Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Seniornettet

Kloge "landmænd" ;) GRÆS ;)
Forfatter: 
Dato:  30-04-2004 10:59
Thi hi.. For sådan nogle byboer som os, er det GODT nok svært at finde ud af. hvornår hvordan græs skal såes ;)

Kort forklaret:
Har et stykke på ca 1/2 tdr land, som nu er stubmark. Der er dog begyndt at være en del græs ( rigtigt godt "tuegræs") indimellem..
Stykket skal gerne kunne bruges af hestene fra maj næste måned..
Dog ville jeg også gerne bruge det et par måneder i efteråret.

Planen:
At pløje, og så græs NU.. - Kan hestene så gå på det uden at ødelægge det, til september/okto???

At pløje og så til efteråret ( HVORNÅR??) og kan det så bruges til maj?

Hvad ville I gøre?
( Jeg vil helst vente til efteråret, men kan græsset så nå at blive stærkt nok, til maj måned?

Håber på kloge landhoveder-svar ;)

0
0
Svar på denne tråd

ARGH!!! RETTELSE
Forfatter: 
Dato:  30-04-2004 11:03
Kort forklaret:
Har et stykke på ca 1/2 tdr land, som nu er stubmark. Der er dog begyndt at være en del græs ( rigtigt godt "tuegræs") indimellem..
Stykket skal gerne kunne bruges af hestene fra maj måned, næste-- ÅR!!!
Dog ville jeg også gerne bruge det et par måneder i efteråret.

Planen:
At pløje, og så græs NU.. - Kan hestene så gå på det uden at ødelægge det, til september/okto???

At pløje og så til efteråret ( HVORNÅR??) og kan det så bruges til maj?
0
0
Svar på denne tråd

så græs nu.
Forfatter: 
Dato:  30-04-2004 11:05

høst det i løbet af sommeren som Wrap eller hø.
Til næste år har markens bund sat sig og kan bedre modstå heste hove. Hvis du tager den i brug allerrede i år vil hesten hurtigt fræse den i stykker.

imc

min højde passer til mig
det er min højde der ikke passer til min vægt
0
0
Svar på denne tråd

Artikler..
Forfatter: 
Dato:  30-04-2004 11:09
..i massevis er der hvert forår i hestebladene omkring dit emne og så kan du rette henvendelse til den lokale landboforening for gode råd.

Jeg selv har en "betonbaggrund" før mit landgen viste sig så jeg startede total blank, men har fået stor hjælp gennem ovenstående.

Hilsen chrisjak..
Rigtige mænd rider hopper {>
0
0
Svar på denne tråd

samme her
Forfatter: 
Dato:  30-04-2004 11:17
Jeg fik sået en brakmark med græs sidste efterår - dog lidt halvsent, men det nåede da at spire.

Det er BESTEMT ikke klar til at blive gået på af hestehove. Måske til efteråret. Men til næste sommer regner jeg med den skal være døgnfold.

:Pia
.
0
0
Svar på denne tråd

½ tønde land
Forfatter: 
Dato:  30-04-2004 11:56

Hej Akielsen.

Hvor mange heste har du?
Og er det "halv"- eller "helstore" heste?

Ikke for at tage gejsten fra dig - men en halv tønde land ER altså ikke ret meget til heste, som hurtigt "vader" det hele i smadder.

Jeg tror, at jeg ville foretrække at lade dem gå der nu i sommer - og så æde det græs, der er.

Pløje, harve og så til efteråret.

Til maj måned næste år er der så græs igen - som de så kan "slide op" i løbet af sommeren ...

Uha - hvor jeg dog lyder ...

Men jeg har selv prøvet at have 3 "halvstore" heste på 1½ tønde land, hvor jeg havde delt op, så de havde en sommerfold og en mindre vinterfold.

Vinterfolden var på ca. 2500 kvm - altså ca. ½ tønde land - og der var ALDRIG græs på den. :-(

Men hvis du har andre folde at veksle imellem - så kan det godt lykkes.

Venlig hilsen
Nina

0
0
Svar på denne tråd

Hvad så..
Forfatter: 
Dato:  30-04-2004 13:20
hvis man sår græs i 2 tønder nu, deler det i 3 (2 store stykker og 1 lille) og sætter 2 heste på fold til september??

Vil det også bare blive en pløremark??

Kan man evt. benytte det lille stykke en måned eller to mere (altså til oktober/november) og så bruge et af de store på det tidspunkt?

Hestene kommer ikke på sommergræs fra september da jeg ikke vil belaste græsset så meget i starten. De har gået på sommerfold hele sommeren indtil det tidspunkt.

Grunden til at jeg spørger er at vi har købt gård men først overtager d. 1.8 og vælger så at tage hesten hjem plus en selskabshest d. 1.9.

Hvordan mener I jeg bør gøre??

Kirsten
*Se min dejlige, smukke pruhest i min præsentation!*
0
0
Svar på denne tråd

Kirsten.
Forfatter: 
Dato:  30-04-2004 16:28
Hvis der ikke er noget i forvejen, ja, så vil det blive pløremark. Så jeg vil foreslå du kun får sået græs på det meste og indretter den sidste fold som vinterplørefold - evt. kan du så i foråret få ordnet og sået den også, så den kan vokse til over sommeren. Ingen grund til at bruge penge og krudt på den nu.

:Pia
.
0
0
Svar på denne tråd

Det er bedst
Forfatter: 
Dato:  30-04-2004 19:01
at så med udlæg. Altså at så korn med græs i. Kornet er med til at udkrudtet ikke få så let fat, samtidig med at det skygger for græsset, så det får bedre vækstbetingelser. Vi havde 0,8 ha sidste år som blev sået til med udlæg, så blev det slået af midt i juli måned og wrappet. Så fik det en gang kunstgødning og en måned efter havde vi en super græsmark. Vi fik sået ca. midt i april, så du sku' sagtens kunne nå det.
Vi brugte ikke wrappet selv, da vi var bange for at det var for proteinholdigt til hestene, men det er der mange der mener at man sagtens kan bruge.

Marken er blevet brugt vinteren igennem, dog kun i frostvejr, og der er virkelig god græs på den nu, og det står meget tæt.

;-) Bianca
0
0
Svar på denne tråd

Vi har planlagt ..
Forfatter: 
Dato:  01-05-2004 12:08
ar så korn med græs udlæg.

Så skulle der, som du siger Bianca, komme et bedre rodnet. Men derfor er jeg ikke sikker på om det kan blive stabilt nok til pruerne når de kommer hjem...

Kirsten
*Se min dejlige, smukke pruhest i min præsentation!*
0
0
Svar på denne tråd

Kirsten...
Forfatter: 
Dato:  01-05-2004 12:29
det tror jeg altså sagtens det kan tåle.. men selvfølgelig alt med måde.. Vi gjorde det sidste år, at efter det var slået og det var vokset til igen, gik de på det i ca. 4 uger, derefter fik det igen ro i ca. 6 uger.. så hvis man bare ikke udpiner det, så vil jeg mene at det sagtens kan bære en afgræsning. Det kunne vores ihvertfald.

;-) Bianca
0
0
Svar på denne tråd

Vinterfold
Forfatter: 
Dato:  03-05-2004 08:59
Hejsa

Afhængig af hvad du ellers har af folde ville jeg ikke så græs i den lille nu. Du skal bruge en fold til vinter og den vil blive ødelagt.
Jeg ville - hvis der ikke er godt græs i resten af markerne - så dem til og bruge den til sommergræs.
Så ville jeg lade hestene gå på den lille i vinter og så den om til næste år. Så kan du udse dig en af de andre - den som trænger mest til at blive lagt om og så bruge den til vinterfold året efter.
Hvis du gør det på den måde, har du altid godt nyt græs til hestene.

Håber du forstår hvad jeg mener.

Daniela

90% af alle fejl sker over sadlen.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider