Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Økonomi, samfund og love

 køber forlanger at handlen går tilbage e
Forfatter: 
Dato:  09-01-2013 14:48

Kære hestenettet

Jeg er kommet i den ulykkelige situation, at hun, som købte min hest i september 2012, vil lade handlen gå tilbage. Når hun først reagerer nu er det, fordi hun først nu har modtaget hestepasset, som jeg ikke havde, og som hun først modtog for 14 dage siden. Her viser det sig, at hesten er en blanding og ikke en irish cob, som jeg troede det var, for det havde jeg fået at vide af sælger. Køber var ikke dengang interesseret i raceforholdet, skulle bare have en sød og rolig hest. Det har hun fået.

Hvad gør jeg?

Håber I kan hjælpe:-)

Bodil Witt Dahlin, Sorø



Balder

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hvis hest er solgt som raceren
Forfatter: 
Dato:  09-01-2013 16:39

...og efterfølgende viser sig ikke at være det, er der et problem, da køber jo med rette kan sige at "varen" ikke er som oplyst.

 

At du selv har været i god tro kan næppe komme køber til ulempe, så hun kan sandsynligvis forlange handlen ophævet eller et afslag i pris.

1
0
Svar på denne tråd
 
 handel gå tilbage
Forfatter: 
Dato:  09-01-2013 23:35

Baggrunden for, at hun vil af med hesten, er ikke, at han ikke er 'ægte', men at hun ikke kan passe ham; det er mere arbejdskrævende, end hun havde forestillet sig ...og at det er for dyrt for hende at have ham. Jeg mener stadig, at det må have en vis vægt, at jeg har handlet i god tro ... og jeg har slet ikke midler til at efterkomme hendes ønske.

Hun har købt en tinkerblanding, vallak, på 12 år, som er den rolige skovturshest, hun gerne ville have ... og hun fik ham for 13.000 med sadel og hovedtøj ... jeg synes ikke, det er et rimeligt forlangende.

1
0
Svar på denne tråd
 
 Desværre...
Forfatter: 
Dato:  10-01-2013 11:01

...er det du beskriver slet ikke usædvanligt. Dvs. køber har fortrudt og har brug for en årsag til at få handlen ophævet. Ofte bruges en sundhedsmæssig begrundelse (man lader en dyrlæge finkæmme hesten for skavanker indtil man finder noget).

 

Har du solgt hest som raceren og den ikke er det, har køber dog nok en god sag, idet en sådan "mangel" er umiddelbar og derfor næppe kræver syn og skøn. At dette måske ikke er den virkelige årsag til at køber ønsker hest retur er desværre af mindre betydning.

1
0
Svar på denne tråd
 
 Det kommer vel
Forfatter: 
Dato:  10-01-2013 12:27

an på hvad der står i kontrakten ? Hvis der i kontraten står at det er en Ren irish cob / Tinker, ja så synes jeg køber har en god sag.

 

Ellers synes jeg ikke du skal tage hesten tilbage - man har ikke fortydelsesret på hestekøb.

 

 


Goodbyes are not forever

Goodbyes are not the end

They simply mean I'll miss you,

until we meet again.

R.I.P. Dixie, Sille & Labsen <3

1
0
Svar på denne tråd
 
 Hør en advokat ad
Forfatter: 
Dato:  10-01-2013 14:06

med det samme..

 

Hvis køber har en god sag så er der ikke andet at gøre end at tage hesten tilbage..

 

Det kan blive langt dyrere hvis det først skal igennem civilretten og du risikerer at blive dømt til ikke bare at tage hesten tilbage og betale købssummen men også at betale for købers udgifter på hesten mens sagen stod på..


Jeg køber aldrig en travhest igen men jeg elsker hende jeg har over alt på jorden.

1
0
Svar på denne tråd
 
 Overvejelser og måske løsning..
Forfatter: 
Dato:  10-01-2013 22:47

Hvis vi tager det juridiske først:

Kort sagt, så køber en dårlig sag som hun får svært ved at komme igennem med. For det første vil der være tale om en såkaldt "småsag" hvilket betyder at de sagsomkostninger der kan tilkendes den vindene part er meget begrænsede (og slet ikke dækker omkostningerne ved at lade en advokat til at køre sagen) Derfor gider de færreste advokater beskæftige sig med småsager.

Det andet punkt: Køber har allerede oplyst dig at det ikke er på grund af hestens race at køber ønsker at hæve handlen, men på grund af at køber har fortrudt. Køber kan derfor ikke påberåbe sig at racen er en væsentlige mangel, og kan derfor ikke hæve handlen på dette grundlag.

Det kan også diskuteres om du overhovedt har vidledt køber ved at bruge betegenelsen "Irish cob" idet dette er temmelig meget en blandning, og nok ikke en egentlig race. Havde du oplyst til køber at hesten var registret som Irish cob, i et avlsforbund, så havde det været vildledning.

 

I forhold til de juridiske aspekter af sagen kan du derfor sove helt roligt. Men at passet ikke fulgte med hesten er altså noget sjusk.

 

Den anden side af sagen er hesten..

Alt efter hvordan du har det med hestens situation så kunne det være man skulle overveje sagen på en anden måde. Hvis køber har så svært ved at overskue hesten økonomisk og tidsmæssigt, hvordan har hesten det så..?

 

Hvis hestens situation bekymre dig så ville jeg foreslå at du tilbød at tage hesten retur for 8.000,- så har du også lidt til opstaldning og dyrlæge tjek indtil du kan finde en ordentlig køber.

 

En helt anden ting.. en advokat time koster ca. 2500.- så kan du jo selv regne på hvor meget advokattid der kan spildes på den her sag.. De fleste advokater er godt nok flinke til at drøfte en sag kort inden de indleder sagen og begynder at fakturere, men det er altså ikke meningen at dette er en gratis rådgivningsservice. Du kan derimod få gratis advokatrådgivning hos advokatvagten

 

 

 

 


Det er menneskeligt at fejle - det er bare ikke en undskyldning


2
0
Svar på denne tråd
 
 hovsa..
Forfatter: 
Dato:  10-01-2013 22:54

der havde vidst sneget sig et par slåfejl ind i ovenstående indlæg


Det er menneskeligt at fejle - det er bare ikke en undskyldning


0
0
Svar på denne tråd
 
 skal handel gå tilbage?
Forfatter: 
Dato:  10-01-2013 23:10

Tusind tak for jeres indlæg! Jeg har tilbudt køber at hjælpe hende med at sælge hesten ... nu må vi se hvad der sker:-)

jeg er ikke bekymret for hesten ... den bliver passet okay er mit indtryk; jeg har under alle omstændigheder ikke råd til at købe den tilbage ... heller ikke for et mindre beløb, desværre.

vh bodil

1
0
Svar på denne tråd
 
 skal handlen gå tilbage
Forfatter: 
Dato:  10-01-2013 23:15

Jeg glemte lige at kommentere, at jeg ikke vidste noget om, at han skulle have et hestepas ... det havde han ikke, da jeg købte ham ... og det er det, der har forårsaget hele miseren, for det skulle jeg først have lavet ... og ekspeditionstiden var ca 5 mdr.

vh

bodil

0
0
Svar på denne tråd
 
 ikke enig
Forfatter: 
Dato:  11-01-2013 08:01

Bodil hvordan pokker kan du tillade dig ikke sætte dig ind i tingene inden du sælger hest, at du så der ud over sælger en hest der ikke er raceren, og derefter siger køber ikke magter den, er to vidt forskellige ting i min verden. gu skal du tage hesten retur, fejlen er din og jeg ville som køber gemme de link der er skrevet her inde for det beviser du ikke måske handlede i ond tro men med total uvidenhed, og det skal køber så sandlig ikke straffes for, og at du så siger du ikke har råd til og tage den tilbage, ja det er bare ikke iorden, undskyl men jeg blev sgu sur, men håber det bedste for den lille hest

1
7
Svar på denne tråd
 
 handel gå tilbage?
Forfatter: 
Dato:  11-01-2013 10:15

Kære Tina

Du har vist desværre misforstået problemstillingen ... og tonen i dit indlæg kunne jeg godt have undværet ..

 

 

vh Bodil

6
0
Svar på denne tråd
 
 hovhov små slag
Forfatter: 
Dato:  11-01-2013 13:40

... hvad pokker bilder du dig ind at tage sådan på vej. Vi er rigtig mange som ikke kan den nye hestelov udenad. Der er mange som ikke er ordentlig inde i de her ting, jeg har for 3 mdr siden købt hest, og sælger havde ikke noget ejersertifikat, der var ikke lavet ejerskifte da hun købte hesten 4 år tidligere, og hun anede heller ikke hvad et ejersertifikat var, via videncenter for landbrug og hestens forrige ejer fik vi det ordnet. Hvis nogen havde grund til at tage på vej var det da mig, men mange har deres hest i flere år og tænker ikke på, om reglerne er ændret o.l.

 

Til TS jeg håber for både dig og køber, at i finder ud af i fællesskab at få hesten solgt. Held og lykke.

 

3
0
Svar på denne tråd
 
 Racerene
Forfatter: 
Dato:  11-01-2013 21:40

er tinkerne ikke endnu, jeg købte en tinkerhoppe uden noget som helst papir. Stillede den til kåring og hun fik rødt pas. Avlede derefter to føl med samme kåret hingst på denne hoppe. De har også rødt pas. Men rigtigt gennemavlet/racerene bliver de først i løbet af de næste generationer, hvis ellers folk har råd til at blive ved med at kåre, p.t. ser det lidt sløjt ud.


Tinker altid tinker

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 ´rod rod
Forfatter: 
Dato:  12-01-2013 09:47

Jeg mener stadigvæk at vælger du og sælge din hest må du sætte dig ind i tingene, der er gennem de sidste mange år kommet et hav af regler, som godt nok er noget forvirrende, men kom passet ikke sammen med at alle heste skulle reg. eller. ejer papir er noget andet, pas følger hest og ejerbevis ejer af hesten.

Kender ikke til racen men det kommer vel forpokker an på hvad du kryser i, om den kan kaldes raceren.

Men pøj pøj.

0
4
Svar på denne tråd
 
 stamtavle er vigtig
Forfatter: 
Dato:  27-03-2013 07:00

hvis hesten har stamtavle så den kan spores tilbage til tinkerer så er den raceren.

 

men har den ikke stamtavle, så vil den altid blive reg. som en tinkerblanding og ikke som en raceren tinker, men derfor kan den som godt være en "ren" tinker

 

Jeg tror nok jeg må sige at I begge både køber og sælger bør sætte jer lidt ind i både race og lovgivning:

 

men i kan begge have ret.

 

jette


 

Stald Møllegården Heste og Ridecenter

 

Pony Rideskole - Horsemannship kurser for børn og unge

 

Center for alternativ behandling

bla. KST, Akupunktur, TFT, Massage og Naturopati

Rideterapi og Hippoterapi

1
0
Svar på denne tråd
 
 Handel...
Forfatter: 
Dato:  27-03-2013 19:30

Jeg tror jeg ved hvilken hest det er..kan det passe den bor i stenløse ? Hvis det er den, ville jeg ikke være nervøs for om den bliver passet ordentligt.

 

Hvis du ikke har skrevet i kontrakten at det er en ren tinker, så kan hun ikke gøre så meget ved det. Og det er rigtig svært at aflevere heste tilbage også i de sager hvor køber har ret. Der skal jo være en til at tage i mod hesten, og pengene kan man jo ofte kun få ved at gå i retten og det koster mange flere penge end det hun har givet i denne sag.

 

men det er ikke lovligt at sælge uden pas i disse tider...den må heller ikke transporteres uden.


White Talisman hoppe udlånes til avl !

 

Ledige bokse ved Lystrup skov !

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  30-03-2013 10:01

Altså fortryde en handel, det kan man kun såfremt kontrakten decideret tager højde for den faktor, ellers skal man beviseligt kunne dokumentere, at hesten har fejl, der har været tilstede i handelsøjeblikket.

 

M.h.t. hestepas Bodil, så vil jeg ikke råbe, men der findes ret og der findes pligt i Danmark - og i flg. lovgivningen, der er trådt i kraft for nu flere år siden - SÅ skal alle heste have et pas samt være mærkede - og det er uden undtagelse.

 

Så den med at det vidste man ikke lige - den vil ikke holde i retten, fordi dette kommer ind under pligt, og du har pligt til at kende gældende lov på området, specielt da det er flere år siden, at den er trådt i kraft efterhånden.

Så der er fejl på begge parter, både du og køber.

 

Det kan ikke siges tit nok - køb ikke hest uden at hestepasset medfølger, og til de racer, hvor der tillige er ejercertifikat - få det endelig med ved betalingen, ellers kan man stå rigtig skidt fremadrettet.

 

Mvh

 


Tina

 


Står din kommende avlshingst eller ridehest hos os............

 

www.linnerup-skovgaard.dk

1
0
Svar på denne tråd
 
 raceren
Forfatter: 
Dato:  27-07-2013 19:08

 

sjovt at nu er en irish cob ikke engang en race, men det er det altså det er ikke en blanding, så er alle racer ikke rene da de jo engang blev blandet for at få noget bestemt.


 

 

hygge/westernrytter på den dejligste tinker Whitey

Hilsen

Anja

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  27-07-2013 21:26

Altså jeg tænker at i forhold til renrace eller ej. Hesten er vallak, og det har ingen betydning for evt avl. Hesten er sund og rask, og rar. Hun har ikke en god sag.

I forhold til hestepasset er det jo lige så meget køber, der begår en fejl i, at købe hesten og ovenikøbet flyttet den uden pas. Det havde jeg ikke gjort. Du må ikke flytte en hest uden pas. Så der har køber reelt gjort noget ulovligt.

Så køber har handlet uden viden om hesten reelt var stjålet eller der var andre ting galt med den.

Køber har en dårlig sag. Læn du dig tilbage i sofaen. Der sker ikke noget.

Næste gang så skal du have styr på pas og ejercertifikat inden salg.

 

 

Mvh

Helle

2
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider