Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Seniornettet

 Heste/julefrokost - råd søges
Forfatter: 
Dato:  23-12-2004 12:16
Glædelig jul til jer herinde på Senior.
Jeg har brug for et godt råd fra jer.

Sagen er den, at vi er inviteret til en familiejule-frokost 1. juledag kl. 14.
Vi har ca. en times kørsel dertil.

Mit problem er hestene. Dem har vi jo herhjemme, og de kommer normalt ind på stald mellem kl. 1630 og kl. 1730.
Så er problemet jo, når vi skal til den her julefrokost, at det er for tidligt at tage dem ind, inden vi kører, men jeg synes jo heller ikke de skal stå ude hele aftenen.
Jeg havde så regnet med, at vi kunne give dem lidt ekstra hø derude, inden vi kører, og så tage hjem omkring kl. 18-19. Så er vi hjemme ved 20-tiden og kan tage dem ind der.

Min kære mand synes så, at det er træls at køre midt i det hele, hvis nu "det går godt". Jeg har sagt, at han da bare kan blive så (han kan nok køre med nogle hjem).
Mine forældre (som også skal med) synes at vi skal tage hestene ind inden vi tager afsted, og så "skal du lade være med, at lade de heste styre hele dit liv !"

Lige nu har jeg lyst til at melde afbud, så er vi da ude over det bøvl ! Men jeg vil jo også gerne med, da flere af de familiemedlemmer, der kommer, er nogle jeg ikke har set længe.

Hvad siger I ? Er det så forfærdeligt, at tage med til julefrokosten, og så tage hjem efter 4-5 timer, fordi vi har nogle dyr, vi har ansvaret for ?
Eller er det så bedre at blive væk ?

Gode råd og forslag modtages med kyshånd.


Line-ligach
Lykken er.. en broget hest...
0
0
Svar på denne tråd
 
 hej line
Forfatter: 
Dato:  23-12-2004 12:21
ak ja de heste, de kan volde os nogle problemer.

jeg syntes du skal fodre tidligt, lukke hestene ud, tage dem ind give dem en håndfuld foder og så en masse dejlig hø, så skal de nok klare den, og da jeg ved at du ikke fodre på helt faste tidspunkter, så har prullerne ikke den helt store fornemmelse for fodre tid.

kan du nu hygge dig til jule frokosten, desværre skal vi også til julefrokost ellers havde jeg gerne taget ned og ordnet dem for jer.

hilsen berit




dansk tinker forening

vores hjemmeside
At kunne glæde´s med andre er en Glæde i sig selv
Jeg er GLAD idag
0
0
Svar på denne tråd
 
 Det evige problem
Forfatter: 
Dato:  23-12-2004 12:42
Ak-ja, hvor jeg kender det. - Jeg er den eneste i min kæmpestore familie, der har heste (eller dyr generelt, som der skal tages hensyn til, for den sags skyld), og det er sommetider noget af en puslespil!

Vi har ofte været nødt til at bryde tidligt op fra julefrokoster, fødseldage osv., fordi hestene skal passes - men andre gange kan de da kringles til alles tilfredshed.

I dine sko ville jeg først se, hvordan vejret bliver på julefrokostdagen. Står det ned i stænger og blæser en halv pelikan, ville jeg lukke tidligt ind - men er vejret fint, synes jeg idéen med at smutte hjem ved 19-20 tiden er fint brugbar. Det går ud over julefrokosten, ja - men jeg synes nu ikke der er grund til at hestene skal stå inde og kukkelure "for sjov".

Men det er individuelt, hvordan man har det med det. Når vi snakker foldtid, er jeg tilbøjelig til at lade hestene styre mit liv :-) Forstået på den måde, at jeg næsten vil hoppe på tungen for, at de ikke skal stå inde længere end højest nødvendigt.
Du må gøre op med dig selv, hvordan DU har det med det, og handle ud fra det. Ingen af os gør jo tingene ens, og hestene overlever såmænd nok både den ene og den anden løsning :-)

/Tanja B
0
0
Svar på denne tråd
 
 hold da op
Forfatter: 
Dato:  23-12-2004 13:01
En enkelt dag på hele året overlever de nok at stå lidt længere inde.. Hvis du giver dem en masse hø at æde, skal de da nok klare den..

Jeg synes det er brand ærgeligt når folk rejser sig midt i det hele og skal hjem fordi de skal passe dyr - dyr der godt kunne have klaret sig..

Brians gamle mormor er et pragteksemplar af slagsen!!

Hun skal altid hjem og fodre hunden - og den har jo været alene SÅ længe.. Hun præsterede at køre før vi havde danset brudevals til vores bryllup!!

Så nej jeg synes ikke man kan være bekendt at køre for at ordne heste, når de kan blive lukket ind inden..

Julie

NOGEN DER ØNSKER TO SØDE PONYER?
BEGGE PONYER SÆLGES TIL DE RETTE PERSONER,
STED FØR PRIS

0
0
Svar på denne tråd
 
 Takker mange gange
Forfatter: 
Dato:  23-12-2004 13:02
Hvor er det dejligt at høre, at det (sikkert ) ikke er mig, der er helt gal på den.

Berit - tak for tilbuddet, det er pænt af dig at tænke på..

Tanja - jeg har det selv, som du beskriver, mht vejret osv.
Jeg vil jo heller ikke have, at de skal stå inde og glo, men på den anden side, skal de heller ikke gå ude hele aftenen.
Selvom de ikke kommer ind på samme klokkeslet hver aften, så kender de godt klokken.. Forstået på den måde, at når det er blevet mørkt går de hjem og står klar i nærheden af stalden.

Jeg arbejder på skiftehold, dvs dag/aften og weekends, så jeg er vant til at tage tidligt hjem eller lign. pga arbejdet. Det er som regel altid acceptabelt, når man siger til familien, at "vi tager tidlig hjem, da jeg skal på arbejde". Men fordi man tager ansvar for de dyr, man har, så er det pludselig mærkeligt, at man lader dem styre ens liv..

Dejligt at have nogle lidelsesfæller herinde....

Line-ligach
Lykken er.. en broget hest...
0
0
Svar på denne tråd
 
 Visse vasse
Forfatter: 
Dato:  23-12-2004 13:13
Problemerne er som regel ikke meget størrere end man selv gøre em til :-)

Giv dem dog lidt frokost inden i kører, lidt ekstra hø på folden - og så kommer de ind når i kommer hjem!! Om det så er kl. 24!

Det dør de altså ikke af :-)

Jeg vil mene som din mor - lad ikke hestene styre dit liv - selvfølgelig har du ansvaret for dem - men igen, det er dig der sætter dagsordenen - de aner ikke om kl. er 17 eller 20 når de får mad!!

Og så GOD julefrokost ;-D

Hilsner Christel - hvis heste får mad når det passer ind i min plan - og de lever sgu endnu :-P
De bedste hilsner
Christel

Medlem af F.F.G.B.H
Foreningen for gakkede baghave heste...

Husk HN-Træf august 2005

Hn-træf 2005
0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg ville...
Forfatter: 
Dato:  23-12-2004 13:15
...faktisk godt kunne finde på at læsse en ordentlig bunke hø ud på FOLDEN (i stedet for ind i stalden) og lade dem gå ude til klokken meget sent - hvis ellers det ikke er meget slemt vejr.
Vores heste er til daglig ude til mellem 20 og 21 - og et par timer ekstra på folden ville såmænd ikke genere dem, hvis bare der er hø nok at tygge på...

Her ude i den virkelige verden ville jeg bare glæde mig over den gode undskyldning for at fordufte fra juletamtammet... :-D

:-) 99E :-)

Talent is what you are born with.
Skills can be developed.
Try is intestinal fortitude or guts, that never-give-up-factor.
Luck I spell W-O-R-K, and is defined as when preparation meets opportunity.
Natur Heste.dk - Naturligt Hestehold, Naturlig Hovpleje mm.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Lige nøjagtig
Forfatter: 
Dato:  23-12-2004 13:20
.. med den slags heste du har dér, tror jeg ikke at de tager skade af at stå ude hele aftenen. Ellers kunne du måske få naboen til at lukke dem ind?

0
0
Svar på denne tråd
 
 jeg bor desvære
Forfatter: 
Dato:  23-12-2004 14:24

for langt væk til at køre op og lukke ind... :) :)

Men jeg vil sige, at hvis ikke der er frost i luften, så en ekstra gang hø og lad dem blive ude, om det så tager hele natten, det tager de ingen skade af... :) :)
De to store har aldrig prøvet andet i det land de kommer fra... :) :)
Og fryser det, og du syntes, at det er synd for dem at stå ude... Jamen så vil en dejlig varm boks nok ikke var af vejen, lidt længere end de er vant til... :) :)



:) :) :) :) :)




Mkh.
Else.



:-D Man lugter ikke af hest, man dufter! :-D


"HUSK: Altid kontrakt, ALTID, andet er for dumt.. !!

:) :) "Kunne du tænke dig at spare penge.. ????" :) :)
:) :) "Hvis ja, så skriv til mig...!!" :) :)
0
0
Svar på denne tråd
 
 jeg ville
Forfatter: 
Dato:  23-12-2004 14:36
fodre tidligt og lukker tidligt ud (kl 7) og så lukke dem ind til 13 med lidt foder og masser af hø. Når jeg kom hjem ville jeg fodre til aften



Dejligt opstaldningssted i hasseris
klik her
0
0
Svar på denne tråd
 
 Nu ser vi
Forfatter: 
Dato:  23-12-2004 15:12
hvordan vejret arter sig på lørdag. Hvis det er OK vejr, så får de ekstra hø derude, og kommer ind når vi kommer hjem.
Og hvis vejret er skidt, så er det enten ind inden vi kører, eller jeg tager tidligt hjem. Og så har dem fra familien/festen, der ikke kan tåle det, jo noget at snakke om, når jeg er kørt !

Tak for jeres råd allesammen.

Else - du kan jo nok se, at du bliver nødt til, at flytte herop !! ;-D

Line-ligach
Lykken er.. en broget hest...
0
0
Svar på denne tråd
 
 tag dem dog ind
Forfatter: 
Dato:  23-12-2004 15:55
hejsa

de dør altså ikke af at stå inde nogle timer ekstra.... giv dem godt med hø så er de sikkert godt tilfredse :-)

hilsen sjanna
0
0
Svar på denne tråd
 
 med hensyn til vejrudsigt
Forfatter: 
Dato:  23-12-2004 22:53
vil jeg nok sige at sætte dem tidligt ind. det tager de ikke skade af hvis de er ellers rolig i stalden. så kan du slappe af og nyde frokosten uden at skal bekymre jer om hvordan lige vejret er derhjem og om de er træt af at være ude.

måske kan i køre lige en lille smule forsinket hvis det hjælper dig til at ha bedre samvittighed.

vores kommer tidlig ind imorgen så at vi kan nå til aftensmad. bare med hø nok er jeg sikker på at de er ligeglad.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg er også en hønemor...
Forfatter: 
Dato:  23-12-2004 23:56
Meeeeen sådan en dag ville jeg nok bare lukke dem ud tidligt og tage dem ind inden i kører - eller forsyne dem godt på marken og tage dem ind når i kommer hjem...

Vi vil vores heste det bedste - men fordi de en enkelt dag skal stå inde lidt mere end de er vant til - eller ude, det sker der såmænd ikke så meget ved ;-)

God julefrokost (y)
0
0
Svar på denne tråd
 
 sidste år
Forfatter: 
Dato:  24-12-2004 10:13
præsterede jeg at få en til at køre mig hjem kl 18 fra vores familie julefrokost for at jeg kunne lukke heste ind og fodre :-)

- og så tog vi da bare tilbage igen - der er ca ½ t. kørsel ...

I år kommer det nok til at foregå som Sanne (LIva) beskriver det .. jeg lukker tidligt ud og tidligt ind og så får de godt med hø at hygge sig med :-)

og den 26 får de så lidt ekstra opmærksomhed ... det trænger jeg nok lige så meget til som de gør "G"


June


Lækker velholdt Stübben Tristan 17" sælges

:-D chokolade er for kvinder hvad bøffer er for mænd :-D

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tja.....
Forfatter: 
Dato:  24-12-2004 11:38
Jeg ville lukke dem tidligt ind med masser af hø ;-)

God jul :-)

Hilsen May-Britt B-)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Det bliver
Forfatter: 
Dato:  25-12-2004 10:43
sådan. Jeg stod tidligt op og fodrede, og lukkede derefter ud. Nu går de og hygger sig på folden.
Snart kommer de ind og får godt med hø, og så må de jo klare sig - det gør de nok også.

Tak for jeres svar allesammen.

Skulle jo lige have noget "luft", da jeg blev gal over andres nedgørelse af mig, bare fordi jeg tager ansvar for mine dyr !
Men som altid er det jo dejligt med nogle lidelses-fæller herinde.


Line-ligach
Lykken er.. en broget hest...
0
0
Svar på denne tråd
 
 Glæden ved løsdrift!!!!
Forfatter: 
Dato:  25-12-2004 11:06
Ja her er der jo endnu en fordel ved løsdrift!!! :-D

Vi skal osse til julefrokost idag, vi kører ved et - to tiden og der får hestene altså deres "aften" foder.... hvis altså de gider at komme ind og få det, og så bestemmer de selv om de vil stå inden for og gumle hø og wrap, eller om de vil gå udenfor og spise græs.

Og jeg har ikke bekymringerne om om de skulle stå inde eller ude mens vi er væk.

Det er godt nok let med sådan en løsdrift.

Hvis det var mig, ville jeg lade dem gå ude indtil vi kom hjem, men på den anden side så syntes jeg ikke der er noget mere besværligt end at lukke heste ind i bæld ragende mørke, så jeg ville nok være egoist og lukke dem lidt tidligere ind.

Men jeg er sikker på at den løsning du vælger nok skal være den rigtige.

Hilsen
Katrine
-Nothing is original
everyone imitates someone-
0
0
Svar på denne tråd
 
 Ind med dem - hvorfor ikk
Forfatter: 
Dato:  25-12-2004 15:44
... hvorfor skal hele livet planlægges om vores vaner? Tag dem dog ind og giv dem høet der i stedet for.

Når vi skal nogen steder kommer hestene ind/ud efter hvad JEG har brug for - at jeg så står op kl. "#¤% for at tage dem ud den dag de skal tidligt ind- det er jo en anden sag *s*


Kh
Gitte

Stalden huser Balder, vallak og Jack D., hingst :-)
KÆLEDYRSKOMPAGNIET -
0
0
Svar på denne tråd
 
 De kom ind
Forfatter: 
Dato:  26-12-2004 15:59
Ja, det gik jo sådan i går, at de kom ind inden vi kørte. De syntes vist det var OK. Jeg havde jo været tidligt oppe og lukke dem ud.
De fik godt med hø så det var OK for dem.
Da vi kørte blæste det en del, og DMI havde "lovet" meget blæst og slud og hagl, så jeg havde det egentlig også bedst med at de kom ind.

Julefrokosten var hyggelig, men ikke helt så sjov og festlig, som det plejer at være med den familie. Det var lidt skuffende, og vi gjorde ellers vores bedste. Faktisk sad Dennis og min lillebror og bare ventede på at vi skulle køre hjem de sidste par timer, men jeg trak den lidt, da jeg jo ikke ville have de dumme kommentarer. Men faktisk blev det ikke så sent, da vi kørte - og det var IKKE pga hestene.
Vi var heller ikke de eneste, der tog hjem på det tidspunkt.

Nå, men da vi så kom hjem og kørte ind ad vores lange grusvej, kunne vi se, at stalden så meget mørk ud, selvom vi havde tændt lys derude.
Vi kunne så konstatere, at strømmen var væk, en tagsten var røget af huset og stakittet var blæst i stykker !!
Da vi kom hjem, var der vindstille.

Så vi var godt nok glade for, at vi ikke havde ladet hestene gå ude.

I dag er de blevet nusset lidt ekstra og de store har fået lidt motion i form af lidt longering.
Vi har også trænet lidt horsemanship, eller hvad man nu skal kalde det, så vi har rigtig hygget os, hestene og jeg.





Line-ligach
Lykken er.. en broget hest...
0
0
Svar på denne tråd
 
 De kom ind
Forfatter: 
Dato:  26-12-2004 16:00
Ja, det gik jo sådan i går, at de kom ind inden vi kørte. De syntes vist det var OK. Jeg havde jo været tidligt oppe og lukke dem ud.
De fik godt med hø så det var OK for dem.
Da vi kørte blæste det en del, og DMI havde "lovet" meget blæst og slud og hagl, så jeg havde det egentlig også bedst med at de kom ind.

Julefrokosten var hyggelig, men ikke helt så sjov og festlig, som det plejer at være med den familie. Det var lidt skuffende, og vi gjorde ellers vores bedste. Faktisk sad Dennis og min lillebror og bare ventede på at vi skulle køre hjem de sidste par timer, men jeg trak den lidt, da jeg jo ikke ville have de dumme kommentarer. Men faktisk blev det ikke så sent, da vi kørte - og det var IKKE pga hestene.
Vi var heller ikke de eneste, der tog hjem på det tidspunkt.

Nå, men da vi så kom hjem og kørte ind ad vores lange grusvej, kunne vi se, at stalden så meget mørk ud, selvom vi havde tændt lys derude.
Vi kunne så konstatere, at strømmen var væk, en tagsten var røget af huset og stakittet var blæst i stykker !!
Da vi kom hjem, var der vindstille.

Så vi var godt nok glade for, at vi ikke havde ladet hestene gå ude.

I dag er de blevet nusset lidt ekstra og de store har fået lidt motion i form af lidt longering.
Vi har også trænet lidt horsemanship, eller hvad man nu skal kalde det, så vi har rigtig hygget os, hestene og jeg.





Line-ligach
Lykken er.. en broget hest...
0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider