Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Økonomi, samfund og love

 Økonomi.
Forfatter: 
Dato:  01-09-2014 17:55

Da mit andet indlæg forsvandt, prøver jeg lige igen. :)

Jeg overvejer stærkt en DV, og jeg ved godt at man ikke kan regne det på racen, da alle heste har rissiko for sygdom.

Men altså jeg ved også at nogen racer har større tendens til sygdom end andre. Men har du nogen erfaring om en DV? altså har de tendens til mere sygdom end andre? og jeg ved godt man ikke kan tælle på racen alle heste kan få sygdom, men jeg vil bare høre om den har en større tendens. Og hvad vil prisen ligge på om vinteren og sommeren med foder?

Forklar detaljeret, da jeg er lidt dum på det punkt. :) tak for din opmærksomhed!

0
0
Svar på denne tråd
 
 svært at generalisere
Forfatter: 
Dato:  03-09-2014 13:28

Hej Jasse

 

Det er ganske umuligt at sige, om en DV er mere tilbøjelig til sygdom end andre hesteracer.

Nogle heste er mere sarte/uheldige end andre, men det er ikke styret af, hvad logo der er på passet, men på hesten i sig selv.

Nogle har DV'er, der aldrig har fejlet noget som helst, og andre har DV'er, der ofte fejler det ene eller det andet..

Det samme gør sig gældende for oldenborgere, Dansk sports pony eller travheste.

Så det skal ikke være ud fra den betragtning, at du skal vælge hest. Istedet bør du afklare med dig selv, hvad din kommend hest skal kunne, og hvad dit ambitionsniveau er, og kigge på hest ud fra det. Om det så skal være i DV regi eller andet er jo i sidste ende en smagssag..

 

Mht. foder er det jo lidt det samme. Der findes et utal af fodermærker, nogle billigere end andre, nogle mere drøje i brug end andre. Der findes lige så mange måder at fodre på, som der findes heste :)

Dog skal du huske at indregne grovfoder (hø/wrap), det er typisk 1-2 kr /kg.. og til en stor ridehest, ville jeg selv give 10-12 kg dagligt.

Jeg har selv en oldenborg hoppe, der går let dressur, skovture og springer en gang i mellem.

Hun får dagligt, i den periode, hvor hun står på stald, 12-15 kg hø, 1,2 kg. Pavo Condition, 50 g. salvamin grøn samt en håndfuld Lucerne. Det er i omegnen af 12-1400 kr pr måned..

Nu har jeg en hest, der kan leve på en sten, og derfor ikke har brug for en masse foder i krybben, samt jeg har valgt at prioritere grovfoder frem for krybbefoder, men min foderplan kan du ikke bruge som en pegepind mod egen hest, idet der er stor forskel på heste.

 

Om prisen er forskellig sommer/vinter afhænger jo af, om du har den gående på døgnfold, eller på stald, adgangen til græs, samt brugen af hesten. Det hele skal jo passe sammen.. dog er det typisk billigere i sommermånederne pga. græsset :)

 

Held og lykke med søgningen af hest.. :)



MONICA & Sussi Solskin
Rosso vil altid være i vore tanker


{>


R.I.P. Rosso 05.05.1990 - 31.08.2009

2
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider