Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Økonomi, samfund og love

 Køber er sprunget fra trods under
Forfatter: 
Dato:  25-11-2016 19:35
Hej.
Jeg solgte for en uge side 2 heste købt som beset og køber underskrev handelskontrakt med afhentning og betaling først i december.
I dag får jeg så sms om at køber pludselig er kommet til skade og alligevel ikke kan/vil købe hestene. Jeg er jo chokeret, da jeg havde regnet med at hestene er solgt og snart hentes. Jeg kan jo ikke vide om personen er kommet til skade, men personen hæfter vel stadig for købet?
Kan I hjælpe mig? Hvordan står jeg rent juridisk.
Tak på forhånd.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Aftaleloven gælder
Forfatter: 
Dato:  26-11-2016 07:21

...så køber er bundet af aftalen, ligesom du i øvrigt ville være det, hvis det var dig som sælger der fortrød.

 

Det betyder at han er bundet af sin aftale med dig om at købe, uagtet at han er ramt af sygdom, konkurs og endda hans egen død (i så fald hæfter hans bo). Fortryder man som sælger eller køber en handel kan modparten derfor gøre erstatningskrav gældende, men det kræver nok en advokats mellemkomst at få noget ud af køberen og en erstatning fastsættes ud fra det "tab" du antages at have lidt, hvilket kan være svært og evt. kræve syn og skøn = laaang sagsbehandlingstid. Ud fra din bekrivelse lyder det som ret billige heste, så overvej om det er det værd. Overvej også om du har lyst til at sælge til én der ikke ønsker hestene alligevel.

 


Ægte dovenskab er at gøre tingene rigtigt første gang

4
0
Svar på denne tråd
 
 Tak for svar
Forfatter: 
Dato:  26-11-2016 10:27
Der er tale om en samlet handel på over 35.000 kr. Det synes jeg ikke umiddelbart er en lav pris. Men hvis ikke man kan stille køber ansvarlig kan jeg ikke rigtig se årsagen til overhovedet at underskrive en handelskontrakt.
Jeg ved heller ikke med sikkerhed om personen er sprunget fra købet, da køber pludselig ikke er til at få fat på.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Handel
Forfatter: 
Dato:  26-11-2016 10:47

 

Der er nok ikke meget du kan gøre ud over at du er blevet en erfaring rigere.

Til en anden gang så husk depositum på xx% af købet ved aftalens indgåelse, som selvfølgelig ikke tilbagebetales, hvis køber springer fra.

Du kan jo prøve at få fat på sælger på mange andre måder, at sende en sms om at købet er annuleret... Øhhhmm du kan jo ikke vide om det rent faktisk er køber der har skrevet...

 


 

 

~ Anette

 

vind-alarm-danmark.eu

 

 

Happy wife, happy life

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg er jo også
Forfatter: 
Dato:  26-11-2016 14:56
bundet af kontrakten som sælger. Så hvor længe skal jeg vente på at høre retur fra køber før jeg må sætte dem til salg igen? Er der nogen der ved hvad kutyme er for depositum fastsættelse?
0
0
Svar på denne tråd
 
 ikke mere
Forfatter: 
Dato:  01-12-2016 06:41

Du er vel ikke bundet af kontrakten mere, når kunden har smset at vedkommende ikke vil/kan købe.


Mange hilsener

Vibeke Neergaard Rasmussen

 

Uddannet hestemassør

 

Hestemassage tilbydes i Vestsjælland

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  02-12-2016 10:31

En aftale er, som andre har skrevet, bindende. Render hun fra aftalen, kan du kræve erstatning for det tab, du lider (det kunne fx være for opstaldning og smed i den tid det tager dig at sælge hestene til anden side) - men du har også selv en tabsbegrænsningspligt. Dvs. at du også skal bestræbe dig på at komme af med hestene hurtigst muligt.

 

Spørgsmålet er, om det kan betale sig for dig at forsøge at få erstattet dine udgifter. Det kan det formentlig ikke.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Depositum vrs reservationsgebyr
Forfatter: 
Dato:  21-12-2016 00:06

Et depositum er noget man returnere, så det ville jeg umiddelbart ikke kalde det, nu vi er inde i kontrakter m.v.

 

Reservationsgebyr eller andre former for gebyrer, er mere gangbare - og har man ikke pligt til at returnere.


Rollo

 

Rollo's Dyr

Hjemmeside | Facebook

West Highland White Terriers

Dværgvædder kaniner i Satin og Rex

0
0
Svar på denne tråd
 
 Depositum
Forfatter: 
Dato:  26-12-2016 12:01

Hvis man søger på betydningen af depositum, så har det to betydninger deraf også

 

1.a pengesum som forudbetales ved bestilling af en vare, og som sikrer at varen ikke sælges til en anden.

 

Så jo, det korrekte ord er depositum, og det betales normalt ikke tilbage hvis køber uberettiget springer fra en indgået aftale.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

Flere Welsh Mountain plage med særdeles god afstamning sælges

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  08-01-2017 09:58

Nu går depositum og kontrakt jo også normalt hånd i hånd, og som Charlotte ganske korrekt formulerer det, så vil det jo fremgå af den indgåede kontrakt, hvad pengene dækker over.

 

Det lyder faktisk lidt som ca. præcis det samme, som jeg var ude for her i efteråret 2016, bortset fra at jeg havde luret vedkommende i god tid. Er det en kvinde, du har haft problemer med?

 

Mvh


Tina

 

 

Står din kommende avlshingst eller ridehest hos os?

 

Lionell DVH 571 - grand old man og still going strong

 

Gode palomino, varmblodsheste, føl og plage sælges

0
0
Svar på denne tråd
 
 Depositum
Forfatter: 
Dato:  26-01-2017 19:38

Ift kontrakter i forbindelse med hunde-/hvalpesalg, var det dét jeg blev gjort opmærksom på, at man bl.a. lærer til div. kurser. At der rent lovmæssigt er forskel på om du opkræver et depositum på en hvalp, eller et reservationsgebyr.

 

Det er da kun udmærket hvis der så ikke er ;) Men det er blot hvad jeg har fået af vide af andre, når der skal skrives kontrakter på salg.


Rollo

 

Rollo's Dyr

Hjemmeside | Facebook

West Highland White Terriers

Dværgvædder kaniner i Satin og Rex

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider