Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Økonomi, samfund og love

 Vil have sælger til at tage hest tilbage
Forfatter: 
Dato:  12-08-2013 10:44

Hej.

Jeg har for 3 uger siden købt en hest.

Jeg er informeret om at hesten er nervøs, dog skriver sælger under på at den har normal adfærd bundet og i boks (kontrak fra heste-nettet) Dette viser sig ikke at være tilfælde, hesten formår ikke at stå bundet, den danser rundt smider med sine forben og ligger an til at sparke efter mig. I boksen ses samme adfærd.

 

Hvordan står jeg?

 

Første gang jeg skulle på hesten 7 dage efter køb, smider den mig af og pp gåture sikker hesten fra mig.

 

Kan jeg forlage købet tilbage?

 

0
1
Svar på denne tråd
 
 hestekøb
Forfatter: 
Dato:  12-08-2013 12:08

 

Hej

 

Hvor gammel er hesten og hvor meget er den redet?

 

Er der ændret i foderplan, foldtid osv?

 

Heste der bliver flyttet til et nyt sted kan godt være lang tid om at falde til, så måske er den bare stresset over at være flyttet og fået sin dagligdag ændret??

 

 

 

Jeg flyttede for 3 år siden min ældre bombesikre hest fra et stort ridecenter til et lille sted med kun 4 heste. Hvilket gjorde at han i de næste 3-4 måneder var stort set udenfor pædagogisk rækkevidde når han kom væk fra sin nye flok

 

Så giv den lidt tid og se om det ikke bliver bedre

 

Hilsen Anne


nu tilbage som "sandkasserytter"

2
0
Svar på denne tråd
 
 Nervøs hest
Forfatter: 
Dato:  12-08-2013 16:30

Jeg formoder at du har købt hesten af en privat. Der er ikke noget som forhindrer dig i evt. at spørge om sælger vil lade handelen gå tilbage, evt. mod at du slår lidt af prisen, hvis du ikke længere ønsker at have hesten. Men du kan, som jeg ser det, ikke forlange det ud fra et retsligt synspunkt.

 

Den adfærd, som du beskriver, burde jo have været opdaget under handelundersøgelsen. Som køber har du undersøgelsespligt og sælger har oplysningspligt. Håndterede, opsadlede og prøvered du ikke hesten inden købet? Jeg formoder at der da ikke var nogen problemer, for så havde du vel ikke købt hesten?

 

En hest er jo levende og kan skifte adfærd ved flytning, og specielt når du er oplyst om at hesten er nervøst anlagt.Så prøv at give ham lidt mere tid. Og få en rutineret til at hjælpe dig, hvis du er blevet bange for hesten. Den kan helt sikkert mærke hvis du er utryg og dette kan medvirke til at forstærke adfærden.

 


3
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  13-08-2013 13:22

Lyder som fuldstændig normal adfærd for en hest, som lige er blevet flyttet, som måske er ung og som måske mangler lederskab fra sit nye menneske? Især hvis hesten skulle være "nervøst anlagt".

 

Giv hesten tid og vær bevist om dit eget ansvar i hestens opførsel.

3
0
Svar på denne tråd
 
 xxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  13-08-2013 20:07

Du kan jo begynde med at snakke (pænt) med sælger om hestens opførsel, evt. kan sælger komme og se til hesten? Måske kan du få lidt hjælp til at håndtere den, så den bliver mere fortrolig med dig?


Mvh. Sanne

 

Søges: mellemstore produktionsvirksomheder. Procesforbedringer og bedre udnyttelse af virksomhedens IT-systemer. Læs mere : www.linkedin.com/in/sanneliebmann

4
0
Svar på denne tråd
 
 løsning
Forfatter: 
Dato:  13-08-2013 20:51

nu ved jeg ikke om du har talt med sælger om at hesten viser en atypisk adfærd og om denne måske har nogle råd til din håndtering af hesten, og er du først blevet nervøs ved hesten det og så er der nogle som fortsætter adfærden.

Nu vides det heller ikke om hesten er ung/gammel/let trænet eller i toptræning.

 

min ene tog næsten et helt år om at falde fuldstændigt til her, han havde aldrig været andre steder end hos sælger i sit liv, og havde/har et til tider meget nervøst gemyt, så det tog tid og masser af arbejde at komme til det stadie hvor han var da jeg så ham hos sælger.

 

mvh

Mie


Med de fire skønne arabermuler <3

 

hø sælges, små baller. 1 slet fra i år ca. 10-14 kg i hver eller 1. slet fra 12, ca 14-18 kg i hver, pris 15 kr. stk.

1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider