Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Økonomi, samfund og love

 Udgifter for hestekøb og hestehold
Forfatter: 
Dato:  05-10-2013 19:15

Hej alle hestefolk :)

 

Jeg har brug for jeres hjælp..

Jeg er en meget ansvarsbevidst pige på 23 år, som ALTID har været hestemenneske, redet på rideskole og har haft MANGE parter, men desværre aldrig haft min egen hest.

Det vil jeg for alt i verden gerne lave om på, men mit problem er at jeg pt går ledig, og derfor ikke har mange mange penge til rådighed.

 

Jeg har brug for at få sat tal på ALLE de udgifter der er ved hestehold, på en måned, for at vide om det kan lade sig gøre.

Og også udgifter på at købe selve hesten, med dyrelæge mm.

 

Opstaldningsstedet jeg har i tankerne er en selvpasserstald i Virum, tæt på København, til 1750 kr om måneden, for stald - el - vand og mødding.

Men jeg ved at oveni kommer strøgelse, foder mm.

 

Så jeg har meget brug for at vide prisen på ALT, hvad man behøver. Hold ikke noget igen, for jeg vil ikke mangle noget, da alt skal være perfekt.

 

Så hvis i vil dele det med mig, fyrer i den bare af :D

 

GO!!


 

Husk, at for hvert minut du er vred,

mister du 60 sekunders lykke.

:)

0
0
Svar på denne tråd
 
 priser
Forfatter: 
Dato:  05-10-2013 21:10

Hej.

 

Jeg har mine 2 til at stå på mine forældres gård og jeg har følgene udgifter.

 

Årligt - Halm 4000 kr.

Årligt - dyrlæge 7500 kr for blodprøve, tandraspning incl bedøvelse,ormekur og vaccniner.

Hver 2. mdr. - smed 1300 kr har en der går med sko og en der bare bliver trimmet efter behov.

Hver 2 mdr. - 2 bigballer hø a 300 kg 700 kr.

Hver måned - foder 4 sække mysli ca 1200 kr.

Hver måned. - 10 sække træpiller ca 400 kr.

Hver måned - el og vand 500 kr.

 

Der ud over er det en god ide at have en buffer/ opsparing til akutte dyrlæge besøg,på min 2000 kr, husk at de fleste dyrlæger skal betales kontant efter kl 18.

 

Pris på hesten tja jeg gav for mange år siden, nærmere betegnet 23 år siden 2200 kr for mit dengang føl og den anden jeg har gav jeg 1500 for. Så skal der også lige betales ejerskifte og pas pris ca 1000 kr.

 

Og der til skal du så lægge prisen på div udstyr til hesten på ca 10000 kr,eller mere alt efter hvilke mærker du har i tankerne.

 

Men aller helst vil jeg råde dig til at lade være med at købe hest for jeg har i perioder 2 job for at få det til at løbe rundt men igen jeg har også egen bolig og forholdsvis ny bil.

 

Håber at du kan bruge det til noget, nå ja, jeg bor på vestsjælland.

 

Vh

Anja

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Beløb ....
Forfatter: 
Dato:  06-10-2013 01:13

Mange tak for dit svar..

 

<er dine beløb for 1 eller 2 heste?


 

Husk, at for hvert minut du er vred,

mister du 60 sekunders lykke.

:)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg lavede....
Forfatter: 
Dato:  06-10-2013 08:53

Jeg lavede et lille "ca-regnskab" for et par år siden, hvad det kostede mig at have mine heste hjemme på kost.

Og i vinterperioden/når de var på stald stod hver enkelt hest mig i 1200 kr for foder, halm, hø og smed.

Om sommeren når de gik på døgngræs kostede de 500 kr pr hest for vit/ min og smed.

 

I de priser er der ikke medregnet dyrlæge, ej heller boks, vand, el eller vand - og så er hø/halm i jyske priser, hvor jeg godt kunne forestille mig, at det er noget dyrere i Kbh.

 

Ingen af mine heste har haft specialsko, så smeden har været billig.

 

Priser på heste kan man jo ikke give noget reelt svar på. Du kan få glimrende hyggeheste til en billig penge, og kan ligge rigtig mange penge for en renavlet dressur- eller springhest. Vær opmærksom på at det ikke er billigt at købe en plag eller utilredet unghest. Og en skadet hest bliver måske et dyrt bekendtskab pga dyrlæge eller specialsko / specialkost.

 

min oplevelse er, at lige når man køber ridehest, så kan man få en del udgifter til udstyr fx sadel, hovedtøj, dækner, strigler m.m.

 

SygeForsikring er også god at have, hvis man ikke har så mange penge. Et besøg af dyrlægen uden for dagstid koster nemt +3000 kr. Og fejler hesten så noget som den fx skal indlægges for, så ruller pengene i stor stil. God ide at have banken med på, at du fx må overtrække din konto med 10.000 kr, hvis du står med en akut skadet hest.

 

Jeg kan godt forstå du ønsker at have din egen hest, men jeg kunne ikke forestille mig, at det ville være særlig nemt som ledig i Kbh.

Er det ikke muligt for dig at få en god part - hvis du kan ligge det som modsvare opstaldning 1750kr om måneden, så ville du jo kunne betale for en god part, måske på en rigtig god lærerhest - og det vil være guld værd, når du får et job og får råd til din egen hest.

 

mvh Charlotte

0
0
Svar på denne tråd
 
 beløb for....
Forfatter: 
Dato:  06-10-2013 15:35

Hej.

 

De tal jeg har dækker for 1,5 hest, dvs at min araber/fuldblod koster 3/4 af udgifterne og min fjord koster 1/4.

 

Vh

Anja

0
0
Svar på denne tråd
 
 puhhhh
Forfatter: 
Dato:  14-12-2013 21:42

jeg giver 1500 kr alt inkl pr mdr for min hyp opstaldet ude.. hun har smed 2 gange årligt 600 kr ialt (går uden sko)

vaccine 1 gang pr år 350 kr

dr.dyr til sår,skader .. har jeg kun oplevet 4 gange på de 7 år jeg har haft hest... alle regninger læber op i 10500 kr ca.. men det er på syv år.. det syntes jeg er ret godt klaret..

 

jeg har to raske ponyer som aldrig er snottet, halte mm...:-) og de får ik alt muligt tilskudsfoder og olier mm...

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 tjah, meget kan ske
Forfatter: 
Dato:  16-01-2014 21:43

Købte en hest for 4 mdr siden, hun fik et lettere anfald af kolik, dyrlæge gav hende flydende kalk, som skulle være godt til det, kanyle stak igennem vene og ud i muskel(hun har bevæget sig lidt, kan ske for alle dyrlæger ) regning på ca 20000, heldigvis har jeg forsikret hende og slipper med ca 5000.

Så det kan hurtigt blive dyrt.

0
0
Svar på denne tråd
 
 men i jylland
Forfatter: 
Dato:  16-01-2014 21:58

har det kostet mig ca 1000 kr pr md pr hest.De går i løsdrift .I de 1000 kr er 300 i opstaldning pr md, vitaminer, smed(begge har forsko på) hø om vinteren, tilskudsfoder, vac, ormekur, 2500 pr hest i forsikring og ca 1000 kr i dyrlægeregning , som bliver fratrukket i selvrisiko.

Udstyr er ikke medregnet.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  22-01-2014 20:29

Det lyder meget dyrt for en selvpasserstald uden foder og strøelse, lægger du udgifterne sammen kommer du op i ca 3000kr og det kan du jo opstalde en hest i fuldpas for de penge.

 

Hvis du er til selvpasser stald burde du sagtens kunne finde mange billigere.

 

 

Vh Charlotte


Heste lyver aldrig

0
0
Svar på denne tråd
 
 ikke dyrt
Forfatter: 
Dato:  23-01-2014 08:51

Eller det ved jeg ikke om man kan sige. Men i det område får man ikke fuldpas til 3000. De steder jeg kender til i området som udlejer en tom boks ligger på 1500-2000 for denne.

 

Jeg gætter på at det er Ørholm der er tale om her og der tror jeg du skal snakke lidt med dem der allerede står der. Hestene står primært på træpiller/spåner og der er vist ikke rigtigt nogen steder at opbevare halm. Derfor tror jeg ikke du kan bruge ret mange af de priser du har fået her.

Der er noget med at man kan være med til at købe hø hjem sammen med de andre og dem der har det og så få det til en bedre pris, tilsvarende sikkert med spånerne.

 

Prisen på at holde hest kommer meget an på hvor stort et svin den er i sin boks og hvor længe den går på fold. Derudover er nogle mennesker bedre eller dårligere til at muge ud på en økonomisk måde.

Derudover er nogle heste også mere nøjsomme med foder og så kommer det jo meget an på hvad man bruger sin hest til. Det er temmelig meget dyrere at fodre på en varmblod der skal løbe military til internationale stævner end det er at fodre på en connemara der skal gå ture i skoven tre gange om ugen.

 

Jeg har fire heste på stald i nordsjælland på en blanding af spåner og træpiller. Det er lidt tid siden jeg har regnet på det sidst og med i mit regnestykke den gang var også mødding og gødning til foldene.

Dengang kostede de dyreste mig i omegnen af 2300 om måneden i forbrug. Altså i spåner, foder, hø, tømning af mødding etc. Den billigste omkring 900. Derudover kommer så smed og dyrlæge.

Smed i københavnsområdet er mit indtryk også koster lidt mere end mange andre steder. Jeg giver 1000 plus moms for 4 sko hver sjette uge. Der kan man jo så måske have en der ikke behøver sko og så bliver det jo lidt billigere.

 

Dyrlæge kan man jo kun krydse fingre for at man ikke har brug for. Men det er svært at spå om. den skal jo i hvert tilfælde vaccineres en gang om året og så skal man nok også regne med at han skal kigge ud en gang eller to mere.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 xxxxxx
Forfatter: 
Dato:  27-01-2014 18:01

Jeg har hestene hjemme, men har prøvet at regne det lidt ud for min ene hest, som jeg købte i sommers.

Handelsundersøgelse med rtg 6500kr hesten var så ikke vacineret , chippet og havde ikke fået ordnet tænder. så det blev lige ca 3500kr oven i.

forsikring med sygeforsikring 9800kr pr.år. med en selvrisiko på 2500kr pr. år.

Smed hver 6 uge 1600kr ( 4 sko)

træpiller til boks pr år ca 4000kr

wrap pr mdr ca 700kr

foder + div tilskud ca 700kr pr mdr.

frøgræs til vinterfold ca 400kr pr år (god aftale=meget billigt)

ja så har jeg ikke regnet udgift ud, til det der svarer til, hvad man giver for leje af boks ude; tømning af møding, ridebane, vedlighold af fold og stald etc.

åh jo så har jeg glemt, at hesten selvfølig heller ikke kunne passe min gamles hest dækkener og saddel, så det er også blevet udskiftet.

så alt i alt en meget dyr omgang-man kunne selvfølig spare på sygeforsikring, men jeg har været noget uheldig med mine heste, og har erfaring for, at de penge desværre er tjent ind igen.

 

lisbet


0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider