Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Økonomi, samfund og love

 Køb af hest. Handelsundersøgelse.
Forfatter: 
Dato:  27-08-2009 19:18

Min mor og jeg vil rigtig gerne have en fjordhest, men vi kunne godt tænke os at høre om der var nogle ting man skal huske at få tjekket ved handelsundersøgelsen udover:


- Selve handelsundersøgelsen

- Røngten

- Bøjeprøve


Vi havde tænkt at spørge vores dyrlæge, når vi skal ned og hente mad til hunden i næste uge, men det er rart at høre andres råd og erfaringer, da vi har hørt alt for mange historier med 'skjulte

handelsfejl' som kunnet være opdaget ved undersøgelsen.




Mvh. Cecilia

- Med terroristerne og problembarnet


If you wanna make the world a better place, take a look at you self, and then make a change! - Michael Jackson





0
0
Svar på denne tråd
 
 prisniveau
Forfatter: 
Dato:  28-08-2009 06:51

hej


Fjordheste er sjældent den type der gennemgår røntgen pga de priser de sælges til. de færreste ofrer røntgen på en hest til under 40-50K.... og mange sælgere øsker det ikke foretaget-


Så få i bare lavet en alm. handelsundersøgelse hvor der laves bøjeprøver, hesten longeres på hård+ blød bund, der tjekkes øjne, øre, tænder, hjerte, lunger osv.


Lav en kontrakt med den i køber hesten af. Bla. her på HN kan man downloade en gratis kontrakt.



Bliver der senere fundet skjulte fejl er det dyrlægens ansvar, med mindre vi taler fejl han ikke ville kunne finde feks staldfejl.



Hled+ lykke med at finde jeres drømmehest.



Karina

0
0
Svar på denne tråd
 
 Røntgen
Forfatter: 
Dato:  28-08-2009 08:54

Der er jeg så ikke helt enig med Karina!


Jeg købte for nogle år siden en hest til 25.000 kr. og den havde jeg ikke købt, hvis den havde været i røntgen. Og havde jeg nu ikke sparet de 2000 kr. en røntgenundersøgelse kostede, så havde jeg sparet en masse penge i dyrlægeregninger og advokatomkostninger, da sælger ikke ville tage hesten tilbage og forsikringen ikke ville dække uanvendeligheden, da hesten havde haft skaden før købet.


Så jeg stod med håret i postkassen og smed pengene jeg havde givet for hesten ud sammen med en masse omkostninger. Og alt dette kunne have været sparet, hvis jeg havde ofret 2000 kr. på røntgen, da hesten alligevel blev handelsundersøgt.


Så medmindre det er en ældre hest og meget billig hest, så vil jeg ikke spare de penge, som ikke engang svarer til en halthedsundersøgelse, hvis der dukker noget op senere.


Bøjeprøven er en del af den almindelige handelsundersøgelse.


Jeg gav forøvrigt 3500 kr. for handelundersøgelse incl. røntgen da jeg sidste år købte ny hest. Jeg aftalte med sælger, at jeg betalte hvis hesten gik igennem og hun betalte, hvis hesten ikke gik igennem.


Lækker lejlighed med havudsigt og tagterrasse i Bulgarien udlejes

se www.123hjemmeside.dk/bulgarien


Stadig ledige uger i sommeren 2009:-)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tak for svar..
Forfatter: 
Dato:  28-08-2009 16:12

Men jeg er så af den opfattelse, at der legemesmæssigt ikke er forskel på heste til 25.000kr og 100.000kr. Bare fordi hesten er billig at købe, er det ikke ensbetydende for at den ikke fejler noget, som man kan se ved røngten.


Jeg husker tydeligt en historie inde på hyggesnakken, hvor én havde købt en pony på 6-8tusinde kroner til sin datter, hvor de så finder ud af at den faktisk fejler noget ret alvorligt, som den havde ved forrige ejer.

Så var der én der spurgte hvorfor ialverden det ikke var blevet opdaget ved handelsundersøgelsen, og svaret var, at man da ikke bruger penge på en handelsundersøgelse, fordi hesten var så billig.


Nå.. Men hvis den var så billig, så kan det da umuligt være dyrt at betale de sidste par tusinde og være på den sikre side..


Jeg havde også tænkt at der skulle skrives en helt klar kontrakt, hvor det fremgår at jeg betaler, hvis den går igennem, og sælger betaler hvis den ikke gør.




Mvh. Cecilia

- Med terroristerne og problembarnet


If you wanna make the world a better place, take a look at you self, and then make a change! - Michael Jackson





0
0
Svar på denne tråd
 
 Handelsundersøgelse
Forfatter: 
Dato:  28-08-2009 16:16

Ja, og dyrlægen er også ligeglad med om hesten har kostet 5.000 kr. eller om den har kostet 500.000 kr. Hans regninger lyder på det samme - både ved handelundersøgelser, røntgen og senere dyrlægeregninger.....


Lækker lejlighed med havudsigt og tagterrasse i Bulgarien udlejes

se www.123hjemmeside.dk/bulgarien


Stadig ledige uger i sommeren 2009:-)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Dumdidej.......
Forfatter: 
Dato:  28-08-2009 17:51

Jeg synes også det er en god ide med handelsundersøgelse af en ridehest.


Røntgen har jeg det mere besværligt med - arbejder selv i sundhedsvæsnet og ved hvad man kan se på røntgenbilleder, samt ALT det man ikke kan se.


Så for mig er det vigtigere at (ride-)hesten har bevist at den kan holde til arbejde, samt gå igennem bøjeprøve, som jo er en spidsbelastning af leddene.


Men nu har jeg så 7-9-13 heller aldrig stået med en hest, som viste sig at have røntgenfejl - så jeg kan jo nemt sige, at røntgen ikke betyder noget for mig.


Jeg har/har haft i alt 5 heste, hvor af kun 2 er blevet handelsundersøgt - men nu køber jeg så også heste til en pris, hvor jeg kan "tåle" at tabe pengene, samt hvor jeg ikke skal låne penge til at købe for, og derfor er afhængig af forsikring med røntgen o.l. Ej heller er nogle af mine heste købt for at blive solgt igen - så derfor er jeg ikke afhængig af en fremtidig salgspris, som gør at hesten SKAL være ren i røntgen.


Men jeg synes det er fint, hvis man gerne vil sikre sig mest muligt - man kan dog aldrig sikre sig i alle hensender. En hest kan jo nemt være halt og uegnet til ridning, samtidig med at den er ren i røntgen.


Så mit bedste råd er - lyder det til at være en al for god handel så skal man være meget opmærksom.


Held og lykke med at finde HESTEN.


MVH Charlotte


0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg vil krybe
Forfatter: 
Dato:  29-08-2009 01:12

op til dem der siger at røntgen er en rigtig god ting. Jeg køber ALDRIG igen en hest uden det er lavet. Så sent som sidste torsdag faldt en hest jeg skulle købe fra fordi den ikke var ren i røngten. Der var nydannelser efter en mus der var fjernet for 6 mdr siden. Dyrlægen kunne ikke sige om den ville holde men han kunne heller ikke sige om den ikke kunne. Garantier er der jo aldrig med heste uanset hvordan deres tilstand er på købstidspunktet. Men jo renere jo bedre og der skal nok komme noget til med tiden. Så derfor kan man lige så godt have det bedste udgangspunkt som muligt.


Uanset pris. Selv den billigste hest kan blive et meget dyrt bekendtskab. Tro mig jeg taler af erfaring.


Køb dansk, det hjælper hele nationen.


RIP:

Bedstemor 27/09-28--06/11-08

Far 05/09-47--08/11-08


www.kolbaekgaard.webs.com



Molly sælges, eller udlånes:

www.heste-nettet.dk/lodge/495/hest/ 208325/

0
0
Svar på denne tråd
 
 Alt i alt
Forfatter: 
Dato:  29-08-2009 01:13

kommer det ikke så meget an på alderen.. men på hesten og på en selv.. jeg fravalgte drelægetjek da jeg købte min fjordhest.. men kun fordi hun kun ar 2 år og dyrelægen frarådede bøjeprøve.. resten er jeg erfaren nok til selv at se (+ havde erfaren avler med).. røntgen blev fravalgt pga pris på hesten + den unge alder..

Fik den så tjekket over da dyrelægen alligevel skulle vaccinere den og det indvendige (hjerte, lunger osv) fejlede heller intet..

Mine tidligere heste er alle dyrelæge tjekket, da de har været dyrere..

Røntgen ville jeg gøre hvis det var en ung redet hest.. altså mellem 3 og 7 år eller en meget dyr hest.. er hesten 10 år og kan gå gennem alm tjek er der sandsynligvis intet af betydning på røntgen..

Men som sagt er det lidt op til hvordan man er og hvilken hest.. samt om man vil tage chansen..


Hilsen Signe og Stjerne guldklumpen Emma



0
0
Svar på denne tråd
 
 Ponyer
Forfatter: 
Dato:  29-08-2009 06:49

....og dermed menes heste af ponyafstamning, ikke heste under 148, er faktisk ikke genetisk disponeret for langt det meste du vil kunne finde i røntgen. Røntgenfejl er en stor-heste-ting, og meget af det hænger sammen med kraftig vækst. Hvilket Fjordhesten jo ikke lige er disponeret for. Så jeg vil sige at det er at gå over grænsen for hvad der er rimeligt.


Hvis man skal få røntgenfotograferet en Fjordhest, så ville jeg måske gå efter hovbenet dvs en evt tidligere forfangenhed. Men ellers, nej.



Mvh
Charlotte

Züchten heißt: Denken in Generationen!


Bedækning tilbydes ved H-S Janus WMH 120

DV- og WM-Ungheste sælges

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider