|
|
| easy keepers og fold |
|
|
Jeg har tre ponyer/heste som har et udpræget problem med vægten især i græsningsperioden. To af dem bliver normalt redet dagligt på konkurrenceplan. Den ene har haft en skade og bliver fra sidste forår/sommer ikke trænet, får ledbehandlinger og i efteråret bliver han så lettere forfangen. Sikkert som følge af flere af bla ovennævnte forhold. De går nu på en vinterfold uden græs og her til foråret vil jeg jo gerne at de får lidt mere plads igen, men er ikke interesseret i at lade dem græsse, da jeg simpelthen ikke kan styre deres vægt når de går på græs. Det skal tilføjes at jeg er udearbejdende og hestene går ude 8-12 timer dagligt. Har ikke mulighed for at flytte rundt på dem i løbet af dagen. De fodres alle med Horslux easy og tørt wrap og ser fine ud i pels osv. De har halm strøelse ude i deres ly og står på træpiller inde. de får ca 2/3 af deres hø i boksen. Nu er det så at jeg overvejer helt af afskaffe mine græsfolde og lave en slags 'paddock paradise' med sand / vand / ophængte hønet osv. og forhåbentlig motivation til at bevæge sig lidt.... MEN! Da jeg jo ikke kan give dem hø-ad-lib, så begrænser det jo den slags aktivitet lidt. Er der nogen der har erfaring med lignende og er det overhovedet realistisk at få en 'lykkelig' hest under sådanne forhold. Er der alternativer? Ideer til indretning af sådan en fold modtages også gerne.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| slowfeedere |
|
|
Hej! Jeg er netop igang med det projekt du nævner. Jeg har fået lavet 3 slowfeedere. Trækasser med net, småmasket (3x3) og wrap ad. lib. Dette er et forsøg og har krævet overvindelse, men alle der har slowfeedere, med tilpas småmasket net, afhængigt af wrappen, samt vandre-paddock, siger samstemmende at efter nogle uger, holder de op med at grovæde. Så jeg har stillet 3 kasser op. Åbnet for alt det lange, gule græs, så pt. bevæger de sig enormt. Når vi har nogenlunde vejr, og inden græsset begynder at gro, skal vi have lavet en ca. 6 meter bred vandresti hele vejen rundt om foldene. Der er planen også, stammer der skal hoppes over, store sten der skal gåes udenom, et par "oaser", der er bredere, hvor der plantes træer til skygge og måske et halmnet, grene osv. et stykke med sand til at rulle sig i osv. De erfarne siger, at hestene stopper med at "ko-græsse" men vandrer på jagt efter noget der er lidt bedre end lige her, og derved dels får gået nogle kilometer, men rent faktisk også er lykkelige fordi det er tættere på deres naturlige adfærd. Hvis du er interesseret, har jeg billeder af mine kasser og net. Ikke særlig gode, taget en aften, men man kan sagtens fornemme det alligevel.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lyder fantastisk |
|
|
Det vil jeg mægtig gerne se nogle billeder af. Hvor meget fold har du ?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| foldene |
|
|
Hej! Nå, kunne ikke lige finde ud af at skrive også. Jeg har 3 hk. folde. Der vil så blive lavet en vandre-sti hele vejen rundt om og i midten vil jeg så slå wrap. Mine er nøjsomme, så de ville aldrig kunne æde de 3 hk. Prøv at se hvor godt det er lavet her: www.islaenderhuset.dk de har en genial vandresti og en anderledes slowfeeder.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg har et spørgsmål |
|
|
Jeg er også meget begejstret for slowfeeder metoden, men jeg er super nervøs for, at hestene skal hænge fast i nettet og ikke kunnne komme fri. Jeg tænker især på heste med forsko på, eller f.eks. min lille shetlænder, som jo har en lille hov, som kan hænge fast. Jeg kunne egentlig godt tænke mig at lave slowfeeders på bagvæggen i mit læskur, men shetlænderen skal også kunne nå den, og derfor skal nettet hænge forholdsvist lavt. Her tænker jeg igen på faren ved at kunne hænge fast. Kan må købe slowfeeder net, som vil gå i stykker, såfremt en hest kommer i klemme?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| vandrefold |
|
|
Jeg har netop i weekenden åbnet min vandrefold til hestene. Er du gal en forandring - jeg har aldrig oplevet noget lignende - de vandrer og vandrer. Helt seriøst. Det mest pudsige er, at 2/3 af vandrefolden er etableret på sommerfolden, dvs med nu rimelig langt og nogenlunde grønt græs hist og her (og ellers langt tørt hø), men om de står stille og æder i mere end et minut? Nej. Inden jeg lukkede dem helt ind på ruten, så lod jeg dem få en 50 meter som tilvænning - her stod de og kogræssede, så dagen efter lukkede jeg hele ruten op (det bliver 6-700 meter i alt hele vejen rundt) og voila: vandre, spise lidt, vandre, spise lidt. Jeg er ganske enkelt målløs. De spiser mindre græs, de spiser mindre hø og hver gang jeg kigger så står de et nyt sted (og kigger jeg igen 2 minutter efter står de i den anden ende). Jeg har lagt træstammer/grene på tværs hist og her og i går aftes lige inden det blev mørkt tog fanden ved dem og de tog den vildeste runde med fuld firspring over "forhindringerne". Jeg har aldrig set dem galoppere i den fart og udstrækning før (nu udnytter de langsiderne, der logisk nok er længere end når de fistede rundt i cirkler på hele folden). Desuden er stien fra 2-3 meter bred på det smalleste op til 10 meter på det bredeste, men generelt omkring 6-8 meter) Derudover har jeg volde og bakker - og har sørget for, at de SKAL forcere bakkerne for at komme videre (kun en lille halv meter i siden der ikke er bakke, hvis der er en, der virkelig ikke har lyst - men det vælger de ikke) og enkelt steder nogle store sten med kun 20-30 cm imellem, som de skal sno sig ved - og det gør de!. Ud over dette så står vandet i den ene ende, hø bliver fodret to steder i småmasket net (trailernet og dem fra shires), der er hængt op i træerne.
Det er på ingen måde besværligt, der fyldes net om aftenen og om morgenen (de er strategisk placeret, så de er rimelig tæt på stalden, så det ikke tager så lang tid). Salt/mineralsten er placeret et fjerde sted. For hver dag, der går, så bevæger de sig endnu mere, får rytmer og de er begyndt at opholde sig steder i folden, som de normalt ikke har stået og hvilet før (jeg har lavet 3-4 større områder med hvilestationer). Søg på Jaime Jackson og paddock paradise - der er mange, der har lavet gode blogs med erfaringer (på engelsk, vi er godt bagefter i dk, hvad dette angår). Jeg har ingen frygt for sommeren, overvægt, hovproblemer m.m. efter at have set, hvordan de motionerer hele tiden nu. Det miderste stykke, som er indhegnet med en enkelt tråd og billige tentorpæle fra Harald Nyborg, kan der slås hø på til sommer eller lukke hestene ind der en times tid eller to eller lidt mere, hvis man synes det. Vandrefolden kræver dog, at man fodrer med hø hele året, men det kan jeg jo se, at du også gerne vil og er indstillet på. Hos os er det farvel til døgnfold om sommeren, men goddag til energiske, glade og stimulerede heste. Det er fantastisk at se deres indre "vildhest" komme op i dem med det samme (vandre over stepperne). Jeg håber, at en masse bliver inspireret til dette, det koster ikke det store at etablere, fordi man jo kan bruge de billige jernpæle og en tynd tråd (jeg har købt en 2 mm med 6 ledere fra Börjes Tingsryd til ingen penge - altså noget med 120 kroner for 750 meter eller noget i den stil). Det er også en god ide at bruge de tynde pæle, da man kan justere udformningen af ruten med tiden, hvis man synes de lige mangler lidt ekstra hist og her
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Slowfeeder |
|
|
Tusind tak for billederne og linket, som helt sikkert vil blive nærstuderet flere gange. Jeg har i dag ophængt småmaskede hønet i deres ly og de hænger alle lavt. Jeg har en shetlandspony, en quarter med sko og en quarter uden sko (forholdsvis små hove) og har aldrig været udsat for at nogen hang fast, men det er også 3-4 cm masker. Om det er et tilfælde og super held kan jeg selvfølgelig ikke garanterer, men jeg tror sagtens de kan finde ud af det. Nu glæder jeg mig så til det bliver lidt mere forår og jeg kan komme igang med mit projekt. Vil da stadig gerne have flere indput og links til inspiration.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| billeder Lullo76 |
|
|
Lullo76. Du kan da ikke fortælle om den skønne vandre-sti, uden at dele billeder med os 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ok så... |
|
|
Jo, hvis der er interesse for det, så lægger jeg gerne billeder ind. Må få taget nogle de næste dage. Der er allerede tydelige stier og favoritsteder efter kun 3 dage. Jeg er dog ikke så begejstret for holdbarheden af hverken shires småmaskede net eller trailernet - trailernettene (jem og fix) har holdt i 3 mdr og bliver lappet med halmsnor pt, mens shirenettene kun har klaret to mdr, så er der gnavet hul. Jeg leder derfor efter en stærkere løsning, hvis det findes. Nogle ideer?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| lulle 76 |
|
|
Yep.... der må bare komme nogle billeder. Jeg ved faktisk ikke hvilket mærke mine hønet er, men de er sorte med røde eller blå snore (har to størrelser). nogle er købt hos Steens Rideudstyr i Horsens og andre er købt ved Tika rideudstyr. Ved ikke om de har dem længere, men det har holdt ca et år. Nu begynder de så også at blive lidt hullede. Jeg har tænkt lidt på om småmaskede fiskenet kan være en idé. Husker min morfar, som var fisker, stod og reparerede dem og det var utrolig stærk garn. Nogen der har efterprøvet den ide? og hvad med prisen? En anden ting: Hvordan giver i vitaminer / mineraler på folden? Hænger I bare slikkesten op eller? og hvad med at det ikke 'regner væk'?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| vodbinderi |
|
|
Mine net er lavet hos www.vodbinderi.dk og er nemlig noget fiskegarn, utroligt stærkt og så kan man få lavet det i maskestørrelser der passer til wrappen, alt efter hvor grov den er. Mine får deres vitaminer i spande hver for sig i løsdriften. (foderbåse)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| vitaminer |
|
|
Vitaminerne/mineraler er Tjørnehøj Mølles Minivit (TM Minivit) hhv sommer- og vinterudgave. Det er bolcher, der gives en pr 100 kg kropsvægt, så det er jo nemt bare at give dem i hånden ude på folden, så er de dækket ind. Lige pt kommer mine ind på boks et par timer hver aften og får roepiller og vitaminer/mineraler og olie (plus kanel for forbrændingen og blodsukkeret - godt gammelt råd og hestene elsker det - den ene får 1 spsk den anden får et drys, da hun ikke har brug for det i samme grad). Med hensyn til slikkesten, så har jeg købt en, der skulle være "vejrbestandig" fra P.Lindberg, om den er det, ved jeg ikke endnu, den har sin plads i deres læskur. www.p-lindberg.dk/Katalog/ Husdyr.aspx?GroupID=10...leID=60414 Har også hørt om andre, der bruger fiskegarn, tror jeg vil prøve. Hvordan bestilte du Rosenholm? - og hvad kostede det? Tænker, at den lokale fiskerhavn måske kan gøre det eller har noget liggende evt. Mener også at have set en anden bruge det her på siden, men kan ikke lige finde tråden.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| lullo76 |
|
|
Jeg vil også meget gerne se billeder Hvor meget jord har du? Jeg ville enormt gerne have noget paddock paradise lign på mine folde, men jeg har ikke kæmpe folde (sommerfold ½ hekt. og vinterfold ca. 5000 m2) Så synes det er svært at lave noget. Jeg bruger også slowfeeders.
Med venlig hilsen Carina....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Aldersminde |
|
|
Jeg har også kun noget der kommer til at ligne 8000-10000 m2 ialt fold, men jeg er så heldig stillet at jeg nok kan komme til at lave sti hele vejen rund og så forbinde de eksisterende folde med lidt 'skov' og kant-arealer, som vi dag faktisk kun bruger til at køre med plænetraktoren på. Hvis de skal kunne gå i en cirkel hele vejen rundt, skal de dog have adgang til at krydes vores grusvej, men nu hvor posten og skraldemanden ikke skal længere end skel, så kunne det faktisk godt lade sig gøre, -vi skal bare ud og åbne når vi skal igennem. Alternativt laver jeg et 'loop' i den ene ende og lader dem gå tilbage delvist ad den samme sti. 'prisen' bliver dog at jeg nok ikke får udbygget størrelsen på min ridebane så meget som planlagt, men det, jeg kan få, er også ok. Jeg er meget spændt på hvor lang vandre stien bliver, men jeg tror det bliver helt ok. Måske du kan lave noget ligneden på jeres grund?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Folde... |
|
|
Desværre hænger de to folde ikke sammen, og der er ikke mulighed for de kan komme til det.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| størrelse på fold |
|
|
Bossemor - det er genialt. Sådan ser min fold også ud - de er nødt til at tage et loop for at komme op til den anden "tidligere" vinterfold. Du kunne jo evt anlægge ridebanen i midten af folden i stedet? Det bliver jo et område, som nu er til rådighed til enten at lave hø eller lidt sommergræsning, hvis man mener det vil være godt. Jeg vil max lade mine æde en time eller to til sommer derinde, måske slet ikke, alt efter hvordan de trives. For hvad de ikke ved, har de ikke ondt af - og lige nu hvor det er vinter, så er der jo ingen der synes det er synd for hesten, at den ikke får græs. Så det er i vores hjerne hestens behov for græs er.  Jeg har 1,5 hektar (15.000m2) i alt, men det virker stort, fordi det ligger i sådan en slags hestesko rundt om min gård. Jeg har målt hele runden til at blive 6-700 meter og de går ruten mindst 10 gange på en dag - halløjsa, det er altså en skridttur på 7 km, mindst! Hver dag. Det er lige før jeg bliver helt stresset af at se dem vandre rundt hele tiden. Men man kan se, at de trives, de nipper lidt hist og her, og nogle gange tager de turen over "forhindringerne" i et kæmpehop andre gange "kravler" de over, alt efter humør. Jeg kan virkelig kun anbefale det, selv jer med mindre folde end min - lav gangene, smid nogle træstammer ind, grav nogle huller og brug jorden til små forhøjninger (lidt er også godt), ind med nogle sten, der gør at de skal slange sig forbi, en spand med sliksten, vand i den ene ende, foder i den anden.  Lige pt på grund af loopet i min fold, så vælger mine en stor del af tiden kun at vandre i sommerfoldsafdelingen (den er på 6500m2), det er rigeligt for dem, tror jeg de synes. Jeg har dog sat vandet i den anden afdeling og når den lille sø, som er dannet gennem vinteren er væk, så skal de skisme nok få lettet rumpen og kommet op i den anden ende 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Ja ! billeder |
|
|
Jeg må indrømme at lullo76 står til en tur i en ballon hen over sin vandrefold, så vi kan få udførlig beskrivelse og selvsyn. Intet mindre end en luft-video kan efterhånden gøre det  Det lyder virkelig spændende - og så på ganske lidt jord. Jeg bliver også lige nødt til at tilføje at din begejstring skinner skønt igennem dine beskrivelser. Jeg kan simpelthen ikke vente med at komme igang selv. Går lidt og overvejer at flytte ridebanen, da jeg godt kan se det vil være smartest og det vil have den fordel at jeg kan ride mens den nye bliver lavet. Jeg har dog været lidt stædig her da jeg altid rider sidst på eftermiddagen / først på aftenen og det er på den nuværende placering at aftensolen og en skøn udsigt over markerne er.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| luftfoto |
|
|
Haha, jeg tænkte faktisk selv, at jeg vist måtte lave en eller anden tegning ud fra et luftfoto, så I kan få en ide. Jeg må pusle med noget her den næste tid, så det bliver overskueligt og forståeligt for jer andre at forstå.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| bredde.. |
|
|
Jeg har lavet mine i gennemsnit 7-8 meter, men det afhænger jo også af størrelsen på hestene/ponyerne (mine er 1,46-48). Men flere steder er de kun 4 meter brede og få steder kun lige omkring 3 (men det er så kun nogle meter af gangen). Det vigtigste er vel, at hestene ikke føler sig pressede eller kan komme i klemme ved uro og man kan justere op og ned. Jeg mener, at det anbefales omkring de 7-10 meter generelt. Men tror også, at man bare skal prøve sig frem. Det kan jo justeres på et splitsekund, hvis der er for smalt (så længe man gør stierne bredere har man altid tråd i overskud) Ud over det, så er der flere områder hvor de har mere plads. I bunden af folden har jeg ladet den runde hjørnerne med ca 10 meter til hjørnerne og et andet sted har jeg skåret hjørnet lige, så det danner en trekant, her ved jeg, at de førhen holdt af at sove om sommeren, så derfor lidt mere plads der. Det er vigtigt, at de har disse hvilestationer, så alle hestene føler sig godt tilpas og plads til alle. Jeg synes, at ved at variere bredden giver man også hesten lidt variation i sin vandring, så selv de mere lige/flade stykker uden de store spændende ting eller stammer eller bakker bliver lidt sjovere for dem, når de skal smalle sig lidt ind og ikke gå på snorlige sti.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| giver det nogen mening det her? |
|
|
Jeg ved ikke, om det bare ligner et stort virvar, men jeg gjorde mit bedste. Den har delt ordene lidt underligt, men de burde være til at læse. (de røde linjer er det faste hegn, mellemrummene der ikke, men kunne ikke få stregerne til at bøje rundt, så måtte lægge dem ind enkeltvis med afstand) Regner med, at der kommer et par træstammer mere, og gerne nogle bakker ude på den øverste del - der er helt fladt, så det er planen til forår/sommer.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| WoW... |
|
|
Tusind tak fordi du gav dig tid til at dele dette med os.Det ser rigtig godt ud. Kan se jeg er på rette spor. Og så har naboen en ridebane - sådan en nabo vil jeg også ha' og du har levnet lidt have til familien også, -det må jeg nok også hellerer overveje  Min grund og rimelig flad - bakkerne har du lavet dem eller var de der i forvejen? Hvis du selv har lavet dem, hvordan har du så gjort det. Har en foerstilling om hvis man bare smider en bunke jord, så bliver det et værre pløre eller?? Hvordan får de høet ? I net der hænger, slowfeeders eller? Jeg tænker på om mine kunne finde på at slås lidt om høet, hvis de skal stå for tæt sammen når de spiser det. Den ene er temmelig dominerende og deler i dag ikke noget med nogen, men måske det ændres hvis der er mere stimulans til rådighed.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| fedt..... |
|
|
Hvor ser det bare fedt ud! Gad virkelig godt kunne lave sådan noget på min folde.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| det var så lidt |
|
|
haha - ja, da jeg så oversigten kunne jeg godt se, at hestene fylder mere og mere på matriklen  Jeg har samme problem som dig Bossemor, jeg har en meget dominerende hoppe, som gør, at jeg lige pt fodrer i 3 net med mindst en hests afstand imellem. Jeg drømmer om at kunne servere al maden i en slowfeeder som Rosenholms, altså én stor kasse med net eller gitter. Nogle der har ideer til, hvordan man løser det? (er så misundelig når jeg ser billeder af mange heste spise af samme høkasse) Voldene til højre i billedet var der i forvejen og en enkelt i venstre hjørne. Resten har vi fået kørt på (og formet med gravkoen, som vi kunne låne gratis). Hesten er så i gang med nu selv at trykke dem ned, der hvor de går. Hvis du kunne komme til at leje en lille gravko, så ville jeg skrabe jord af et sted fra og bunke det op hist og her. Hullet kommer jo også til at give en udfordring for dem, og samler vand, når det regner (endnu en øvelse - at gå gennem vandpytter). Hvis ikke du kan bruge maskiner i første omgang, ville jeg gå i gang med træstammerne/grenene og måske lave nogle mindre bunker med skovl og trillebør og så stampe på det, så det bliver hårdt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Aldersminde |
|
|
Hvis du bare har en mindre fold til rådighed kunne du måske tænke lidt alternativt. Feks. lave et hegn ned gennem folden, -det skal ikke gå helt ned i nogen af enderne men bare være en slags opdeling og behøver bestemt ikke at være lige. så kan du placere de forskellige forhindringer og hø, vand mv. rundt så de tvinges ind på en rute rundt på folden og dermed ikke står stille og æder hele tiden. Nu kender jeg selvfølgelig ikke dine forhold, men måske det kunne lade sig gøre at gå lidt af vejen, hvis du har lyst.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Er også begejstret |
|
|
Jeg er også voldsomt begejstret for alle de her meget nyttige informationer. Desværre kan mine heste ikke gå rundt om gården ligesom lullo76, men jeg har faktisk en mindre græsfold, som jeg vil dele på midten, så de skal gå hele vejen op til toppen for at komme om på et andet stykke. Folden er ikke så stor, så jeg deler den nok på midten. Det var da en start. Et problem som min kære mand kunne se er, at det bliver mere arbejdsbelastende for mig, hvis jeg skal have vand et sted, hø et andet sted o.s.v. Men så får jeg vel også ekstra motion, hi hi. Mit problem er klart slowfeeder metoden, da jeg er voldsom angst for net og ben i klemme/sko i klemme. Jeg tænker mere på metoden med tønder, som har huller i bunden, som jeg kan hænge op i læskuret. Måske kunne man også hænge en tønde op et andet sted på folden (på en pæl), så de også skal bevæge sig efter den. Mine har allerede en lille bakke på deres fold, og den er de meget begejstrede for. Behøver jeg fortælle, at min mand sukker, når han hører om mine planer?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Planer... |
|
|
Jeg kunne godt se muligheder i mine folde, men problemet er at sommerfolden er lejet jord. Ikke at jeg regner med at blive smidt på porten de næste mange, mange år, men ved alligevel ikke, hvor meget jeg tør flytte rundt og læsse ind. Men en form for sti, kunne der måske godt laves  Jeg har de her slowfeeders på folden:  I ponyernes læskur det her:  En til halm, ikke så meget slowfeeder, mere for de ikke spreder det over det hele   Mine har aldrig fået noget i klemme, og jeg har fra en lille shetter til en 1'er pony til en stor frieser.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| boksene.. |
|
|
Og så kan i ligeså godt få de sidste slowfeeders også. Dem her er i boksene. Kan være det giver inspiration til noget på folden også.  
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ja enig med |
|
|
jer, som ikke kan lave det på samme måde som min: Lav gang ned imellem, som I selv foreslår - så bliver der jo alligevel en længere rute. Jeg tror slet ikke man skal tænke på, om folden er for lille - som Bossemor siger: tænk alternativt. Jeg tror ikke, man skal tænke på størrelsen af arealet men udnyttelsen af det. Husk også, at foldene jo egentlig ikke bliver mindre for hestene, de føler nok nærmere, at den er blevet større qua at de skal vandre sådan (og man har jo stadig det midsterste stykke til rådighed til at lukke ud på som adspredelse on and off). Hvis man laver gangen ned igennem midten af folden som en slangegang med mange buer/zigzag giver det endnu længere rute og hesten skal dreje sig. Læg nogle store eller mindre sten med kun 20 cm imellem så de skal koncentrere sig om at balancere imellem. Jeg har også planer om at lægge det grus vi har til overs fra terrasse i en stor "rullebunke" til dem. Og så sådan en kløpind af fejeblade på pæl som jeg ved, at Rosenholm har. Men jo, min dyrlæge sagde også til mig, da jeg fortalte om min aktivitetsfold "det lyder vist som om det både er motion til hest OG ejer". Men hvis man nu fx sørger for, at vandet er automatisk (jeg har en vandslange tilsluttet vandkop med flyder - her i vinter måtte jeg så bruge vandspand, men placerede den lige ved stalden), så skal man jo ikke tænke på det. Høet skal man alligevel ud med - og man kunne jo gøre et forsøg om det er nok med foder ét sted og så fodre flere gange der (morgen og aften). Lige pt spiser mine ikke op (!!) så når jeg fodrer om aftenen fylder jeg på hønettene som kun er spist 2/3 dele....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| gruppe.. |
|
|
hvis I er interesserede så opretter jeg en facebook-gruppe for vandrefold - så kan vi dele billeder og erfaringer, stille spørgsmål til hinanden, samt andet relevant (foder, beskæring, foderautomatkonstruktioner osv). Men jeg vil gerne lave den lukket, så vi kan tale frit og lægge billeder ind, som kun ses af hinanden og ikke af hele verdenen. Det kræver dog, at jeg har jeres navne, så jeg kan tilføje jer, når jeg opretter gruppen. Hvis det har interesse, så send mig jeres "rigtige" fb-navne i en pb. Rosenholm, det kræver sgu, at du opretter en facebookprofil  Ellers, hvis der nogle der har andre ideer til en god måde at oprette sådan en gruppe, der kan dele fotos og kommentarer, som ikke kræver en fb-profil, så sig til. Jeg bruger i forvejen fb til en anden "heste-gruppe" og det fungerer virkelig godt, fordi man kan kommentere på de enkelte billeder osv. Giver god overskuelighed.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Jeg vil gerne være med Carina Vanggaard Hvis man vil have mere inspiration, er der en internatinal (amerikansk ?) fb gruppe, der hedder paddock paradise
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg er også med |
|
|
Har sendt lullo76 en PB. Glæder mig til at følge med på facebook.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| DV´er og pony sammen på PP? |
|
|
Er der nogen som har DV´er som egentlig godt kan tåle døgngræs og nøjsomme ponyer sammen på Paddock Paradise? Jeg har 3 som godt kan tåle døgngræs og en kat. 2 som bliver rund af "ingenting". De store har jo også godt af at vandre rundt, og man kan vel også fodre ved siden af? Nogen der har erfaringer på det område?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| skønt! |
|
|
Dejligt at se at der er nogle der er begyndt at holde hest på den måde herhjemme. Jeg er sikker på at det bliver mere udbredt i fremtiden. Men jeg kunne godt bruge det lige nu  Jeg har to hopper der går på jordfold/løsdrift pga. forfangenhed og overspisning på græs. De får magert hø ad libitum og har faktisk tabt sig på den måde. Og de trives fantastisk godt. Men der er en del arbejde og udgifter til hø, ved at have dem gående sådan hele året. Så jeg ville rigtig gerne have dem opstaldet et sted hvor man har indrettet vandrefolde og hvor der flere til at dele det hele, men jeg har søgt og har kun fundet et eneste sted i Jylland og det er kun for Islændere. Er der nogen af jer der overvejer opstaldere? Eller kender nogle steder i Midtjylland?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Bella 7 |
|
|
De der har længere tids erfaring omkring wrap i slowfeedere og vande-pad. siger, at hestene får samme huld. Deres fordøjelse og indtag regulerer sig til det optimale. Det er hvad jeg hører fra flere i hvert fald, så jeg ville ikke være bekymret. De "store" har også godt af at vandre, som du siger og skal måske bare stå lidt mere ved slowfeederne får at få deres ration.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Åhhhh jeg glæder mig til jeg selv kan lave sådan et paradis for mine heste  Tilføj mig gerne til gruppen på fjæs, Jeanette Lemberg Hansen 
Big søger legekammerat, løsdriftsplads derfor ledig til legesyg plag i 8740, send pb for info  Lykkelig ejet af Big og Henry, hundene og kattene  Har mine heste i løsdrift, aldrig boks til dem . ...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| svar til Bossemor |
|
|
Bossemor: Jeg søger i en omkreds af ca. 30-40 min. kørsel fra Aarhus. Jeg bor i Beder og arbejder i Aarhus og er flytbar 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Gruppe |
|
|
Jeg vil også meget gerne inviteres med i fb-gruppen - Jytte Strarup Nielsen. Jeg fodrer i forvejen i slowfeedere og mine heste går desuden hele året på en stor skovfold, som i sig selv nærmest er en vandrepaddock, da der er græs fordelt i områder forskellige steder i folden og mellem træerne. Kunne dog godt tænke mig at få integreret deres egentlige sommergræsfold i denne fold helårs også, så alle former for idéer og inspiration til nye løsninger følges med stor interesse. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvor dejligt |
|
|
Hvor er det altså dejligt med nogle interesserede medlemmer i FB gruppen. Vi er godt igang allerede med billeder, video og masser af ideer. Tak til lullo76 for initiativet 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|