Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Økonomi, samfund og love

 handelsundersøgelse - bøjeprøve
Forfatter: 
Dato:  01-07-2014 19:28

Hej,

Skal lige høre jeres mening.. Har ledt efter en unghest, der skal bruges til hygge, dressur også skovtur, har på ingen måde travlt med tilridning, så hellere komme forsigtigt i gang på den rigtige måde..
Havde udset mig en unghest på 3 år, der har gået som foldbums i løsdrift. Var nede og se ham på folden, men kunne ikke se benstilling, gang m.m ordentligt, da det var ujævnt og meget kuperet terræn.
Uanset hvad skulle han gå igennem en alm. handelsundersøgelse, så det aftalte vi at jeg skulle bestille. Ville gerne købe ham betinget af at han kunne gå igennem.

Sælger havde ham på stald med en fold-ven da vi kom og dyrlægen gik i gang, men da vi ville trække ud af stalden bliver han nervøs for at forlade den anden hest og da vi trækker ham hen ad vejen kan vi fornemme at det er helt nyt for ham. Han er ikke vant til at blive trukket væk og slet ikke håndterbar, så vi kan gennemføre en bøjeprøve. Han stejler flere gange og bliver nervøs..
Vi tager ham tilbage, så dyrlægen kan undersøge resten..
Hun skriver i bemærkning at han har tendens til kohaser og har en stejl pibe.
Ville I bruge mere krudt på at få en evt. røntgen undersøgelse på sådan en hest..? eller hvad skal der til for at komme videre..

Skal lige siges at hesten er til salg for 20000.- men med "skal væk nu - kom med et bud"
Sælger holder på at de og avleren af hesten ikke kan se det dyrlægen har bemærket, men dyrlægen kan ikke garanterer at det ikke får betydning og at kohaser med tiden kan give spat.
Ved bare ikke om det er mig der sippet eller om jeg bare er forsigtig... Ville egentligt godt tage chancen men synes så også at den skal være billigere, da den både er noget mere rå end forventet og pga bemærkningerne..
Håber I kan give et godt råd...

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  01-07-2014 22:38

At sælger og avler ikke kan se det, dyrlægen har set, er deres problem.

Du har bedt en professionel om at undersøge hesten, og hans konklusion er, at den er kohaset og har stejle piber. Det ville jeg helt sikkert tage for gode varer, hvad er ellers formålet med at få hesten dyrlægeundersøgt, hvis man alligevel ikke stoler på, hvad dyrlægen siger???

 

Om du skal tage chancen og købe den uden yderligere undersøgelser (røntgen) og med de bemærkninger, dyrlægen har, kommer helt an på, hvor risikovillig du er. Nogle vælger at købe en hest billigt, og håber så på, at have fået en god hest billigt. Andre vil gerne være mere sikre, og køber kun hvis de kan få hesten grundigt undersøgt - dvs. med bøjeprøver, longering på fast bund, røntgen og hele pivetøjet.

 

Hvis du er villig til at tage risikoen, så giv et bud på hesten. Er du mere forsigtigt anlagt, så drop den og find en anden hest.

 

Forresten - hvad betyder det, at den har en stejl pibe? Er det på bagbenene, eller mener du stejle koder???


Hvorfor være vanskelig, når man med en lille smule omhu kan blive fuldstændig umulig?

GO YOU BIG RED FIRE ENGINE

2
0
Svar på denne tråd
 
 stejl pibe ???
Forfatter: 
Dato:  02-07-2014 07:05

jeg har hørt om stejle koder men ikke stejl pibe før

 

Kohaser- det burde du selv kunne se med det blotte øje.

 

Du kan vælge at tage chancen dvs byde lavt og så håbe det dyrlægen har lavet anmærkning på ikke får betydning for dyrets holdbarhed- eller du kan vælge at finde en helt anden hest.

 

 

 

Karina

 

2
0
Svar på denne tråd
 
 stejl pibe
Forfatter: 
Dato:  02-07-2014 08:48

Det er beskrevet som "ikke lodret pibe" - hun forklarede det er linjen fra bagparten ned til hasen og så skal den ramme koden. Der står han mere stejlt indad i piben, så den ikke rammer koden på linjen.. Det er vel stort set det samme som I mener
Jeg er egentlig villig til at tage chancen med ham, da min mavefornemmelse er god i forhold til det jeg skal bruge ham til, har også givet et bud, men et par tusind skiller os, så røntgen kan næsten ikke betale sig - må vente på sælger bliver lidt mere mør ... Eller i sidste ende finde en anden hest.

0
0
Svar på denne tråd
 
 uhåndterbar :(
Forfatter: 
Dato:  02-07-2014 15:02

Først og fremmest er det ikke muligt at undersøge hesten ordentligt idet den ikke er håndterbar. dette er jo egentlig sælgers problem. Derfor har man så benstillingen at gå ud fra og den er ikke god. Personligt ville jeg holde mig langt væk....Jeg ser mig nu som rimelig erfaren med mange års erfaring mm, men man ved enegtlig aldrig hvad man køber hvis den allerede nu i en alder af 3 ikke kan noget som helst eller ikke vil væk fra artsfæller. Det kan være at det løser sig i løbet fa meget kort tid eller det kan være et tilbagevendende problem. Jeg har haft en hest med seperationsangst som ALDRIG gik væk. det var altså et værre bøvl. Samtidig er en tre års rigtig stærk at lære nye ting.

 

Nej enten må sælger sørge for at den bliver håndterbar så dyrlægen kan komme til den og lave en bøjeprøve ellers er der masser af heste derude som er flinke:)

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 fuldt ud enig
Forfatter: 
Dato:  02-07-2014 17:53

Tak - jeg er fuldstændig enig, havde opfattelsen af at undersøgelse og bøjeprøve ikke var noget problem, men desværre gik det ikke.. Bare ærgeligt at folk tror de har "guld" stående på marken, og så ikke gør mere for at gøre dem klar til handel. Hun kunne jo sikkert få prisen hvis ellers man kunne undersøge den ordentligt...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Guld på marken....
Forfatter: 
Dato:  03-07-2014 10:14

Guld på marken er næppe hvad jeg vil kalde en 20.000 kr's rå unghest - det er rimeligt billigt, og må forventes at være "knap perfekt" i min verden.

Det knap perfekte kommer så i "uhåndterbar", og ej korrekt eksteriør.

 

Så det er jo op til, hvad man som køber vil gå med til, er "til at leve med", når man er ude at købe "billigt". Og hvad der er "til at leve med" er forskellig fra person til person, udfra den tid man har til hesten, de forhold man kan byde den, hvad man vil bruge den til, og de erfaringer man har med mht "fejl og mangler" både fysisk og psykisk hos hesten.

 

For nogle år siden købte jeg fx en meget billig unghest, som angreb mennesker, var seperationsangst, bange for trailer, kunne ikke gives grime på ect. Ham arbejde jeg med, havde tiden og lysten til det, og var klar til at slagte ham hvis det fortsatte på forkert spor.

I ham har jeg fået en fantastisk ridehest, og selv lært utroligt meget om heste og om mig selv.

Men med det arbejde jeg har nu, så ville det ikke kunne lade sig gøre, at købe en sådan problemhest. Og jeg har heller ikke lysten umiddelbart til at gøre det igen.

 

Så ud over, at jeg ikke tror, at denne rå 3 års er hesten for dig, så skal du måske bruge din oplevelse med denne, til at sætte dig ned og beskrive nærmere hvad det er du ønsker at købe.

Det lyder allerede til, at du ikke ønsker en hel rå unghest - så de skal altså være let håndterbarer, her i kunne være væk fra andre heste, og kunne gennemgå bøjeprøve, have smed ect.

Næste punkt er, hvad for fejl du ikke ønsker hesten skal have fysisk. Personligt kan jeg ikke leve med parallelforskudte ben, men kan bedre klare lidt bløde koder. Vil ikke aksepterer en for kort og trang nakke/hals osv.

Er handelsundersøgelse godt nok, eller vil du også havde den i rgt ? Personligt vil jeg fx ikke putte en hest som ikke kan gå igennem bøjeprøve i rgt - jeg kan ikke bruge den er ren i rgt, hvis den ikke kan klare en bøjeprøve. Og hvad hvis rgt viser mus ? Er det så et totalt no-go, eller kan du leve med mus visse steder ect.

 

Jeg er en af dem, som "glad og gerne" køber ungheste uden handelsundersøgelse, hvis pris og kvalitet hører sammen. Står der "guld på marken" til ingen penge, så ringer mine alarmklokker, hvis det er proff avler/sælgere. Men står der en udemærket, knap velopdraget unghest med grønne papirer til en billig penge, så hænger det sammen.

 

Der er mange udemærkede ungheste på markedet til en billig penge, så du skal nok kunne finde en, som vil passe dig på alle måder :-)

Held og lykke med det.

 

mvh Charlotte

3
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  06-07-2014 19:06

Du skal helt klart følge din mavefornemmelse på den her. Og umiddelbart vil jeg mene, at du p.t. er så usikker, at du skal takke pænt nej til sælger og ikke ulejlige vedkommende yderligere.

Og nej jeg kunne ikke drømme om at tage røntgen af en hest til omkring kr. 20.000. Det kræver forsikringen normalt heller ikke, at man gør for at få den fuldt forsikret.

Du bestemmer naturligvis selv, om du vil ofre penge også på røntgenbilleder, men tænk dig grundigt om, og få din mavefornemmelse helt klarlagt forinden, så du ikke efterfølgende kommer til at stå med en hest, du alligevel måske ikke er klar til og/eller en ny faktura på røntgen.

 

Mvh

 


Tina

 

 

Står din kommende avlshingst eller ridehest hos os?

 

 

www.linnerup-skovgaard.dk

Gode palomino, varmblodsheste, føl og plage sælges

Kvolsbæk's Amazing Aqua nykåret cremello varmblod . ...

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider