Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Økonomi, samfund og love

Min økonomi falder fra hinanden
Forfatter: 
Dato:  26-05-2010 14:50

Jeg er nyudlært kontorass. og har fået arbejde i en økonomiafdeling. Desuden har jeg et weekend arbejde på statoil, som afløser.

Tiltrods for at jeg arbejder ca 45 timer om ugen, så hænger min økonomi i laser, og jeg er møg træt at at skulle spinkle og spare hele tiden.

Jeg har nøje lagt et budget, men skal jeg fx til fødselsdag, have nyt tøj eller lign. så vælter det hele.

Er der en der vil prøve at kigge på mit budget og i en sober tone råde mig til hvad jeg kan gøre?

Mit forbrug per måned:

Husleje: 3000

Vand, varme, el: 800

Bilforsikring + vægtafg.: 1.000

benzin: 1.800 (har et godt stykke på arbejde)

Licens: 200

Sille opstaldning: 1.000

Sille smed: 240

Sille spec.foder: 150 (hun får cortaflex mod gigt)

Mobilforbrug: 200

HK: 800

Rideundervisning: 375

Andet forefaldende: 200

I alt 9.765 (dette er det der er budgetteret og dette fungerer fint og regningerne bliver betalt som de skal)

Løn udbetalt: 13.500

Statoil: 700 (dette varierer men ca et gennemsnitsbeløb)

Overskud 4.435

Mor: 1.000 (lånte penge til at købe en bil af mine forældre og betaler af hver måned - har dermed ingen lån i banken)

Opsparing: 1.000

Til mig 2.435

Det giver mig ca 400 kr om ugen til alt andet mad, toiletpapir, fødselsdagsgaver, tøj, rengøringsartikler ja alt det løse...

Det er her jeg har svært ved at få det til at køre rundt.

Jeg er begyndt på at hæve pengene fra min konto hver den 1. og så fordele det jeg må bruge i kuverter til hver uge, og det har gjort det en del bedre da jeg har bedre føling med hvad jeg bruger, men hvad kan jeg ellers gøre?

De næste to måneder kan jeg slet ikke se mig ud af. Har 5 fødselsdage inkl. min søster som bliver 30. Kan slet ikke overskue at skulle tage flere arbejds vagter på staoil, og er simpelthen ved at køre surt i det hele.

Hvad gør jeg forkert?

SILLE FOREVER !!

0
0
Svar på denne tråd

penge penge penge
Forfatter: 
Dato:  26-05-2010 15:32

Hej Sille...

Som jeg ser det, gør du ikke som udgangspunkt noget forkert.. du har bare mange poster i dit budget, og måske flere, end din løn tillader...

Det er dyrt at have bil, hest, undervisning og hvad der ellers hører til hesten.... det i sig selv løber jo op i 1765 kr.

Din benzin regning er dyr... 1800 kr. er mange penge.. har du husket at få sat indregnet dit kørselsfradag?

Hvor længe skal du betale din mor? og hvordan med din opsparing??

Den er super god at have, og jeg vil ikke anbefale dig at stoppe den.. men måske du kan undlade at indbetale den de næste to måneder, hvor du har mange fødselsdage etc, så du har lidt ekstra at gøre med?

Håber du finder en løsning på det...

MONICA & Sussi Solskin
Rosso vil altid være i vore tanker

{>

R.I.P. Rosso 05.05.1990 - 31.08.2009

0
0
Svar på denne tråd

fagforening og forsikring
Forfatter: 
Dato:  26-05-2010 20:28

Ved at skifte til en anden fagforening, f.eks det faglige hus , kan du spare næsten 4000kr om året.

Måske kan du også spare noget på bilforsikrngen ved at skifte til et andet selskab.

mvh Eva

0
0
Svar på denne tråd

Svarer......
Forfatter: 
Dato:  27-05-2010 08:08

Rosso: Jeg bruger egentligt mine kørselspenge som en opsparing og får derfor en stor slat tilbage i skat, som bliver sat ind på en konto til uforudsete regninger som dyrlæge, bilskader osv.

Men vil regulere dette så jeg får lidt mere udbetalt hver måned.

Jeg kørte desværre galt i februar og værkstedsregningen tømte hele min opsparing så der står ca 334 kr der

Vi regnede ud at lod jeg forsikringen tage det ville det koste mig ca 12.000 pga min forsikring ville stige, selvrisiko osv.

Og da værkstedsregningen kun var på 6000 vælgte jeg at betale selv. Hvilket jeg også kunne men starter så bare forfra med min opsparing.

jeg skal betale min mor ca 1 år endnu.

Eva: Jeg kan ikke få min forsikring billigere end jeg har den - har undersøgt det nøje og været til flere samtaler ved forskellige selskaber.

At skifte fagforening ville heller ikke være klogt da det kun er HK der fx har (tror jeg det hedder) lønforhandlingsrettigheder på min arbejdsplads.

SILLE FOREVER !!

0
0
Svar på denne tråd

hej....
Forfatter: 
Dato:  27-05-2010 09:23

Sælg hesten...

Lækker NY kieffer ulla salsgeber rusty sælges billigt

0
0
Svar på denne tråd

Bumbum
Forfatter: 
Dato:  27-05-2010 10:12

Uhh jeg kender det med budgetter og samtidig har jeg også læst mange af dine indlæg om Sille, så jeg ved at det at sælge hende ikke er mulighed. Både fordi hun betyder meget for dig og fordi hun er syg.

Har du ikke mulighed for at få hende på sommergræs til ok billige penge, så kan du sparer de penge op for opstaldning?

Ellers vil jeg sige skift fagforening og måske det var muligt at flytte tættere på dit arbejde.

Jeg ved udemærket godt at man ikke kan undvære bil her i det sønderjyske, da offentlige transportmidler er en by i Rusland her nede.

R.I.P Fighter, den smukkeste stjerne på himlen

0
0
Svar på denne tråd

Mit råd
Forfatter: 
Dato:  27-05-2010 10:13

Hvad med at spørge din mor om du må forlænge lånet til 2 år mere og så betale 500 kr af istedet? Hvis dine forældre ikke står og mangler pengene nu vil de sikkert sige ja.

Synes opsparingen er klogt fordi du netop skriver at det går til det uforudsete.

Så er der selvfølgelig rideundervisnig. Er det 375 kr per gang eller hur?

Kunne du ikke skrue en smule ned for det? Springe hver anden gang over?

Mht Cortaflex havde jeg en slem gigthest, men hun fik det kun i de kolde måneder. Kan du ikke give hende pause fra det her i de varme måneder og så starte op i oktober igen?

Hende der lever og ånder for Western Pleasure :-)
www.mia-haugsted.dk

Dale Chavez Showsadel sælges. En sadel som alle drømmer om! Masser af sølv og flot tooling. galleri.mia-haugsted.dk/#13.0

0
0
Svar på denne tråd

svarer igen
Forfatter: 
Dato:  27-05-2010 11:32

Correy: Mange tak for din forståelse - det varmer i en svær tid. Sille er under ingen omstændigheder til salg, skal hun væk bliver det over regnbuebroen. Deusden ville det i min verden være forkert at skille mig af med den (eneste) glæde jeg har. Hvad er livet uden en hobby og gøre det man elsker?

Jeg har været ved at undersøge muligheden for at flytte tættere på arbejde. Men skal jeg have en lejlighed her så koster den langt mere end min nuværende. Samtig vil opstaldning for sille nok være dyrere.

Jeg er tilgengæld ved at undersøge noget med noget samkørsel men det er nu også svært at finde. Skal jeg med bus tager transporten 2 timer hver vej og jeg ville skulle møde 1 time senere end normalt.

Mia: Kunne sikekrt sagtens få lov til at forlænge mit lån - men er i forvejen ikke så stolt af at jeg har lavet et stort hak i mine forældres opsparing, men jo det skal da overvejes.

Undervisning er 75 kr per gang, så budgetterer med at der er 5 gange om måneden.

Med hensyn til Cortaflex har jeg valgt bare at sætte dosen ned her om sommeren.

SILLE FOREVER !!

0
0
Svar på denne tråd

overblik
Forfatter: 
Dato:  27-05-2010 12:49

Hej,

Flot overblik du har.

Jeg syntes du skal overveje om du nogensinde vil gøre brug af de ekstra ting HK har. Det er jo mange penge....

Derudover ser jeg ikke mange besparelser i dit budget, og helt ærligt så kan jeg godt forstå du ikke vil sælge hesten - så hellere spare hvor du kan.

Men får du ikke mere udbetalt med dit nye job? Det virker i underkanten. Har du styr på din forskuds registrering? Både Fagforening og kørsel skal jo indregnes som fradrag, og det giver mere end du lige regner med. Tjek det på skat.dk hvor du kan logge ind og ændre din forskuds registrering. Du behøver jo ikke spare mere end de 1000 op i måneden - så hellere få dit skatte overkud ud.

God vind

Lene

0
0
Svar på denne tråd

1234567890
Forfatter: 
Dato:  27-05-2010 16:06

Tja.. Du mangler jo også penge til tv og licens hihi..

Syntes det ser fornuftigt ud det du har lavet men igen.. Se om ikke du kan få rettet dit skat så du måske kan hente 500kr og så spørg din mor om du kan afdrage mere...

Super flot gået at du kan gøre det for det du gør..

Hilsen Annette

(Mor til banditten Noah og ejer af den franske bulldog fluffy)

LÆKKER ANDELSBOLIG SÆLGES I AALBORG UHØRT BILLIGT

se mere på

WWW.FRIHAUGE.DK

SØGER PART I AALBORG OG OMEGN SE PROFIL....

0
0
Svar på denne tråd

Mit råd
Forfatter: 
Dato:  27-05-2010 20:33

Hej,

ikke fordi jeg på nogen måder er inde i reglerne, men har du undersøgt om du evt. er berettiget til boligstøtte ? Hvis du googler "boligstøtte" kommer der et link frem, hvor man kan indtaste sine oplysninger.

Nu nævner du ikke hvor mange penge du køber gave for til fødselsdage og lignende, men når det vælter dit budget giver du måske for flotte gaver Husk at det er tanken der tæller !

0
0
Svar på denne tråd

Svarer..........
Forfatter: 
Dato:  28-05-2010 08:12

Mange tak for alle jeres svar. Jeg er ved at undersøge det med hensyn til skat så jeg får lidt flere penge om måneden.

Jeg er desværre ikke berettiget til bolistøtte. Fik bolistøtte da jeg var elev men da jeg var færdigudlært var jeg ikke længere berettiget.

Med hensyn til min løn så stiger jeg næste år så da burde det hjælpe på det.

Men er glad for at høre at mit budget ikke er helt henne i hegnet.

SILLE FOREVER !!

0
0
Svar på denne tråd

det ser fornuftigt ud..
Forfatter: 
Dato:  28-05-2010 08:28

Men jeg kan godt forstå at det vælter lidt, når der skal købes gaver og deslige.

Som flere har foreslået, så snak med dine forældre og få sat betalingen ned med 500 kr, indtil du får højere løn til næste år. sæt din rideundervisning ned til kun hver anden uge.

På den måde vil du ha 650 kr mere om måneden.

IMC

0
0
Svar på denne tråd

hvorfor ikke
Forfatter: 
Dato:  28-05-2010 08:49

afskaffe gaver og kun give gaver til runde fødselsdage.. det gør vi i vores familie og det fungerer fint.. så slipper man hver gang for det besvær det er at hive en ønskeseddel frem..

men jeg kan godt huske det dengang jeg var på SU.. puha.. jeg levede for under 1000kr om måneden når alt var betalt.. så risengrød og spaghetti og pølser var en menu der ofte kom på bordet..

0
0
Svar på denne tråd

Du virker meget ansvarlig
Forfatter: 
Dato:  28-05-2010 09:07

og ser ud til at have et godt overblik.

Som nyudlært har du ikke den største løn endnu.

Og verden er lidt presset for tiden.

Du kan dog forvente lige så stille at stige og om 1-2 år kan du evt. finde et bedre lønnet job. Sørg for at skrabe alt den viden (teoretisk og praktisk9 sammen i mellemtiden så du bliver attraktiv og værdifuld på din nuværende og evt. kommende arbejdsplads.

Det du sådan set mangler er umiddelbar lettelse i økonomien.

Giver du godt nok 800 til HK om måneden?

Jeg tror kun jeg giver det halve til A-kassen 8og det er fradragsberettiget) og så lidt til fagforening. Find et billigere sted. Du må ud og shoppe.

Det ville måske være en mulighed at få en ordning med din mor. Enten at du betaler det halve i et år længere eller at du evt. kan få et klippekortsystem så du feks i december og fødselsdagsmåneden kan springe over.

køb gaver på udsalg/Trendsales etc. Så rækker pengene langt. Så må gaven evt. vente en måned eller to eller tre i skabet til det bliver jul/fødselsdag.

Kan du evt. få en part på din hest? Bare 1-2 gange i ugen?

Kan du blvie forfremmet på Statoil til en bedre løn?

Kan du finde et andet fritidsarbejde?

Er der nogen blade, aviser du kan sige fra? Kan du få et billigere telefon-abbonnement?

Og ja samkørsel kan virkelig spare. Bare to dage om ugen så du kun skal betale 4 x kørsel om ugen kan mærkes.

Mvh Tina

Quality doesn't cost - it pays !

Tre gode Quarter Horses til salg.

Alle med gode afstamninger. Alle af egen avl.

http://www.alby-horses.com/

0
0
Svar på denne tråd

økonomi
Forfatter: 
Dato:  28-05-2010 21:43

Du kan da spare lidt ved at vælge ny fagforening. Jeg giver 500 for a-kasse og kontigent ved krifa. Der erda lidt penge og hente.

Og du har frit valg af fagfoening. Og der sker ikke noget ved at flytt. Du har stadigvæk de samme fordele osv. Ellers ser det jo ud ti du har styr på det.

Det er hårdt at være under uddannelse

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  29-05-2010 19:50

Ja, du vil kunne spare noget ved at skifte fagforeninge - MEN - hvis du er ansat indenfor det offentlige, så er det som du skriver kun HK som er den forhandlingsberettigede organisation. Det betyder at din løn skal forhandles mellem din arbejdsgiver og HK. En anden fagforening kan selvfølgelig indsende lønforslag, men de har i princippet ikke noget at skulle have sagt til en lønforhandling. Og hvis ikke din chef indstiller dig til en lønstigning ved forhandlingerne, gør HK nok heller ikke, hvis du ikke er medlem. Så vil du kun få de overenskomstbestemt lønstigninger, men ikke noget ekstra.

Det kan også have konsekvenser ved en evt. afsked, HK vil ikke intervenere ved afsked af et ikke-medlem (og det er HK, der skal orienteres ved afsked, når du er ansat efter HK's overenskomst).

Derfor, er du ansat indenfor det offentlige, skal du tænke dig godt om inden du skifter fagforening.

Mit bud vil også være at du ændrer din forskudsopgørelse mht. befordring og evt. snakker med dine forældre om forlængelse af tilbagebetalingstiden.

I vores familie har vi også afskaffet dyre gaver - prøv at snakke med familien om det, det kan også lette budgettet!

Held og lykke med det!

Mange hilsner

Vyv

0
0
Svar på denne tråd

kender det alt for godt.
Forfatter: 
Dato:  31-05-2010 11:25

Det er jo næsten altid sådan at ligemeget om man har en løn på 5.000kr. eller 15.000kr. om måneden, ja så forsvinder alle pengene på en eller anden underlig måde. :)

Jeg synes dit budget ser ret fint ud, men var jeg i dit sted ville jeg måske overveje at ændre følgende:

Spare på benzin. Du kunne måske finde en at køre sammen med til og fra arbejde og derved spare lidt.

Opstaldning: Finde et sted der var lidt billigere, eller evt. tilbyde at hjælpe med arbejde i stalden og få lejen lidt billigere.

Finde et andet nr. 2 job. Nu ved jeg ikke hvad din timeløn er på, men af hvad jeg har hørt er den ikke så høj ved at stå i butik. Jeg har selv et rengøringsjob, og får 127kr. i timen. det synes jeg er iorden som ufaglært.

Boligsituation. Kunne du måske overveje at bo sammen med en veninde (lyder ikke til at du har en kæreste du bor sammen med). Derved kan man også spare lidt hist og her, da man jo så er to om alle udgifter, som licens, internet, indboesforsikringer m.v.

Det er en rigtig god ide at du deler pengene op hver månede. Jeg gør det selv, bare over min budgetkonto, så der bliver overført et fast beløb til min konto en gang om ugen. Derved kommer man aldrig til at mangle penge sidst på måneden :)

Fagforening ville jeg bestemt ikke skifte. Efter min mening er det nok lidt mere sikkert at være i en af de større fagforeninger, hvor man ved at de hjælper en når der opstår problemer. Har hørt om mange som har været medlem af bls. det faglige hus, og ja det kan godt være at kontigentet er billigt, men mange får heller ikke en s... ud af det den dag de står med "røven i postkassen" :)

Jolly Jumper & Camino

Stjerneponyerne

0
0
Svar på denne tråd

Fradrag
Forfatter: 
Dato:  02-06-2010 00:30

At skifte fagforening flytter vel egentlig ikke det store? Da det man betaler i kontingent kan trækkes fra i skat, så får man billigere kontingent, får man tilsvarend mindre skattefradrag.

Er det ikke en mulighed at flytte dig og Sille tættere på dit arbejde? Således du sparer transportudgifter?

Med venlig hilsen

Zooropa - Anne

Jeremy Rudge dressursadel sælges! - Se annonce!

** It's not enough to rage against the lie.. you've got to replace it with the truth. **
- Bono, U2

0
0
Svar på denne tråd

din undervisning
Forfatter: 
Dato:  02-06-2010 13:55

75 kr pr gang , find en bedre og budgetter i stedet med 1 times ene undervisning kan nok fåes til 2-3oo kr 1 gang om måneden en dygtig underviser kan sagtens give dig noget med hjem og reflektere over i 1 mdrs tid.....

1000 kr om mdr i opsparing er pænt meget syntes jeg skær den ned til 800 eller 500 og hæv afdraget ved dine forældre til måske 1200-1500 og få den post ud af verden hurtigst muligt....

og ja samkørsel kan gøre en del for benzin regningen.

Vh Berit

Yestin Gypsy Caraf

super lækker 1 års tinker hingst bliver stor forv.stg 160

brunbroget sælges.

Helbror Godkendt avls hingst i sverige !!

0
0
Svar på denne tråd

Spareråd
Forfatter: 
Dato:  07-06-2010 21:16

Jeg synes det ser fornuftigt ud, og kan ikke sige andet end at det er fagforeningen der kan spares væk.

Jeg har aldrig været medlem af en fagforening, og er p.t offentlig ansat, hvor alle mere eller mindre er medlem af HK. Jeg mener nu nok at jeg kan forhandle min egen løn hvis jeg finder det nødvendigt.

Skulle du være så uheldig at blive UBERETTIGET fyret, er dagpengene alligevel ikke katastrofalt lavere, end hvad du får udbetalt nu.

"Religion er en fundamental modsætning til alt hvad jeg agter højt - mod, klar tanke, ærlighed, retfærdighed og frem for alt, kærlighed til sandheden."
-Henry Mencken-

0
0
Svar på denne tråd

Jeg har.....
Forfatter: 
Dato:  08-06-2010 13:22

Jeg har nu fået snakket med lønkontoret på mit arbejde og fået snakket med skat og det viste sig at jeg kunne ændre mit fradrag så jeg nu får ca 2000 kr mere udbetalt om måneden.

Samtidig er jeg stadig sikret at jeg ikke skal betale skat tilbage. Så nu burde det da gå bedre op.

Med hensyn til min ridelærer så har jeg en super dygtig ridelærer som jeg er meget glad for, og da hesten jeg rider ikke har været redet i 2 år og jeg ikke selv har redet det sidste år, så hjælper det mig utroligt meget at jeg lige har en til at rette på mig en gang om ugen.

På det niveau som jeg rider ville det være spildt at gå ud og betale dyre domme for en berider. Den underviser jeg har nu, taler "mit" sprog og er super dygtig.

SILLE FOREVER !!

0
0
Svar på denne tråd

fagforening
Forfatter: 
Dato:  10-06-2010 22:15

du kan nemt melde dig i en anden fagforeinig selv hk kun kan forhandle løn på din arbejdsplads. du er aldrig tvunget til stå HK men kan frit vælge og du vil med garanti stå lige så godt i en anden fagforening for du vil altid få løn efter overenskomsten lige meget hvilken a-kasse fagforening du er medlem af.'

Hilsen Sigge83

Fjordheste er en dejlig hest!!!

0
0
Svar på denne tråd

Lyder godt :)
Forfatter: 
Dato:  21-06-2010 10:52

Lyder dejligt, du fik mere luft i budgettet :)

der er også den mulighed, at du kan finde et sted og at have Sille opstaldet gratis tilgengæld for, at du ordner stald nogen gange om ugen. Den ordning kender jeg flere mini stutterier som benytter sig af.

Har du prøvet at søge ind i hjemmeplejen i weekenderne istedet for Statoil? Jeg har en del studiekammerater som er i hjemmeplejen og de får KASSEN i weekenderne. og de skal kun hjælpe dem med at komme i tøjet og lige hjælpe med et par små ting. Altså ingen toiletbesøg, bad og den slags..

Cortaflex fik min også en gang, og vi fandt ud at ren glycosamin faktisk var bedre til den, og så er det SÅ MEGET billigere!!! Du kan finde flere leverandører på nettet. Der er en, hvor det bliver sendt fra England af. De er super hjælpsomme og produktet er bare iorden, og så står alt på dansk og de er danskere :)

Håber det kan hjælpe dig lidt :)

MVH Christina

0
0
Svar på denne tråd

Hvor dejligt!
Forfatter: 
Dato:  22-06-2010 20:34

Hvor dejligt at høre at du nu har fået styr på din skat, så du får så meget mere udbetalt hver måned. Så må det da se væsentligt bedre ud for dig! Dejligt

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider