Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Økonomi, samfund og love

 At flytte hest fra et DK til norway
Forfatter: 
Dato:  30-04-2015 19:14

Hej derude.

Jeg bor i Norge til hverdag, hvor jeg har arbejde, og familie..

 

Jeg har en veninde i dk, hendes hest har jeg redet gennem lidt år.

nu snakkede vi om for nogen dage siden at få hendes hest op til mig, og stå, så jeg kunne ride den..

 

Men mit spørgsmål er så, hvordan gør man det?

 

skal hesten igennem nogle specifikke processer, for at vi kan flytte den?

hvis ja- hvad skal hesten igennem...

 

håber i kan hjælpe med svar :)

 

tak på forhånd for svaret :)

giv gerne indput til hvad jeg kan gøre/ hvem jeg kan kontakte mht dette,..

0
0
Svar på denne tråd
 
 Det bedste ....
Forfatter: 
Dato:  04-05-2015 13:26

... er vel at kontakte Landscentret (www.hestekontoret.dk) eller Fødevarestyrelsen.

 

Det handler om eksport af heste til samhandelslande (Norge er jo ikke et EU-land),og det kan godt være lidt indviklet.

 

Hilsen Sif


Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt


www.sadelrummet.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 landscenteret
Forfatter: 
Dato:  14-05-2015 18:43

Som nævnes ovenfor så er landscenteret langt de bedste til at svare på dit spørgsmål, medmindre hesten er registreret i et avlsforbund som kører med andre regler (som dsah ox).

 

Men generelt vil processen formentlig være at få embedsdyrlægen ud og godkende hesten og så skal den være ude af landet indenfor et vist tidsrum ellers skal der en ny attest til, sådan var det i hvert fald de gange vi har eksporteret heste til norge og sverige.

 

mvh

Mie


Life is what we make it.

 

ox vallak(kastreret d. 3.10.14) fra marts 2013 og ox hoppe fra februar 2012 sælges, se min profil for flere oplysninger

0
0
Svar på denne tråd
 
 Flytning
Forfatter: 
Dato:  15-05-2015 07:55

Godmorgen!

 

Jeg har lige flyttet mine heste til Tyskland.

 

Jeg troede også at det var besværligt....men det var faktisk ikke så galt.

 

Man opretter sig som eksportør på eksportportalen og bestiller der syn af hesten. Så kommer der en dyrlæge ud og tjekker pas er i orden og skriver eksportpapirer. Og vupti....så kan du frit køre afsted med hesten.

 

Pris for dyrlægebesøg og diverse underlige gebyrer løb op i 1000 kr.

0
1
Svar på denne tråd
 
 Anja....
Forfatter: 
Dato:  16-05-2015 00:49

...det er lidt nemmere når man skal en tur til et andet EU land - det er Norge ikke

 

Mht. toldpapirer så er det nemmeste at tage kontakt til tolden, når hesten ikke er solgt har man tit mulighed for at lave et carnet (midlertidig udføring af DK).

 

Et lille pip - HUSK at meddele færgeselskabet at du har hest med hvis I selv står for transporten. På den måde kan du slippe for at holde klar 1 time før afgang, og de tager også hensyn når de "propper" skibet, så der er mest muligt luft omkring trailer med hest i. Eller sådan fungerede det ihvertfald da jeg var hos Color Line

 

Trine (Faxa)


3
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider