Til lykke med gården. Det er bare så dejligt at vågne og se ud på sine veltilfredse heste.
Du spørger godt nok først og fremmest til økonomien, men det er så afhængigt af, hvad du vil fodre med.... og jeg kan med skam at melde ikke svare umiddelbart på, hvad det koster mig at have mine tre fede højlandsponyer, det er nok fordi jeg vælger at fortrænge det. Jeg bruger en bund af spagnum med halm over i min løsdriftstald. Jeg synes at det fungerer ret godt. Spagnumen neutraliserer det værste af ammoniakken. Der bliver kun muget i bund en gang om året. Jeg køber så vidt jeg husker for ca. 2000 kr. spagnum om året og det rækker både til stalden og surbundsbede. Halmforbuget veksler meget, fra en til tre baller pr. dag, alt efter vejret, som afgør hvor meget dyrene vælger at stå inde.
Men foldindretningen er godt nok vigtig, for det bør gøres rigtigt fra starten, eller i det mindste skal man ikke gøre noget, der senere blokerer for den bedste indretning.
Da jeg købte gården for snart seks år siden, havde jeg allemulige fancy drømme om, hvordan foldene skulle indrettes, men jeg endte med dødsyge firkanter, og det fortryder jeg nu. Jeg håber, at vi kan få lavet det om til en vandresti, à la "paddock paradise"; prøv at google det. Der var en tråd her for nylig
www.heste-nettet.dk/forum/5/621681/ 621609/
hvor der var udveksling af erfaringer. En vigtig fidus er, at hestene ikke bare står stille og græsser, hvilket især kan være farligt for din bette pony, men selvom det areal de kan være på, bliver begrænset, får de masser af meter, de kan tilbagelægge.
Jaime Jacksons bog om "paddock paradise" er oversat for nylig af Louise Bach-Holler www.hesteforstaaelse.dk/main5.htm.
Se også hjemesiden http://www.russ-park.dk/8861892.
Der er også en bog, som jeg ikke selv har læst, men som kunne være inspirerende: "Herligt hesteliv" af Inge A. Futtrup.
Med 4 hektar skulle det være muligt for dig at få slået noget hø selv inde i den central del af folden, som vandrestien går udenom. Så kan der være en eller flere afsnit, hvor der er plads til at hestene kan rulle sig og få sig en lur. Det ser ud til, at du har træer på folden. Der er bare super for hestene at have noget skygge om sommeren. De træer, jeg har, er desværre udenfor foldene, og det ærgrer mig virkelig. Check dog, at det er træer, som hestene kan tåle at gnave lidt i. Det er godt, at du ser dine marker første gang om vinteren; læg nu mærke til, hvor der er vådt. Det glemte jeg at gøre, så jeg fik placeret leddet der, hvor dannes en fin lille sø, når det regner et par dage. Nu vi er ved det, må du hellere sikre dig en nogenlunde fast og jævn belægning lige ved stalden. Jeg fik bare lagt stabilgrus, men det er for svært at holde rent for hestepærer og for strøelse, der bliver slæbt ud fra stalden, så nu ville jeg ønske, at man kunne skrabe det i bund med en skovl.
Så er der jo lige det med prisen. En firkantet hegnslinje helevejen rundt er jo billigst. Her kan man jo så sørge for "flugtsikkert" hegn langs yderkanten, og nøjes med noget mindre checket til at lave den indre side af vandrestien, bare det ikke er farligt for hestene og er til at holde ud at se på for dig selv. Jeg har selv en blanding af hippolux - det jeg startede med - og så desværre nethegn til får. Det sidste er bestemt ikke ideelt, men nødvendigt, fordi jeg også har får... Inderkredsen af den lille vandresti, jeg indtil videre har haft på en af foldene, var sat op med plastpæle og hvide elbånd. Det virkede nogenlunde, men mange ville nok finde det for grimt.
Held og lykke. Jeg håber, at der er andre, som svarer mht. omkostningerne og hegnsmaterialer.
Venlig hilsen
Astrid