Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Økonomi, samfund og love

 puha puha
Forfatter: 
Dato:  13-12-2013 18:43

Lang og indviklet historie fra det virkelige liv... HJÆLP søges..

min veninde har solgt en hest på afbetaling til hendes anden veninde, efter et par mdr begynder hesten at te sig underligt og ændre fuldstændig adfærd... hendes veninde vil ik købe hesten alligevel.(hun har kun betalt 1000 kr i afdrag efter et par mdr, slevom andet var aftalt.), så de begge snakker om det og finder frem til at de vil sælge den til anden.. hendes veninde har haft dr. dyr ude og hesten fejler intet..

Nu er de så blevet uvenner, og hendes veninde mener at min veninde skylder hende penge for smed,foder,dr dyr og opstaldning. også for den periode hvor hun ville købe den.. hun mener også at de 1000 kr som er betalt,skal betales tilbage??? kan hun det?? der er ik lavet nogen kontrakt der er kun mundtlige aftaler... nu nægter hun at udlevere hesten, men tidligere idag bad hun om at få den hentet, og vi kørte derude for at hente den, men nægtede lige pludselig at udlevere...

er der nogen der ved hvor min veninde står stillet i denne sag?? hun vil jo bare gerne hente hendes hest, så ik den skal lide mere under alt dette.. jeg kendte hesten lang tid før min veninde, og den er super sød,kælende og meget rolig..det var den også ved min veninde.. nu er den stik modsat,...:-(

 

Er der nogen der kender til love og regler omkring dette???

0
0
Svar på denne tråd
 
 Træls sag
Forfatter: 
Dato:  13-12-2013 23:21

Normalt hører hestehandeler under købeloven (prøv evt. at google) og en hest sidestilles som sådan med en død ting, fx. en bil.

 

Mundtlige aftaler er lige så gældende som skriftlige, men i en tvist kan det være svært for begge parter at bevise, hvad der er aftalt. Der bør derfor altid laves udførlig kontrakt inden handelen, også selv om man er venner.

 

Jeg forudsætter at din veninde har handlet som privatperson og ikke har heste som erhverv (hvor der gælder andre regler).

 

Det, der i denne sag er væsentlig, er, hvornår ejerskabet er overdraget (handelstidspunktet). Hvis der intet er aftalt om dette, så er handelstidspunktet/ ansvarsoverdragelsen normalt når køber afhenter hesten/får overdraget grimeskaftet. Er dette tilfældet, så tilhører hesten nu venindens veninde, og jeg forudsætter dette i følgende.

 

For at have ret til at tilbageføre en handel så skal fejlen være væsentlig og køber skal kunne bevise at fejlen var til stede før handelstidspunktet, og fejlen skal ikke kunne have været opdaget ved en handelsundersøgelse. Sælger har loyal oplysningspligt om alt væsentligt om hesten, og køber har undersøgelsespligt. Hvis køber ikke kan bevise at adfærdsfejlen var til stede før handelen og hesten i følge egen dyrlæge ikke fejler noget, så har hun reelt ingen sag og derfor ingen juridisk ret til at få handelen tilbageført. Hun har derfor ej heller nogen ret til at få dækket sine omkostninger i forbindelse med sit ejerskab af hesten.

 

Sagen vil derfor være en fortrydelsessag, hvor køber kan spørge sælger om hun vil lade handelen gå tilbage, men dette vil alene afhænge af sælgers gode vilje. Hvis sælger vil tage hesten tilbage på trods af at den nu reelt vel er mindre værd pga. adfærdsfejl pådraget i købers ejerskab, kan det være svært for køber at argumentere for at få sine 1000 kr tilbage.

 

 

 

Hvis hesten derimod ikke er handlet/overdraget, så er sagen afhængig af, hvad de 2 veninder har aftalt vedr. dækning af omkosninger indtil hesten handles/overdrages. Handelstidspunktet har som sådan ikke noget med betalingen at gøre, med mindre dette aftales.

 


1
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  14-12-2013 12:24

der er på intet tidspunkt snakket om handelsundersøgelse... min venindes veninde "købte" hesten ubeset og uprøvet.. det var først nogen uger efter at den begyndte at ændre adfærd. min veninde har fået a vide at der er lavet rullefald over heste a en eller anden stor mand, hesten har fået en skovl i hovedet pga den er føre hoppe og prøvede at spise de andres mad.. lige pt får de intet strå foder...

 

2 oktober beslutter køber sig for at hun ikke vil eje hesten og min veninde vil ik være uvenner med hendes veninde, så hun siger ok, så må de prøve a sælge den videre.. der er ikke nogen aftaler med hvem der skal betale for hestens mad mm fra 2 oktober og til nu..køber har betalt for vaccine inden 2 oktober og kender en smed, så betaler ikke for dette, men forlanger nu at min veninde skal betale for det... hvor vi mener at hun nok kun kan forlange det efter 2 oktober, selvom der ingen aftaler er lavet, efter de beslutter at prøve at sælge den videre..

jeg var ude igår og skulle hente hesten, pga køber bad om at få den hentet med det samme.. dette gjorde vi så, men da vi kom derude nægtede hun at udlever hesten og truer med diverse ting. så vi kørte pænt igen, og står nu og ikke aner hva pokker vi skal gøre.. vi vil jo bare enormt gerne havde hentet hesten så vi ved at hun ikke lider nogen skade, og hesten får det mad og stråfoder den skal have...

 

 

jeg ved med 100% sikkerhed at hesten intet fejlede da min veninde havde den.. hun har alle dage været den mest kælende og troværdig hest..

hvordan ville vores sag være hvis jeg køber hesten nu på afbetaling, kan jeg forlange at få den udleveret??? "køber" har hendes pas, men min veninde har stadig ejercertifikatet. dette ville først bliver udleveret når hesten var helt betalt...

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  14-12-2013 12:34

Hvordan parterne er stillet kommer ret så afgørende an på, hvad der står i den underskrevne handelskontrakt.

 

Mvh

 


Tina

 


Står din kommende avlshingst eller ridehest hos os............

 

www.linnerup-skovgaard.dk

Gode palomino og varmblodsføl samt plage sælges

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  14-12-2013 12:37

der findes ingen kontrakt.. desværre.. jeg sagde til min veninde at for guds skyld husk en kontrakt, men det gjorde hun ikke, for de er/var jo veninder... det hele er mundtligt.. og der har ingen problemer været overhoved intil igår hvor de blev uvenner over noget som slet ikke har noget med hest at gøre....

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  14-12-2013 14:29

Hvis vi selv henter hesten uden venindes veninde ved noget, hvor meget straf kan vi få????

0
0
Svar på denne tråd
 
 ndakdmladma
Forfatter: 
Dato:  14-12-2013 19:28

Hvem har ejercertifikat og passet på hesten?

 

Er der vidner på de mundtlige aftaler, der er lavet mellem dine veninder?


Med venlig hilsen Carina....

0
0
Svar på denne tråd
 
 tra la la lalulalej
Forfatter: 
Dato:  14-12-2013 20:02

Hvis din veninde stadig står som ejer, så henter hun bare sin hest og beder veninden knytte sylten.

 

havde der været en kontrakt var sagen helt anderledes for så er køber tvunget til at betale hesten færdig og kan derefter sælger den :)

men iogmed der kun er mundtlig aftale og ingen vidner så er det påstand mod påstand.

 

i står ikke til nogen straf hvis din veninde henter sin egen hest :)


 

Den bedste dag i mit liv var da jeg fik grønt lys til at ride igen :-)

 

Blev mor den 28/08-12 til den smukkeste dreng <3

 

Glædelig jul :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  14-12-2013 20:23

min veninde har selvfølgelig ejercertifikat, men hendes veninde har heste pas, og det får vi jo ikke udleveret, så vi må jo ikke køre med hesten???

det er min venindes veninde der har sørget for hesten. det er en aftale de har lavet, at hun ville gøre indtil den blev solgt... meningen vra jo at hun skulle købe den, men har ikke holdt et eneste afdrag, hun har kun givet undskyldninger for at hun ik har penge lige nu.. sånden har det været nogen mdr... hvor hun til sidst mente at hesten har ændret adfærd total også vil hun ik købe den alligevel....

0
0
Svar på denne tråd
 
 tra la la lalulalej
Forfatter: 
Dato:  14-12-2013 21:50

så kan hun sagtenns hente den, og politi annmelde veninden hvis hun nægter at udlevere passet :)


 

Den bedste dag i mit liv var da jeg fik grønt lys til at ride igen :-)

 

Blev mor den 28/08-12 til den smukkeste dreng <3

 

Glædelig jul :)

2
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider