Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Seniornettet

Ridebane af skaller - erfaringer?
Forfatter: 
Dato:  15-01-2004 20:14
Som overskriften siger, er der nogen der har erfaringer med en bane af skaller? Positive og negative.
Jeg overvejer at anlægge en sådan, for at have en "helårsbane" - men virker den efter hensigten?

Med venlig hilsen Daniela - Se min hjemmeside her

90% af alle fejl sker over sadlen.

Hjælper til ind/udlukning søges - se min præsentation

0
0
Svar på denne tråd

Hvis du
Forfatter: 
Dato:  15-01-2004 21:02
søger på emnet har det været oppe at vende ca. 700 gange. Ikke for at være sur eller tvær.

C

If ever I need religion I'll worship Chocolate."   © Céleste 
0
0
Svar på denne tråd

Skallebane!
Forfatter: 
Dato:  16-01-2004 00:05
Har kun gode erfaringer med "skallebaner"! De fryser stort set ikke og er fine at ride på. Første gang jeg stødte på en af slagsen, var jeg lidt betænkelig, hesten måtte da skære sig på skallerne! Men der har absolut ikke været nogen problemer med den slags! Til gengæld bliver skalllerne efterhånden knust til meget små stykker, det afhænger selvfølgelig af sliddet på banen, hvor lang tid, der går. Held og lykke med projektet!

Mvh. Stine
0
0
Svar på denne tråd

Céleste
Forfatter: 
Dato:  16-01-2004 14:45
Jeg har søgt, men har ikke fundet noget.
Jeg kan ikke komme til at søge senere - kun i dagtimerne.

Med venlig hilsen Daniela - Se min hjemmeside her

90% af alle fejl sker over sadlen.

Hjælper til ind/udlukning søges - se min præsentation

0
0
Svar på denne tråd

positivt med skaller
Forfatter: 
Dato:  16-01-2004 23:22
Hej Daniella.Vi har en rigtig god bane af slagsen. Startede med vi fik anbefalet det . Og derefter så fik jeg tilsendt en banebyggerfolder fra Dansk rideforbund.
Der står bla ar du skal vælge ( meget logisk) et egnet sted ,med en lille hælning at terrænet,så vandet kan løbe fra.Derefter blev der gravet jord væk og totalt planeret. Det var på alm landbrugsjord,men det skal være fladt.Så kom der 15 cm skaller på og mellem 3-5 cm grus på.Som andre så rigtigt skriver så vil skalderne efterhånden knuses og skærer ingen steder,men lugter lidt det første stykke tid.Det går nu over.
Vores bane bliver så harvet og trumlet ca 1 gang om ugen og så er den meget fin og elastisk at ride på. Og det bedste er at den aldrig er våd med store søer og pytter.selv efter flere dages regn. Kun ved ca 10g frost så kan den ikke klare det.
Men du skal have 15 cm skaller på og grus ellers bliver den ikke god nok og du skal regne med at putte nye skaller på ( bare lidt ) ca hvert andet år.
Vores bane på 20x60 har kostet ca 18000kr at lave.
Hvis du skriver til min email så kan jeg godt give dig et tlfnr på hvor du kan få dem henne men det er kun enkelte tidspunkter på året hvor du kan købe skaller. Knuzzz Graven.
0
0
Svar på denne tråd

Tak for info...
Forfatter: 
Dato:  17-01-2004 20:15
Tak for info...vi skal nemlig OGSÅ have en bane (20 x 60) lavet til foråret - også med strandskaller for at undgå både støv og frost.

Men har du slet ikke drænet ???
Det troede jeg var et MUST ???

Eneste % ved dine oplysninger var dog PRISEN....jøsses, jeg har fået oplyst at en 20 x 60 bane med ALM. ridebanesand (filtsand) ville koste 10.000,- - - og at strandskaller var BILLIGERE !!!

Så jeg forstår ikke helt, er prisen inkl. alt - eller skallerne alene ??

;-D Marsil
0
0
Svar på denne tråd

Okey Daniella,
Forfatter: 
Dato:  18-01-2004 00:22
det var også bare en oplysning :-) fra min side.

C

If ever I need religion I'll worship Chocolate."   © Céleste 
0
0
Svar på denne tråd

Den pris
Forfatter: 
Dato:  18-01-2004 01:53
jeg har opgivet er for skaller,leje af maskiner og grus. Så er det lige hvilke muligheder man har for at få folk med de rette maskiner osv. Man køber så derefter skallerne pr træk dvs en lastbil med anhænger og jeg kan love dig for at der skal en del træk til en 20x60m bane og hvis der skal være et 15 cm lag ! Og det der med at dræne kommer nok an på beliggenheden af banen. Man skal jo ikke lægge banen nede i et hul, måske bare for at det er smukkest eller der er mere læ, for hvad gavner læ , hvis banen står under vand ??? Så hellere plante buske og træer bagefter og så have en kanon bane , der er anvendelig ! Hvis man så er uheldig så kan man jo lægge markdræningsslanger i kanten,det måtte vi gøre et sted , hvor terrænet var lidt uheldigt. Og den er bare fin kan jeg love jer . Jeg tror at vi siden juni i år kun har måttet undvære at bruge den i 3 gade, og det er flot synes jeg. Knuzzer Graven.
0
0
Svar på denne tråd

Okay så...
Forfatter: 
Dato:  18-01-2004 16:33
Okay så....

Nåh, jeg må jo tage det som det kommer...det er "bare lige" en fordobling af den udgift vi REGNEDE MED banen ville koste....SUK !

Nej-nej, vi lægger ikke banen nede i et hul, vi har faktisk fundet et glimrende sted, hvor der kan løbe vand væk fra området på næsten 3 af de 4 sider, SAMTIDIG med at der er læ, så det er fint, men mange har bare sagt at man ALTID SKAL DRÆNE....UANSET HVAD.
Så denne har jeg jo taget til mig...dog med undren - for hvis stedet er godt... ?:-)
Idéen med dine "markdræningsslanger" er bestemt noget vi skal huske, den var go´ (y)

MANGE TAK for fine svar !

:-D Marsil
0
0
Svar på denne tråd

Skaller...
Forfatter: 
Dato:  18-01-2004 20:01
På den nærliggenede rideskole fik de lavet en bane med skaller.

Lige da skaller kom, lå de i en stor bunke og stank ganske forfærdeligt...
Mine heste var utrolig bange for lyden skallerne der blev knust/gnedet mod hinaden.
Ellers har jeg hørt at nogle at hestene fik de skarpe skaller til at sigge fast i strålen.
Vi har vel alle prøvet at skære os' på en muslingeskal på stranden, gi'r bare en idé om hvor skarpe de er.

Ellers syntes jeg at den er blevet rigtig fin, efter at den er blvet 'knust' noget mere, det larmer ikk mere, og den er rigtig god at ride på.
Dig skal man sørge for at vandet kommer væk fra banen.

:-P Mvh. Maj Nordstrøm :-P
0
0
Svar på denne tråd

flere erfaringer
Forfatter: 
Dato:  18-01-2004 22:10
Hej igen! Som en læser skriver så SKAL man kigge efter skaller HVER gang man har redet for det er rigtigt at de godt kan sætte sig lidt i strålen.
Til gengøld så er de salte der er i virkelig gode for hovene og ligesom pudser dem. Der kan dog også være et lille minus ved ,at de heste,der ikke har sko på bliver lidt mere slidt end ellers i hovene.
Og det der med markdræningsslangerne kan jeg fortælle at det virker virkelig. Vores ridebane ligger en smule oppe i forhold til en af foldene og man kan tydeligt se vandet sive derud,bare husk at lave en rende fra enden af slangen.Og ved i havd det vand der løber fra banen , har jeg fundet ud af gøder græsset helt vildt.
Så ved I hvad piger ? Slanger skal der til , ha ha Knus Graven
0
0
Svar på denne tråd

Kan vi se billeder?
Forfatter: 
Dato:  19-01-2004 10:08
Jeg har aldrig set sådan en bane, hvor man rider direkte på skallerne, så er der ikke en af jer, der måske lige kunne snuppe et par billeder sådan "lodret ned", så vi kan se hvordan banen ser ud?

Troede egentligt man brugte skallerne som en slags dræn/bund allernederst og så kom et lag sand/flis whatever ovenpå - altså så man ikke red direkte på skallerne...
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider