|
|
| Gjordkrampe |
|
|
Jeg er gudskelov ikke ude i en handel med en såkaldt "gjordkrampe" hest, MEN jeg kom til at tænke på HVIS jeg købte eks. en utilredet 3-4 års hest, som ved tilridning viser sig at have gjordkrampe. Er det mig som køber, der kommer til at hænge på hesten, eller er det sælger????
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Øhhh... |
| Forfatter:  |
Louise E |
| Dato:  |
28-01-2004 17:19 |
|
jeg vil nok mene, at det er dig som køber, hvis hesten altså vel at mærke er rå og ikke har været forsøgt tilredet/gjort sadelvant før. Det er jo svært at bevise hvornår sådan noget opstår. Nogle vil jo mene, de er disponeret for det hele tiden mens andre vil mene at det naturligvis først kommer, når hesten får sadel på første gang.
Iøvrigt er gjordkrampe jo ikke nødvendigvis grund til panik; man kommer meget langt med rolig og konsekvent omgang/opsadling/opsidning af hesten.
Jeg har tidligere haft en hest, der havde gjordkrampe og han havde iøvrigt ingen problemer med hverken sadel, hovedtøj eller seletøj i de første måneder. Han fik pludselig gjordkrampe en dag, da han blev bange, da de rumsterede henne ved ham (pigen skulle have en pisk rakt op af sin far). Siden den dag var han fuldstændig hysterisk og bukkede helt vildt så snart rytteren kom i sadlen og var selvfølgelig spændt under opsadling. Han blev iøvrigt solgt til Tyskland til en dressurstald, der var begejstrede for ham.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|
Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet