Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Økonomi, samfund og love

 bisidder
Forfatter: 
Dato:  26-08-2011 14:27

Hej.


Kan nogen hjælpe mig, med følgende spørgsmål.


Jeg har i mit firma nogle stridigheder med min leder.

Jeg skal til møde og har min mand med som senere bliver betragtet som bisidder.

Min mand er tavs under mødet, men på et tidspunkt siger min leder at jeg har pligt til at stå til rådighed på min firmatelefon i arbejdstiden også når jeg er sygemeldt. Til det siger min mand at det er ikke korrekt, og at min leder øjensynligt ikke kender reglerne. Og det er efterfølgende bekræftet at min har ret.


Men nu til spørgsmålet.

Min leder siger at en bisidder ikke må tale til sådan et møde, ligegyldigt hvad der bliver sagt, med mindre min leder direkte har spurgt ham.


Min fagforening siger så til gengæld, at det delvist er rigtigt, at en besidder ikke må tale under et møde, men at de dog godt må pointere hvis der bliver sagt noget som ikke er korrekt.


Dette har jeg selvfølgelig fortalt min leder, som mener at fagforeningen ikke kan deres regler.


Nu har jeg ledt nettet tyndt for at se om jeg kunne finde en pålidelig side, som direkte sort på hvidt kan dokumentere at min fagforening har ret.


Min fagforening har jo desværre lukket for weekenden, og jeg skal ikke ligge skjul på at jeg ville elske at kunne ligge et dokument på min leders skrivebord mandag morgen, som beviser at han atter har taget fejl.

Men jeg skal være sikker i min sag, før jeg gør dette.


på forhånd tak, hvis der er nogen som kan hjælpe.


Hilsen Ane


0
0
Svar på denne tråd
 
 Bisidder
Forfatter: 
Dato:  26-08-2011 15:34

Er din leder ikke bare sur over at din mand kendte reglerne bedre end ham selv?? Hvad vil han gøre ved det nu?? Selv hvis bisidderen ikke må sige noget så ændrer det jo ikke ved at din mand har ret i det han sagde..


Som jeg kender til bisidderfunktionen er det rigtigt at vedkommende ikke må sige noget men at der ikke er nogen regler uden undtagelser og at det er meget situationsafhængigt..


Kig evt her


www.bisiddernet.dk/page.php?2


Der står at hvis man f.eks bliver følelsesmæssigt påvirket så må bisidderen sikre at man kommer frem med det man ønsker..


Derudover synes jeg at det er lidt dumt at tage din mand med til sådan et møde, han vil jo aldig blive betragtet som upartisk.. Tag kontakt til din fagforening eller bed en tillidsrepræsentant om at være bisidder..


VH,


MaggieMay


"Jeg køber aldrig en travhest igen - men jeg elsker hende jeg har over alt på jorden"..



"Gud skabte manden før kvinden. Det er ligesom, når jeg skriver først laver jeg en kladde" Karen Blix ...
0
0
Svar på denne tråd
 
 dum situation
Forfatter: 
Dato:  27-08-2011 09:59

Må jeg spørge hvorfor du ikke har din fagforening med som bisidder/evt tillidsmanden i firmaet når du er medlem af en forening.


Det er da sådan noget ens kontigent bruges til



Karina


0
0
Svar på denne tråd
 
 bisidder
Forfatter: 
Dato:  28-08-2011 10:53

er der for Pavia - der er korrekt at fagforeningen kan / skal sende en person med som bisidder ... enten arbejdsmiljørepræsentant eller tillidsmand .... men det er op til vedkommende om hun eller han ønsker at modtaget tilbuddet eller istedet tag en familiemedlem eller god støtteperson med.


www.rawasport.dk

flere spændende ponyer

DSP samt Reitpony 0-4 år

Hilkens Black Delight / Landois

Brooklands Moonwalker / Landois - hingsteemne

0
0
Svar på denne tråd
 
 Så er jeg her igen.
Forfatter: 
Dato:  28-08-2011 15:00

Undskyld at jeg svare lidt sent. Og tak for de svar som er kommet indtil videre.


Og nu svare jeg så godt jeg kan på jeres spørgsmål.


Jeg er pga graviditet med for mange plukveer, blevet sygemeldt fra mit job som maler.

Nu skulle vi have lavet en mulighedserklæring, hvor vi skulle finde ud af, om vi kunne finde en anden funktion til mig.

Min leder havde ringet til mig forrige fredag, uden at få kontakt til mig, da jeg først så opkaldet efter firmaet har lukket. Mandag skal jeg på sygehuset, og på vej til sygehuset ringer min leder og siger, at han har fået papirene til denne mulighedserklæring, og at han gerne vil have at jeg kommer med det samme og udfylder dem.

Jeg svare, at det kan jeg ikke, da jeg er på vej til sygehuset. Min leder brokker sig lidt og siger, at den skal udfyldes nu, og at han også havde prøvet at få fat i mig om fredagen uden held og det var for dårligt.

Jeg siger, at jeg kan komme efter sygehusbesøget, men da min leder på dette tidspunkt har et møde, aftaler vi at han skal ringe når det er slut, og så må vi mødes der, også selv om det muligvis ender med at blive udenfor normal arbejdstid.


Min leder skrive en sms kl 16.30, at det ikke bliver idag alligevel, så det må blive imorgen (tirsdag).

Den dag kan jeg slet ikke, da jeg har 2 lægebesøg som ligger henholdsvis formiddag og tidlig eftermiddag, og da jeg samtidig har en mindre hjerneskade efter en rideulykke, som firmaet er bekendt med, har jeg svært ved at køre for meget bil, og have for mange bolde i luften på en gang.


Leder bliver sur, og siger at jeg har pligt til at stå til rådighed i arbejdstiden under sygedom.

Han kræver at jeg møder i firmaet kl 7.00 tirsdag morgen, at jeg har mødepligt og derfor skal komme.


Dette er historien, så nu kan jeg komme til jeres spørgsmål.


Fagforeningen nåede ikke at blive kontaktet, da de jo havde lukket da min leder dikterede mig at komme.

Da jeg ikke kender reglerne, turde jeg ikke andet end at dukke op til mødet, da jeg ikke er interesseret i, at stå som usamarbejdsvillig i firmaet.


Jeg skal ikke ligge skjul på at jeg var meget frustreret og ked at situationen, og min mand kunne godt se at jeg havde svært ved at tackle det.

Han er desuden tillidsmand for håndværkerne, på sin arbejdsplads, og er noget mere inde i reglerne end mig, så han valgte at tage fri fra arbejde, både for at kunne køre mig, da jeg jo ellers skulle kører meget denne dag, og også fordi han ikke ville finde sig i at min leder behandlede mig som han gjorde.


Så hvis jeg havde haft tiden til det, havde jeg også taget min fagforening med, men man kan ikke prale af at min leder gav mig meget tid. Og set i bakspejlet skulle jeg aldrig være mødt op til møde med så kort varsel, men det er jo svært at gøre om.


Fagforeningen og vores HR-chef er skam inde over nu, og jeg har fuld støtte fra begge sider, så den del er iorden.


Men min leder kan tydeligvis ikke se at han har handlet ukorrekt, så han har fulgt negativt op på det hele, ved at sende mig anbefalet

brev med nye korte tidsfrister, som ikke er lovlige, og han stiller sig på bagben over regler, hvor ellers både min HR-chef og fagforeningen siger, at selvfølgelig skal de overholdes.


Så i bund grund er min leder bare møg gal over, at jeg ikke bare makkede ret i første omgang. Og nu er turen kommet til mig, som er godt og grundig træt af ham og simpelthen har besluttet at give ham kamp i stregen.


Og her kommer denne bisidder ind i billedet. For min leder pointerede i det anbefalede brev, at jeg burde huske at en bisidder ikke må deltage aktivt i et møde.


Jeg har fået støtte og opbakning til alle andre tvivlsspørgsmål som vi har været uenige om, men må da indrømme at det vil være kronen på værket, hvis jeg også kan irettesætte ham på det sidste punkt:-)


Og ja, jeg indrømmer at jeg er lidt hævngerrig, men han jokkede godt og grundigt på mig, da jeg i forvejen lå ned, pga af et helbred, som ikke helt vil det samme som jeg selv.


Det skal tilføjes at jeg kommer til at arbejde på kontoret 4 timer om dagen, her de sidste 5 uger før jeg går af på barsel. Dette er en løsning jeg er glad ved. Så det er ikke tvist om selve min arbejdsfunktion, som har startet det hele.


Håber at I kom igennem den lange smørre.


Hilsen

En træt og højgravid (= farlig zone) Ane.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hvis du er sygemeldt
Forfatter: 
Dato:  28-08-2011 18:15

Så er du syg.

Og så kan han vel stikke sine møder op hvor solen ikke skinner.

Jeg ved godt, at de nu nærmest har PLIGT til at plage folk under sygdom. Men hvor herre bevares!


Du har ikke pligt til at møde op til noget som helst! Udover din læge og alt, hvad der vedrører din sygdom, som jo ikke er en sygom.

Tror han, du er ikke-gravid i morgen? Spade!

En bisidder må sige alt hvad de vil, på ens vegne. Sådan er det!


Jeg har haft min søster med, og hun kunne reglerne bedre end de fleste.

Så han skal bare skalke lugerne og flette næbbet. Idiotchef!


Held med din graviditet!



Mvh Pinny
"En lille fjer kan sagtens blive til overhovedet ingenting."
Rune T. Kidde
0
0
Svar på denne tråd
 
 det er ikke
Forfatter: 
Dato:  29-08-2011 12:44

rigtigt Pinny Fyn -Man har pligt til at møde til rundbordssamtaler under sygdom og evt følge virksomhedens politikker vedr sygdom og barsel.....bisiddere skal ikke udtale sig med støtte den pågældende ..... men udover det så lyder det godt at du er kommet så langt PAVIA


Mulighedserklæringen er selvfølgelig en start med surt at din leder har set sig gal på dig .


Hold fast på dine rettigheder.


www.rawasport.dk

flere spændende ponyer

DSP samt Reitpony 0-4 år

Hilkens Black Delight / Landois

Brooklands Moonwalker / Landois - hingsteemne

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider