|
|
| Julegaver? |
| Forfatter:  |
Marianne S |
| Dato:  |
16-11-2003 16:49 |
|
Jeg blev lige nysgerrig. Hvor meget bruger I på julegaver til jeres børn? Og får de praktiske eller sjove gaver?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| vores egne |
|
|
unger får for ca 500- hver.
de får noget de har glæde af,jeg tror at niels skal havde en cykel med støtte hjul i år,anne skal havde et skrivebord tror jeg,det er magen til hendes seng og hun ønsker sig noget til hendes værelse.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Har ingen |
Illum |
16-11-2003 17:45 |
|
.. men køber til 4 ( 1 til min nevø og 3 stk. til min svigerindes børn )og der bruger vi mellem 200 og 500 kr til hver .
De får hvad de ønsker sig lige meget hvad det så er .
Illum
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Forkælet møgunge?? |
|
|
Jeg har heller ingen børn men jeg ved hvad mine forældre ca. giver mig og min bror for. Vi får ca. for 2500,- hver.
Hygge Super lækre Billi Bi støvler sælges, helt som nye. Kig HER og giv et bud!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tjah.. |
isa |
16-11-2003 18:24 |
|
nu er min bror og jeg voksne-sån næsten da;) (26 og 24 år) og ingen af os har børn. Men min bror får fast en roskilde festival billet i julegave af mine forældre ( ca 1000 kr pt) og jeg får tjah hvad jeg nu ønsker-det er dog sjældent så dyrt som hans gave. Men hvad skulle jeg også med en festival billet når jeg ike tager på festival og hellere ønsker mig de der støvler til 600 kr eksempelvis. Bla bla min pointe er-vi får hvad vi ønsker uden hensyntagen til om prisen er lige.
det med julegaver syntes jeg man skal passe på med. Og selvfølgelig lære dem at det er ønsket og tanken og ikke prisen der er vigtig ( men hehe det er næsten umuligt at få børn til at forstå indtil de når en vis alder-det ved jeg;).
Min mosters to børn er et strålende eksempel på når jeg står af. De tæller krone og øre( ungerne er 13 og 10 mener jeg). De krydsforhører hinanden og forældrerne hver dag for at finde ud af om den anden nu har fået for 10 kr mere af ete eller andet end den anden-og det er både legetøj og helt ned til en rissifrutti. Og forældrerne udligner så beløbene. Det er simpelthen grotesk.
brug hvad du har råd til og i forhold til børnene ønsker istedet for at gå op i lige og ulige og alle har jo forskellig økonomi, som tråden jo også bærer præg af allerede-men det er bare min holdning:)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ja det er helt rigtigt Isa |
Sanne & Liva |
16-11-2003 18:32 |
|
Mine forældre er skilt. Min mor er gift igen.
Af mor og Allan for jeg for ca. 150-200 og af far får jeg fra 500 og til et par tusind.
For mig er mors og Allans gave ofte den bedste. Min far giver mig nemlig bare min bilforsikring, vægtafgift eller hvis det er helt godt, så får jeg kontanter.
Mor og Allan køber altid en gave 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg er også forkælet... |
|
|
Hej Marianne.
Nu har jeg heller ingen børn men jeg er også forkælet. Jeg plejer at få for små 2000 kr af mine forældre men jeg må ærligt indrømme at det ikke er så sjovt længere. Jeg ville ønske de kunne beherske sig lidt, for personligt synes jeg det er en beklemt situation at sidde i jule aften, når jeg får stakkevis af gaver og mit budget kun rækker til gaver af 300-400 pr snude. Og egentlig synes jeg det er noget pjat selvom de gør det i bedste mening. Julen kommmer alt for meget til at handle om økonomi istedet for hyggen.
Jeg håber ellers det går godt med din lille pin-gris og alle de andre dyr. Lille-My har det stadig godt selvom han er en rigtig bølle  .
Mange venlige hilsner Mie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jule gaver og adventsgaver |
|
|
Mine unger får både julegaver og adventsgave.
Det bliver til mellem 500-1000kr til hver i alt.
Det kan være alt fra tøj til pjat.
Den lille skal have en fagbog i julegave, noget hun selv har ønsket sig.
Den store får en ny guitar, da den gamle er ved at være for lille.
De får så gaver hver søndag. I år bliver det smart tøj og øreringe til den lille.
Boksershorts og strømper til den store samt en CD.
Kedeligt måske, de virker dog glade og har ikke andre ønsker jeg kan opfylde.
Den store ønsker en mobil tlf. til 2800kr og den lille ønsker sig en Nev Forest pony. De ønsker kan jeg desværre ikke indfri, hvor gerne jeg end ville.
Glædelige jule hilsner herfra
Dorthe Sus
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mine unger |
|
|
er også skrupforkælede, men ikke af os
Vi giver for 500 ca + adventsgaver hver weekend ( for første gang i år til den lille, det er jeg lidt spændt på om hun kan forstå men hun bliver 8 næste gang så jeg syntes hun er stor nok til det nu.
Advendtsgaverne er under 100,- pr weekend, og farmor og farfar supplere gerne med en enkelt eller 2!
Fra bedsteforældrene derimod ligger gavepriserne på op til 1500,-. De får hvad de ønsker sig og mangler mest, uden skelen til prisen
Og det er hændt at jeg har sagt STOP! Fordi forventningerne til fødselsdagene lander i himmelen og de har fødselsdag hhv 30 dec. og 19 feb. så det er jo lige efter jul...
SÅ hellere dele gavemængden lidt op over året, end fyre hele budgettet af på en aften
June
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mie og My |
Marianne S |
16-11-2003 20:42 |
|
Jeg (vi) har også 3 voksne børn - fra 21 til 25 år. Jeg har sparet op til julegaver - alle småpenge i en sparegris - det er faktisk en rigtig udmærket ide, har det vist sig. 
Jeg er principielt enig, at det ikke er gavens størrelse, det kommer an på - og jeg har bestemt nogle gode unger, der har stor forståelse for at de ikke får kæmpegaver. Men alligevel vil man jo gerne ...  .
De får nok for omkring 1000 kr. hver, men jeg har ikke fundet ud af, hvad de skal have endnu - jeg afventer ønskesedler.
Mie - Har du ikke hørt om katastrofen? Mikkel Ræv har ædt mine høns - pånær den ene, som jeg så nu har bortadopteret til nogen herindefra, der havde hjerterum til hende også. Hun har det meget fint, fortæller de. Men min kælehøne -  - det er skrækkeligt - hun er spist.
Pindgrisen ved jeg ikke rigtig med - mon han er gået i hi? Jeg har ikke set ham de sidste tre dage, men maden forsvinder da - men jeg er ikke sikker på om det er ham eller katten ovre fra naboen - eller en skade, der stjæler af madskålen. Men jeg bliver ved med at lægge mad til den hele vinteren - nogen spiser det da, og er jo sultne. Så er jeg også sikker på, der er noget, hvis han vågner af dvalen og bliver sulten.
Hundepus og Buster Tykmis har det fint, Buster er møgfornærmet, for jeg er Dog-sitter her i weekenden og han kan ikke fordrage den - en lille tæppetisser. Nikita kan heller ikke lide den, men det ved vi jo på forhånd - hun vil ha' sin mor for sig selv  .
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hvor må mine unger |
|
|
føle sig snydt, hvis de læser denne tråd. Her får de for ca. 300 kr. hver. (3 børn) af os. Vi har ud over vores egne 9 andre børn som også skal have gaver.
Adventgaver til ca. 50 kr. om søndagen. Jeg har sku ikke et pengetræ. Hvor køber I jeres?
Jeanette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| forskelligt |
|
|
fra år til år, sidste år var magert og der fik ungerne dele julekalendere, de 2 til fjernsynet og en chokoladekalender hver til 5 kr.
Af julegaver fik de vel for ca. 350, af min mand og jeg, men de er skildmissebørn, så der er dobbelt op på begge sider og lider ingen nød.
Min far er pengemaskinen hos os, og giver gaver uden at skeldne til prisen, men behovet uanset om det er os eller ungerne. Så det ene år kan det godt være noget til 300 og året efter noget til 3000. Vi har fået vores julegave i år, det fik vi i maj nemlig et nyt køleskab. Min far fik til gengæld sin i juli memlig bilet til Ivanhoe i dyrehaven sammen med os.
Min den store har fået det meste af sine julegaver for hun er begyndt at ride stævner og så er der jo en masse ekstra udstyr hun gerne ville have. Men en lille ting bliver der også til under træet, i år for de vel for omkring 1000 kr hver.
man bør kunne grine af sig selv, før man griner af andre. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Absolut ønskegaver |
xtiny |
17-11-2003 03:55 |
|
- og så dem, de ikke véd, at de ønsker sig, nyttige ting, som man alligevel skulle have er ikke gaver.
Nørden er enebarn, men økonomien har været meget stram, så han har fået for ca. 500 kr af mig, Nørden er mere gavmild, når det stikker ham. Det bliver gerne til et pc-spil (af Best Buy-typen, men nu er ved at vokse til, at spil gerne må være nye (og dyre)) eller et til hans GameBoy, Lego var førhen et sikkert hit, det er han desværre vokset fra, men nu ønsker han sig tøj. Han har heldigvis *altid* været glad for bløde pakker, så en mærkevare T-shirt fra familien har ofte været et hit. (Eller no-name tøj).
Sidste år var vi rige, der fik han et dyrt pc-spil, en dyr stol, og nogen småting. Jeg fik et pc-bord- og en længe ønsket tegneplade- og et dito Scrabblespil, Nørdens fik bla en vinreol (lille fra Fakta men dog en Bodum) og et par cd-er , men han ønsker sig aldrig noget- eller kun dyre ting.  Og vi fik allesammen "Shrek" fra kattene.
Indenfor familien (mine søskende med påhæng og børn- og træbørn) har beløbsgrænsen været 30 kr, ellers ville alle gå fallit. (ca 20 personer), men gaver til ægtefæller/børn måtte godt gå over grænsen.
MVH xtiny Hvis man ikke er et skridt foran- er man et skridt bagefter...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kun mine egne unger |
Marianne S |
17-11-2003 08:07 |
|
Jeg er så heldig kun at skulle give mine egne 3 unger - resten af familien er vi ikke på gavefod med, heldigvis, der er et hav af børn (10 stk), det ville ruinere mig totalt  .
Til gengæld plejer vi at lave en lille før-julegave til folk vi kender - som regel en lille juleting, evt. med hjemmelavede pebernødder i eller sådan noget. Det plejer at gøre lykke.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| nyttige gaver.... |
atengstedt |
17-11-2003 09:34 |
|
...er osse gaver herude hos os - altså jakker man alligevel skulle have osv.
Det øger ALT sammen pakkemængden under træet!
Den store tøs ønsker sig iår en sovesofa - og dét får hun så: af far og mor og morfar og mormor og farfar og farmor tilsammen..
Og SÅ er dét gavebudget brugt for iår!
Lidt som det år, hvor Aja af HELE familien fik en shetlandspony i kombineret jule og fødselsdagsgave (fylder år 2. juledag).
Dét år var der en lille brugt cowboysadel som eneste julegave - og to dage senere kom hestetransporten med Tokken i: nystriglet og med sløjfe om!
med venlig hilsen atengstedt
"Kager, Kunst og Kærlighed kvæler al besværlighed"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Praktiske OG sjove |
Helle - Mimi |
17-11-2003 09:39 |
|
Hej Marianne
Den store ønsker sig en symaskine, det er nok ikke usandsynligt at hun får den.
Lillebror ønsker sig som sædvanlig en guitar, denne gang en western gerne brugt bare den har en god lyd. Han har godt nok 3 guitarer i forvejen, men måske, nu må vi se. Ellers ønsker han sig et digitalkamera og diverse CDer. Han ER meget musikinteresseret.
Det går stadig fint med "høne", hun har sluttet sig til flokken.
Hilsen Helle - Mimi
De som er kloge og som har hjerne begriber aldrig nogenting.
Peter plys
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kun en enkelt |
kirstenj |
17-11-2003 10:10 |
|
Da vi kun har et enkelt afkom giver vi for omkring 1000,- i julegave. Hvis han har et ønske der koster mindre gør det heller ikke noget 
Det er lidt ligesom med hestesalg ("sted før pris"), her er det bare "gave før pris"..
Det han ønsker sig allermest får han.
De øvrige børn i familien har jeg afsat et budget til på omkring 2000,- og det skal så fordeles mellem dem. Og det uanset hvor mange børn de forskellige har tænkt at "bringe" ind i familien. Så bliver der bare mindre til dem hver især. Men det gør til gengæld at man bliver mere kreativ med hensyn til gaven.
Det er så også en af de ting jeg nyder mest ved julen.. at finde billige gaver, som de ikke vidste de ønskede sig, men som viser at jeg i det mindste prøver at tænke på hver især som en person istedet for bare at hive det første det bedste ned fra hylderne.
I år, hvor jeg lige er blevet fyret og derfor ikke ved om der er penge i kassen efter 1. marts, må vi spare lidt på skejserne, så der står den på mange hjemmelavede julegaver. Men så har jeg også haft den fornøjelse det er at lave dem. Det elsker jeg
glædelig jul
kirstenj
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Billige gaver- pyha |
xtiny |
17-11-2003 10:39 |
|
Jeg sige det kun fordi, jeg i årevis har været tvunget til at bruge oceaner af tid og fantasi på det.
Og et år fik jeg en kartoffelmoser(!) i juleave, den var nok ønsket, men... Det år fik Nørden sit krus med "Rigtige mænd vejer over 90 kg"- af Nørdeleven- og *hvor* var han dog fornærmet (han har af ukendte årsager vejer 70 kg i årevis- troede han da  )- et trin på en vægt viste faktisk 90,5- så var kruset pludselig iorden..!
Det er sjovt, hvis man ikke *skal*, min søster blev faktisk meget glad for en bog om Dansk Varmblod (sat ned til en tyver)- men året før måttte hun dele gave med sin datter (en dejlig bog "Hestens Verden"- ja, den skulle jeg også have haft til mig selv!), men i det lange løb- nej!
MVH xtiny Hvis man ikke er et skridt foran- er man et skridt bagefter...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|