Hvad er en skjult fejl????
Sagen er den at jeg sidste sommer købte et føl ubeset. (Meget dumt.) af en bekendt.
Vi skriver sammen over nettet og aftaler nærmere omkring handlen, bla. betinger jeg mig at føllet ikke må havde aftegn såsom stjerne, lyse striber i hove eller sok.
At jeg betinger mig at føllet ikke har aftegn skyldes at det er en fjordhest jeg køber, og fjordhest må ikke havde lyse aftegn da det er alt afgøre for hvordan de kan kåres eller netop ikke kåres i fjordhesten Danmark.
Sælger skriver tilbage at hun har tjekket føllet med en tætte kam og at det ikke har hverken aftegn, eller striber i hovene.
Vi aftaler så købet, og føllet betales i løbet af efteråret.
Jeg får føllet hjem i febraur med sne og sjap, og der ser alt okay ud, og den kommer i løsdriften med de andre ungheste.
Jeg har imidlertid ikke haft føllet, som vel nu er en plag i ret langtid før at jeg ser at den har en ca. 1 cm lys stribe på invendige side af venstre baghov.
Jeg kontakter sælger med det samme som henviser til at det har de da ikke set, og at Landscentrets ID-mærker heller ikke har set striben på den som føl, så ergo må striben være opstået hos mig.
Hvor efter at sælger ikke kan kontaktes mere.
Sådan noget pladder striben i hoven er gennemløbene, og har altid været der den kan bare ikke ses når hoven er snavset.
Jeg har fået sagen vuderet hos flere medlemmer af avlsledelsen i Fjordhesten Danmark som siger det er et aftegn, og betyder hoppen ikke kan kåres højre en med 7 point.
Sælger viste at plagen var købt som avls og udstillingshest pga. den gode afstamning og det var en klar aftale at vi skulle bruge den til avl og udstillinger med tiden, og bestemt ikke som ride/kørehest.
Nu vil jeg høre om I tror det kan betale sig at sætte en advokst på sagen???
Jeg har jo på skrift at jeg har købt et føl uden aftegn af nogen art.
Og sælger viste at havde den aftegn så blev der ingen handel, for så var føllet helt uinteressant uanset hvor fin en stamtavle hun havde.
(NB. Jeg ville selvfølgelig annullere handlen da jeg opdagede fejlen, men sælger har ikke ønsket at tale med mig siden. Hvilket jeg kun kan tolke sådan at de jo ikke vil vedkende sig fejlen og tage hesten tilbage.)
Møldrup