Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Seniornettet

Smerter efter tandudtrækning
Forfatter: 
Dato:  06-09-2004 09:55
Jeg fik hevet en visdomstand ud i torsdags...

Det var en smertefuld affære til trods for bedøvelsen :-(

Men i det mindste gik det hurtigt....

Men det gør STADIG ondt. Meget endda... Jeg er endnu nødt til at tage smertestillende for at kunne holde ud at være til... Hvor længe skal den slags da gøre ondt?? ?:-)

Det er mange år siden jeg sidst har fået hevet en tand ud, og jeg har ingen erindring om hvor længe det gjorde ondt.

Umiddelbart ser området ikke betændt ud, men det gør ondt langt ud i kæben, op i øret og i noget af tungen.. :-( :-(

Nogen der kan opmuntre mig med at det er normalt, og vil gå over i løbet af et par dage mere? :-)
Eller skal jeg gå til tandlægen/lægen igen? :-(

Mvh

-Helle
0
0
Svar på denne tråd

Tandlæge igen
Forfatter: 
Dato:  06-09-2004 10:04

Ja, jeg ville lige kigge forbi tandlægen igen.
En alm. tandudtrækning, bør ikke gøre så ondt så længe.

Jeg har fået trukket flere tænder ud, men har kun taget smertestillende i et par dage ... og kun Panodil, som jo er til svage smerter, dog har jeg blandet det med Ibumetin det første døgn, som sædvanligvis er det værste.

Du kan evt. få tandlægen til at udskrive nogle Fortamoler til dig, som er lidt stærkere. Det er Kodein og Panodil i ét.

God fornøjelse...

BREEDINGSTOCK: BEST NON SPOT
0
0
Svar på denne tråd

Da jeg fik hevet en tand ud..
Forfatter: 
Dato:  06-09-2004 10:05
I foråret lod jeg tandlægen hive en visdomstand ud efter han havde ligget på knæ for mig flere gange, og jeg gør det aldrig mere! Den sidste visdomstand jeg har, sidder fin der hvor den sidder! Det gjorde ondt i vel 14 dage og jeg var deroppe flere gange pga samme symptomer som dig :-( Den første gang var det en anden tandlæge som kiggede på mig, og han sugede noget betændelse ud, men det hjalp ikke en dyt. De to andre gange var det min egen, og han sagde at det nok skulle gå over, og jeg bare skulle gi´ det lidt tid.

Så jeg ved ikke lige hvordan jeg kan opmuntre dig, for de to andre gange jeg fik hevet tænder un, kan jeg ikke huske. Det er vist nogle år siden, så det er nok alderdommen der gør min hukommelse er så svag :-P

Håber du snart har det bedre ;-)

Heidi A

Behandl dyr med kærlighed og respekt. De har ikke bedt om at være her.

Mitsubishi L200 Strada 4x4 sælges. Se den på min præsentation.
0
0
Svar på denne tråd

giv det et
Forfatter: 
Dato:  06-09-2004 10:08
par dage mere, det gør forb..... ondt det er en del år siden jeg fik fjernet mine de 2 nederste og jeg tror der gik en uges tid inden, smerterne begyndte at aftage, men ring til tandlægen for en sikkerheds skyld.

god bedring

hilsen berit

Lad være med at gå bag mig, jeg er ingen leder. Lad være med at gå foran mig, jeg er ingen taber. Gå ved siden af mig, for jeg er din ven.

jeg har set lyset!!
har du??

hjemmeside
0
0
Svar på denne tråd

Det lyder desværre.....
Forfatter: 
Dato:  06-09-2004 10:17
som om der er gået betændelse i kæben :-( Det skal slet ikke gøre så ondt så længe - så afsted til tandlægen igen. Jeg har prøvet det selv og var efterflg på antibiotika en uges tid - så blev det meget bedre ;-)

Hilsen May-Britt.

Dejlig,børnevenlig shetlandspony kan lånes til godt hjem. Se min præsentation :-)

Hvis det du gør virker, så gør det noget mere - hvis det derimod ikke virker - så find på noget andet ;-)
0
0
Svar på denne tråd

Har talt med min tandlæge
Forfatter: 
Dato:  06-09-2004 12:33
som straks vil udskrive noget stærkere mod smerterne og noget antibiotika mod en evt infektion...

Håber det så går over for det er ikke sjovt mere :-(

Tak for kommentarer og medfølende ord :-)

Mvh

-Helle
0
0
Svar på denne tråd

øv da bare det var
Forfatter: 
Dato:  06-09-2004 12:48
... mig må jeg ærlig indrømme jeg blev bare skubbet til kommunen har givet svar om de vil betale noget af det eller ej.

så jeg venter stadig væk på at skal have smerter jeg må ærlig indrømme lige nu ville jeg geren have det, for jeg er død træt af at have den halve tand og den anden der mangler pluben i.

men hvis kommunen ikke har givet mig svar inden fredag så få jeg sku manden til at betale de 1000kr det koster.

knus fra Sandra.W.

hoppe gerne DV.max 12år skal være rolig og tilredet. dressur:la. gerne lidt springglad.være 100%rask. trafiksikker.min 160 i stg. gerne grov af bygning. max 20.000kr kun sønderjylland
0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  06-09-2004 13:01
Jeg fik sidste år trukket 3 visdomstænder ud, og opereret 1 ud. Jeg spiste også smertestillende (Panodil 8 stk. om dagen) ved de 3 udtrukkede tænder, men den tand, der blev opereret ud, gjorde bare møgondt i ugevis... Det lettede først da stingene blev taget (halvanden uge efter operation), men jeg var øm ca. 2 uger efterfølgende (n).

Mvh. Lisbeth
0
0
Svar på denne tråd

Dry socket
Forfatter: 
Dato:  06-09-2004 19:03
Du er sikert rendt ind i en dry socket, hvilket er mega pinefuldt.. AAVV

Dry socket is the most common complication of an extraction. It develops in about 5% of tooth extractions. It is very painful condition that is easily treated.

A dry socket is:
Any socket in which a patient is having pain due to the loss of the blood clot thus exposing the bone to air, food, and fluids along with an offensive odor. This often occurs two or more days after an extraction and can last about 5-6 days. It is normal to have soreness and discomfort following an extraction.

However, pain should be lessening by the second day.
This condition exist when a blood clot is dislodged from the surgery site thus exposing the bone and fine nerve endings. The blood clot helps in the stopping of bleeding and lays the foundation or framework for new tissue and bone to develop over a two-month healing process. This condition is more common in the mandibular area and in back teeth due to poorer circulation in this area, with wisdom teeth being the most common site. Dry socket delays the healing process.

It usually takes gum tissue about 3-4 weeks to heal where as the bone can take up to six months to heal.

Her kommer der lidt på dansk til dig... :) :)

Tilstanden kan forekomme ved voldsomt traumatiserende tandudtrækninger eller ved visdomstandsfjernelse, her hyppigst i undermunden.
Der er sandsynligvis tale om alveolitis sicca dolorosa eller dry socket. I nogle tilfælde kan der ligefrem blive afstødt små knoglestykker, hvor tanden har siddet.
Behandlingen består i at tandlægen lægger et lille stykke gaze fugtet med eugenol, eller nellikeolie på dansk, op i hullet hvor tanden sad. Det tager smerten med det samme. Denne mêche skal skiftes hver dag i en periode til smerten er hørt op.
Når tandlægen ikke rutinemæssigt lægger sådan en mêche i efter udtrækningen, er det fordi ophelingen ved denne procedure kommer til at tage længere tid og fordi det trods alt er sjældent, det går så galt, som du har oplevet det.

Mkh.
Else.

:-D Man lugter ikke af hest, man dufter! :-D

"Uanset, om du køber/sælger/lejer/udlejer din hest..
Så HUSK:
Altid kontrakt, ALTID, andet er for dumt.. !!
Jeg har kontrakter liggende, lige til at sende til dig, bare fortæl, hvilken du skal bruge...!"
0
0
Svar på denne tråd

Visdomstænder
Forfatter: 
Dato:  06-09-2004 19:21
Jeg har fået trukket begge mine visdomstænder ud i undermunden (ikke på en gang). DEt kan sagtens gøre ondt i flere uger efter. Jeg fik også noget smertestillende efter 5 dage som skulle være stærkere, men jeg havde stadig meget ondt.

Da jeg fik trukket den anden tand ud fik min tandlæge drillet en nerve, så jeg rendte rundt og var følelsesløs i den ene siden af hagen og læben i næsten et halvt år, det var ikke sjovt. Har stadig lidt meen af det og det er snart et år siden.

Hilsen
Charlotte
0
0
Svar på denne tråd

Det er....
Forfatter: 
Dato:  07-09-2004 00:12
altså helt normalt, at det gør ondt i flere dage bagefter.
Jeg har fået hevet tre visdomstænder ud, og det har gjort næsten lige ondt hver gang..
Det har gjort ondt helt op til en uge efter, uden at der er gået betændelse i det.

Latoya er lånt ud :{-(
Men hun kommer hjem om 11 måneder ;-)

SSH eller SSA?? Klik her..
0
0
Svar på denne tråd

TAK TAK
Forfatter: 
Dato:  09-09-2004 22:04
det er alt for meget det her. Jeg faldt over denne tråd, startede højere oppe min egen tråd om min visdomstand der skal ud på et eller andet tidspunkt.

Nu sidder jeg her og er helt hvid omkring næsen (så er jeg hunderæd). Jeg tør næsten ikke at tage skoene på og gå op til tandlægen, som også ligger i et HØJ-HUS. Ikke så smart for en som har højdeskræk. Hvor meget kan det blive værre ?????

Skal jeg diske op med en slemmer historie om mine nedre foregange visdomstænder. Den til højre blev fjernet af en tandlægestuderende inde på Tandlægehøjskolen (var dengang studerende = ingen penge). Det gik fint, rigtigt fint. No smerter bagefter mm mm mm.

Den til venste: den fjernede en uddannet tandlæge (på samme sted) som underviste klinikassistenter på samme sted. Hun hev, flåede og rykkede i min stakkels mund for at få tanden ud. Hun kunne bare se på røntgenfotoet at der var to "kroge" på rødderne. Enden på komedien var at jeg blev syet med 12 sting (ja, I læste rigtigt TOLV sting) i munden, var hævet i venstre side af ansigtet i 14 dage og havde smerter i næsten 3 måneder. Desuden har jeg i dag mistet følelsen i venstre kæbe.
Kronen på værket kæberne røg af led pga hendes hårdhændede omgang med min mund. Hun sad over mit bryst for at få min kæbe på plads. Men nej, cheftandlægen: en lille vindtør mand kom og trykkede mig blidt på hagen, svup så kom mine kæber ind på hængslerne.

Eh, så kan I godt se jeg ikke er så meget for at få rykket en tand ud nu. At få boret, renset mm. rør mig slet ikke. Men er ræd for at det skal gå så galt som sidste gang..........

God bedring til dig, Helle.

Knus fra Beagle, som lider i stilhed. Jeg skal nok ringe til tandlægen imorgen og ringer også til min læge efter noget stærkere smertestillende end panodil. Jeg kan ikke tage Ibuprofen etc. pga mit blodfortyndende medicin.
0
0
Svar på denne tråd

Opfølgning
Forfatter: 
Dato:  09-09-2004 22:14
Jeg har nu - en uge efter indgrebet - STADIG ondt... 600 mg ibuprofen nogle gange om dagen holder det nede :-D
Tror Else har ret i diagnosen - det virker altså ikke betændt... Tager nu alligevel det antibiotika jeg har fået - så er jeg vel på den sikre side - og en dag holder det vel op med at gøre ondt - snart håber jeg! :-)

God bedring til Beagle, håber du kommer til hurtigt og får det overstået.

Mvh

-Helle
0
0
Svar på denne tråd

HHansen
Forfatter: 
Dato:  09-09-2004 22:26

...du skal til tandlægen NU og have et lille stykke gaze fugtet med eugenol lagt i hullet... DET tager smerten med det samme... Jeg taler af erfaring... Og så er jeg, hvor utroligt det lyder, uddannet klinikassistent ved en tandlæge.. Jeg har se store mænd komme grædende... Og gå smilende ud igen, med deres eugenol gaze i hullet... :) :)

Eugenol smager lige som overdoserede brunkager... :) :) :) :)

Så kan du så komme afsted... :) :) :)

NNNUUU... !!!

Mkh.
Else.

:-D Man lugter ikke af hest, man dufter! :-D

"Uanset, om du køber/sælger/lejer/udlejer din hest..
Så HUSK:
Altid kontrakt, ALTID, andet er for dumt.. !!
Jeg har kontrakter liggende, lige til at sende til dig, bare fortæl, hvilken du skal bruge...!"
0
0
Svar på denne tråd

ElseG...
Forfatter: 
Dato:  09-09-2004 22:30
kan man ikke ligeså godt tygge i en nellike ?? er det ikke det der lugter af når man er hos tandlægen ??

Min mand lavede engang skinke med hele nelliker på "ryggen". Ved et uheld kom jeg til at tygge på en hel nellike og blev helt "bedøvet" omkring den tand der havde tygget på nelliken. Nu er jeg på vej ned i køkkenet for at fiske nogle nelliker op af krydderi glasset så jeg kan få lidt fred i min kæbe....

Beagle.

0
0
Svar på denne tråd

Nellikeolie
Forfatter: 
Dato:  09-09-2004 22:56
Nellikeolie er fantastisk smertelindrende ved tandpine!
Jeg har prøvet at få betændelse efter en visdomstand blev trukket ud.
Det gjorde enormt ondt og jeg fik morfintabeletter og penicillin fra lægevagten.
Pillerne tog ikke smerterne, og da jeg endelig kunne komme til tandlæge igen mandag morgen, puttede han et stykke gaze med nellikeolie ned i krateret.
Efter ½ time var smerterne helt væk. Hver 2. dag den næste uge, måtte jeg have nyt nellikeolie ned i hullet.
Det er helt utroligt så godt det virker. Smerterne var HELT væk, og piller var helt unødvendigt.

Venligst Lone
0
0
Svar på denne tråd

Hmmmmmmm
Forfatter: 
Dato:  10-09-2004 08:34
Else: Hvis det gør SÅ ondt at store mænd kommer grædende ind - så er det ikke det jeg lider af - eller også er jeg bare sej ;-D
(er mænd ikke også lidt pivede??? ;-D )

Jeg gider altså ikke rende mere til tandlægen, SÅ ondt gør det ikke... og så skal han også bare have flere penge, DET gør ondt ;-D

Jeg klarer mig med 2 smertestillende om dagen, og de smerter der er, er moderate - minder meget om den murrende irriterende smerte jeg have inden tanden blev trukket ud - og som var årsagen til at den skulle ud.

Håber det holder op - ellers kommer det jo et andet sted fra, og min stakkels visdomstand er røget ud uden grund 8-)

Mvh

-Helle
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider