|
|
| Sike noget møg |
| Forfatter:  |
Jan R .L Andersen |
| Dato:  |
06-06-2004 10:44 |
|
Jeg har lige haft gang i symaskinen, to transport gamasjer og en neropren klokke og så neropren hale bandagen de var bare ved at falde fra hinanden, de er syet så dårligt at de var smidt ud hvis jeg ikke havde en gammel Faf der kan klare den slags. Men hvad med jer, omdander i også "saddel rummet" til systue, med jævne mellem rum ? eller er det bare mig der ikke har været heldig med mit udstyr ?
En hest er en Oldenborger Jan Alle andre er bare billige efterligninger 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Næ......... |
|
|
Hej du!
Det må være dejligt at kunne og gide reparere
Jeg må indrømme at mine ting bliver kasseret og erstattet af nye, hvis de går i stykker.-
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det er jeg ikke rig nok til |
Jan R .L Andersen |
06-06-2004 11:17 |
|
Så jeg må klare det selv og det er jo ikke svært
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hi hi...... |
|
|
jamen jeg har faktisk næsten intet udstyr - da jeg ikke rigtigt bruger noget mere
Jeg har islænder, shetlænder og senest en Welsh Cob.-
Og de bruger kun grimer, når de trækkes - de har dem aldrig på i hverdagen i løsdriften.
Hovedtøj og kapsun - det skal alligevel skiftes hvis det ikke funker - og dækkener ( bortset fra sveddækkener ) - tja dem har jeg ikke haft brug for længe og har solgt.-
Sadlerne - kan jeg ikke selv klare hvis de går i stykker.
Måske skal jeg bruge dækken til min cob til vinter, og vil jeg sæ'fø'li reparer hvis der opstår skader, da gode dækkener er dyre
Det er klart meget dyrere i udstyr hvis man har heste, der bruger gamascher, dækkener, klokker osv osv
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| åh nej syning |
|
|
Jeg kan overhovedet ikke sy, og jeg ejer ikke en symaskine,, ak ak da,, MEN ... jeg har da syet en longegjord ind som var for stor,,, MEGET stor nål, MEGET tyk tråd og MEGET store sting 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg syr |
Dorian |
06-06-2004 13:46 |
|
i hånden. Min symaskine er nede. Jeg har lige syet et hovedtøj til en ridekapsun af en gammel grime, hvor nylonwebben var ok. Det er lidt mere besværligt når det er læder. Jeg syr ikke i tykt læder, reparerer kun i eksisterende huller.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg syer det meste selv |
hellevj |
06-06-2004 19:48 |
|
jeg er fornæret (læs meget, meget nærig) og køber kun nyt rideudstyr, når det gamle til sidst kun holdes sammen med halmbånd/høsingbånd.
Mine dressurstøvler fik jeg til min konfirmation (bemærk fødselsår på præsentation) og de hænger stadig sammen - godt hjulpet af en god sadelmager.
Fuldkommen smadrede dækkener ryger på lossepladsen, men alt andet syes enten i hånden eller på min gamle ELNA (i parentes bemærkes, at den har min mor syet mit babytøj med).
Lady'en og Skimle er dog ikke udstyrs hærgere - så for det meste skiftes udstyret kun fordi det er slidt op.
mvh
Helle
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Reparationer... |
|
|
... af dækkenerne, foregår i reglen pr. håndkraft - de er for tykke til at min discountsymaskine kan gnave sig igennem dem.
Men ind imellem, gribes jeg af kreativitet, go laver selv NYE ting til min hest.
Jeg har syet et ridedækken (omsyning af et jeg oprindeligt lavede til min pony for 20 år siden), et par ørevarmere til at sætte på hjelmen (magen til dem fra Hööks, men lavet med de materialer jeg nu havde i huset), og senest et par "vandklokker" til at holde Baloos hove lidt fugtige, når det nu er så tørt.
Vandklokkerne er dog så nye, at de mangler velcro endnu. Jeg syede den ene i torsdags og den anden lørdag - og de skal nok blive gode. indtil nu har jeg tilført fugt, ved at give ham gummiklokker på, med et par våde vaskeklude i - men de falder jo af, og kan kun sidde, når han står stille. Med vandklokkerne, kan vi gå en tur, og så er hans hove fine når vi kommer retur.
Jeg er nu ikke den store mester i håndarbejdets kunst - men tingene VIRKER da, selv om de ikke alle er lige kønne 
£isbeth & Baloo The truth is rarely pure and never simple. ~Oscar Wilde~ Hus søges
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jøps - laver alt selv |
John_lundsgaard |
06-06-2004 22:07 |
|
Næsten altså!!!!
Jeg er "gør det selv" mand til fingerspidserne. Jeg købte engang i forrige århundrede en gammel industrisymaskine - jeg gav faktisk en hel kasse øl for den!!! Den fik så en tur hos en der havde forstand på de dele, og derefter har den været brugt til det hele- sejl og pressinger til de fartøjer der udgør den anden del af fritidsinteressen, og til alt hvad den kan tygge af hesteudstyr.
Grimer binder jeg selv (reb grimer - de går aldrig i stykker og er dejligt billige og nemme at lave).
Dækken bruges ikke af vores tre friluftsheste - de bliver langhårede om vinteren og korthårede om sommeren, og det var så det!
Hovedtøj laver jeg selv - der er for ufattelig få kroner læder i sådan et, og da navnlig et "one" ear hovedtøj til western. Der er for ca. 15 kr. materialer, og et par timers arbejde (- bid, men det kan man jo bare flytte med fra det forrige!!!)
En lang delt western tøjle - materiale pris omkring 50 kr i virkelig luksus læder og i over 2 meters længde.
Sadler - ja jeg har luret lidt på at bygge en selv, men foreløbig arbejder jeg på at holde dem vi har i live. Selv rider jeg på Malou i en 35 år gammel Simco saddel. Den er selvfølgelig slidt, og jeg må da også af og til udskifte lidt syning, men den har da holdt både til kvæg arbejde og til en masse tur ridning
 .
Og som afsluttende bemærkning hvad er det der driver mig.
Ja udover at jeg er lidt af en "nærigrøv" som ikke vil give en masse penge for noget jeg selv kan lave billigere og bedre, så synes jeg der er en dyb tilfredstillelse ved at se, at man faktisk kan mange ting selv.
Hilsen John
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lisbeth |
|
|
Er du ikke sød at forklare princippet bag vandklokkerne, altså dem du har syet, lidt nærmere`?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det er åbenbart en mandeting.. |
|
|
.. at foretage rep. selv - hvorfor ikke tilbyde denne fede service til os skvatarme af det modsatte køn, der finder det nemmere at smide-ud og købe-nyt??
Kh
Gitte, der har gør det selv mand, men ingen symaskine 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| systuen |
|
|
Ja jeg syr også lystigt efter jeg har fået hest. Gamasher og især dækkener. Kan i øvrigt stærkt anbefale rimpning af dækkener og så påklistring af det der, man bruger til reperationer af flyverdragter til børn. Det holder fint til vask og så siver vandet ikke igennem, når det regner.
Hilsen Dixonfan
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| gamacher og dækner |
|
|
Jeg er verdensmester i rep. af dækner, da jeg har en dækkenspiser i flokken, men han har dog begrænset sig til evt. fremmede hestes dækner, hans egne damer har han en vis respekt for, så han rusker allerhøjst lidt i haleklappen til den falder af, og så er det det, men jeg har med min ældgamle Bernina repareret de utroligste ting.
Surt var det da jeg havde investeret i et par eskadron transport gamacher til kæmpehesten, og da jeg så ind i traileren næste gang var de tre af fire trådt af og i stykker, derved er jeg jo ikke i tvivl om at han har behov for indpakning, men jeg har droppet de flotte gamacher efter at have repareret dem.
LIsbeth:
OG så vil jeg da også gerne høre om vandklokkerne, gerne en udførlig forklaring.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kannibaliserer udgået udstyr |
bip |
07-06-2004 11:57 |
|
Jeg reparerer også selv så meget som muligt, da det jo er brandærgerligt at smide en grime til 60-70 kr ud, bare fordi et spænde er gået i stykker. Jeg syr det på min Bernina vidundermaskine til en halv milliard. Det er godt kram, som æder sig gennem mange tykke lag dækken.
Når noget til sidst er gået så meget i stykker, at det er umuligt at reparere pænt, så kannibaliserer jeg, dvs. klipper alt brugbart af så som spænder, gjorde, karabiner, kantbånd. Når noget næste gang går i stykker, så har jeg reservedele.
Mit næste projekt er et læderkursus, så jeg selv kan reparere småskader på læderudstyret - nogen der véd hvor på Sjælland sådan nogle kurser udbydes?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Min symaskine er en |
Jan R .L Andersen |
08-06-2004 22:21 |
|
Gammel FAF 230 og med lædernål kan den klare det meste ellers har jeg en seglmager handske og et set nåle fra det skib jeg havde engang, Så jeg kan lave det meste.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|