Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Økonomi, samfund og love

 Kan man sælge anden ejers hest??
Forfatter: 
Dato:  15-08-2010 13:20

En hest er opsagt pr. 1 sept. Ejer skylder en part nogle penge, og har i det hele misligeholdt aftalen. Det drejer sig b.a. om, at holde folden ren for @!#$, skiftevis mellem heste ejerne.

Hvis nu hesten ikke flyttes den 1, kan ejer af stalden så sælge den, uden ejers viden?

Eller lukke den ud på vejen??


귀한 시간 내주 대단히 감사드립니다


Som vi siger på landet!!


En fjollet signatur, som så meget andet....


0
0
Svar på denne tråd
 
 Nej..........
Forfatter: 
Dato:  15-08-2010 13:30

Nej, det kan opstalder ikke. Hun/han kan gå via fogedretten og indkræve sine penge. Det er dem der bestemmer om opstalder evt. må sælge hesten for at få pengene ind. Og nej, jeg mener heller ikke at opstalder bare må sætte hesten ud på vejen.



Mvh Maria



Imellem sort og hvid er der en masse farver


En god hest har aldrig en dårlig farve.

Gammelt ordsprog

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  15-08-2010 15:56

Nej ejeren af stalden kan ikke sælge hesten eller lukke den ud på vejen for den sags skyld (sidstnævnte ville vist også give problemer med dyreværnet). Hvis hesten ejer ikke har betalt for sin opstaldning kan staldejeren tilbageholde hesten indtil pengene er betalt, og sker det ikke kan man på sigt med fogedrettens hjælp sælge hesten. Ejeren af hesten skal dog have en chance for at betale for sin opstaldning og have advarsler inden man involverere fogedretten. Hesten kan kun tilbageholdes hvis der er tale om manglende betaling af opstaldning eller udgifter i forbindelse hermed (foder, pasning, osv.) og ikke pga. manglende vedligeholdelse af aftalen (fx manglende rengøring) eller fordi hestens ejer skylder penge til en helt 3.part.


0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  15-08-2010 16:03

Jeg mener faktisk heller ikke at opstalder må tilbageholde hesten. Det er jo selvtæg på en måde...



Mvh Maria



Imellem sort og hvid er der en masse farver


En god hest har aldrig en dårlig farve.

Gammelt ordsprog

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  15-08-2010 16:06

Jo det må staldejeren godt - hvis hestens ejer ikke betaler sin opstaldning. Men kun i det tilfælde. Det er jeg helt sikker på, da jeg tidligere har stået et sted, hvor det blev nødvendigt og staldejeren havde kontakt til både advokat og fogedretten, for netop at forsikre sig om at han ikke gjorde noget ulovligt.


0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  15-08-2010 16:08

Okay, ja jeg har også selv stået et sted hvor de gjorde det med en der ikke havde betalt, men var ikke sikker på om man måtte. Men har man været over advokat/fogedretten, burde der jo ikke være noget problem i det :)



Mvh Maria



Imellem sort og hvid er der en masse farver


En god hest har aldrig en dårlig farve.

Gammelt ordsprog

0
0
Svar på denne tråd
 
 søg .....
Forfatter: 
Dato:  15-08-2010 19:42

og i finder en sag fra Svendborg for 1-2 år siden, det var lejen som ikke var betalt, så betales der ikke fra den 1. september så må hesten sælges


Jytte Hansen


Som egentlig færdes på HN som privatperson :)


0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg håber
Forfatter: 
Dato:  16-08-2010 00:07

sandelig ikke kun det er dyreværnet man får bøvl med hvis man bevidst lukker en hest ud "på vejen", men også politiet !



MVH Janni




DV hingsteplag fra 09 til salg - se præsentation.

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  16-08-2010 09:05

Janni: Det har du helt ret i. jeg vil da også håbe man får begge instanser på nakken. Man har jo i henhold til loven pligt til at holde sine heste forsvarligt indhegnede når de er løse udendørs, og at lukke hesten løs på vejen ville være både uansvarligt (både overfor dyret og eventuelle billister, der risikerer at køre galt) og ulovligt. Men mon ikke bare der er tale om en tom trussel eller noget, der er sagt i et ophedet øjeblik. Under alle omstændigheder dog en meget lidt intelligent udtalelse.


0
0
Svar på denne tråd
 
 g en meget lidt intelligent udtalelse.
Forfatter: 
Dato:  16-08-2010 18:08

det er jo ikke staldens hest når den bliver lukket ud efter den 1.




Kloge..


귀한 시간 내주 대단히 감사드립니다


Som vi siger på landet!!


En fjollet signatur, som så meget andet....


0
0
Svar på denne tråd
 
 skovtrolden
Forfatter: 
Dato:  16-08-2010 21:16

Skovtrolden: Øøøøh og så mener du det er ok at lukke den ud på vejen med fare for både hest og billister til følge? Det er da stadig dyremsihandling med fuldt overlæg at udsætte et dyr for fysisk og psykisk skade - uanset ejerskab. Eller misforstår jeg noget i dit indlæg? Hvis stalden har taget hesten i pant pga. manglende betaling fra ejerens side eller blot har hesten opstaldet (uanset om ejeren har betalt rettidigt eller ej), så har stalden ansvaret for at dyret er hegnet forsvarligt ind, når den lukkes løs udendørs.


Jeg håber virkelig jeg bare misforstod dit indlæg - og i så fald må du undskylde. Hvis ikke jeg misforstod det du skriver, så håber jeg virkelig du tænker dig lidt mere om inden du skriver sådanne ting - og ikke mindst inden du griber til handling!


0
0
Svar på denne tråd
 
 ny lov
Forfatter: 
Dato:  16-08-2010 21:30

Der trådte en ny lov i kraft sidste år, at kan hesteejer ikke betale staldlejen må staldejer gerne sælge hesten.



Flere heste sælges, se præsentation





0
0
Svar på denne tråd
 
 og hvor præcis
Forfatter: 
Dato:  17-08-2010 09:04

kan man læse om dette lovforslag Achillea? Kan du linke til det?


Mvh

0
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  17-08-2010 09:49

Mig bekendt må man ikke bare sælge hesten dagen efter lejen skulle have været betalt. Man må holde hesten i stalden som pant (dvs. nægte at lade ejeren flytte den fra stedet før opstaldningen er betalt), men inden man griber til salg eller lignende skal ejeren have skriftlige advarsler og betalingsfrister. Jeg ved ikke om det er en lovændring, men der har været en sag eller to hvor staldejer til sidst har solgt hesten, men så vidt jeg husker har det været meget langtrukne sager, hvor det drejede sig om mange måneders opstaldning, pasning og fodring. Hesten er i disse tilfælde blevet solgt for at dække staldejeres udgifter. Hvis en opstalder eksempelvis skylder 1500 kr i opstaldning for en enkelt måned, må staldejer ikke bare sælge vedkommendes hest til fx 50.000 og så stikke differencen i lommen.


0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  17-08-2010 10:27

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  17-08-2010 11:32

Nej man må ikke sælge anden mands hest, det ligger helt klart fast. Men man kan forsøge at inddrive sit tilgodehavende via fogedretten, også man kan efterfølgende så tage håndpant i den hest, det drejer sig om. Og først da, kan man som indehaver af en stald, hvor pension udebliver gøre noget yderligere.

Og nej det er pivhamrende ulovligt at lukke en hest ud på vejen uanset om den tilhører en selv eller andre, men kan hvis den tilhører andre oven i blive draget til ansvar dels for de skader dyret kan pådrage sig og dels for de skader dyret evt. påfører andre.


Tina

www.stutteri-moelleaaen.dk - www.linnerup-skovgaard.dk

DANSK AVLEDE KVALITETS CREMBÆREREHESTE

Importeret Cremello varmblodshingst af super afstamning

0
0
Svar på denne tråd
 
 vi kører den nok væk..
Forfatter: 
Dato:  18-08-2010 14:43

--men kan hvis den tilhører andre oven i blive draget til ansvar dels for de skader dyret kan pådrage sig og dels for de skader dyret evt. påfører andre.--


Det er ejers indbo forsikring der dækker.


귀한 시간 내주 대단히 감사드립니다


Som vi siger på landet!!


En fjollet signatur, som så meget andet....


0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  18-08-2010 19:23

Ejers inbo forsikring eller anden forsikring som dækker den lovpligtige ansvarsforsikring af hesten dækker ikke skader som er forvoldt med fuldt overlæg, som andre bærer ansvaret for eller skader som følge af uansvarlig opførsel (fx hvis man ikke reparerer hegnet på folden hvor hesten går). Dvs. at ejerens ansvarsforsikring på hesten dækker ikke, hvis en anden part med fuldt overlæg eksempelvis slipper hesten løs eller lignende. Så er det denne anden part, som står med ansvaret for skader på hesten, andre mennesker eller materiel (og formentlig også en politanmeldelse). Hvis ejeren selv slipper hesten løs på vejen med vilje dækker forsikringen heller ikke, men det er selvfølgelig ejeren selv, der hænger på erstatningen af eventuelle skader.


0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  19-08-2010 09:56

Vær helt sikker på en ting Skovtrold. Det er din forsikring og ikke ejers, hvis du foretager dig noget med en hest, som ikke tilhører dig, hvor du ikke specifikt kan dokumentere, at ejer har givet dig tilladelse til at flytte hesten for ham.

Det er alene dit ansvar, hvis du påtager dig at flytte hest med eller endnu værre uden ejers tilladelse.

Det vil endda kræve, at du har autorisation til at flytte med heste (dyretransportreglerne), hvis du begynder at køre og flytte med anden mands hest.

Så få sendt vedkommende til inkasso for sine skyldner i en fart og følg lovgivningen på området, det plejer tit at virke.


Mvh


Tina

www.stutteri-moelleaaen.dk - www.linnerup-skovgaard.dk

DANSK AVLEDE KVALITETS CREMBÆREREHESTE

Importeret Cremello varmblodshingst af super afstamning

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  19-08-2010 12:32

Ja lige præcis - hvis man uden ejerens tilladelse flytter rundt på andres heste, slipper dem løs fra folden/boksen eller lignende, så hænger man selv på ansvaret. Derudover kan man vel i princippet også risikere en anmeldelse for tyveri, hvis man uden ejerens tilladelse kører hesten væk.


Hvis en opstalder skylder penge må man gå gennem inkasso eller fogedret og/eller tilbageholde hesten indtil det skyldige beløb er betalt. Man får absolut intet ud af at bryde loven i et forsøg på selvtægt.


Derudover bør man også have hestens tarv i baghovedet - uanset hvor rasende man måtte være på hestens ejer. Dyret skal ikke lide overlast, hverken i form af at blive sluppet løs på vejen eller blive flyttet unødigt rundt i et forsøg på at genere ejeren. Har man problemer med ejeren må man tage konfrontationen med vedkommende og ikke lade sin frustration gå udover dyret.


0
0
Svar på denne tråd
 
 ok. sikke mange svar.
Forfatter: 
Dato:  22-08-2010 20:18

vi finder nok ud af noget.


귀한 시간 내주 대단히 감사드립니다


Som vi siger på landet!!


En fjollet signatur, som så meget andet....


0
0
Svar på denne tråd
 
 Hestens værn
Forfatter: 
Dato:  27-08-2010 17:38

"Hestens værn" hjemmeside giver en god beskrivelse af netop denne type sager med heste. Men man skal nok passe på ikke at tage loven i egen hånd, idet ejer nemt kan sagsøge dig.

HAr selv været i nogenlunde samme stuation med en opstalder som ikke betalte måndlig opstaldning igennem længere tid. Md rådgivnig fra advokat har jeg selv stået for sagen.


Team Oases Professional Horse Care:

Hestepension: Hestevelfærd og adfærd

Hestevikaren Prof. Horsecare: Hesteejernes eget vikarbureau

Horseconsult: Rådgivning

http://www.teamoases.dk


0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  01-09-2010 19:25

Lukke den ud på vejen? Ja, så er du først sikker på, at du ikke ser dine penge igen... Men tilgengæld får du nok selv en stor regning når du for med fuldt overlæg udsætter hesten, og mennesker for stor fare.


Det ville da være en dybt uprofessionel og tankeløs handling!



A/G's Mataro OX



-Hingstevenlig opstaldning med ridebane søges nord for København. Max. 2500 kr. pr. boks. Jeg hjælper gerne med staldarbejde mod nedsat boksleje :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Uha Uha,
Forfatter: 
Dato:  29-11-2010 14:29

hvor skulle i have jer sådan en kindhest, hvis i lukker hesten ud på vejen.

Men kan i tåle at have andres liv på samvittigheden?


Jeg er også helt sikker på, at i kan sigtes for at slippe en hest ud, med fuldt overlæg.


Gammel ost ruster aldrig!


0
0
Svar på denne tråd
 
 Forsikring.
Forfatter: 
Dato:  02-12-2010 23:32

Jeg kan så lige gøre "Skovtrolden" opmærksom på, at det ikke er noget ens indboforsikring dækker!


Vi har lige haft en forsikringsmægler indenfor landbrugsforsikringer- herunder også hesteforsikringer, ude og holde foredrag.


Det er hestens (lovpligtige) ansvarsforsikring der skal gå ind og dække- og du får som ejer af hesten, ikke en krone udbetalt fra forsikringen hvis hesten stikker af fra folden!


Med det dejligste Hotline-afkom. :-)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ærlig talt
Forfatter: 
Dato:  05-12-2010 10:47

Så håber jeg da ikke du vitterligt påtænker at køre hesten væk og sætte den af et tilfældigt sted?


Jeg kan godt fortså frustrationen med at stå med en hest, hvor ejer ikke overholder de aftalte vilkår for opstaldningen, men derfra og til at lukke hesten ud eller køre den et sted hen (håber inderligt, at du mener du vil køre den til en anden stald??) er der godt nok lang vej!


Der er givet mange gode råd mht. det videre lovvederholdelige forløb i sådan en sag, så følg dem i stedet for at lade det gå ud over hesten, som i denne sag er sagesløs.


Jeg har lært, at mennesker vil glemme, hvad du har sagt og ting du har gjort, men de vil aldrig glemme, hvad du fik dem til at føle.




0
0
Svar på denne tråd
 
 det skriver hestenes værn
Forfatter: 
Dato:  10-03-2011 10:17

NÅR BETALING FOR OPSTALDNING UDEBLIVER

Hvordan forholder man sig som opstaldningsvært, hvis der ikke bliver betalt for opstaldning mv.?

Man udøver som opstaldningsvært tilbageholdsret i hesten og meddeler dette skriftligt til pensionæren, samtidig med at det meddeles, at hesten vil blive solgt bedst muligt, hvis ikke der er sket betaling inden 10 dage. Meddelelsen skal vedlægges en aktuel opgørelse over gældens størrelse.

Når 10 dages fristen er udløbet og der fortsat ikke er sket betaling, indhentes mindst to skriftlige tilbud på salg og hvis ikke andet er opnåeligt, på slagtning af hesten. Prisen forelægges pensionæren skriftligt med en ny frist til at betale og med meddelelse om, at hesten ved fristens udløb vil blive bortsolgt for den tilbudte pris, hvis ikke tilgodehavendet forinden er udlignet, ligesom det meddeles, at salgsprovenuet anvendes til dækning af gælden og først derefter frigives til pensionæren.

Hvis ikke man har en adresse på pensionæren skrives til den sidst kendte folkeregisteradresse, da det er hesteejerens ansvar at meddele flytning eller sørge for fremsendelse af posten til ny adresse. Folkeregisteradressen kan oplyses på kommunekontoret mod betaling af et mindre gebyr.

HUSK

at du som ejer af en hestepension har pligt til at passe og pleje hesten inkl. hovpleje og evt. dyrlæge i henhold til dens behov - også selv om hesteejeren ikke betaler sine regninger. Udgifterne indgår som en udgift, der også har sikkerhed i den panteret som tilbageholdelsesretten i hesten er udtryk for.

Hestens Værn

Gl. Hovedgade 8

2970 Hørsholm

Telefon 4586 8774

E-mail post@hestens-vaern.dk

Web http://www.hestens-vaern.dk

MAJ 2009


Silviar´s Benjamin


ox-hopper 1500,- andre 1000,-


Har fået 22p,23p,24p og flere ærespremier og gode anmeldelser, kom og se ham.

0
0
Svar på denne tråd
 
 spørgsmål....
Forfatter: 
Dato:  10-03-2011 21:28

jeg har et tillægsspørgsmål :


hvad sker der hvis:


en person har fået en hest forærende som med klausul ikke må videresælges uden forrige ejer er tilbudt at købe den tilbage for samme pris ( dvs 0 kr).


denne person/ny ejer, ikke betaler stald leje og derfor forærer hesten videre til stald ejer for at betale for dette.

tidl. ejer får besked på at hun kan købe hesten tilbage for det beløb der skyldes ( ret højt beløb da ny ejer ikke har betalt længe) eller det beløb som hesten vurderes den er værd.

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider