korte af det lange: Jeg har - MED epiduralblokade - men UDEN klip, sugekop, tang, revnet mellemkød eller andet gyseligt født to sunde, store børn.
(og to ditto på mere "naturlig" vis)
- og jeg kan på det varmeste anbefale epiduralen, hvis man har et langvarigt eller mere end almindeligt smertefuldt fødselsforløb.
Faktisk burde der opføres en RYTTERSTATUE af epiduralblokadens opfinder!!
med venlig hilsen atengstedtMan skal aldrig slås med et svin. Begge parter bliver beskidte, men svinet kan lide det! (desuden er svinet ofte den stærkeste...) Link til debatten om FMS!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| måske... |
klara |
11-01-2005 22:06 |
|
jeg påberåber mig ikke alverdens visdom! ...
Atengsted, det her er det læsestof hospitalet, jeg skal føde på udlevere.
Hundegitte - jeg ved godt, man ikke kan forberede sig, for det vil være ukendt, til man oplever det, og sådan er det. Men jeg er forberedt på den måde, at jeg ved, hvad de forskellige ting hedder, er og gør, og hvad kroppen gør. Det vil sige, at når der opstår noget, som jeg skal tage stilling til - for og imod - så er jeg oplyst og kan træffe et oplyst valg. Det giver mig tryghed, for sådan er jeg skruet sammen.
Jeg har prøvet at være i stærke smerter i lang tid af gangen. Jeg havde en rideulykke, der beskadigede nogle nervebaner i min rygrad. det gjorde at jeg i nogen tid mistede følingen i mine ben, og derefter havde ret stærke smerter længe. Jeg ved hvordan jeg reagerede og agerede i den situation, jeg har ikke svært ved at håndtere smerte.
Jeg ved godt, at fødselssmerter ikke kan sammenlignes med andre slags smerter. Men det væsentlige for mig er, at disse smerter modsat ALLE andre former for smerter et menneske kan have - IKKE betyder at der er noget galt. Ve-smerter skal ikke signalere at nu skal man passe på, holde sig i ro, osv osv, som smerter ved et benbrud skal. De betyder ikke at noget er i stykker og skal passes på, det adskiller dem for mig at se væsentligt fra andre smerter, OG vil for mig (der angriber ting med både krop og intellekt) gøre dem lettere at udholde.
Desuden - så heldigt er vi lavet, er kroppen ikke neurologisk indstillet til at huske smerte. Ellers ville der vel kun findes eet-barns familier? *S* Men så kan jeg også fortælle mig selv, at det her er kun eet døgn, og så holder det op igen. Og jeg vil være vågen og bevidst og opleve det.
Det er min tilgang - alt respekt for forskellighed - længe leve mangfoldighed, jeg har bare delt min holdning.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det skal jeg sige dig....... |
livde |
11-01-2005 22:16 |
|
jeg lå "fastspændt" i en seng. Fødslen blev planlagt sat igang p.g.a svangreskabsforgiftning, så det skulle være en rimelig hurtig fødsel ellers ville de lave et "akut" kejsersnit. Hvis der er noget man ikke selv bestemmer under sådan en igangsat fødsel, så er det alting. De bestemmer hvor hurtigt veerne skal komme, du må ikke forlade sengen eller rode for meget rundt, da det er besværligt FOR DEM at afmonterer alle de påsatte ledninger 
Jeg startede ellers ved frisk mod, og sad og spillede kort med manden, da de første veer kom....hihihi fnisede jeg glad: " det er da ikke noget særligt".
Meeen efterhånden fandt jeg ud af at hver gang den "søde" dame pillede ved den dersens dropmaskine...jo værrere fik jeg det.
Så fra at spille kort gik jeg ret hurtig over i noget der mindede om en flodhests fnysen
Hjælp hende med vejrtrækningsøvelserne! sagde den "søde" dame til min mand, som selvfølgelig ikke anede en skid om dette emne,da idioten aldrig havde gået til fødselsforberedelse. Da han så begyndte på sine forkølede "py py puuhhér" (er helt sikker på det er noget han har set i fjernsynet)  ja så gik der en djævlen i mig: " SÅ HOLD DOG KÆÆÆFT, DU LYDER FADME SOM EN DER IKKE KAN GØRE FOR DET!!!!" 
pinligt! men jeg kunne på det tidspunkt bare ikke tage ham alvorligt  Nåå men bort set fra det så blev jeg heldigvis så træt, at jeg til sidst småsov imellem veerne, men jeg har også altid været lidt små doven, og i dette tilfælde kom det mig til gavn 
Det hele tog alt i alt små syv timer, og jeg fik den dejligste lille rynkede søn, som lige efter fødselen mindede en del om E.T phone home
Held og lykke med den kommende fødsel, og vær nu go´mod manden. De kan jo "næsten" ikke gøre for det.
Livde, en HNholiker på afvænning Glædelig Jul & godt Nytår
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| spiste is |
|
|
1. gang jamrede jeg i 12 timer, troede jeg skulle dø
2. gang vidste jeg hvor lang tid det tog, så jeg regnede ud hvad tid jeg ville føde og indrettede mig efter det, jeg kom 2 timer før jeg fødte, den tid brugte jeg på at gå ned til kantinen, købe små jordbæris - op igen osv.
3. gang, da jeg fik den første ve regnede jeg ud hvad tid jeg skulle føde, så delte vi en flaske rødvin, og jeg spillede computerspil (manden sov), ventetiden på sygehuset blev brugt på karbad og familiehygge på fødestuen
Alle 3 gange har fødslen taget nøjagtig lige lang tid, 12 timer...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| macgitte |
|
|
haha... herligt
så skulle man bare finde en måde at springe nr 1 over på *gg*
3. gang lyder rigtigt hyggeligt, næste gang må du bare have den bærbare med på fødestuen
hilsen sjanna
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 3 er fint ... |
|
|
Næste gang Sjanna ???
Den næste baby i mit liv bliver 4-benet, kat, hest  men god idé med den bærbare 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|