Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Økonomi, samfund og love

 Køb af pony i Sverige
Forfatter: 
Dato:  16-05-2014 18:48

Hej

Håber der er nogen der kan hjælpe mig, jeg har i tankerne at købe en travpony til mit banrebarn i sverige, men jeg kender hverken til regeler og økonomi i den forbindelse, jeg påtænker selv at hente den.

Ponyen er registreret og har fuld stambog, er passet med vac. kårret og chippet. (det er en vallak nu).

Jeg vil jo gerne vide lidt om de samlede udgifter, inden jeg lover hende for meget. Så håber meget at nogle herinde kan hjælpe mig videre.

 

På forhånd Tak.....

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 obs på købelov
Forfatter: 
Dato:  17-05-2014 08:27

Du skal være obs på at henter og betaler du i Sverige, er det svensk lov som gælger. Leveres der og betales i DK er det dansk lov der gælder.

 

Dette er nok den vigtigste hurdle, resten er der jo ikke den store forskel på i forhold til dyrlægecheck, pris, ovs. Det er jo de samme ting man skal undersøge om det er DK eller en fra udlandet.

 

Men købeloven gælder for det land som der betales I og der kan være en verden til forskel og erfaringerne siger det er nemmere og få ret som køber i DK end i Sverige.

 


Smil smitter.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Skal den skifte land?
Forfatter: 
Dato:  18-05-2014 22:17

Det er lidt uklart for mig, om den skal skifte land - altså fra Sverige til Danmark?

Hvis ja, så skal du være obs på, at der er regler for at importere hesten til DK. Man skal kontakte fødevaredirektoratet og blive registreret som importør - og så skal hesten dyrlægebesigtiges af en svensk kredsdyrlæge inden transporten (mener det er op til 24 timer før). Det løber nok op i små to tusind, måske lige knap. Nogle vælger at køre uden disse godkendelser (man kan passere, hvis man kan dokumentere, at man skal til stævne eller dyrlæge).

 

Dyrlægetjekket i Sverige er mindst ligeså grundigt som i DK - så der er du i hvertfald i trygge hænder. Priserne er ca. som i DK.

 

Når hesten er kommet til DK skal man kontakte landskontoret for heste for at få hesten 'oprettet' i det danske system. Det koster også lidt, så vidt jeg husker, men ikke det vilde.

 

MH Nana

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider