Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Økonomi, samfund og love

 Priser?
Forfatter: 
Dato:  19-03-2014 00:46

Hej folkens!

Jeg står i den situation at jeg gerne skulle begynde at spare op til en hest efterhånden, MEN! Jeg har prøvet at få mig en idé om hvad priserne ligger på for den type hest jeg er på jagt efter, men jeg synes godt nok jeg finder mange forskellige priser!

Jeg skal bruge en hest der gerne skulle gå de starten LA-øvelser (anspring fra skridt til galop, kortvarigt kontragalop og changement gennem få travtrin, primært) og som minimum har gået stævner i LB, men ikke nødvendigvis placeringer og ingen krav om alder (lidt erfaren hest ville måske endda være rart tænker jeg, da jeg er førstegangsejer) - hvad tænker I man kan forvente til prisen for den slags? Ved det selvfølgelig kan være afhængig af RIGTIG mange ting (talent inden for andre ride discipliner, alder, stamtræ osvosv), men hvis de krav jeg skriver ligesom er 'minimum', hvor langt ned kan man så komme i pris og stadig få de krav opfyldt? Sådan cirka, og uden udstyr.
P.S. ingen krav til race eller andet, udover at den skal være minimum 155 høj, men det tænker jeg ikke har den store effekt på prisen om det er en lav eller høj hest?

 

For lige at stille et andet spørgsmål nu er jeg så godt i gang, hvordan ser jeres budget så ud på en månedlig basis? Hvad bruger i som minimum på at holde hest (altså de månedlige udgifter som opstaldning/foder)? Hvad budgetterer i ekstra til f.eks. dyrlæge og smed på en månedlig basis? Eller sætter I tingene op på en helt anden måde? (Det var bare min logik der sagde mig at det nok er bedst at sætte opstaldning+foder og så en større eller mindre sjat til side hver måned til dyrlæge, smed, udskiftning af udstyr osv, men hvis i bruger en anden metode som fungere, så del endelig!)

 

Undskylder den lange post, men håber nogle søde mennesker vil give et kortere eller længere svar! :)

 

Hestevrinsk herfra!

0
0
Svar på denne tråd
 
 priser....
Forfatter: 
Dato:  19-03-2014 09:04

det er svært at komme med bud på hvad din drømme hest vil koste for det afhænger som du selv siger af mange ting såsom alder, højde, afstamning, helbred etc.

 

men et sted melem 30-60K. LA1 øvelser er basic udd for en hest, så hvis du ikke forventer den kan videre udd til M niveau er det en "alm hest" du søger, uden det skal opfattes negativt.

 

Jeg lægger ikke som sådan til side. jeg betaler regningerne når de kommer- men måske du skal overveje at dyret får en sygeforsikring hvis "uheldet er ude"?

 

smed får min hest besøg af hver 6.uge og jeg giver ca 1200 for 4 sko.

Jeg har hestene hjemme så de priser jeg har til foder/wrap etc er irrelvante for omvendt har jeg andre udgifter såsdan vedligehold af folde, bane, køb af springmateriale osv.

 

 

Karina

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ingen forsikring..
Forfatter: 
Dato:  19-03-2014 10:53

jeg har ingen forsikring, i stedet for sætter jeg hver måned 500 kroner ind på en dyrekonto.. Som fint dækker de udgifter jeg har årligt til to heste og en hund til dyrlæge..

 

Resten har jeg lagt et budget for..

 

Jeg bruger 4.000 pr. måned til to heste.. Men igen, du kan nok ikke bruge tallene til ret meget.. Jeg har hestene hjemme, vi laver selv hø og med i prisen er jordleje..

 


 

Prima hø i minibig sælges

Befinder sig i 7330, Brande

0
0
Svar på denne tråd
 
 Mange tak...
Forfatter: 
Dato:  19-03-2014 12:58

Mange tak for svarene - det hjælper nu alligevel lidt, også selvom I har dem derhjemme :-) Jeg kender jo tallet for opstaldning der hvor min hest kan stå, så den del kan jeg jo sagtens tage udgangspunkt i

0
0
Svar på denne tråd
 
 Regn med ...
Forfatter: 
Dato:  19-03-2014 13:57

...ca. 4.000,- kr. pr. hest, hvis der også skal være lidt til smed, dyrlægeforsikring, undervisning og et stævne i ny og ny.

 

Har man hest hjemme, skal man også huske at medregne udgifter til drift, vedligehold og afskrivninger på bygninger, evt. maskiner, ekstra el. og vand, m.m. .


Ægte dovenskab er at gøre tingene rigtigt første gang

0
0
Svar på denne tråd
 
 pris op hestedrift
Forfatter: 
Dato:  19-03-2014 15:54

Vi regner med ca. 3.000.- om måneden til opstaldning, sko og forsikring (incl. dyrlæge fors. som jeg klart anbefaler).

 

Hesten står på fuldpas, så prisen til opstaldning er all inclusive.

 

Mvh

Rasmus

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tak Rasmus!
Forfatter: 
Dato:  19-03-2014 15:59
Fedt input Rasmus! Den stald jeg skal have min opstaldet i er også fuldpasning nemlig :) i de ca 3000 er der så sat til side til opsparing til f.eks. udstyr der evt går i stykker?
0
0
Svar på denne tråd
 
 Det der med omkostninger....
Forfatter: 
Dato:  19-03-2014 22:20

Både jeg og min kæreste har hest, og vores regnskab ser nogenlunde således ud pr. Mdr. Pr. Hest:

 

opstaldning fuldpas................2.300

Smed (4 sko).........................425

undervisning (ca. 4 gange)...........800

dyrlæge.........................100- 200

i alt..........................3.625,-

 

dyrlæge er årlig vaccination samt ordne tænder, ikke hvis der sker noget uforudset ( hvilket der altid gør ;) )

 

Desuden kommer der omkostninger til udstyr, jeg har lidt svært ved at sig, hvor meget vi bruger der, da vi køber det vi har brug for, f.eks. Købte jeg ny sadel sidste år, og dermed ville den månedlige udgift til udstyr sidste år være noget større end normalt og ikke retvisende. Vi er gode til at købe tingene brugt eller på tilbud, og jeg tror på, at vi sparer en del der :)

 

det et vil også være en god ide at lægge lidt til side hver måned, da hesten altid koster mere end man regner med, så bliver den halt, skal have nyt dækken, have sadelmager mv.

 

forresten, så har jeg heller ikke regnet stævnedelatgelse med, hvilket også nemt kan løbe op. Lige som jeg ikke regnet bil med, selvom den egentlig burde, da vi har de, fordi vi har hest, så vi kan komme ud til dem.

 

hvis din økonomi er stram, så bør du også overveje forsikring af hesten, da det kan være svært at gå ud og anskaffe en anden hest, hvis den første går i stykker.

 

OBS: vi læser begge to, men har så arbejde ved siden af, så det kan godt lade sig gøre at have hest, selvom økonomien er lidt stram :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 udgifter
Forfatter: 
Dato:  20-03-2014 10:02

Hej

 

vores månedsbudget ser sådnan ud:

 

Opstaldning 2.000

Forsikring 400

Sko 600

I alt 3.000

 

Dertil kommer så dyrlæge (planlagt og akut), udstyr, stævnegebyrer mm. som andre også er inde på.

 

Mvh

Rasmus

0
0
Svar på denne tråd
 
 111111111111111...1111111111
Forfatter: 
Dato:  28-03-2014 20:39

Nicosilver...?????

Kan du virkelig få smed for 425,- for beskæring og 4 sko...????


Diva..)))

0
0
Svar på denne tråd
 
 Mon ikke....
Forfatter: 
Dato:  29-03-2014 11:00

Mon ikke nicosilver har beregnet gennemsnit pr måned, og hesten får sko hver 8 uge - dvs 4 sko og beskæring 850 kr hver anden måned, dvs 425 pr måned.

 

Det er også det jeg giver for 4 sko og beskæring pr hest af registreret beslagsmed, som oven i købet kommer til tiden og har top service :-)

 

mvh charlotte

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg bruger
Forfatter: 
Dato:  29-03-2014 17:38

et sted mellem 6-9000 om måneden i Storkøbenhavn. Der er incl. staldleje, smed hver 6. uge, vaccination, sadelmager ca. hvert halve år, tandlæge, forsikring, periodevis ekstra foder (mash, hø o.lign), dækkenvask, undervisning, et stævne i ny og næ og løbende udskiftning af mindre dyre hesteting (grimer, underlag, gamacher, klokker mv.).

 

Oveni kommer så større udskiftninger, f.eks. sadler, trenser, vinterdækkener, ulddækkener, ridebukser, jakker, ridestøvler og andet som udsættes for løbende slid.

 

Jeg køber generelt kvalitetsting, som er dyre i anskaffelse - men så holder lidt længere. Lever så til gengæld fint uden underlag i modefarver. Men det er jo en smagssag.

 

MVH Mette

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hjejjeke
Forfatter: 
Dato:  30-03-2014 00:22

Jeg har i årevis holdt nøje regnskab over, hvor mange penge jeg bruger på at holde hest. Det koster mig minimum kr 5000 om måneden i snit og inkluderer alle omkostninger, med undtagelse af køb af ny sadel og selve købsprisen for hesten. Opstaldning koster kr 3100 for fuldpas.

 

Ifht. Forventet købspris ud fra dine kriterier ville jeg skyde på kr 30.000+. Der er mange faktorer, der spiller ind, herunder alder. En 5-6 års hest på 168 i stang med gode gangarter vil typisk være i den dyre ende, mens en 12-års på 160 med rimelig gang vil ligge i den billige ende. Og så er det jo bare sådan med heste, at de koster det køberen vil betale...

 

Jeg elsker at have hest og det er hver en krone værd, så for mig er det en nem prioritering:)

 

Pøj pøj med det, jeg håber, du finder den, for dig, helt rigtige hest:)


0
0
Svar på denne tråd
 
 Mor -Fame-
Forfatter: 
Dato:  30-03-2014 19:23

Som Morgan skriver, det er pr. mdr. pr hest. Vi får smed hver 8. uge, dvs. hver anden måned, og vi giver 850 for beskæring og fire sko. Vi bruger beslagsmed Jack Ray, som har firmaet Raypawers.

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider