Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Økonomi, samfund og love

 Hvordan står jeg? (Smed)
Forfatter: 
Dato:  03-02-2008 13:07

Sagen er den at jeg havde smed i mandags til baghovene.. Den skulle beskæres og have lagt skoene om...

Smeden som er lærling og udlært lige straks får skåret for meget af i tåen... Der bliver faktisk skåret helt ind til læderhuden og hestens hov bløder... Det er jo selvfølgelig et hændeligt uheld.. Hesten har stået helt roligt imens den er blevet beskåret, som jeg har vidner på..

Smeden siger så at jeg måtte ringe hvis der blev noget så de kunne komme og ligge en lædersål på...

Mandag tirsdag onsdag går fint og jeg får redet hver dag, og hesten er gående helt normalt... Torsdag bliver jeg så ringet op da hestene er ved at blive taget ind fra fold.. Min hest er MEGET halt.. Nu er jeg jo ikke faguddannet så en diagnose kan jeg jo ikke stille... Koden er meget varm men kun meget lidt hævet, hovene er lige varme, og pulsen var normal...

Det kunne jo ligeså godt være en kodeledsforvridning hva ved jeg???

Jeg køler hende ned og stiller hende på boks igen... en time senere vil hun næsten ikke støtte på hoven... Jeg ringer efter vagtdyrlægen, jeg synes ikke jeg kunne forsvare en trebenet hest (som i øvrigt ellers var glad og frisk)

Doktoren kommer så efter laaang ventetid og visiterer hoven, leder efter bylder... Hun konstaterer så at hun er meget øm der hvor hun er blevet skåret lidt ekstra samtidig med at på indersiden af hoven er den også temmelig øm op langs sømhullerne.. hoven bliver renset og derefter pakket ind og tapet til, og hesten får smertetillende... Jeg får så kun finedyne til fredag og skal kontakte egen dyrlæge fredag..

(Min smed holder lukket om fredagen så der kunne jeg jo ikke ringe)

Jeg ringer så til min egen dyrlæge fredag og de vil gerne se den før de giver mig hva jeg skal bruge.. antibiotika,smertestillende+ forbindingsmaterialer..

Nu er spørgsmålet så hæfter jeg for at have bestilt smeden som har skåret forkert og dermed et par dyrlægeregninger???

Eller bør min smed dække mine omkostninger til dyrelægen i og med det er dem der har skåret forkert...??

0
0
Svar på denne tråd
 
 hejsa...
Forfatter: 
Dato:  03-02-2008 15:42

Såfremt det kan bevises, at haltheden er opstået pga. en smedfejl - så er det smedens forsikring der dækker alle dyrlægeomkostninger det måtte medføre. Det er bl.a. derfor at man altid skal bruge en registreret beslagssmed - da en sådan forsikring er påkrævet de registrerede smede.


Jeg har prøvet noget lignende engang for nogle år siden, med en lærling som ved et uheld sømmede for tæt på den bløde linje. Haltheden viste sig faktisk først to dage efter, da skoen jo vil arbejde med hoven. Hesten blev faktisk så voldsom halt at den ikke ville støtte på benet og den fik feber.


Da dyrlægen kom pillede han skoen af hesten, og det var tydeligt at sømmene var arbejdet ind i den bløde del. Hesten kom på en længere antibiotikakur og smeden betalte det hele.


Der gik faktisk næsten 3 uger før jeg igen kunne sidde på hesten


Mvh. CB


0
0
Svar på denne tråd
 
 tak for svar
Forfatter: 
Dato:  03-02-2008 16:00

Tak for svar...


Vil lige tilføje at jeg selvfølgelig bruger en regitreret smed som jeg iøvrigt er godt tilfreds med.. Og ja det er et uheld men det har givet min hest smerter og mig ekstra udgifter..


Nu har jeg haft to forkellige dyrlæger på sagen idet den klinik jeg normalt bruger er med i en vagtordning.. Begge har jo kunnet se som jeg også selv kunne se da skoen kom af at der var skåret for meget af tåen..


Jeg fik bare aldrig spurgt dyrlægen hvordan og hvorledes.. Og efter som smeden har telefontid mellem 7 og 8 er det ham jeg ringer først til i morgen..

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider