Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Økonomi, samfund og love

Skjult fejl
Forfatter: 
Dato:  04-08-2011 16:08

Hvad er en skjult fejl????

Sagen er den at jeg sidste sommer købte et føl ubeset. (Meget dumt.) af en bekendt.

Vi skriver sammen over nettet og aftaler nærmere omkring handlen, bla. betinger jeg mig at føllet ikke må havde aftegn såsom stjerne, lyse striber i hove eller sok.

At jeg betinger mig at føllet ikke har aftegn skyldes at det er en fjordhest jeg køber, og fjordhest må ikke havde lyse aftegn da det er alt afgøre for hvordan de kan kåres eller netop ikke kåres i fjordhesten Danmark.

Sælger skriver tilbage at hun har tjekket føllet med en tætte kam og at det ikke har hverken aftegn, eller striber i hovene.

Vi aftaler så købet, og føllet betales i løbet af efteråret.

Jeg får føllet hjem i febraur med sne og sjap, og der ser alt okay ud, og den kommer i løsdriften med de andre ungheste.

Jeg har imidlertid ikke haft føllet, som vel nu er en plag i ret langtid før at jeg ser at den har en ca. 1 cm lys stribe på invendige side af venstre baghov.

Jeg kontakter sælger med det samme som henviser til at det har de da ikke set, og at Landscentrets ID-mærker heller ikke har set striben på den som føl, så ergo må striben være opstået hos mig.

Hvor efter at sælger ikke kan kontaktes mere.

Sådan noget pladder striben i hoven er gennemløbene, og har altid været der den kan bare ikke ses når hoven er snavset.

Jeg har fået sagen vuderet hos flere medlemmer af avlsledelsen i Fjordhesten Danmark som siger det er et aftegn, og betyder hoppen ikke kan kåres højre en med 7 point.

Sælger viste at plagen var købt som avls og udstillingshest pga. den gode afstamning og det var en klar aftale at vi skulle bruge den til avl og udstillinger med tiden, og bestemt ikke som ride/kørehest.

Nu vil jeg høre om I tror det kan betale sig at sætte en advokst på sagen???

Jeg har jo på skrift at jeg har købt et føl uden aftegn af nogen art.

Og sælger viste at havde den aftegn så blev der ingen handel, for så var føllet helt uinteressant uanset hvor fin en stamtavle hun havde.

(NB. Jeg ville selvfølgelig annullere handlen da jeg opdagede fejlen, men sælger har ikke ønsket at tale med mig siden. Hvilket jeg kun kan tolke sådan at de jo ikke vil vedkende sig fejlen og tage hesten tilbage.)

Møldrup

Engang Fjordhest altid Fjordhest

www.stutteri-moldrup.dk

Ridevandt 3 års hoppe på 143 cm sælges F: Trollfin FJH-S 740

Feminin 1 års hoppe sælges F: Trollfin FJH-S 740

Hingsteføl fra 2011 sælges billigt

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  04-08-2011 16:43

Umiddelbart vil jeg ikke se det som en skjult fejl, da 'fejlen' jo sidder på YDERSIDEN af hesten og derved sagtens kunne ses, hvorimod fx kissingspines jo er et problem som ikke kan ses bare ved at kigge på hesten alene.

Hvorfor havde du ikke selv set på hesten inden du købte den? Det er jo efterhånden noget tid siden at du fik den hjem, så du den heller ikke før du købte den?

0
0
Svar på denne tråd

lys stribe i hoven.
Forfatter: 
Dato:  04-08-2011 21:10

Jeg vil heller ikke tro at du kan reklamere over denne "fejl" da det er en synligm ting som skullekunne være opdaget ved besigtelse af hesten så fremt at striben var der ved købet.

Der ud over kan jeg fortælle at min homozygot sorte PRE blev købt med 4 sorte hove.

men lige pludselig kom der langsomt en lys stribe i hans ene baghov som i dag er blevet til en 5 cm hvis stribe, og der er også begynende stribe i den anden baghov.

Jeg havde aldrig hørt om at dette kunne forekomme, men nu har jeg set det med mine egne øjne.

Heidi &Dinero III... avlsgodkendt PRE hingst

RIP KÆMPE... Jeg vil aldrig møde din lige.

Himlen blev i dag en stjerne rigere.

0
0
Svar på denne tråd

Goldfish
Forfatter: 
Dato:  04-08-2011 21:20
Ts skriver jo netop at den var købt ubeset. Umiddelbart virker det jo som en latterligt lille fejl men jeg kan godt se at du ikke kan få det ud af hoppen som du regnede med. Dog tror jeg at det står og falder med at man som køber har undersøgelsespligt og den stribe på hoven er jo ret nem at få øje på.

VH,

MaggieMay

"Jeg køber aldrig en travhest igen - men jeg elsker hende jeg har over alt på jorden"..

"Gud skabte manden før kvinden. Det er ligesom, når jeg skriver først laver jeg en kladde" Karen Blix ...
0
0
Svar på denne tråd

Har heller
Forfatter: 
Dato:  04-08-2011 22:43

Hej Igen

Jeg har som heller ikke gjordt så meget mere ved sagen, da jeg jo godt kender til min pligt til at gå hesten igennem selv.

DEsværre så ahvde sælger aldrig tid til at vise hesten frem når vi havde tid. Og til sidst fik jeg en god bekendt til at vudere dens ekstriør, som blev fundet helt i top.(Og han blev altså ikke bedt om at kikke hende efter med en lup for aftegn.)

Og som en af Jer skriver så er det jo også en latterlig skønhedsfejl, som ikke har betydning for hesten.

Men den har stor betydning for hestens værdi, som måske er under det halve af hvad jeg har givet for den, og samtidigt vil den aldrig blive nogen stjerne inden for avlsforbundet.(Dette kræver selvfølgelig også at dens ekrstiør vil forstsætte den positive udvikling son den jo var i som føl). Så sælger må da klappe i sine hænder over at jeg har været et godtroende fjols at købe hende ubeset.

Der hvor jeg måske troede lovgivningen kunne havde haft et lille hul, er omkring at sælger jo faktisk har givet sit ord skriftilgt på at hesten er uden aftegn.

Men skidt pyt jeg har lært lektien, og gør aldrig sådan en fejl engang mere.

Karina

www.stutteri-moldrup.dk

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  04-08-2011 22:57

MaggieMay jeg beklager meget jeg lige overså at TS ikke havde set den.

MEN det ændrer jo ikke på at TS ikke så 'fejlen' da hesten kom i hendes hænder.
Men hvorfor først overveje advokat et halvt år efter køb, jaja, det er muligt at sælger ikke vil i kontakt, men folk plejer oftest at 'bløde lidt op' når man nævner advokat...
Anyways, du kunne også bare tage kontakt til en hesteadvokat for at høre om det er en sag de ville tage op, nu når sælger jo har skrevet at den er fejlfri.

0
0
Svar på denne tråd

Fejlen
Forfatter: 
Dato:  05-08-2011 02:11

Jeg så ikke fejlen den dag hesten kom i stalden fordi, der jo var sne og pladder udenfor, så hovene ikke var rene da den stod på stalde gangen de første 5. min jeg havde den i hænder. Hovene er jo som regel ikke lige rene på den årstid, med mindre jeg havde vasket hove og ben på den. (Trak den små 300 m fra lastbilen til stalden da den ankom, lige netop pga. af det noget usikre førre den dag.)

Jeg så "fejlen" en dag ca. 14 dage senere hvor jeg ordnede plagen, og har siden da prøvet at få en dialog med sælger som bare ignorere mig, pr. mail og telefon.

Så altså er jeg ikke bare kommet I tanke om at brokke mig her 6 måneder senere, men har da prøvet at få en løsning og en dialog fra starten af. har endda forslået at jeg godt vil beholde hoppeplagen i stalden, hvis jeg bare kunne få den til den relle værdi. Så kunne jeg altid sælge hende vidre som ridepony, og ungå at tabe mine penge på den og sælger/opdrætter slap for mere besvær med den.

Karina

www.stutteri-moldrup.dk

0
0
Svar på denne tråd

Men nu har sælger
Forfatter: 
Dato:  05-08-2011 09:31

jo fået sine penge så umiddelbart kan jeg godt forstå at vedkommende ikke er interesseret i at skulle aflevere en stor portion af dem igen..

Som sådan har vedkommende jo ikke gjort noget forkert - hoppen blev jo vist frem til din repræsentant..

VH,

MaggieMay

"Jeg køber aldrig en travhest igen - men jeg elsker hende jeg har over alt på jorden"..

"Gud skabte manden før kvinden. Det er ligesom, når jeg skriver først laver jeg en kladde" Karen Blix ...
0
0
Svar på denne tråd

mine føl...
Forfatter: 
Dato:  05-08-2011 12:50

jeg har sjovt nok haft føl født med hvide hove (og selvfølgelig hvide aftegn der) efter ganske kort tid, er der hos begge føl begyndt at komme sorte streger ned af hovene, fordi der netop er begyndt at komme sorte "pletter" ved kronranden (mor og mormor har det også).. men disse føl er jo kun ganske få måneder gamle..

jeg har selv købt en plag ubeset og da sælger kom med hende, gennemgik vi hende sammen for synlige ting, hvorefter sælger kørte..

jeg er bange for det er svært at komme videre med sådan en sag.. du skal jo kunne bevise den havde det på salgstidspunktet... og det er en VÆSENTLIG lige fejl..

hingsteføl efter Prinz K3/BH leredo til salg.

0
0
Svar på denne tråd

sikke noget møg
Forfatter: 
Dato:  06-08-2011 07:45

1 : Kunne du evt ikke opsøge sælger på hendes adresse og så tage en alvorssnak med hende ?

2 : Det viser sig desværre, at det ikke kan betale sig at køre retsag på hestesager under 50000 kr , jo for pricippets skyld måske , men ikke med økonomisk gevinst .

3 : Du kunne evt tjekke om hun stadig bor på adressen, og så ofre de ca 2000 kr for, at din advokat kan skrive et brev til hende , HVIS du vel og mærke har jeres aftale på skrift .

Stald Graven

0
0
Svar på denne tråd

Slutter
Forfatter: 
Dato:  07-08-2011 23:23

Hej

Næ jeg regner heller ikke med at få noget ud af at true sælger med advokat, de er vist ret skrupelløse har jeg sidenhen fundet udaf fra andre som har handlet hest hos dem.

Hesten har ikke kostet over 50000 kr. kan vi roligt slå fast, men jeg har dog på skrift fra sælger at hun har solgt mig en hest uden aftegn. Og jeg tror som heller ikke de vil står så godt i en retsag da de er momsregistrert med deres stutteri, og der er jo nogle skrappere regler for erhvervsdrivende inden for hestebranchen.

Derfor har jeg også i sinde at sende Dem regningen fra Landscentret når jeg nu skal havde lavet hestens pas om i nærmeste fremtid, pga. denne "lille" fejl.

Håber dog at de krummer tæer og er flove over sig selv hvergang vi ser dem til et avlsarrangement fremover, for jeg har da tænkt mig at ranke ryggen og lade som om jeg ikke kender dem.

Men skulle nogen spørge til disse hestehandlere/avlere i fremtiden så er det ikke mig de får topkarakter hos.

En ærgelig sag, men af skade bliver man klog det har jeg da lært.

www.stutteri-moldrup.dk

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  10-08-2011 22:20

Muligvis et dumt spørgsmål, men hvis du køber et hoppeføl med henblik på kåring og også med ambitioner om en god kåring, hvorfor i alverden tager du så ikke ud og ser føllet inden du handler? Der er vel sådan rundt regnet 1000 andre ting der også er afgørende for om en hest bliver godt kåret UDOVER EVENTUELLE SKØNDHEDSFEJL som en stribe i hoven åbenbart er i fjordheste regi.

I princippet kunne du ligeså godt have fået et føl hjem, der var håbløst sat sammen, havde benstillingsfejl, elendige bevægelser eller andre og langt mere graverende skønhedsfejl udover en stribe i hoven.For slet ikke at tale om egentligefysiske fejl som sygdom, skader o.lign.

Billeder og video er gerne taknemmeligt, og er jo netop sælgers mulighed for at vise de bedste sider, de heldige momenter osv. En god fotograf kan nedtone eller skjule mange fejl. Så hvis man vil vide hvad man køber må man tage ud og kigge på det.

Hvorfor betyder en stribe i hoven så meget i fjordheste regi? Altså er der en logisk forklaring eller er det bare moden?

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider