|
|
| "Ups, det brændte vist på...!" |
| Forfatter:  |
Camilla (Felur) |
| Dato:  |
24-09-2004 09:01 |
|
Meget inspireret af en risengrødstråd her den anden dag inde på Hyggen, så skulle vi jo have risengrød derhjemme!
Men en af os (vi prøver stadig at placere skylden) fik vist ikke rørt nok i den...
Og vi fik også taget den forkerte gryde til formålet...
Så udfordringen er nu, at få en temmeligt dyr gryde ren!
Jeg har fået det meste af med vold og magt og diverse instrumenter, men der sidder nu et tyndt, forkullet lag i bunden af gryden.
What to do?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bagepulver...... |
|
|
i et tykt lag med lidt vand - kan somme tider hvis det sidder et stykke tid, være med til at opløse ting der er brændt på i bunden af gryder.
En anden gang, Camilla, så lav din risengrød i ovnen eller i en dyne, så undgår du at det brænder på.
Hilsen May-Britt.
STOP DYRES:X NU!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| i ovnen... |
|
|
Hvordan laver man risengrød i ovnen??
-har også stået med en træls gryde...
Mvh. Sussanne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Risengrød i ovn..... |
|
|
Man sætter lidt vand i kog i en gryde, og når det koger tilsættes gryn og mælk som sædvanligt. Det koges op under omrøring og tages fra blusset når det er i kog.
Så putter man gryden og det hele i ovnen på 100 grader i en time - tager det ud, omrører og tilsætter salt - og voila - risengrød der IKKE er brændt på
Istedet for at lave det i ovnen, kan man gøre som øverst beskrevet inden man tager på job - pakke det hele godt ned i en dyne, der holder temperaturen - og når man kommer hjem er grøden spiseklar efter omrøring og tilsætning af salt
Hilsen May-Britt.
STOP DYRES:X NU!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mit bedste råd... |
|
|
Er sådan noget OVN RENS man kan bruge i ovnen.. er i hvertfald et mærke ved navn K2 ovn & grillrens, det er super til fastbrændte ting i gryder (jeg taler af erfaring)
Hygge - Lise "If Microsoft is the solution, I want my problem back." "If you want to know what I think about bottled water, what does 'Evian' spell backwards?" 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tror nok |
|
|
man kan putte salmiakspiritus (meget lidt,man bruger dampene) og lukke med en pose. Så løsner det sig i løbet af nogen timer.
der er dog nogen metaltyper + træhåndtg der ikke kan tåle det.
Men det er fabelagtigt til feks risten eftr juleanden osv.
Mvh Tina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Brun sæbe |
|
|
Læg et tyndt lag brun sæbe i bunden og hvis det kan lade sig gøre, så læg husholdningsfilm over.
Lad det sidde et par timer. Det tager alt.
Heidi
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Biotex |
|
|
Hej, du kan stille gryden i blød med vaskepulver i, dette råd har jeg med held brugt da ''nogen'' havde glemt at røre i MIN gryde. 
Mvh Pia*
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg har aldrig i mit |
|
|
liv hørt om at man kan lave risengrød i en ovn
Har dog aldrig haft en gryde der brændte på, men er altid træt af at skulle stå som en høg over gryden og røre, røre, røre i en uendeligehed. Især når man ælsker risengrød.
Ovenmetoden afprøves næste gang fruen her har lyst til risengrød.
Beagle.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lavder det altid i ovn |
|
|
Når vi får grød laver jeg den altid grøden i oven. Det har jeg gjort i over 15 år. Vi har gas og det er næsten umuligt at koge risengrød på gas, da varmekilden jo er meget koncentreret på et lille område når man har skruet ned.
Jeg tror sørme det er ved at være risengrødstid igen
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Fidusen er..... |
Lisbeth S. |
24-09-2004 12:04 |
|
....at man skal starte med at risene koger i vand.
Til 1 liter mælk bruges 190 g ris.
Start med at drysse risene i 2 1/4 dl kogende vand og kog det nogle minutter mens du pisker.
Så hælder jeg IKKE al mælken i på èn gang.
Men bruger "sovsemetoden" : altså hælde lidt i og koge op....indtil al mælken er hældt i og det koger svagt.
Den ekstra tid det tager, sparer jeg på rengøring af gryden.
Desuden har vi indrettet os så praktisk, at der kun er 4 skridt fra komfur til pc 
Så jeg kan lave risengrød, der ikke brænder på og være på HN samtidig 
Mvh. Lisbeth
Mange mennesker skylder deres medgang i livet det råd, de andre ikke tog imod fra andre.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lisbeth S. + alle jer andre |
Camilla (Felur) |
24-09-2004 12:15 |
|
Desuden har vi indrettet os så praktisk, at der kun er 4 skridt fra komfur til pc 
Så jeg kan lave risengrød, der ikke brænder på og være på HN samtidig
*Ligger flad af grin*
Dét burde være en menneskeret, at have PC'en så tæt ved komfuret
Når jeg har reddet min gryde (og det kan jeg mærke, at jeg gør efter alle de gode råd!), så bliver risengrøden lavet i ovnen næste gang.
Tak for hjælpen!
(Og jeg skriver lige igen, om hvordan det lykkedes mig at rense den gryde - når jeg nu når der til...)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sus lige i..... |
Bente |
24-09-2004 14:41 |
|
Netto og køb en pakke med maskinopvaskemiddel  hvis du da ikke allerede er den lykkelige ejer af en opvaskemaskine og derfor ligge inde med det omtalte produkt
Så fylder du gryden med varmt vand og tilsætter en sjat pulver, lader det stå til i morgen - så er gryden lige til at skylle ren.
Er det "vokset" ud over kanten og hænger i "gardiner" på ydersiden, sætter du gryden ned i en balje/spand, som du ligeledes fylder med varmt vand og maskinopvask - så er det fikset i morgen - tro mig
Maskinpulveret kan også bruges i thepotter (ved godt man ikke må iflg. te-drikkere) og i termokander som er grimme inden i
Der er ingen grund til at stå der og skure og skrubbe - vel ?
Hvad angår risengrød i sengen - kan fint anbefales. Kog ris op med lidt vand, tilsæt mælk og kog op igen i 10 min. under omrøring. Tilsæt en lille smule salt og på med låget. Pak hele gryden ind i avis, gerne søndagsberlingeren og så et uldtæppe uden om - ind i sengen under dynen (med gryden altså) - så skulle den være klar et par timer senere. Giv evt. et lille opkog, tilsat en lille smule mælk, hvis grøden er for fast
Bonne appetit !
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Og er det så en aluminiumsgryde |
ElseG |
24-09-2004 15:55 |
|
Mkh. Else. Man lugter ikke af hest, man dufter!
| "Uanset, om du køber/sælger/lejer/udlejer din hest.. Så HUSK: Altid kontrakt, ALTID, andet er for dumt.. !! Jeg har kontrakter liggende, lige til at sende til dig, bare fortæl, hvilken du skal bruge...!"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| risengrød og gryder |
|
|
Jeg plejer at lave risengrøden over vandbad! Jeg koger vand, tilsætter ris og mælk - jeg kan ikke lige huske forholdet mellem de forkellige ingr.(og lidt salt, hvis ikke det er til ris a la mande). Når det så er i kog igen over i gryden med vand til vandbadet og så passer det sig selv! - Dog skal der evt spædes op med vandet i vandbadet, hvis ikke gryderne passer i størelserne.
Ellers har jeg også brugt dyne-metoden ind imellem - det kommer lidt an på hvor meget andet jeg også skal!
Hvis du har en Mikrobølgeovn er det også muligt at finde opskrifter på risengrød kogt der i - jeg har dog ikke nogen opskrifter selv, men brugte det flittigt da jeg boede hjemme hos min mor - dengang lavede jeg altid risengrød!
Mht. at få gryder rene, plejer jeg at bruge groft salt og en grydesvamp. Brun sæbe-metoden har jeg også brugt et par gange, men jeg synes ikke altid den er så effektiv... Heldigvis har jeg kun billige gryder 
Mette 2 jordegern - 1 kanin - 1 hest- de siger jeg har en zoo! - der er måske noget om det? 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| den nemmeste måde |
inger christensen |
24-09-2004 20:35 |
|
og den billigte måde at lave risengrød.
starter imens du spiser orgen mad.
sæt mælk og risengyn over i en tykbundet gryde.
giv det et opkog imens du rør godt rundt.
Sæt et tætsiddende låg på og pak gryden ind i et stort håndklæde.
sæt den indpakket gryde ind under din dyne og put den godt rundt om gryden. Brug eventulet gemalens dyne til at lægge over.
Når du kommer hjem fra arbejde er grøden færdig.
det virker hver gang her hos os.
imc
livet er herligt nyd det mens du kan
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Aaaaaaaaye, |
Céleste |
25-09-2004 02:23 |
|
nu sidder jeg her midt om natten og får en usmagelig trang til RISENGRØD og det er DIN skyld Camilla!  Fniiis!
Céleste
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| under dynen... |
|
|
....er en go' metode.....meeeeeen, husk, at sætte gryden rigtigt.
Min søde svigerinde var en dag syg, ville forberede nem mad, og tog gryden med i seng.
Fint nok, - men ak og ve - hun får den væltet.....
Måtte herefter skifte sengetøj, og vaske ditto.
Og ringede så til min bror...."Du laver mad i aften, skat!"
Go' weekend...
Lene
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| eddike |
|
|
tager ALT pøs noget eddike i bunden af gryden - skrub det lidt, og så lad det stå nogen tid....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hurtig grød |
B8 |
26-09-2004 22:27 |
|
Efter en årrække med senge-risengrød, er jeg nået frem til en hurtigere/nemmere metode (uden risiko for at få mælk i hele sengen - Lene, ha ha)
Om morgenen eller mindst et par timer før, sættes 125 g grødris i blød i ca. 4 dl vand. Det kan stå i gryden på komfuret med låg på.
Når grøden skal koges, hældes 3/4 liter mælk i og grøden koges laaaaangsomt op, kun ved halvt blus. Det kan godt tage en ½ time før det koger. Til gengæld er det færdigt i løbet af fem minutter.
Der skal røres en gang i mellem under opvarmningen, men det vil aldrig få katastrofale følger hvis man 'glemmer' grøden i 15 min.
Denne portion er nok til en voksen og to forslugne smådrenge (manden er hoppet af risengrødsvognen - fik overdosis tidligt i studietiden. PAS PÅ MED DET - Det kan ramme enhver!). Grøden bliver dejlig cremet - og ikke 'tør', som den bliver af for mange risengryn. 125 g. gryn syner ikke af meget, men det er nok!
SÅ hurtigt og nemt (og billigt!) og ungerne ælsker det!!
B8
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Den metode med iblødsætning.... |
Lisbeth S. |
26-09-2004 23:34 |
|
....lyder da genial
Så må jeg se, om metoden kan forenes med HN 
Beskrivelsen af grødens konsistens er lige som vi også bedst kan lide den.
Mvh. Lisbeth
Mange mennesker skylder deres medgang i livet det råd, de andre ikke tog imod fra andre.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Soda-vand |
xtiny |
27-09-2004 09:10 |
|
Midlet til påbrændte gryder er soda og vand. Det koges i 5-10 minutter- evt kan gryden koge igen med en ny portion soda-vand. 1 spsk til 1 liter vand.
Det fjerner påbrændt mælkegrød og gryderetter i en fart.
Grødgryder (og havregryns- og cornflakestallerkener skal sættes i blød i *koldt* vand- aldrig varmt, det får proteinerne til at klistre og virke vandskyende.
Jeg laver risengrød efter opskriften på posen- MED en bog i hånden, stående i køkkenet- evt med en skammel. Det duer ikke at lave noget andet end, at styre temperaturen og røre i gryden. Derfor får vi ikke ofte risengrød- jeg vil helst lave 3-4 ting ad gangen... 
MVH xtiny * @Lan plays with his privates. < Rintaun > ... < @Lan > I got these new toy soldiers < @Lan > They are really neat bash.org
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| "Den lykkelige slutning!" |
Camilla (Felur) |
01-10-2004 17:28 |
|
Oven på alle de fine råd, så fortjener I vist lidt opfølgning på min fadæse
Gryden var som sagt brændt så hårdt i bunden, at det var forkullet.
Jeg startede med, at koge vaskepulver i gryden, men om det ikke rigtigt virkede eller jeg forventede mirakler i løbet af ca. 8 sekunder - det må være uvist...
Jeg fik "kun" det tykke lag af, men det sad stadig i et supertyndt lag i bunden
Så begyndte jeg at koge opvaskemaskinepulver der i!
Og sikken det hjalp
I samarbejde med en gammel plasticgrydeske (og et viskestykke om hånden, for ellers brænder man sig!), så fik den her gryde ellers ikke for lidt i 15-20 minutter! Der blev skrabet og skubbet og sikken det løsnede sig!
Til sidst var der kun lidt "slidspor", som jeg ikke kunne få has på. Så gryden fik lidt brun sæbe og tredobbelt salmiakspiritus (jeg kan på det KRAFTIGSTE anbefales, at man laver denne manøvre UDENFOR.) i en skøn pærevælling. To lag husholdningsfilm (kan man kalde det for en hjemmevideo??) hen over og så gemte jeg ellers min brøler af vejen i nogen dage.
Tre dage senere tog jeg mod til mig og åbnede op for gryden. Masser af vand og sæbe ned i for at skylde den L*** salmiakspiritus ud og så en grydesvamp til hjælp.
Jeg jeg kan kun sige, at resultatet blev  STRÅLENDE
Og det var så i øvrigt sidste gang, at jeg lavede risengrød på den måde... Næste gang prøver jeg ovn-metoden 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tja jeg har |
xtiny |
04-10-2004 01:31 |
|
Fjernet forkullede ris fra min gryde- det tog så "kun" et par omgange med soda- og ikke flere dage. 
MVH xtiny * @Lan plays with his privates. < Rintaun > ... < @Lan > I got these new toy soldiers < @Lan > They are really neat bash.org
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det var da |
Céleste |
05-10-2004 17:39 |
|
godt at det kom af igen
C
Reiki healing af mennesker og dyr tilbydes.
Se evt. min præs. for flere oplysninger.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg spiser |
Annette Kray |
06-10-2004 10:31 |
|
heldigvis ikke risengrød og mine piger ej heller! Så hvis drengene og deres far vil ha' det, må de lave det når vi ikke er hjemme! 
Så derfor aldrig risengrød og ingen brændte risengrødsgryder hos os!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|