Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Seniornettet

 Egetræsbordplader...råd søges
Forfatter: 
Dato:  13-10-2003 13:47
Jeg har ellers svorret at når jeg engang fik nyt køkken skulle bordpladen være leminat, da denne er nem at holde og man nemt kan skifte den ud hvis den skulle blive grim :-P
Men sådan skulle det ikke gå...for i mit nye land køkken ville det bestemt ikke se godt ud med leminat, så nu har jeg egetræ ;-D. Jeg har smurt den i olie til egetræ 5-6 gange men aligevel "tørre" den ud og man kan ikke sætte feks.dåser på den uden der kommer en sort ring....og der kommer hurtigt skjolder på !!! Hvad gør/går der galt, skal det være så besværligt at have træ i køkkenet!?


Hilsen Malena

Motorcykelsæder ombetrækkes!

Klik ind på www.ombetraek.dk
0
0
Svar på denne tråd
 
 Malena
Forfatter: 
Dato:  13-10-2003 14:25
Hej Malena.

Prøv med det, der hedder Rustik olie.
Det skulle ligge sig som et lag oven på, så det beskytter lige som lak, men træet skulle ikke komme til at se lakeret ud.
Og man skal kun behandle ca. 1 gang om året.

Det er ikke noget jeg selv har prøvet; men maleren i det byggemarked jeg en gang arbejdede i har fortalt mig det.

Prøv at spørge dig for i din lokale "farve shop".

-Trine-
0
0
Svar på denne tråd
 
 Den skal ..
Forfatter: 
Dato:  13-10-2003 14:25
..mættes helt og aldeles med olien , det skal være sådan at olien til sidst skal tørres af.
Så skulle der ikke være noget som kan trænge ned i træet .
Selvom du altid vil få en slags " patina " i træet .
Det skal ha´ ret tit, egenligt .

Illum
0
0
Svar på denne tråd
 
 MEGET mere olie.
Forfatter: 
Dato:  13-10-2003 14:25
Ja, der skal vist meget mere olie til.

Jeg fik engang det råd, at bordpladen skulle smørres ind i olie, lige indtil den ikke ville suge mere, så kunne man tørre det overskydende af...

Jeg turde ikke selv binde an med det, og fravalgte træbordpladen, men har set resultatet hos en veninde. Det er ok, men hun lider også at rengøringsvanvid, og skriger hvis man lægger en karklud på bordet... :-D

Hun har desuden tilstået, at hun giver nyt olie mindst en gang om måneden.

Så prøv med mere olie.

MVH Sussie :-D
0
0
Svar på denne tråd
 
 Du skal polere olien ind
Forfatter: 
Dato:  13-10-2003 21:57
Hej Malena

Vi har netop fået en ny trappe med egetræstrin, som vi har valgt at oliebehandle.

Jeg fik gode råd af en professionel træmand, som sagde at olien skal poleres ned i træet de første par gange, altså ved hjælp at en maskine, ellers har det ingen effekt.

Vi købte en polermaskine af den slags til biler og både til kr. 199,- i Bilka og gik i gang.

Først smurte vi et tyk lag olie på som sad i ca. 20 min. Så blev trinene poleret med maskinen og derefter tørret af med en tør klud. Dagene efter gentog vi bahandlingen. Ialt 3 gange polerede vi.

Tilsidst smurte vi endnu et lag olie på som vi gned ind i træet med en fin slibesvamp og afsluttede med at tørre efter med en tør klud.

Wauh, hvor blev det flot! Trinene er nemme at holde, ja selv det meget sorte vand som VVS manden kom til at dryppe med, kunne tørres væk med en fugtig klud, selv om det var delvist tørret ind.

I følge træmanden skal der oliebehandles efter behov, men vi behøver ikke at bruge polermaskinen igen, kun hvis vi vælger at slibe trinene ned på et tidspunkt.

Vi brugte en hvidpigmentet olie og det er bare superflot.

Mange hilsner

Katja
0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider