Hej Stute
LR har aldrig lavet et ejercertifikat på ham før og nægter at gøre det - det er der hele problemet ligger.
Jeg talte med dem for et par uger siden og fik at vide, at jeg skulle have en fra dansk rideforbund ud og besigtige ham, så kunne jeg få lavet et konkurrencepas og et ejercertifikat. Så besigtigeren var ude og kigge, meget behagelig mand, og han sendte så en ansøgning op til dem. Med i denne, var så den halve A4 side, der er hans stamtavle fra Rusland. Men LR mener jo så, at der må være et russisk hannoveraner pas på ham, da han har det der hjemmelavet brændmærke.
Så jeg kontaktede formanden for Dansk Hannoveraner Avlsforening for at høre hvad han sagde til det. Han kunne så fortælle, at der ikke har været en Hannoveraner avlsforening i Rusland før indtil for ca 2 år siden, så der vil ikke være noget pas på ham noget sted (det er i hvertfald omkring 5 år siden han kom til DK) og det er meget normalt at man selv giver et brændemærke, da det hæver handelsværdien. Men så længe der ikke er noget løbenummer i brændemærket, så er der i hvertfald heller ingen dokumentation noget sted.
Jeg har købskontrakt og dyrlægekontrol papirene, med fyldig beskrivelse af ham, fra sidste salg samt papirene på, at han er chipmærket mens sidste ejer havde ham. Så her er der ingen problemer og så har jeg underskrift på at han er overdraget til mig. Det var nu også mest for en sikkerheds skyld jeg gerne ville have det ejercertifikat, jeg kan gdt lide at det hele er i orden. Jeg har jo alt på min DSP pony, men hun er jo født her, og er med stamtavle og pas, så det var intet problem.
Jeg tror nu næppe at nogle af de tidligere ejere fortryder at de har fået ham solgt, for de havde alle opgivet ham - så de har nok glædet sig over at nogen gad købe ham..... Men jeg kan jo prøve at gå tilbage til den første ejer og høre hvor og hvordan hun købte ham.
Men hvad gør folk egentlig når de køber heste på markedspladser, hestehandlere mv., hvis der ikke er nogen form for papire på hesten/ponyen overhovedet? Går de så via LR som jeg har prøvet? Der må være flere hundrede heste der ikke har nogen som helst form for registering rundt omkring i landet.
Det er jo lidt noget skidt med det der kørsel, da det jo ikke er sikkert man kan undgå det helt. Men så må jeg bare have hans mappe med hvis det sker.
Der er godt nok mange regler for at være hesteejer i dag... især når man så prøver at gøre det rigtige, men ikke kan få lov til det 
Tak for Jeres interesse i mit problem og Jeres svar - jeg håber alt vil forløbe uden de store problemer fremover.
Mvh Lena