Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Økonomi, samfund og love

 Mountainbikere
Forfatter: 
Dato:  12-10-2022 08:17

Det er snart med livet som indsats at ride i skovene.Jeg har i mange år nydt at ride ture i skovene. Glæden er dog falmet meget efter at min og andres heste er blevet skræmt af bagfra kommende mountainbikere. De kommer i ekstrem høj fart,hestene bliver skræmt og løber løbsk. Det er sket for mig og flere andre. I nogle tilfælde er jeg stødt på mountainbikere inde på de små stier, hvor færdsel er forbudt.Jeg er bekendt med at flere ryttere er kommet til skade efter deres heste er blevet skræmt. Jeg har også talt med nogle som ikke rider i skoven mere, på grund af mountain bikere. Jeg håber ikke der skal lig på bordet før der sker en regulering af mountainbikeres adfærd.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Øh, hvad vil du?
Forfatter: 
Dato:  14-10-2022 07:18
Æhm.
Hvad vil du egentlig??

Pointen er, at der er forskellige mountainbikere.
Ligesom motorcyklister ikke nødvendigvis er interesseret i rygmærker eller tatoveringer...

Det lyder næsten, somom du referer til konkrete oplevelser - egne eller 3 hånds erfaringer, det er ok.

Men, hvad vil du med opslaget?
Jeg er sådan set ret sikker på, at de fleste skove har deres grusveje - hvor næsten alle må færdes.
Og, i nogle skove er der stier, hvor bestemte grupper må færdes.
Cykelstier, gåstier, ridestier, osv.

En mountainbiker, som kører udenfor de stier, ved det nok godt selv.
Og - må forvente at få en røvfuld ved at køre udenfor disse stier af skovens folk, men ligesom skovens folk ikke kan give hundeluftere bøde, så kan de heller ikke give sportstosser udenfor stien en bøde.
Og - det er måske fint nok ikke at åbne et bal, ift hvem der må give bøder, hvordan man beviser hvad der er sket, osv. Det lygter af meget regelteknisk, der skal rettes. Puha, juridisk arbejde jeg slet ikke gider gå ind i. Gør du?

Dernæst, de fleste cyklister overholder jo regler. Så, det interessante er ikke cykeltype, men om regler respekteres.

Det rigtig, rigtig interessante er, at nu i år 2022 har en stor andel af danskere lever hele livet uden at få erfaring med at passe kvæg, heste, ja, de kan ofte ikke engang basal sikkerhedsregler ift håndtering af dyr.
(Fx politikere som indfører bisonokser og løst kvæg med afkom, der hvor de gerne vil have, at turister går tur med hunden.)

...
Så, problemet ift skovgæster og at udløse rideuheld er helt grundlæggende ikke cykeltype, knap nok om regler overholdes men derimod - når folk ikke kan finde ud af at omgå heste sikkert.
Fx, ved at sige - hej hest.

...
Hvad ønsker du Per?
Hvad med en borgerpligt, alle skal arbejde hos en klog bonde 3 mdr af deres liv og lære det basale ift sikker håndtering.
- Er det ikke det, som burde ske?
Sure opstød virker ikke, så, sure opstød må du beholde.
1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider