Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Økonomi, samfund og love

regler. v. køb af hund med avlsfejl.
Forfatter: 
Dato:  02-07-2009 12:56

Står i den situation at jeg netop har måttet aflive vores lille hvalp vi købte i januar 09. 10 uger gl.

Kato haltede i noget tid og da jeg opsøgte dyrlægen viste det sig at han allerede her i en alder af 7 mdr havde HD i en grad af D og i begge albuer i en grad af 3. derfor måtte vi desværre aflive ham..

så er spørgsmålet hvad kan jeg gøre krav på ved sælger?

vil lige understrege at det ikke er for at tjene penge dette her men hunden kostede 3500 og regningen fra dyrlægen ligger på 3600 så det er jo ikke småpenge denne hund har kostet mig uden så at være levedygtig.. og ville jo gerne bruge disse penge på en ny bedste ven til min søn på 4 der ikke forstår hvor kato er henne nu.

hunden er købt af privat person, har kun 1 stykke papir hvor der står hunden er betalt og hans sundhedsbog.

har jeg ret til pengene tilbage ifgl. købeloven? og hvad med den dyrlægeregning der foreligger på undersøgelse og aflivning?

håber nogle kan hjælpe mig

vh Elisabeth

0
0
Svar på denne tråd

Hund....
Forfatter: 
Dato:  02-07-2009 15:24

Med den pris går jeg ud fra at hunden er uden stamtavle.

En hund uden stamtavle er der ikke sikkerhed på. Forældrene bliver jo ofte ikke tjekket eller noget, så ingen ved hvad der avles på.

Så nej. Vil du have sikkerhed, skal du købe med stamtavle.

Mvh Maria

Lærke - R.I.P.

Imellem sort og hvid er der en masse farver

En god hest har aldrig en dårlig farve.

Gammelt ordsprog

0
0
Svar på denne tråd

123352
Forfatter: 
Dato:  02-07-2009 17:42

Har sælger givet dig nogen garantier ved købet??

Ellers kan jeg ikke sige det bedre end Maria

Mvh Kit

0
0
Svar på denne tråd

Ingen bog
Forfatter: 
Dato:  03-07-2009 08:22

Ingen garanti...

Illum !!

.

Realistisk kyniker og livsglad livsnyder..

0
0
Svar på denne tråd

Samtidig
Forfatter: 
Dato:  03-07-2009 09:00

....vil jeg anbefale dig at kigge på din måde at holde hund på, da HD ofte kan holdes nede hvis man motionerer hvalpen korrekt/begrænset i opvækstperioden og samtidig fodrer korrekt.

Opdrættere der giver garanti oplever oftest at det er de samme mennesker hvis hvalpe får HD.

Mvh
Charlotte

Züchten heißt: Denken in Generationen!

Bedækning tilbydes ved H-S Janus WMH 120

DV- og WM-Ungheste sælges

0
0
Svar på denne tråd

Altså.....
Forfatter: 
Dato:  04-07-2009 00:05

Det er noget forskruet pjok at skrive, at ingen bog ingen garanti. En bog giver INTET garanti...

Der sælges meget syge hvalpe, som er bogført, registreret og noteret, da det ikke kræve raske hvalpe, samt det giver 0 garanti for køber, at sælger vil erstatte noget som helst.

Det er IKKE et krav for en bogført hvalp, at der er erstatning ved syge hvalpe.

Så bog eller ej, reglerne er efter loven, som jeg i situationen ikke kender.

Men - jeg kunne aldrig i livet finde på at overveje, at gå tilbage til en sælger, med en hund til den pris. Jeg har selv købt flere til den pris, og jeg går altså ud fra, at når der handles, så satser der. Man kan ikke have garanti på alt, så skulle du nok tegne dig en forsikring mod dumme beslutninger....

I og med, at sælger sikkert ikke ved, at hvaps var syg, hvilket jeg må gå ud fra, for ellers havde du jo også kunnet se det, og derfor vel ikke købt. Så må det vel også være rimeligt at man går ud fra, at når man satser, så kan man vide, og man kan tabe.....

Og ja, jeg har selv købt hvalp til 3500 kr som var syg, rent faktisk bevisligt arvelig fejl, men jeg kunne da aldrig i livet finde på at gå til sælger, hun ville da være lige så ulykkelig som jeg, over at dette var sket...

Hilsen Vibeke

R.I.P. Freykur, 8 År

R.I.P. Line Vaps, 10 år

Har du overvejet, om det er viden du fortæller om, eller noget du gætter på?

Der er meget meget stor forskel.....

www.mellemhaven.dk

0
0
Svar på denne tråd

Masser...
Forfatter: 
Dato:  04-07-2009 09:18

Der er masser at gøre, det er da noget pjat, at en stambog er lig en garanti, og at ingen stambog, så er håbet ude.

TS: ved du, om sælger var bekendt med, at hunden havde HD?

Kristina

Stævnejakker sort eller rød i str. 34 + 36 (dame) og 48 + 50 (herre) sælges kr. 100,-/stk. Skriv mail for billeder og nærmere info.

Mangler du en dommer i dist. 9 eller Sjælland - så send en mail.

0
0
Svar på denne tråd

garanti på hund
Forfatter: 
Dato:  18-08-2009 20:12

Hvis din hvalp havde været solgt med DKK stamtavle og DKK købekontrakt, så havde du 2 års reklamationsret. Så JO, DKK tavle + købekontrakt = garanti. Garantien er ikke for at din hund ikke bliver syg, men derimod giver garantien dig ret til dine penge retur, hvis hvalpen bliver alvorligt syg.

0
0
Svar på denne tråd

Vrøvl købeloven gælder
Forfatter: 
Dato:  08-09-2009 02:19

Men: Man skal henvende sig til sælger INDEN, man afliver hunden. Man har faktisk krav på at få penge retur (og sælger tager hvalpen igen) eller evt en ny hvalp.

Det har intet med tavle at gøre, men man skal kontakte sælger LIGE SÅ SNART, man ved hunden har en fejl.

Lige som man skal med heste...

Der er 2 års reklamationsret- men efter 6 måneder skal køber godtgøre problemet var der før handlens indgåelse.

I øvrigt synes jeg, du skal kontakte sælger for god ordens skyld (penge ser du under alle omstændigheder ikke, det er for sent), og meddele at hunden er aflivet og hvorfor.

Så kan vedkommende undgå at avle flere hunde med HD.

Mvh
xtiny

4 vimse-killinger sælges.
Tager mus og det løse (fluer, edderkopper mm)

1 blå han, 1 sort han. Aktiv katte (siamkryds)

2 smukke kælne sortabbier han og hun u. hvidt. Ægte huskatte.

Send PB.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider