Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Økonomi, samfund og love

 Mangler ved handel
Forfatter: 
Dato:  01-07-2017 03:48
Jeg har købt en hest og vi har lavet en købekontrakt.
Efter jeg får hesten hjem opdager jeg flere mangler.
1. Hesten har ikke den lovmæssige forsikring.
2. Hesten er ikke vaccineret de sidste 3 år.
3. Hestens pas er ikke opdateret ifølge de regler der er fra Seges.

Hvordan er jeg stillet mht. Et evt afslag i prisen pga. Disse mangler?
Håbet nogen kan svare 😊
0
0
Svar på denne tråd
 
 Intet....
Forfatter: 
Dato:  01-07-2017 10:27

....af det du nævner, kan betragtes som en mangel:

 

ad 1: kun asvarsforsikring er lovpligtig og den står ejeren for, dvs. dig. Så vidt jeg ved kan den ikke følge en hest ved ejerskifte. så du skal selv tegne en via dit forsikringsselskab.

 

ad 2: Det er op til dig at tjekke passet for vaccinationer, inden du handler og en manglende vaccination er jo ikke en skjult fejl/mangel, da det jo tydeligt fremgår af passet.

 

ad. 3: Det er op til dig at tjekke passet inden handel, så mangler i passet i øvrigt kan heller ikke betragtes som skjult fejl/mangel.

 

Udfra dette skal du nok ikke regne med et afslag i prisen, da du jo har forsømt din undersøgelsespligt, under 2 og 3.


Ægte dovenskab er at gøre tingene rigtigt første gang

5
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  02-07-2017 11:22

Det er fuldkommen som DJensen siger.

Lovpligtig ansvarsforsikring følger ejerskabet, dvs. i det øjeblik du overtager hesten, så er det dit ansvar, at sørge for ansvarsforsikringen.

Mht. vaccinationer - så er det også dit eget ansvar at tjekke passet for vacciner - der jo faktisk slet ikke er lovpligtige, så det er ikke noget man absolut skal sørge for som sælger. Det er alene købers valg og ansvar, hvis det er et krav fra køber, og det hører ind under din egen undersøgelsespligt i forbindelse med køb af hest. Det er jo ingen skjult fejl iøvrigt.

 

M.h.t. passet, der ikke er opdateret, så har du ikke selv overholdt din undersøgelsespligt - idet jeg går ud fra, at du har haft mulighed for at se passet igennem, inden du købte hesten.

Det her sidste pkt. 3, medfører iøvrigt samtidig, at den hest du har købt, den bliver udtaget fra konsum i forbindelse med at passet opdateres.

 

Mvh


Tina

 

 

Autoriseret hesteinseminør

 

Lionell DVH 571 - grand old man og still going strong

 

Gode palomino, varmblodsheste, føl og plage sælges

1
0
Svar på denne tråd
 
 Går den, så går den...
Forfatter: 
Dato:  02-07-2017 11:48

Ts/ Først tillykke med din nye hest. Jeg håber du er/bliver rigtig glad for den og husk at det jo er det vigtigste. :)

De ting du nævner er ikke jordens undergang, så længe du har pas og ejercertifikat!

 

Du skriver at i har lavet kontrakt. Fint, men hvad står der i den?

 

Står der i den at passet skal være lovligt og har sælger lovet at den er vaccineret, up to date? For så må du hellere levere hesten tilbage ellers er du i din gode ret til at forlange at sælger betaler for at tingene bringes i orden! Det løber hurtigt op i et par 1000.-

 

I forbindelse med køb af hest (eller hus eller bil eller ...) så kan man have så mange ting i hovedet og være fuld af et virvar af følelser så det kan være svært at overskue alt i detaljer og så er det efter min mening super VIGTIGT at man kan stole på sælger, såvel som at sælger skal kunne stole på køber! Derfor laver man jo så også kontrakter!

Ja, du kunne have cheket passet og det burde du have gjort da du så hesten første gang (jeg går ud fra at du har set den inden du fik den hjem. :) )

Er det din første hest, jamen, hvor skulle du vide alt det fra???

 

Det er desværre nogle gange naivt at stole på sælger, men heldigvis ikke altid.

Har vi heste til salg så sørger jeg selvfølgelig altid for at køber kan kikke i passet når de ser hesten. Det er desværre ikke en selvfølge for alle.

Når du får hesten handelsundersøgt, så sørg for at dyrlægen cheker at pas og chip og hest passer sammen! Det er ikke en selvfølge.

 

Der vil altid være nogle som vil snyde og der vil altid være nogle man kan stole på. Kunsten er at finde de ærlige. :)

 


 

 

~ Anette

 

Stor kat II / lille I, pony søges.

SKAL være ældre, fornuftig, klippestabil osv.

 

 

vind-alarm-danmark.eu

1
0
Svar på denne tråd
 
 Uvidende sælger
Forfatter: 
Dato:  02-07-2017 21:32

Det kan jo også være så simpelt som at sælger er uvidende? Vi købte for en del år siden en hoppe, og fik passet udleveret ved overtagelsen, da jeg spurgte ti ejercertifikat så sælger fuldstændig forvirret ud, de var 100% sikker på at de havde alle de papirer de skulle have på hoppen. Det var faktisk både besværligt og dyrt at få rettet op på.

 

Hvis du køber hest af mig, så vil den IKKE være forsikret, det kan nemlig ikke hænge sammen for mig, jeg skal miste en hest minimum hvert andet år før jeg tjener på det. Ergo er jeg bedre tjent med at tage tabet hvis jeg skulle være så uheldig.

 

Om de er vaccineret er forskelligt, lige for tiden er de fleste unge heste vaccineret, men ikke ret mange af de lidt ældre.

 

Passene på dem alle er opdateret, og hvad der er mindst lige så vigtigt, så er der lavet ejerskiftet på dem ALLE! Det er faktisk det sted hvor det halter for langt de fleste. Rigtigt mange hesteejere ved hverken at passene skal have medicinsider eller at det er lovpligtigt at lave ejerskifte.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

2
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider