Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Økonomi, samfund og love

handel - lidt tricky - hjælp!
Forfatter: 
Dato:  26-03-2005 14:47
Kære alle jer der har forstand på kontrakter...

En veninde af mig henter i tirsdags en sadel på prøve, betaler sadlens pris, og får en kontrakt med hvor der står, at sadlen kan returneres, men det skal i så fald ske søndag den 24. marts kl. 12.00. (Der er ikke noget der hedder søndag den 24. marts - og min veninde hæfter sig i første omgang kun ved at der står søndag....)

Sælger siger nu, at det er datoen der er bindende - har hun ret????

(Sagen er selvfølgelig den, at min veninde ikke kan bruge sadlen. I øvrigt skulle der iflg. kontrakten være restgaranti på sadlen, men der er ingen kvittering/bon med, at reelt er garantibeviset jo ikke til en prut! Det er en rigtig dum sag, hvor sælger nu tilbyder at tage sadlen retur, mod kun at tilbagebetale 2/3 af sadlens pris....)

Mange hilsner
Linda R

\!/
(@ @)
-----oOO-(_)-OOo------
0
0
Svar på denne tråd

Linda R
Forfatter: 
Dato:  26-03-2005 18:45
Hvis der ikke er den lovede garanti på sadelen, så kan din veninde returnere den og få det fulde beløb tilbage, for så lider genstanden af en væsentlig mangel.

Mvh. Annette

;-DWomen and cats will do only as they please, ;-D
men and dogs should relax and get used to the idea.
- Robert A. Heinlein

0
0
Svar på denne tråd

Lettere sagt end gjort
Forfatter: 
Dato:  26-03-2005 22:44
Anette

Når du nu udtaler dig så sikkert. Vil det være meget interesant at høre hvordan du vil tvinge sælger til at tilbagetage sadlen? Det er vist meget lettere sagt en gjort!
Som køber har jo reelt ikke de store muligheder for at gøre noget i sådan en sag, hvis altså der er tale om et privat køb.

Sune
0
0
Svar på denne tråd

Sune...
Forfatter: 
Dato:  27-03-2005 20:49
Vi er alle beskyttede af den danske købelov (Lovbekendtgørelse nr. 28 af 21. januar 1980) - den omfatter også køb af løsøre, som f.eks. en sadel. Derved har både sælger og køber nogle forpligtigelser at overholde, såfremt de vælger at handle, hvadenten det er privat eller i forretningsmæssigt øjemed.

I den her sag henviser jeg til Købelovens §42

§ 42. Angår købet en bestemt genstand, og lider denne af en mangel, kan køberen hæve købet eller kræve et forholdsmæssigt afslag i købesummen. Må manglen anses som uvæsentlig, er køberen dog ikke berettiget til at hæve købet, medmindre sælgeren har handlet svigagtigt.
Stk. 2. Savnede genstanden ved købets afslutning egenskaber, som må anses tilsikrede, eller er manglen efter købets indgåelse forårsaget ved sælgerens forsømmelse, eller har sælgeren handlet svigagtigt, kan køberen kræve skadeserstatning.

Det Linda kan gøre, hvis sælger er privat, og ikke accepterer at tage sadelen tilbage, er at ophæve købet ved hjælp af en advokat. Hun forlanger naturligvis advokatomkostninger dækket af sælger, eftersom sælger *har* handlet svigagtigt, da sælger hele tiden har været klar over at den lovede garanti ikke fandtes.

Mvh. Annette

- Robert A. Heinlein

0
0
Svar på denne tråd

Anette dog!
Forfatter: 
Dato:  27-03-2005 23:21
Kære Anette

Du behover ikke at belære mig om købeloven! For den kender jeg udemærket.Men det virker til at du åbenbart ikke er helt velbevandret i den!

Der er iøvrigt tale om lovbekendtgørelse nr. 237 af 28 marts 2003.

For det andet skal du lige huske på Paragraf 1 i købeloven ( se nederst)

En advokat har jo ingen mulighed for at ophæve handlen, det eneste en advokat kan gøre er at stævne sælger og lade en domstol afgøre tvisten, hvilket vil tage utroligt lang tid (mange måneder)
Husk lige på at det aldrig er givet hvem der vinder sådan en sag!

Iøvirigt skal du jo huske på at man meget hurtigt er af med min. 2500-3000 kr. bare for at få en advokat til at skrive det første brev til sælger så det kan meget hurtigt blive en meget dyr fornøjelse.

(uddrag af købeloven)
§ 1. Denne lovs bestemmelser kommer kun til anvendelse, for så vidt ikke andet er udtrykkelig aftalt, eller må anses for indeholdt i aftalen eller følger af handelsbrug eller anden sædvane.
Stk. 2. I forbrugerkøb, jf. § 4 a, kan § 2, stk. 1, § 4 a, § 50, §§ 55-58, §§ 74 og 75, § 76, stk. 1, nr. 1-3, og stk. 2 og 3, §§ 77-79, § 80, stk. 1, og §§ 81-87 dog ikke fraviges til skade for køberen.

Sune
0
0
Svar på denne tråd

Sune....
Forfatter: 
Dato:  28-03-2005 12:03
Mindes ingen hændelse der på nogen måde kan gøre mig til din kære.

Prøv at slå den op på Retsinfo - LBK nr 237 af 28/03/2003.

Den originale var den jeg referede til - men det så du vist ikke, hvilket egentlig kun er synd for dig.
"Bekendtgørelse af lov om køb

Herved bekendtgøres lov om køb, jf. lovbekendtgørelse nr. 28 af 21. januar 1980, med de ændringer, der følger af § 3 i lov nr. 733 af 7. december 1988, § 2 i lov nr. 271 af 2. maj 1990, § 2 i lov nr. 1098 af 21. december 1994, § 25 i lov nr. 391 af 14. juni 1995 og lov nr. 213 af 22. april 2002."

Det er sandelig en dyr advokat du benytter. Hvis din advokat tager 2500-3000 kr for at skrive et brev, så vil jeg da bestemt råde dig til at få ham udskiftet med en billigere model.

I stedet for at sidde og forsøge at svine mig til, kunne du komme med et ordentligt bud på hvad Linda ellers kan gøre - jeg sidder her ikke for at lade mig svine til af en person der hverken kan skrive mit navn eller stave til behøve, eller udmærket.

Derudover så har Linda gemt købsannoncen hvori der er en garanti beskrevet, som det viser sig at der ikke er på produktet - undersøg din sag og hold dit venligst til topic, jeg nægter at spilde min tid yderligere med personfnidder.

Mvh. Annette

- Robert A. Heinlein

0
0
Svar på denne tråd

Mente selvfølgelig
Forfatter: 
Dato:  28-03-2005 12:15
Hold dig venligst til topic - sådan er det når man bliver hysterisk :-P

- Robert A. Heinlein

0
0
Svar på denne tråd

barnligt
Forfatter: 
Dato:  29-03-2005 18:00
Annette!

Hæv dig da lige over barne niveauet og opfør dig lidt mere voksent! istedet for denne kommentar;
"jeg sidder her ikke for at lade mig svine til af en person der hverken kan skrive mit navn eller stave til behøve, eller udmærket"

Den gældende købelov er faktisk følgende;
"Bekendtgørelse af lov om køb LBK nr 237 af 28/03/2003 (Gældende) " (fra retsinfo)

Du mener jo en advoket bare sådan lige kan ophæve handlen, men hvorfor vil du ikke fortælle os hvordan han skulle kunne gøre det?

2500-3000 kr. for en advokat der først skal sætte sig ind i sagen, derefter skrive et brev til sælger, og efterfølgende skal forholde sig til sælgers svar samt informere køber kan vel næppe gøres meget billigere! mange afvokater tager typsik 1500 kr. i timen.

Sune
0
0
Svar på denne tråd

Sune...
Forfatter: 
Dato:  29-03-2005 22:25
Ja, Sune den dag du ikke tiltaler mig din kære noget som helst - den dag vil du opleve at jeg rent faktisk er ganske omgængelig. - Jeg bliver det bare ikke af at blive talt ned til i den tone du byder mig.

Ja, jeg ved udemærket at den gældende købelov er fra 03, den jeg henviste til, var den som den nuværende købelov er baseret på. Men det har du tilsyneladende stadig ikke forstået, hvilket dog ikke undrer mig. ;-)

En advokat kan via rettens vej hjælpe med at føre en sag - og det ved du udemærket.

Som jeg sagde før, det er en ganske dyr advokat du har dig.

Jeg synes, at jeg mangler dine konstruktive forslag - men måske du ikke har nogen????????

-Annette

- Robert A. Heinlein

0
0
Svar på denne tråd

@Annette
Forfatter: 
Dato:  30-03-2005 11:12
Den §42 du henviser til gælder IKKE forbrugerkøb, jvf. §1, stk. 3:

§ 1 a. Loven gælder for alle køb, bortset fra køb af fast ejendom.

Stk. 2. §§ 72-87 gælder dog kun i forbrugerkøb.

Stk. 3. §§ 5, 10 og 11, § 17, stk. 2, § 42, § 43, stk. 1 og 2, § 44, §§ 47-49 og 52-54 gælder ikke i forbrugerkøb.

Mvh Jan

Fotografering for alle
JP-photo
Speciale i heste og portrætter
0
0
Svar på denne tråd

Jan Petersen
Forfatter: 
Dato:  30-03-2005 11:39
Netop - Linda har på intet tidspunkt givet udtryk for at sælger er professionel vel? :-)

-Annette

- Robert A. Heinlein

0
0
Svar på denne tråd

Det modsatte
Forfatter: 
Dato:  30-03-2005 12:05
Har hun på noget tidspunkt givet udtryk for det modsatte??

Jeg vil give Sune ret i, at der ikke er meget at gøre. At føre sag for så små beløb kan ikke svare sig. Husk at dækning af sagsøgers udgifter til advokat ikke bliver fastsat til de reelle udgifter, men blot et fast beløb efter sagens omfang.

Mvh Jan

Fotografering for alle
JP-photo
0
0
Svar på denne tråd

Ja da...
Forfatter: 
Dato:  30-03-2005 12:14
Hun fortalte - kan ikke huske om det er i den her tråd eller om det er pr. mail, at hun var lovet en restgaranti - det er der sjældent hos forhandlere, og hvis det er via en forhandler, så er hun endnu bedre sikret, for så kan hun jo gå til forbrugerklagenævnet :-)

-Annette

- Robert A. Heinlein

0
0
Svar på denne tråd

Forbrugerklagenævnet
Forfatter: 
Dato:  30-03-2005 12:51
Hvorfor skulle hun gå til dem? Sadlen fejler jo ikke noget: "Sagen er selvfølgelig den, at min veninde ikke kan bruge sadlen." At køber ikke "kan bruge sadlen" er jo ikke en mangel, som gør at forhandleren skal tage sadlen tilbage. Returret er kun en service, ikke et krav. Og da køber selv har afhentet sadlen, er der ikke tale om fjernsalg.

Mvh Jan

Fotografering for alle
JP-photo
0
0
Svar på denne tråd

Jan....
Forfatter: 
Dato:  30-03-2005 13:05
Hvis sadlen er solgt af en professionel og der i annoncen stod at der var en restgaranti, som det senere viste sig at der ikke var, så kan hun godt gå til forbrugerklagenævnet - sælger har jo så ikke solgt det lovede produkt, men et ringere produkt til høj pris.

-Annette

- Robert A. Heinlein

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider