Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Økonomi, samfund og love

 Købe hest der ikke er fejlfri?
Forfatter: 
Dato:  23-10-2009 21:56

Er der nogen af jer der har købt en hest som ikke gik gennem dyrlægecheck, altså handelsundersøgelsen uden en anmærkning? Tænker fx på at hvis hesten er urent gående efter bøjeprøve på et enkelt ben, så dette ben ikke kan forsikres... Har I så bare taget chancen og købt alligevel?

Alle mine tidligere heste har været helt anmærkningsfri ved handelsundersøgelse, men jeg har altid stået med en hest med halthedsproblemer eller luftvejsproblemer relativt kort tid efter købet. Og de er næsten alle endt med aflivning.

Derfor giver jeg ikke ret meget for disse handelsundersøgelser, slet ikke bøjeprøverne, som jo også er en subjektiv vurdering fra den enkelte dyrlæge. Nogen bøjer kun benene i 30 sek, nogen i 1 minut og nogen 2 minutter. Nogen bøjer mere kraftigt sammen end andre og nogen synes det er OK at hesten halter de første par skridt efter sammenbøjningen hvor andre vil have hesten er haltfri fra start.

Hvad har I gjort i tilfælde hvor hesten ikke var fejlfri ved undersøgelsen?







0
0
Svar på denne tråd
 
 Tjaaa.......
Forfatter: 
Dato:  24-10-2009 10:19

Nu har jeg kun haft to heste igennem handelsundersøgelse.


Den første var Medoc, som på daværende tidspunkt var 8 år - og som var den første hest som jeg mente eksteriørmæssigt og af sind levede op til det jeg skulle bruge ham til OG var til en billig pris også.

Han gik rent igennem handelsundersøgelse ( % rgt ) Og ham har jeg haft fornøjelse af i efetrhånden 6 år, og ud over nogle enkelte hovbylder så har har intet fejlet.


Hest nr 2 som jeg fik handelsundersøgt var et føl - og han havde overbid som eneste handelsfejl.

Det overbid gav mig rent faktisk en hel del problemer - og hesten døde så her i sommers som 2½ år af tarmslyng.


Jeg har så købt 2 andre ungheste - og ingen af dem er handelsundersøgt. Jeg er nået dertil, at jeg selv kigger på deres eksteriør, og vurderer deres synlige +/- er.


Jeg er nået dertil, at al hestehandel er et sats, og da jeg aldrig køber dyre heste som jeg skal låne til, ja så satser jeg på at det går.....

Og så må jeg jo æde tabet, når det ikke gør.


Jeg er dog så rimelig god til at vurdere hestene eksteriør og bevægelser mht utakthed/halthed. Reagerer på alt der er afvigende - pibende vejrtrækning, galle, hoste osv.

Og så har jeg jo selvfølgelig også været heldig.


Min ene unghest som jeg ikke har fået handelundersøgt har feks en lille smule indfodethed, som jeg dog mente rimelig kunne justeres af smeden og sandsynligvis ikke en gang ville kunne ses, når han får sko på en gang.

Og det er en "fejl" som jeg vurderer jeg godt kan leve med. Men i en evt handelsundersøgelse skulle dyrlægen jo nok have skrevet let indfodet hø for.


Stod jeg med en dyrere hest +15.000 kr, så ville jeg nok få den handelsundersøgt med bøjeprøve. Men det var nok mere for at få forsikringen uden problemer.

Handelsrøntgen har jeg det meget ambivalent med. Der bliver kun taget enkelte billed, og kun dækkende de mest alm. fejlområder. Mange heste kan fint fungerer med rgt-fejl, men får man først at vide at den ikke er ren i rgt, ja så begynder man jo at tvivle...

Nogen gange er det godt ikke at vide


Og så er det jo sådan, at du kan tage rgt af benene, men hesten har så KS i stedet.


Så nej man kan desværre ikke garderer sig 100 % lige meget hvor meget handelundersøgelse m.m. man får lavet.


MVH Charlotte






0
0
Svar på denne tråd
 
 Nej men
Forfatter: 
Dato:  24-10-2009 12:51

Hvis det var en ældre lærehest som har gået i sporten de seneste mange år og prisen var derefter kunne jeg måske finde på det. Så kan det være lidt begyndende slidtage som den lever fint med ved almindeligt brug....eller noget forbigående.

Men altså hesten må ikke koste mere end man kan tåle at dens holdbarhed måske er begrænset.

Har der tidligere været problemer med benet eller finder dyrlægen noget på røntgen så ville jeg ikke turde købe den.

Jeg har købt unghest med små røntgenfejl idet de ikke skulle komme til at påvirke hestens brug nogensinde. Og jeg har købt en hoppe med overbid vel vidende at den aldrig ville komme i avl hos mig men det var en iøvrigt rigtigt god hest til fornuftig pris.

Så fejl skal altid afvejes mod ønsket brug og prognose for holdbarhed og så prisen selvf.


Mvh Tina


Quality doesn't cost - it pays !


Tre gode Quarter Horses til salg.

Alle med gode afstamninger. Alle af egen avl.


http://www.alby-horses.com/


0
0
Svar på denne tråd
 
 historie
Forfatter: 
Dato:  12-11-2009 23:28

hejsa,


jeg har en veninde, som købte en hest. Den kunne ikke gå igennem bøjeprøven, men hun tog chancen alligevel. Den havde hun så i 7 år efter, og aldrig halt. Desværre blev den head shaker og aflivet af den grund. Men ellers var kræet aldrig syg.


Jeg har selv købt en unghest, som heller ikke gik igennem. Men det var fordi vi ikke kunne komme til benene på hende. Altså man kunne sagtens røre dem, men ikke løfte. Hun er så 10 i år, og har har kun været halt pga sår.


Så det kommer an på prisen og forventet brug om jeg ville købe eller ej.


Hilsen

katarina





Mor til det dejligeste hjertebarn (HLHS)

Beatrice


Vores historie

www.duclos-julsdorf.dk




Og lillebror i maven....

0
0
Svar på denne tråd
 
 Det er svært....
Forfatter: 
Dato:  14-11-2009 09:05

Da jeg købte min første hest var det helt uden dyrlægetjek. Jeg var heldig, da hesten intet fejlede da jeg købte den. Den udviklede desværre slidgigt i begge forben, da den blev ældre, men det ville vi jo alligevel ikke have kunnet se da den var ung.


Da jeg begyndte at købe heste til 50.000+ har jeg altid fået dem tjekket i hoved og røv.


Jeg synes på den ene side, det er mange penge at satse, hvis dyrlægen kan påvise et potentiel problem. Derudover har jeg helle aldrig haft planer om at beholde de heste jeg har haft/har. Så er nød til at tænke på om de senere er nemme at omsætte og en fejl allerede i bøjprøven, gør ikke salget nemmere, hvis jeg skal holde pengene hjemme.


Men det er sku svært med de dyrlægetjek. Nu er jeg selv fysioterapeut og ved derfor alt for godt, at kroppen er et mystrium. Selvom hesten er totalt fejlfri, kan den jo godt være halt konstant.


Håber du finder lige den hest som passer til dig - fejl eller ej:-)




Billig opstaldning i Viborg tilbydes.

Lækker 1 springpony sælges - se min præsentation.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg ha
Forfatter: 
Dato:  22-11-2009 17:18

Min hest Silver har jeg købt han havde en mus da han fik røngten, jeg fik slået af prisen og købte ham og har ikke fortrudt.

Musen er fjernet så der burde ikke være mere der :)


GAIA - du vil altid være min stjerne

som på himlen kommer der flere

- lige nu blinker Silver Fox{L}


0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider