Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Økonomi, samfund og love

 Konsum
Forfatter: 
Dato:  25-12-2013 12:12

Hej med jer!

 

Jeg har for små 2 mdr siden købt hest igen, en skøn DVhoppe fra 2011.

Der er sket et masse nyt på hestepas fronten de sidste par år og jeg har brug for at få opsummeret de gældende regler.

 

Jeg vil gerne blive klogere på om mit opstaldningssted kan nøjes med en kopi af passet og hvad det vil sige at tage hesten ud af konsum? Af hvad jeg har forstået, så betyder det at man skriver under på, at hesten aldrig kan slagtes. Skal man skrive under på det?

 

Håber I vil hjælpe mig :-) På forhånd tak

0
0
Svar på denne tråd
 
 Konsumering
Forfatter: 
Dato:  26-12-2013 00:26

Du kan læse om konsum og hestepas mv. her:

 

www.faxedyrehospital.dk/Artikler/ Heste-og-medicin.aspx

 

og her:

 

www.landbrugsinfo.dk/heste/hestepas/ Sider/Startside.aspx

 

Kort fortalt skal alle heste være mærket, enten med brændemærke med tal, eller chip, og have et hestepas med medicinsider i.

 

Jeg vil gerne blive klogere på om mit opstaldningssted kan nøjes med en kopi af passet:

Reglerne siger, at det originale pas skal kunne fremvises indenfor 3 timer ved en evt. kontrol, ellers vil der falde bøder. Så hvis du ved, at du til enhver tid kan komme med dit pas med et tre-timers varsel, kan du sagtens beholde det selv.

Ellers må du lade opstaldningsstedet opbevare det, eller selv opbevare det i stalden, og så give besked til staldejer om, hvor de kan finde det i tilfælde af en kontrol.

 

At tage hesten ud fra konsum betyder, at den ikke vil kunne slagtes.

En hest, der ikke er undtaget fra konsum vil i lovens forstand blive betragtet som et slagtedyr, og derfor er der strengere kontrol mht. til medicin og foder.

Der er begrænsninger på, hvilken medicin, der må bruges hvis hesten bliver syg, hvem der må give medicin, samt om opbevaring af medicinen. Der er også regler om logbog over hestens foder.

 

En hest, der er undtaget fra konsum, må behandles med al medicin, du må selv give den medicin og ormekure mv. uden at have et medicinhåndteringskursus, og der skal ikke være logbog over dens foder.

Til gengæld kan den aldrig slagtes. Når først den er undtaget fra konsum, kan det ikke laves om igen.

 

Skal man skrive under på det?

Nej, det skal man ikke.

Man kan dog blive nødt til det, hvis hesten er syg, og det medicin hesten skal have, kun må gives til hesten hvis den er udelukket fra konsum.

Mange opstaldningssteder kræver, at alle heste på stedet er undtaget fra konsum, fordi det kan være svært for dem at føre logbog over alle heste på stedet, og hvis de får hektarstøtte, kan der blive trukket i deres støtte, hvis alle regler ikke er overholdt.


Hvorfor være vanskelig, når man med en lille smule omhu kan blive fuldstændig umulig?

GO YOU BIG RED FIRE ENGINE

2
0
Svar på denne tråd
 
 Mange tak
Forfatter: 
Dato:  26-12-2013 08:25

1000 tak for et godt og overskueligt svar Ibh!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Husk.....
Forfatter: 
Dato:  26-12-2013 12:50

Husk at hvis dit opstaldningssted ønsker at opbevare hestepasset, så beholder ejerskifte-delen af passet der hjemme.

 

Mvh Charlotte

1
0
Svar på denne tråd
 
 Underskrift
Forfatter: 
Dato:  26-01-2014 12:49

Hvis du vil udlukke din hest fra konsum skal du skrive under på side 42 i heste passet, hvis det ikke allerede er gjort. Det må du gerne gøre selv. Det har jeg gjort med begge mine nye heste og det er godkendt procedure ifølge min dyrlæge. Er der ikke underskrift i passet, betragtes det som om hesten ikke er udelukket fra konsum sådan som jeg har fået det afvide.

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider