Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Økonomi, samfund og love

 kontraktbrud - hvad nu?
Forfatter: 
Dato:  11-12-2013 14:32

Det er sådan at jeg i søndags fik min hoppe hjem, som jeg har købt ubeset fra jylland. Ifølge sælge har hun alting i orden, både vaccinationer og hun er sund og rask, men nu får jeg hende hjem, og idag havde jeg dyrlæge til hende..

 
Dyrlægen fortæller mig så at hesten har utrolig stejle hove på forbenene, altså bukkehove, (hvilket jeg godt lagde mærke til første dag, og kontaktede sælger herom, som derefter forsikrer mig i at det aldrig er blevet bemærket, og at hun jo havde en handelsundersøgelse fra april hvor hun var gået gennem uden anmærkninger) og at hun desuden mangler en vaccination, så jeg altså skal til at starte forfra.
 
Dyrlægen fraråder mig direkte om at beholde denne hest, og det er en dyrlæge jeg har haft til alle mine heste gennem årene, så hende stoler jeg på. Jeg ringer så til en advokat der siger, at handlen godt kan gå tilbage fordi kontrakten ikke er overholdt, og fordi sælger dengang ikke rådede mig til at lave en ny handelsundersøgelse før jeg købte hende ubeset. Desuden gik de også med til at jeg købte hende ubeset, og derfor falder det tilbage på dem, fik jeg at vide.
det eneste sælger skrev var, at det ville være godt hvis jeg kom og så hende. Altså ingen råd om ny handelsundersøgelse og lign, og de har da også handlet i god tro om at hesten var rask.
 
Jeg skriver derefter til sælger hvordan det hele er foregået, og hun siger at handlen godt kan gå tilbage når hoppen ER landet hos sælger igen.
 
Det er så her vi er kommet til en diskussion om hvem der skal sørge for, eller betale for at hun kommer hjem igen. Jeg har snakket med en hesteadvokat og fremlagt det hele som det var, og han siger at det, udfra mine udsagn, er dem der skal hente hende igen, eller sørge for at hun kommer hjem.
 
Men dette nægter sælger, idet jeg har købt hoppen ubeset og ikke har været ovre og se på den. Nu skriver hun yderligere at jeg får pengene tilbage HVIS hesten fejler noget ifølge deres dyrlæge, men jeg kan ikke se hvorfor det er et problem, når min dyrlæge siger nej.
Samtidig er hesten købt for 10.000 og jeg har ikke lyst til at ofre 2500 på at skulle køre hende hjem til jylland. (jeg kommer fra lolland, og betalte desunden for at hun skulle komme herover.
 
Jeg står lidt i dilemma, og vil gerne høre hvad i ville gøre? I følge advokaten jeg først snakkede med, skal de betale mig de 10.000 tilbage for hoppen, plus den dyrlægeregning jeg har fået nu. Jeg har så sagt til dem at jeg godt kan betale dyrlægeregningen, hvis bare de sørger for at hun kommer hjem. Men sælger nægter at betale hverken dyrlægeregning eller transport..
 
hjælp! :)
 
Mvh Sara.
0
7
Svar på denne tråd
 
 Undersøgelsespligt
Forfatter: 
Dato:  11-12-2013 19:03

Du har som køber undersøgelsespligt ligesom sælger loyalt skal oplyse om evt fejl og mangler ved handlen..

 

At hoppen har så stejle forhove at det minder om bukkehove er jo noget du ville have opdaget HVIS du have overholdt din undersøgelsespligt - ligesom du ved at kigge i passet også ville have set at der mangler en vaccination. Sidstnævnte mangel er i øvrigt ret beskeden og kan nemt rettes op på så jeg tvivler på at det i sig selv er noget der vil kunne gøre at handlen skal gå retur.

 

Kan godt forstå at det er fristende at købe ubeset når afstanden mellem jer er så stor men hvad så med billeder?? Fik du intet tilsendt der kunne vise hestens problematiske benstilling? Og hvis ikke hvorfor købte du den så alligevel..

 

Det kan godt være at advokaten siger at det er dem der skal betale for at hesten fragtes hjem igen men faktum er at det vil de ikke og så længe hesten er hos dig er den DIT ansvar.. Det vil sige du skal sørge for foder samt smed og dyrlæge hvis behovet opstår.. Alt i alt kan prisen hurtigt løbe op i noget der svarer til hjemtransporten..

 

Noget helt andet er jo at hvis hesten fragtes hjem til sælger så risikerer du pludselig at stå uden både hest og penge.. Du kan lægge sag an og gøre ved men inden du får set dig om har det kostet mere end hesten..

 

Hvis jeg var dig ville jeg forsøge at tale mig til rette med sælger vedrørende hjemtransport og returnering af købesummen..

 

Som jeg læser det har du tydeligt ikke overholdt din del af forpligtelserne i forbindelse med handlen - nemlig undersøgelsespligten.. Den havde afsløret det hele og havde sørget for at hverken du, sælger og i særdeleshed hesten ikke blev bragt i den her latterlige situation..


Jeg køber aldrig en travhest igen men jeg elskede hende jeg havde over alt på jorden.

 

RIP Seven - 01.04.1990-26.05.2013

 

"Nothing tastes as good as skinny feels" - Kate Moss

11
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  11-12-2013 21:34

Jeg er ret så enig med Maggie May, derforuden er det jo en hest til en uhyrlig lavt pris, så du vil næppe komme ret langt med klager der.

Den når at æde sig selv op masser af gange, inden en evt. sag afgøres i en retsal, hvis det overhovedet kommer så langt.

Spørgsmålet er desuden om det er et forbrugskøb eller en handel imellem 2 private personer, det sidste vil stille dig ualmindeligt skidt i alt fald. Synlige fejl bør man se ved at overholde sin undersøgelsespligt, det har du undladt. Sælger har ikke ført dig bag lyset, du har simpelthen kvajet dig godt og grundigt ved at spare en handelsundersøgelse. Og transportomkostningerne de må være dine, derom ingen tvivl. Det er prisen for ikke at gide at rejse over og se dyret, som sælger jo har dyrlægeunderskrift på er ok.

 

Mvh

 


Tina

 


Står din kommende avlshingst eller ridehest hos os............

 

www.linnerup-skovgaard.dk

Gode palomino og varmblodsføl samt plage sælges

10
0
Svar på denne tråd
 
 tra la la lalulalej
Forfatter: 
Dato:  13-12-2013 16:58

Enige med de 2 andre, og så undrer det mig lidt at du klandre sælger for ikke at rådgive dig til en ny handels undersøgelse?

Det er da ikke sælgers job at rådgive dig? sælger kan fremvise en attest der siger den er gået igennem, så er det jo dig som køber der må finde ud af om du kan leve med den attest eller om du vil have lavet dine egen, du valgte første nævnte og det bider dig i måsen nu, men det er ikke sælgers skyld det er din egen.

 

Du skriver det faktisk selv: sælger har ikke handlet i ond tro


 

Den bedste dag i mit liv var da jeg fik grønt lys til at ride igen :-)

 

Blev mor den 28/08-12 til den smukkeste dreng <3

 

Glædelig jul :)

8
0
Svar på denne tråd
 
 Enig med alle
Forfatter: 
Dato:  15-12-2013 14:21

de andre ... men er lidt nysgerrig .

 

Har din dyrlæge skrevet direkte i en handelsundersøgelse at han ikke godkender de stejle hove og opfatter dirkete hovstillingen som uholdbare for hestens brug .... var hesten halt pga hovene ... gik den ikke igennem en bøjeprøve ???

 

Der er en del heste med stejle hove eller bukke hove, flade hove , indfodet og uens hove som dagligt arbejder som rideheste uden problemer ... at dïn dyrlæge synes at du istedet burde købe en hest med korrekt hovstilling er ikke en handelsfejl hos en hest , og giver da heller ikke ret til at sende hesten retur med en regning i rumpen .


www.rawasport.dk

lækre sportsponyer sælges fra 0-3 år

udd. hestemassør

NU MED

SPH 218 Rawa´s Con Dios

Wpbr Rawa´s Mojito

3
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  16-12-2013 16:39

Du har købt en hest til 10.000 kr. Hvad forventer du?

 

Forkert beskæring? Mange heste-mennesker derude ved ikke hvad de skal se efter, og en dårlig benstilling kan man rette op på. Hvis hesten ikke direkte er halt og plaget af det, er det ikke en handelsfejl.

 

Manglende vaccine? Du får brug for to ekstra nye. En ekstraudgift på max 2000 kr. Forudsat at du selvfølgelig vil starte stævner. Er det bare for hestens eget bedste er det vist sikkert nok "bare" at opretholde den årlige vaccine fra nu af.

 

Hvis sælger virkelig er så sød at tage hesten tilbage, så synes jeg bare du er heldig. Det mindste du kan gøre (efter alt det postyr) er i det mindste at fragte den sikkert hjem igen. Hvorfor (virkelig, hvorfor) skal sælger revses for at du ikke selv gider køre ud og se dit ordentligt for, inden du køber?

9
0
Svar på denne tråd
 
 Enig med de andre
Forfatter: 
Dato:  17-12-2013 12:13

Først og fremmest - som der nævnes - har du som køber undersøgelsespligt, så snart du som køber ikke overholder denne pligt, så frafalder loven om at man ved skjulte mangler kan levere hesten retur.

 

Det er DIN pligt som køber at lave en handelsundersøgelse, dette er IKKE sælgers pligt - heller ikke sælgers pligt at råde dig. Fravælger du handelsundersøgelse, ja så har du selv valgt at købe hesten med de fejl som en evt. handelsundersøgelse ville have opdaget.

 

Hvis jeg var dig ville jeg evt. tilbyde sælger at I kan dele udgiften for at få hesten hjem.

 

At sælger først vil tage hesten retur hvis deres egen dyrlæge kasserer den, synes jeg dog er forkert. Hvis din dyrlæge skriver under på at hesten har mangler, så er det ord mod ord. Skal der en anden dyrlæge ind over synes jeg godt du kan forlange at det skal være en uvildig dyrlæge som ingen af jer kender.

 

3
0
Svar på denne tråd
 
 Ang. handelsundersøgelsen.
Forfatter: 
Dato:  15-01-2014 14:40

Det er rigtigt at køber opfodres til at lave en handelsundersøgelse. Dog er der ingen lov der siger at man skal. Ellers vil jeg godt se den § der siger at en dyrlæge skal tjekke alle dyr ved salg.

 

Men bort set fra det, så fratager det altså ikke sælgers oplysningspligt og hun skulle absolut have fortalt problemet med benstillingen/hovene samt at der manglede en vaccination.

 

Har selv været det igennem og vandt. Jeg havde så ikke nogle problemer med hjemtransport da hoppen stadig stod hos sælger da deres føl først skulle fravænnes før jeg kunne få hende hjem.


Verdens bedste heste. De gule er de bedste.

 

Løsdrift til 3-4 ponyere/heste udlejes i Græsted.

 

Bolig søges til leje i Græsted eller nærmeste omegn.

 

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider