Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Økonomi, samfund og love

Reg. ejerskab på hest uden papire?
Forfatter: 
Dato:  15-07-2009 09:27

Hejsa

Jeg har overtaget en hest som ikke rigtig har nogle papire og nu aner jeg simpelthen ikke, hvordan jeg kan registrer mit ejerskab.

Han er Hannoveraner af russisk afstamning og det eneste jeg har på ham, er en halv A4 side med hans "stamtavle" - på russisk! Der er ikke noget Hannoveraner pas og jeg har talt med formanden for Dansk Hannoveraner Avlsforeing der også mener, at det brændemærke han har, er noget hjemmelavet noget - det er dårligt, skævt, lidt utydeligt og så er der kun logo'et og intet andet - og det tyder ikke på at der overhovedet er lavet yderligere papirer / pas på ham i sin tid.

Derudover er der papirer fra dyrlæge med beskrivelse mv fra forrige salg samt en vacciationsbog der går 3 ejere tilbage.

Men Dansk Landbrugsråd nægter at udstede hverken ejercertifikat eller konkurrence pas på ham, fordi der er det brændemærke og de derfor mener han bør være registret og have et Hannoveraner pas. Også selv om Avlsforeningen siger noget andet.

Det er nu heller ikke fordi jeg regner med at vi kommer til at starte de vilde stævner, jeg må gerne starte på klubplan, men jeg ville nu gerne have registret mit ejerskab i tilfælde af tyveri, tvist, dødsfald eller lignende, så jeg ikke risikerer at miste ham på nogen måde.

Han har haft et noget turbolent liv, så jeg ønsker ikke at han nogensinde skal forlade mig, før han en gang, om forhåbentlig 50 år eller mere, drager til de evige jagtmarker!

Han er blevet chipmærket for 2 år siden, men jeg har talt med fødevareministeriet, og de er ikke interesseret i at ændre navn mv. på denne mærkning, da det er noget der følger hesten, så den ikke ender som konsum og intet andet.

Jeg har også tegnet forsikring på ham, men det er vel ikke ens betydende med faktisk ejerskab - er det?

Er der nogen der kan hjælpe mig her?

Med venlig hilsen

Lena

0
0
Svar på denne tråd

Reglerne
Forfatter: 
Dato:  15-07-2009 10:49

Tja, det er brændemærket, der står i vejen, som du jo sikkert har fundet ud af, og de regler er jo ikke til at ændre. Så det kan jo være en advarsel til alle andre om ikke, at købe en brændemærket hest uden papirer.....

Det eneste bevis du kan have på ejerskab er en salgskontrakt.

Lækker lejlighed med havudsigt og tagterrasse i Bulgarien udlejes

se www.123hjemmeside.dk/bulgarien

Stadig ledige uger i sommeren 2009:-)

0
0
Svar på denne tråd

Tak for tilbagemelding
Forfatter: 
Dato:  15-07-2009 15:20

Hej Lisbeth

Ja, det er det pokkers brændemærke. Men sagen er den, at jeg har fået ham foræret af ejeren og har også stykke papir hvor der står, at hun har overdraget ham til mig med underskrift og det hele.

Har da heldigvis også masser af vidner og forhåbentlig nok dokumentation for at han er min nu, i form de papire der er på ham siden 2004. Har også haft en fra Dansk Rideforbund ude og besigtige ham. Så jeg håber at det aldrig bliver aktuelt på nogen måde, at skulle bevise ejerskab udover det. Det havde bare været rart at have

Tror nu heller ikke at der er nogen der frivilligt vil lægge sig ud med min vildbasse, hvis først han viser sig fra sin naturlige side! Han taler ikke med folk han ikke kender, hvis de kommer indenfor indhegningen - tror jeg skal have et skilt op med indgang på eget ansvar!

Mvh Lena

0
0
Svar på denne tråd

det kan vel
Forfatter: 
Dato:  15-07-2009 16:02

give problemer vedr transport i og med hesten enten SKAL ha ejer reg fra LR med dig som reg ejer på el stamtavle/begge dele med ved transport hvis politiet stopper dig med hesten.

Faktisk kan det give så meget problemer at du kan ha nok så mange vidner OG papirer underskrevet på en har givet dig hesten, men det hjælper bare ikke hvis den ejer der et sted er reg på tavle el LRs ejer certifikat dukker op, for så kan denne gøre krav på hesten uden du kan gøre noget reelt.

hvordan har vedkommende der har givet dig hesten selv fået den og med hvilke papirer?

www.nikon-pics4u.webs.com

HN Jyllandstræf 2 i cowhouse HER...

NU med termin den 15 dec 2009

0
0
Svar på denne tråd

Okay...
Forfatter: 
Dato:  16-07-2009 08:23

Hej Stute

LR har aldrig lavet et ejercertifikat på ham før og nægter at gøre det - det er der hele problemet ligger.

Jeg talte med dem for et par uger siden og fik at vide, at jeg skulle have en fra dansk rideforbund ud og besigtige ham, så kunne jeg få lavet et konkurrencepas og et ejercertifikat. Så besigtigeren var ude og kigge, meget behagelig mand, og han sendte så en ansøgning op til dem. Med i denne, var så den halve A4 side, der er hans stamtavle fra Rusland. Men LR mener jo så, at der må være et russisk hannoveraner pas på ham, da han har det der hjemmelavet brændmærke.

Så jeg kontaktede formanden for Dansk Hannoveraner Avlsforening for at høre hvad han sagde til det. Han kunne så fortælle, at der ikke har været en Hannoveraner avlsforening i Rusland før indtil for ca 2 år siden, så der vil ikke være noget pas på ham noget sted (det er i hvertfald omkring 5 år siden han kom til DK) og det er meget normalt at man selv giver et brændemærke, da det hæver handelsværdien. Men så længe der ikke er noget løbenummer i brændemærket, så er der i hvertfald heller ingen dokumentation noget sted.

Jeg har købskontrakt og dyrlægekontrol papirene, med fyldig beskrivelse af ham, fra sidste salg samt papirene på, at han er chipmærket mens sidste ejer havde ham. Så her er der ingen problemer og så har jeg underskrift på at han er overdraget til mig. Det var nu også mest for en sikkerheds skyld jeg gerne ville have det ejercertifikat, jeg kan gdt lide at det hele er i orden. Jeg har jo alt på min DSP pony, men hun er jo født her, og er med stamtavle og pas, så det var intet problem.

Jeg tror nu næppe at nogle af de tidligere ejere fortryder at de har fået ham solgt, for de havde alle opgivet ham - så de har nok glædet sig over at nogen gad købe ham..... Men jeg kan jo prøve at gå tilbage til den første ejer og høre hvor og hvordan hun købte ham.

Men hvad gør folk egentlig når de køber heste på markedspladser, hestehandlere mv., hvis der ikke er nogen form for papire på hesten/ponyen overhovedet? Går de så via LR som jeg har prøvet? Der må være flere hundrede heste der ikke har nogen som helst form for registering rundt omkring i landet.

Det er jo lidt noget skidt med det der kørsel, da det jo ikke er sikkert man kan undgå det helt. Men så må jeg bare have hans mappe med hvis det sker.

Der er godt nok mange regler for at være hesteejer i dag... især når man så prøver at gøre det rigtige, men ikke kan få lov til det

Tak for Jeres interesse i mit problem og Jeres svar - jeg håber alt vil forløbe uden de store problemer fremover.

Mvh Lena

0
0
Svar på denne tråd

jeg tror stadig
Forfatter: 
Dato:  17-07-2009 09:00

det blir et problem hvis politiet standser dig da du SKAL iflg loven ha ejer certifikat el/og tavle hvis hesten har dette med. Du risikerer bøde på store summer hvis hesten transporteres i hvert fald.

Vedr markeder og handler. Nu er Freja ikk købt på et amrked, men da det var en byttehandel medfulgte der intet andet end vacc bog og bevis på hun er chippet. Jeg talte med LR men selvom jeg rent ud sagt sagde jeg ikke længere kunne få fat i en tidligere ejer da jeg hverken havde tlf nr, adresse el lig mere på vedkommende så kunn hun heller ikke om reg- Men om reg skal den jo osse kun hvis den i første omgang i det hele taget var reg.

og det må jeg gå ud fra hun ikk var, for jeg blev sku så gal jeg sendte bud efter min dyrlæge til forbesigtigelse, udfyldte dte jeg selv skulle og så indsendte hun papirene til passet, og jeg indbetalte pengene til dem. kort efter kom der et pas og et ejercertifikat. Men hun er jo heller ikke brændemærket, hun er en blandingspony uden mærke- dog med chip som sagt.

0
0
Svar på denne tråd

Brændemærke
Forfatter: 
Dato:  17-07-2009 09:43

Dit problem er at hesten er brændemærket,ligegyldig om dette er hjemmelavet eller ej,betyder det ifølge reglerne,at der ikke kan udstedes pas på din hest,i det lovgivningen formoder der må være papir på din hest.

Så længe hesten ikke er brændemærket,er der ingen problemer i at få pas på den,så det vil ikke få betydning for heste købt på markeder,da størstedelen ikke er brændemærket.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  17-07-2009 10:16

Fremgår det af hans Russiske papirer, at han er brændemærket med hannoveranermærket?

Faktisk så er det ikke nødvendigt, at have papirer fra Landscentret Hest, når man fragter heste. Men det er derimod nødvendigt, at de papirer som følger hesten, beviseligt tilhører hesten.

Et Tysk, Hollandsk, Engelsk pas m.m. er fuldt ud lige så godt i Danmark som dokumentation som alt muligt andet.

Det du skal ud i nu er at få fundet ud af om det medfølgende papir vitterligt er på din hest også få det oversat til Dansk. Det skulle gerne fremgå, at den er mærket i de papirer, du har fået med. Udsteder hans moderforbund ikke hestepas til ham, hvis du forsøger at spørge der? Og jeg mener ikke det Danske forbund, men de kan måske være dig behjælpelig.

Mvh

Tina V.

www.stutteri-moelleaaen.dk/

Den der står udenfor på egne ben, kan virkelig vise sin styrke, hvorimod den som er indenfor må af og til tage det hensyn kun tavshed kan vise.

0
0
Svar på denne tråd

smlmea
Forfatter: 
Dato:  17-07-2009 16:10

ja det ved jeg da nu ikke, for reelt ville de altså ikek hos mig da jeg ikke havde nogen kontrakt på købet. nej selvom jeg flere gange forklarede at jeg ikke længere kunne få fat i vedkommende jeg byttede med, og at hesten ikke var købt men byttet blot uden kontrakt og underskrift. De ville stadig ikke, derfor gjorde jeg det som jeg gjorde. For det gav jo netop problemer selv med en hest uden brændemærke etc. Hun kunne reelt ha været reg derinde i en anden persons navn, så på den måde var der ikke sikkerhed for mit vedkommende om at det lod sig gøre når jeg intet havde el vidste om hesten og dens fortid, evt registreringer mv.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider