|
|
| Nogen der har rottweilere? |
| Forfatter:  |
TinaR |
| Dato:  |
01-06-2004 09:03 |
|
Da jeg var barn havde vi en stor og godmodig rottweiler og lige siden har det været min absolutte ynglingsrace - og heldigvis holder min kæreste ligeså meget af dem.
Vi mistede vores lille gårdhund sidste sommer og har derfor ikke længere hund - i mellem tiden har vi dog fået vores skønne datter som fylder det tomrum hunden efterlod ud.
MEN vi snakker seriøst om at anskaffe os en hvalp her sidst på sommeren når vi har været på ferie og huset er færdigt (der drøner 100 håndværkere rundt udenfor lige nu).
Jeg har kontakt til en der har et kuld hvalpe og jeg tager virkelig hatten af for det hun/de står for - de bliver præget enormt godt og hun er virkelig hjælpsom og seriøs når jeg stiller "dumme" spørgsmål.
Her går opdrættet mest ud på at skaffe nogen sunde og fornuftige hunde, gode familiehunde der opfylder alle krav til dette og ikke så meget på fine papir mv. (Selvom der dog er stamtavle på dem (DDH)).
Vi går ikke så meget op i papirene, da en god familiehund er vigtigere - alligevel vil vi dog ikke købe hvalp et eller andet tilfældigt sted.
Jeg vil bare høre om nogen af jer har erfaring med racen, udvælgelse af hvalp, hvalp og små børn (Filippa bliver et år på søndag) osv osv osv?!
Kom med alle jeres kommentarer, gode råd, links....
TinaR ~~ Smil og verden smiler måske til dig ~~ |
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hmmmmmm |
Linea |
01-06-2004 09:42 |
|
Vi har en 2 års han... Han er en meget godmodig, og venlig hund, dvs lige indtil det bliver mørkt, så kommer vagthunden op i ham.
Der er mange fordomme om rotweileren, men det er jo sådan at fordomme sjældent kommer helt uden grund. Det handler meget om deres opdragelse, min erfaring er at man ved konsekvens kommer langt, med det mener jeg ikke en voldsom opdragelse, men må den ikke komme i sofaen om mandagen, så må den altså heller ikke om fredagen....
Hvis det er første gang i skal have rotweiler i det voksne liv, ville jeg nok ringe til forskellige opdrætter, og trænere og høre om deres erfaring,og deres gode råd. Det gælder jo om at have en stor portion viden med sig, når man skal vælge hund, så man får den helt rigtige. Ham vi købte vores af, en opdrætter fra slagelse, fortalte at noget der ligner 60% af alle rotweiler blev aflivet inden de fylder 2 pga adfærdsproblemer, det giver jo lidt til eftertanke, er vi virkelig så dårlige til at opdrage vores rotweiler?? Man skal nok kigge på sit liv og se hvor mange timer man kan skrive hund på om dagen, og hvordan man kan lide at opdrage sine hunde, og vælge hund efter det...
Og nu da vi er i et hesteforum, så er en rotweiler jo oprindeligt en hyrdehund, det ligger meget i dem at "jagte" heste... Så tag den med dig når du køber hund, og jeg har oplevet flere hunde der gør det selvom, de har været med i stalden fra hvalp...
Udover det, så held og lykke med dit hundekøb, en rotweiler være en meget dejlig og god familie hund.. Kan godt forstå din kærlighed til netop den hund.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Pragtfuld hund |
|
|
Hey du
Vi har bla. rottweiler, og det er den mest vidunderlige hund man kan tænke sig
Med kærlighed, konsekvens og gode gener kommer du langt.
Jeg tror, at folk der ikke kan opdrage en rottweiler har et problem med sig selv og egne grænser, og de vil såmænd også have svært ved at opdrage et barn
Vores rottweiler er en meget kærlig familiehund, der pænt accepterer alle andre, så længe vi siger ok  Hun har siden sin hvalpetid været med rundt på ferier under forskellige forhold i hele Europa, og hun tilpasser sig fint og passer fint på alle levende væsner i familien
Jeg kan fortælle dig, at vores cockerspaniel er langt mere egensindig og har været langt sværere at lære noget som helst - hun gør præcis hvad der falder hende ind
Men det er væsnetligt ( som med alle andre hunde ) at checke at forældrene er dels gode i hovedet, dels at de er sunde fysisk )
Held og lykke.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hihihi may-britt |
Linea |
01-06-2004 10:48 |
|
HiHi....
Ja, den med heller ikke at kunne opdrage sin børn, er nok mere rigtig end de fleste tror...
Jeg vil give dig ret i at det nok ofte er de samme mennesker der har problemer med børn og hund... Der er bare ikke så mange der bliver bange for en uopdragen 5 årig, som for en rotweiler på 50 kg...
Iøvrigt gælder fordommen jo også for boxeren, havde engang en, selv da han var 10 uger var folk bange for ham... i ved jo godt at når boxeren bider kan den ikke slippe igen, eller hvad det nu er alle myterne siger!?
Det skal lige siges at min gamle boxer aldrig er andet(bor hos mine forældre, det var egentlig deres hund.)end en glad dreng, der absolut hører meget pænt efter..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Foreløbig tak |
TinaR |
01-06-2004 11:57 |
|
Foreløbig tak for jeres svar - kom gerne med mere, jeg suuuuger til mig, hihi!
Mht. hvor meget tid vi har til hunden, så er vi rimeligt heldigt stillede.
Min kæreste møder kl 6 og er som regel hjemme ved 14 tiden. Jeg skal til at studere, et studie hvor jeg kun er i skole 3-4 dage om ugen og hvor jeg ofte skal møde sent (kl 12).
Dvs. at det vil være meget få timer hunden skal være alene hjemme og pga. vores hverdag og hvor meget vi er væk, så vil vi have det fornødne overskud til hunden. (Vi har jo prøvet det før  )
Vi ved hvad det indebærer at have hund: Der skal støvsuges lidt ekstra, der skal fjernes lort på græsplænen, vi skal ud og gå nogen flere ture (og det tager vi bestemt ikke skade af), vi skal starte til træning med hunden osv osv osv.
Mht. at det er en hyrdehund og at de KAN have problemer med heste, så kender jeg godt til det - men jeg har ikke længere noget med heste at gøre i hverdagen (desværre) og får det heller ikke. Men derfor er det altid godt at vænne dem til heste og andre dyr for den sags skyld.
Vi bor i et større hus med en god have, der er 50 m over til en STOR park, 200m til en STOR golfpark med skov, 15 min gang til stranden og 30 min. gang til skoven. Så jeg mener aboslut at vi har noget at tilbyde hunden mht. plads og motion.
Generelt føler jeg at vi har rammerne til en "rotte", og vi ved hvad vi går ind til - heldigvis er de gode ting LANGT større end de "dårlige" ting ved at have hund.
TinaR ~~ Smil og verden smiler måske til dig ~~ |
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hestejagt |
pjemm |
01-06-2004 12:02 |
|
Den med hestejagt gælder i hvert fald for min halve rotte. Ikke så snart rækker jeg ud efter en longepisk før han begynder at gø og hoppe op og ned som en anden foxterrier-imitation (bortset fra at jorden ryster).
Jeg kan ikke lukke heste ind og ud, træne på banen hverken på eller af hesten hvis han er løs, for godt nok tror han han skal hjælpe mig med at hyrde dem, han er bare edderdårlig til det. Løber rundt om dem og ind foran og spreder dem for alle vinde. Nød. Jeg skal sågar huske at lukke specifikke døre i huset fordi mit skrivebordsvindue er ud mod træningsfolden - så står han midt i det hele på bordet, tastatur og papirer spredt ud over gulvet, og råber ud gennem ruden til mig at han vil være meeeed!
Han jagter dem ikke på eget initiativ og kan sagtens være i nærheden af dem ellers. Kun når han tror jeg har brug for hjælp, han er fuldstændig besat og hypnotiseret på trods af at jeg har forsøgt at lære ham det er NEJ! fra han var hvalp, jeg har sågar prøvet at sætte mig på ham et par gange hvor han hoppede over barrieren i ridehuset mens jeg legede med løs hest derinde. Han sanser kun hesten i bevægelse.
Hans mor gjorde det dog ikke - hun er tit smuttet med på en skridttur i skoven selvom hun ikke måtte for sin daværende ejer (men jeg ser ikke så godt).
:Pia
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Min rotte |
|
|
Hej
Min rotte han er præcis som Pjemm skriver, og det samme når der er biler eller andre ting med motor i nærheden, slet ikke nogen kontakt til dyret står og hopper som en anden kinguro og piver.
Der ud over snakker han meget når han leger.
Han er meget en enmands hund og har knyttet sig stærkt til mig ham og kæresten har ikke det bedste forhold.
Derudover er han meget selvstændig og man skal være efter ham ellers tager han magten har har svært ved at samarbejde.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| En rotweiler er en af |
ElseG |
01-06-2004 13:32 |
|
M.K.H. Else. "Man lugter ikke af hest, man dufter!"
| "Kunne du tænke dig at ringe gratis fra din fastnetstelefon, med venner og bekendte..??? Hvis ja, så skriv en besked eller mail, eller ring til mig på 97 33 39 89... !!!!"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| En gang Rottweiler altid Rottweiler |
Dorte H. |
01-06-2004 19:13 |
|
Jeg kunne ikke tænke mig en bedre hund og er fuldstændig enig med Else.
Og hvem kan stå for sådan et fjæs

Altid glad og veloplagt til sjov.
Dorte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Temperament og HD-status er det vigtigste |
Dorte H. |
01-06-2004 20:59 |
|
Du skal kigge dig rigtig godt for og tjekker forældredyrene og avlerne godt efter i sømmene.
Kig efter temperament og HD-status minimum et led og gerne flere led tilbage. Hvis det er ordentlige avlere har hundene et HD-index.
Næsten halvdelen af alle Rottweilerer har HD i svær eller middel grad. Forlang derfor at minimum forældredyrene er HD-fri og vær med til at fremme efterspørgelsen på holdbare sunde, stærke og gennemavlede Rottweilerer.
Hilsen Dorte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| køb med stamtavle |
|
|
Hej
Rottweileren er en super hund vi opdrætter selv,vi har 2 tæver som skal parres næste løbetid.
Køb kun en hvalp med DKK stambog.
Så har du styr på hvad der ligger bagved.
Se rottweiler klubbens hjemmeside der er også hvalpeliste.
Læs om fordele og ulemper ved henholdvis hanner og tæver og tænk på hvad i har temperament til.
Generelt er den ikke sværre at opdrage end andre hunde hvis man sætter sig ind i racen ,og selvfølgelig går til træning .
Det kan ske for selv den bedste ~ Og det gjorde det!!! 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bliver helt fristet |
AnjaFP |
02-06-2004 10:07 |
|
Kæresten vil rigtig gerne have en rottweiler men han indviligede i en schæfer, da jeg gerne ville have en. Men efter at have læst alle indlægene, vil jeg absolut ikke være bange for at købe en rottweiler senere hen. Hvordan er de samme med andre hunde - jeg tænker, hvis vi har to hunde? Og da det allerede er en hanhund vi var, skal det så helst være en tæve?
Hilsen, Anja 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|